Waarom zijn sommigen uitgerust met die horizontale lampen?LHOON schreef:Gisteren nog de 263 (zo een met horizontale koplampen) op de CR6592 !
De langst levende klassiekjes
Re: De langst levende klassiekjes
De klassiekjes AM62-65 zijn geleverd in schijven.IR3607 schreef:Waarom zijn sommigen uitgerust met die horizontale lampen?LHOON schreef:Gisteren nog de 263 (zo een met horizontale koplampen) op de CR6592 !
AM62 (bouwjaar 1962): 151 tot 210
AM63 (bouwjaar 1963): 211 tot 250
AM65: (bouwjaar 1965): 251 tot 270
Alle klassiekjes uit de bouwserie AM65 hebben die horizontale koplampen gekregen.
De reden is me onbekend. Weliswaar is 1 klassiekje (ik denk 251) waar de koplampen vervangen werden door horizontale exemplaren.
Bij de eerste leveringen hadden de klassiekjes zelfs geen dubbele koplampen.
zie volgend artikel:
http://rixke.tassignon.be/spip.php?article27&lang=fr
Halo,AM'er schreef:Weliswaar is 1 klassiekje (ik denk 251) waar de koplampen vervangen werden door horizontale exemplaren.
Uit de reeks 251-270, het is de 261 die GEEN horizontale koplampen heeft

Groeten
Marcad
Laatst gewijzigd door Marcad op 08 nov 2010, 11:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Daarnet het gemoderniseerde klassiekje 601 zien rijden van Sint-Niklaas Oost naar FSN, dit om P 8379 te gaan verzekeren.

Leuke combinatie zonet op de L Brugge - Kortrijk: oudje 232 (die in een niet opperbeste staat leek) en voormalig Sabena-stelletje 599.
Gisteren stonden rood klassiekje 191 en cityrail 992 klaar te Lokeren om de P 7383 te verzekeren vanop spoor A.

In die 599 heb ik ook nog gezeten, op woensdag tussen Brussel en Dendermonde.
De 191 rijdt al een tijdje rond Gent en omstreken.
Deze week nog ingezeten in de L-trein naar Brugge.
Compressor draaide voortdurend wegens drukverlies.
Deze week nog ingezeten in de L-trein naar Brugge.
Compressor draaide voortdurend wegens drukverlies.
-
Dit weekend geen IC trein van Kortrijk naar Brugge en terug wegens werken op lijn 66 en de L diensten word versterkt de ene 233 en 213, andere ram 643, 191 en 677.

- Dieselfreak
Gisteren zag ik stel 596 nabij Brugge staan, het was inderdaad nog bordeaux, terwijl het in tegenstelling tot de reeks 151-270 een éénbeenpantograaf heeft. Doet dat stel vandaag nog dienst?am62 schreef:Neen ! Alleen de 595-600 bollen nog in hun bordeaux jasje rond.Dieselfreak schreef:Aangezien dit klassiekje geen twee- maar een éénbeenpantograaf heeft neem ik aan dat het géén AM62 was. Rijden er vandaag nog rode klassiekjes uit latere reeksen dan de 62 rond?
Ik heb gisteren nog eens in een rood klassiekje gezeten. Bij dit weer vind ik die extra gezellig, die hebben de verwarming vlak onder de banken, zodat je het heerlijk warm hebt. Dat comfort hebben de 62-ers voor op ander materieel. Men zou daar een voorbeeld aan kunnen nemen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Hallo,
Alle 6 sabenastellen rijden nog rond in het rood met hun 1-benige panto.
Ze werden gebouwd in 1970.
Hun lot is voorlopig onbekend, maar ik denk dat ze niet meer tot cityrail worden omgevormd (wegens verouderde JH-aandrijving).
Alle 6 sabenastellen rijden nog rond in het rood met hun 1-benige panto.
Ze werden gebouwd in 1970.
Hun lot is voorlopig onbekend, maar ik denk dat ze niet meer tot cityrail worden omgevormd (wegens verouderde JH-aandrijving).
- Dieselfreak
& Hoe zien die er vanbinnen uit? Hetzelfde als de 62-ers?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Zag gisteren in FBMZ dat de 597 nieuwe zetelovertrekken heeft in eerste klasse, het type dat men in sommige gemoderniseerde stellen gebruikt in eerste.
Hun interieur wijkt af op volgende punten:
- zijdelingse bagagerekken i.p.v. bovenliggende;
- fellere verlichting;
- zeer veel beenruimte;
- compartiment met aparte stoelen i.p.v. zetels;
- grote bagageafdeling;
- overblijfselen van reclamepanelen uit de SABENA-tijd;
- kleinere, langwerpige tafeltjes.
Voor de rest rijden ze net als de AM62-65.
Je moet het echt treffen om in een SABENA-stel terecht te komen, want die rijden hoofdzakelijk rond Namen.
Sporadisch verschijnen ze in Oost-en West-Vlaanderen.
- zijdelingse bagagerekken i.p.v. bovenliggende;
- fellere verlichting;
- zeer veel beenruimte;
- compartiment met aparte stoelen i.p.v. zetels;
- grote bagageafdeling;
- overblijfselen van reclamepanelen uit de SABENA-tijd;
- kleinere, langwerpige tafeltjes.
Voor de rest rijden ze net als de AM62-65.
Je moet het echt treffen om in een SABENA-stel terecht te komen, want die rijden hoofdzakelijk rond Namen.
Sporadisch verschijnen ze in Oost-en West-Vlaanderen.