10 à 11 minutenBumumy schreef:Weet er iemand wat de reistijd zou zijn van Brussel Noord naar de luchthaven via Machelen, dus of er verschil zou zijn in tijd met de reisweg via Diegem/Zaventem? Er zijn nog geen reizigersritten daarlangs, dus kan het niet meteen vinden...
spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
spoorwegrealist
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
In het spoorboekje (lijnfolders) is er (nog) geen tabel 25n, alles staat onder 36c
De meest onduidelijke tabel die er bestaat: de helft van de treinen uit Mechelen staat bij de ene richting, de andere helft bij de andere!
De meest onduidelijke tabel die er bestaat: de helft van de treinen uit Mechelen staat bij de ene richting, de andere helft bij de andere!
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Er is bij mijn weten 1 ritpaar per dag dat via L25N naar de luchthaven rijdt: de Thalys die de luchthaven bedient... maar die stopt natuurlijk niet in FBN. 17 minuten vanaf FBMZ..stefanic schreef:10 à 11 minutenBumumy schreef:Weet er iemand wat de reistijd zou zijn van Brussel Noord naar de luchthaven via Machelen, dus of er verschil zou zijn in tijd met de reisweg via Diegem/Zaventem? Er zijn nog geen reizigersritten daarlangs, dus kan het niet meteen vinden...
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Wordt de tunnel na de dienstregelingswijziging in december "meer" gebruikt ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Neen, daarvoor is het wachten op dec2013dentheo schreef:Wordt de tunnel na de dienstregelingswijziging in december "meer" gebruikt ?

spoorwegrealist
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Wat ook opvalt is dat het zuidelijk deel van lijn 25N voorzien is van klassieke bovenleidingsportieken terwijl het noordelijk deel met het nieuwere type is bedraad.
Enig idee hoe dit komt?
's Morgens is de IR3630 Mechelen-De Panne voorlopig nog een goed bewaard geheim: daar waar rond dezelfde tijd de P7211, IR3327 en IC2028 bomvol zitten, meestal met staande reizigers, hebben nog slechts zeer weinig reizigers deze trein ontdekt om naar Brussel te rijden, hij doet er weliswaar enkele minuten langer over, maar men is tenminste verzekerd van een comfortabele zitplaats.
Enig idee hoe dit komt?
's Morgens is de IR3630 Mechelen-De Panne voorlopig nog een goed bewaard geheim: daar waar rond dezelfde tijd de P7211, IR3327 en IC2028 bomvol zitten, meestal met staande reizigers, hebben nog slechts zeer weinig reizigers deze trein ontdekt om naar Brussel te rijden, hij doet er weliswaar enkele minuten langer over, maar men is tenminste verzekerd van een comfortabele zitplaats.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Een deel van de reden is volgens mij het feit dat je die trein niet mag nemen met een biljet of pass, de reisplanner geeft hem dan ook niet weer.LHOON schreef:'s Morgens is de IR3630 Mechelen-De Panne voorlopig nog een goed bewaard geheim: daar waar rond dezelfde tijd de P7211, IR3327 en IC2028 bomvol zitten, meestal met staande reizigers, hebben nog slechts zeer weinig reizigers deze trein ontdekt om naar Brussel te rijden, hij doet er weliswaar enkele minuten langer over, maar men is tenminste verzekerd van een comfortabele zitplaats.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
waarom niet ? die trein rijdt ook naar Brussel ik zie hier geen enkel probleem in. En ik denk dat het zelfs mag stel dat je net een trein hebt gemist naar brussel en 2 minuten later vertrekt er een andere maar dan via dan luchthaven dan ga je die toch ook wel nemen ? het is niet dat je een "omweg" maakt. Net het zelfde met de treinen Brussel-Leuven via de luchthaven daar zie je soms ook wel al mensen opzitten van in brussel terwijl je anders ook een rechtstreekse naar leuven kan nemen
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
De reisplanner geeft deze trein niet omdat er net erna een andere trein vertrekt (IC-I) die vroeger in Brussel is. Maar het staat iedereen met een geldig vervoerbewijs vrij deze trein te nemen. Diabolotaks is enkel verschuldigd als je bestemming luchthaven hebt (en dan nog niet als je een treinkaart neer de luchthaven hebt)Shrek schreef:Een deel van de reden is volgens mij het feit dat je die trein niet mag nemen met een biljet of pass, de reisplanner geeft hem dan ook niet weer.LHOON schreef:'s Morgens is de IR3630 Mechelen-De Panne voorlopig nog een goed bewaard geheim: daar waar rond dezelfde tijd de P7211, IR3327 en IC2028 bomvol zitten, meestal met staande reizigers, hebben nog slechts zeer weinig reizigers deze trein ontdekt om naar Brussel te rijden, hij doet er weliswaar enkele minuten langer over, maar men is tenminste verzekerd van een comfortabele zitplaats.
spoorwegrealist
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Ben je dan niet verplicht die latere trein te nemen?stefanic schreef:De reisplanner geeft deze trein niet omdat er net erna een andere trein vertrekt (IC-I) die vroeger in Brussel is. Maar het staat iedereen met een geldig vervoerbewijs vrij deze trein te nemen. Diabolotaks is enkel verschuldigd als je bestemming luchthaven hebt (en dan nog niet als je een treinkaart neer de luchthaven hebt)
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Zelfde probleem met de IR van 0705 uit Mechelen, die staat ook niet in de reisplanner omdat de IC van 0709 sneller in Brussel is.
