Pagina 37 van 37
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 12 dec 2025, 09:24
door DR-fan
In de bezette gebieden liggen geen spoorlijnen (meer), het ging om een nieuwe tramlijn in Jerusalem die deels door een omstreden wijk in het oosten van de stad loopt. Die contracten werden lang voor het huidige conflict getekend en het is niet onlogisch dat CAF dat order gewoon afwerkt. De reactie van de andere fabrikanten is schijnheilig want zij leveren al decennia materieel aan de Israelische spoorwegen.
Ik vraag me trouwens af waarom de NMBS schuldig zou zijn aan het jobverlies in Brugge. De regels voor aanbestedingen zijn wat ze zijn en als Alstom niet in staat is aantrekkelijke offertes in te dienen is dat hun verantwoordelijkheid. Wie garandeert trouwens dat een bestelling door de NMBS in Brugge zou worden afgewerkt? De M7's komen ook deels uit Frankrijk. Maak je geen illusie: als het er op aan komt zal een Frans bedrijf altijd de voorkeur geven aan een Franse vestiging. Het is trouwens ook niet de eerste keer dat de NMBS Alstom links laat liggen, zie de reeks 18/19 en de Desiro, de 77'en...
Het is uiteindelijk nog altijd een Europese fabrikant. Andere operatoren in bv Tsjechië en Oostenrijk - en de De Lijn - bestellen in China.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 12 dec 2025, 10:03
door Dewi
MarcVD schreef: ↑10 dec 2025, 10:03
Dewi schreef: ↑09 dec 2025, 19:53
Shrek schreef: ↑07 dec 2025, 15:32
Maar 24 batterijtreinen ? Dat is toch veel te weinig om naar Eeklo, Couvin, Ronse, Geraardsbergen, Aken en Roosendaal te kunnen rijden?
... en naar Rijsel. Dat was toch ook de bedoeling, dacht ik.
Ja. Dat komt omdat MS30 aanvankelijk alleen zou 3 kV zijn. Maar nu weten we dat het ook met 25 kV 50 HZ bedienbaar zal zijn. Dus hoogstwaarschijnlijk zullen de diensten naar Frankrijk met directe catenary power zijn, geen batterijen.
Dat is ook het eerste dat ik er van lees, dus ik zou toch ook graag willen weten van waar je die info vandaan hebt.
Als het waar is, dan hoop ik dat het de hogecapaciteitsversie is dat 25kV zou krijgen. Wanneer de MR96 er ooit uit gaat, dan hoop ik op IC-type treinen naar Lille, want nu is er een capaciteitstekort in mijn ervaring. Bovendien is het wenselijk dat ze blijven doorrijden naar Antwerpen en enkel de lagecapaciteit batterijstellen als mogelijkheid naar Lille lijkt me die puzzel te bemoeilijken.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 12 dec 2025, 11:56
door desirootje
DR-fan schreef: ↑12 dec 2025, 09:24
In de bezette gebieden liggen geen spoorlijnen (meer), het ging om een nieuwe tramlijn in Jerusalem die deels door een omstreden wijk in het oosten van de stad loopt. Die contracten werden lang voor het huidige conflict getekend en het is niet onlogisch dat CAF dat order gewoon afwerkt. De reactie van de andere fabrikanten is schijnheilig want zij leveren al decennia materieel aan de Israelische spoorwegen.
Ik vraag me trouwens af waarom de NMBS schuldig zou zijn aan het jobverlies in Brugge. De regels voor aanbestedingen zijn wat ze zijn en als Alstom niet in staat is aantrekkelijke offertes in te dienen is dat hun verantwoordelijkheid. Wie garandeert trouwens dat een bestelling door de NMBS in Brugge zou worden afgewerkt? De M7's komen ook deels uit Frankrijk. Maak je geen illusie: als het er op aan komt zal een Frans bedrijf altijd de voorkeur geven aan een Franse vestiging. Het is trouwens ook niet de eerste keer dat de NMBS Alstom links laat liggen, zie de reeks 18/19 en de Desiro, de 77'en...
Het is uiteindelijk nog altijd een Europese fabrikant. Andere operatoren in bv Tsjechië en Oostenrijk - en de De Lijn - bestellen in China.
Oost-Jerusalem is bezet sinds 1967, het feit dat dit al meer dan 50 jaar lang duurt maakt het niet minder een illegale occupatie dan de Donbas in Oekraïne. Voor de rest is het idd een gemakkelijke manier voor Alstom om hun gelijk te krijgen, zonder dat het hun iets uit maakt.
En opnieuw over de Alstom fabriek, het is decenia geleden sinds er daar ooit nog eens een buitenlandse trein over de band is gekomen. De ICNG of TGVM had daar ook kunnen geschildert worden, maar dan konden ze niet evenveel druk uitoefenen op de NMBS en de nationale en lokale overheden.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 12 dec 2025, 12:49
door DR-fan
desirootje schreef: ↑12 dec 2025, 11:56
Oost-Jerusalem is bezet sinds 1967, het feit dat dit al meer dan 50 jaar lang duurt maakt het niet minder een illegale occupatie dan de Donbas in Oekraïne. Voor de rest is het idd een gemakkelijke manier voor Alstom om hun gelijk te krijgen, zonder dat het hun iets uit maakt.
En opnieuw over de Alstom fabriek, het is decenia geleden sinds er daar ooit nog eens een buitenlandse trein over de band is gekomen. De ICNG of TGVM had daar ook kunnen geschildert worden, maar dan konden ze niet evenveel druk uitoefenen op de NMBS en de nationale en lokale overheden.
Wat er in de Palestijnse gebieden gebeurt (al sinds 1948!) is inderdaad schandalig en wat mij betreft mocht Israel al sinds 1967 behandeld worden als Zuid-Afrika destijds. Maar laten we wel serieus blijven: heel de wereld blijft handel drijven met Israel, ook als dat de bezette gebieden omvat. Een eventuele boycot is een politieke beslissing op Europees niveau. Tot dan doet CAF niets anders dan andere bedrijven en is die selectieve verontwaardiging hemeltergend. Waar waren die vakbonden en activisten toen Van Hool destijds honderden bussen aan Israel leverde? Die vervoeren ook kolonisten naar de illegale nederzettingen.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 12 dec 2025, 14:40
door desirootje
DR-fan schreef: ↑12 dec 2025, 12:49
Wat er in de Palestijnse gebieden gebeurt (al sinds 1948!) is inderdaad schandalig en wat mij betreft mocht Israel al sinds 1967 behandeld worden als Zuid-Afrika destijds. Maar laten we wel serieus blijven: heel de wereld blijft handel drijven met Israel, ook als dat de bezette gebieden omvat. Een eventuele boycot is een politieke beslissing op Europees niveau. Tot dan doet CAF niets anders dan andere bedrijven en is die selectieve verontwaardiging hemeltergend. Waar waren die vakbonden en activisten toen Van Hool destijds honderden bussen aan Israel leverde? Die vervoeren ook kolonisten naar de illegale nederzettingen.
Je kunt zeggen dat ze niet wisten waar exact die bussen gingen rondrijden, maar dat excuus klinkt even geloofwaardig als al die kledingmerken die samenwerken met bedrijven, die ze technische gezien niet bezitten, die aan kinder/slavenarbeid doen, oeps wij wisten van niets en zullen een interne investigatie doen. Dat is ervan uitgaan dat ze toen bvb geen nieuw busdepot hebben gezet in de bezette gebieden...