Laatst gewijzigd door LHOON op 20 sep 2012, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Neen. Je mag afwijken van de (qua afstand) kortste reisweg indien:Ben je dan niet verplicht die latere trein te nemen?
- je op die manier sneller je bestemming bereikt.
- je op die manier niet moet overstappen en je reis niet met méér dan 30 minuten verlengd wordt.
Aan de laatste bepaling is hier voldaan en dus mag je via de luchthaven reizen. Het is uiteraard wel zo dat deze bepaling vooral gericht is op een scenario waarin je via de kortste reisweg zou moeten overstappen, maar via een andere reisweg een rechtstreekse verbinding hebt die niet sneller is. Een goed voorbeeld is een verplaatsing Genk - Leuven in het weekend. Op basis van deze bepaling mag je de rechtstreekse IC E nemen, hoewel je daarmee niet sneller aankomt dan wanneer je de kortste reisweg volgt, die via lijn 35 loopt (en je dus met twee overstaps zou opzadelen: IC E - IR c - L).
Groeten,
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
En inmiddels zijn ze in Leuven ook wakker geschoten en zien ze zo een verbinding met Parijs wel zitten4303 schreef:Dit is ondertussen opgelost. Het was gewoon wat papierwerk dat nog niet in orde was na de homologatieritten. Zeker een of ander papierke waar niet de juiste stempel op stond of zoiets, ge kent da hé. Want zowel op PBKA als PBA staat dezelfde ETCS software (die trouwens al in gehomologeerd was voor de ETCS op L36). Normaal rijden alle Thalyssen naar Amsterdam over de 25N. Ook de Paris nd - luchthaven gaat via de 25N naar de luchthaven en dan verder leeg naar Leuven via de 36. Om na een half uurke in Leuven dan weer in de omgekeerde richting weer terug te rijden.Hobbes schreef:De Thalys is voorzien via L25N.
Probleem is dat de PBKA (enkele ruit) Thalysen NIET over L25N mogen, iets ivm ETCS dat nog niet aangepast is...
De PBA (dubbele ruit) mogen wel over L25N.

Gemeenteraadzitting Leuven schreef:68. BIJKOMEND PUNT OP VERZOEK VAN DE HEER FRANS DUMONT – GROEN!
TGV-verbinding Leuven-Paris
Raadslid Frans Dumont (Groen!) geeft een toelichting. Dagelijks rijden er TGV’s tussen Paris-Nord en de nationale luchthaven van Brussel. Die TGV wijkt ’s morgens uit naar Leuven zonder reizigers te vervoeren. De TGV komt dan van de luchthaven en staat in Leuven ongeveer een half uur stil voordat teruggereden wordt naar Paris-Nord. Vele Belgische steden zijn door de TGV rechtstreeks met de lichtstad verbonden. Naast Brussel, Antwerpen en Liège zijn dat Brugge, Charleroi, Gent, Namur, Mons en Oostende. Spijtig genoeg komt Leuven in dat lijstje niet voor.
Omdat de Thalys elke ochtend in Leuven staat te wachten, doet zich een geweldige opportuniteit voor. Reizigers die van Leuven naar Paris willen, zouden in Leuven kunnen opstappen en daardoor sneller en zonder overstap in Brussel-Zuid hun bestemming kunnen bereiken.
Het voorstel van Groen! betekent naast voordelen voor de reizigers ook een extra financieel voordeel voor de NMBS als reizigers tussen Leuven en de luchthaven van de trein gebruikmaken.
Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt toe dat het college een brief met dit voorstel zal richten aan de organisatie van de TGV. Als men dit wil doen, zal de stad het niet weigeren. Het is een goede suggestie.
Raadslid Frans Dumont (Groen!) bedankt voor de positieve opstelling van het college. De Thalys staat gerangeerd op spoor B dat vlot toegankelijk is voor de reizigers.
Voorzitter Louis Tobback (sp.a) zegt dat daarmee nog niet alles is geregeld. Waarschijnlijk wacht de treinbestuurder een half uur in Leuven en komt het personeel pas in Brussel-Zuid in de trein. Dat zal dus moeten worden bekeken. De voorzitter heeft in het college met schepen Devlies afgesproken de brief te sturen.
Raadslid Frans Dumont (Groen!) heeft van tevoren geïnformeerd bij de stationschef van Leuven: die vertelde dat, naast de bestuurder van de Thalys, de volledige bemanning aan boord is, samen met een schoonmaakploeg.
Voorzitter Louis Tobback (sp.a) vindt dat alvast positief nieuws. Om die reden kan men het in ieder geval niet weigeren.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Ik vraag mij dit al een hele tijd af waarom ze geen passagiers meenemen tot Leuven. Zelfs al is er maar 1 passagier, is dat eigenlijk reeds winst (of zie ik dit te rooskleurig in?).Jeroen schreef:En inmiddels zijn ze in Leuven ook wakker geschoten en zien ze zo een verbinding met Parijs wel zitten
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Stop in een station mét passagiers is misschien een stuk duurder? Prijs van een rijpad mét passagiers?