Pagina 37 van 152

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 06 dec 2010, 21:45
door LML
AM'er schreef:Je moet het echt treffen om in een SABENA-stel terecht te komen, want die rijden hoofdzakelijk rond Namen.
Sporadisch verschijnen ze in Oost-en West-Vlaanderen.
En zelfs in de prov. Luik. Enkele weken geleden reed er een ex-Sabena-stelletje in het weekend de L-trein Luik-Maastricht...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 06 dec 2010, 23:48
door Alatus_leo
LML schreef:
AM'er schreef:Je moet het echt treffen om in een SABENA-stel terecht te komen, want die rijden hoofdzakelijk rond Namen.
Sporadisch verschijnen ze in Oost-en West-Vlaanderen.
En zelfs in de prov. Luik. Enkele weken geleden reed er een ex-Sabena-stelletje in het weekend de L-trein Luik-Maastricht...
Ik heb er al enkele in de regio Mechelen gezien.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 07 dec 2010, 08:11
door Dieselfreak
Heeft iemand foto's van die hun interieur?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 07 dec 2010, 08:21
door Steve
Op de volgende pagina zie je onderaan een paar foto's, zowel in eerste als tweede klas: http://www.belrail.be/F/fiches/emu/inde ... page=image

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 07 dec 2010, 17:36
door Dieselfreak
AM70 LH? Zijn dat de nummers 595-600? Die zijn vanbinnen kennelijk heel anders dan de andere rode klassiekjes!

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 07 dec 2010, 18:58
door AM'er
Hun interieur is speciaal ontworpen voor de grote bagagehoeveelheden.
In het prille begin reden deze treinen in een blauwe livrei.

Nu zijn deze oude rakkers rariteiten op het spoor :D

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 dec 2010, 12:27
door Dieselfreak
AM'er schreef:Nu zijn deze oude rakkers rariteiten op het spoor :D
Ik heb gisteren in stel 596 gezeten, van Kortrijk tot Gent-Sint-Pieters, het deed de trein Kortrijk - Leuven die om 8 uur 18 in Kortrijk vertrekt, gekoppeld aan wit klassiekje 617. Het interieur was inderdaad behoorlijk verschillend van de AM62, de meeste compartimenten hadden afzonderlijke zetels, en de compartimenten met aaneengesloten banken waren kleiner, slechts twee ramen. Verder was alles precies zoals je schreef. Afbeelding

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 dec 2010, 17:26
door Marianne
In oktober heb ik SABENA stel 598 in Antwerpen Centraal gezien. Reed mee in de IC naar Charleloi.
Wist toen niet trouwens dat het zo'n speciaal Klassiek stel was (hoorde ik later pas van een vriend, die de foto zag :wink:)
Jammer genoeg had het stel last van alternatieve beschildering.

Daarom leuk om een foto te zien van het interieur van zo'n stel, want daar had ik niet op gelet.

Groetjes,
Marianne

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 dec 2010, 18:03
door Dietrich
Persoonlijk heb ik deze stellen niet graag. Simpelweg omdat je geen privacy meer hebt, de stoelen zijn zo laag dat je er snel meer dan een halve meter over komt. :) En de tafeltjes zijn ook al zo klein. Dus in tweede kan je nog best zitten in de coupé met gewone banken.

De vraag was ooit of ze deze reeks ook zouden moderniseren (voor CR). Is daar ooit een beslissing over gevallen? Dacht dat één van de pijnpunten de grote pakwagen was, en het ontbreken van gewone deuren aan die kant.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 dec 2010, 19:40
door Shrek
Dietrich schreef:De vraag was ooit of ze deze reeks ook zouden moderniseren (voor CR). Is daar ooit een beslissing over gevallen? Dacht dat één van de pijnpunten de grote pakwagen was, en het ontbreken van gewone deuren aan die kant.
Ik denk dat alleen al de kost om nieuwe plannen te maken om ze te renoveren het al te duur maakt.
Kleine reeksen zijn gedoemd te verdwijnen, 140 dezelfde treinen onderhouden is nu eenmaal stukken goedkoper dan 5 stelletjes :roll:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 dec 2010, 19:52
door Dieselfreak
Dietrich schreef:Persoonlijk heb ik deze stellen niet graag. Simpelweg omdat je geen privacy meer hebt, de stoelen zijn zo laag dat je er snel meer dan een halve meter over komt. :)
En dan? Kan dat kwaad? Als je niet wil dat anderen je zien op de trein zou je zowat de hele trein voor jou alleen moeten reserveren eh. :roll:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 dec 2010, 20:39
door Dietrich
Over renovatie zijn dit niet mijn woorden maar geruchten die hier de ronde deden. Men wist niet wat te doen met die stellen. Waar het ergens stond weet ik niet, ik ga het nu wel zelf niet opzoeken.

En privacy, tja, je moet maar eens verklaren waarom mensen altijd eerst naar 4 lege zetels of 2 vrije banken gaan. Als je een coupé hebt met 6 groepen van 4 zetels en je laat 6 aparte mensen binnen dan zitten ze waarschijnlijk alle 6 apart. En met beenruimte heeft het niet te maken, want je kan ook naast elkaar zitten, of schuin.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 dec 2010, 20:45
door Dieselfreak
Ik zag gisteren in Libramont een klassiekje dat nog de blauwe band uit de tijd van de rokers had: Afbeelding

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 dec 2010, 21:43
door AM'er
Die klassiekjes met blauwe band zijn zeer zeldzaam geworden.
Naar mijn schatting rijden er nog een drietal met die blauwe banden (153-171-176).

Hier en daar hangt het metalen plaatje 'niet rokers' nog uit in de coupé met blauwe zetels.
Blauwe zetels betekende sowieso niet rokers.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 09 dec 2010, 21:56
door LHOON
Ik schrijf deze woorden aan boord van de 157 die vanavond de CR6592 verzorgt. Ik ga MTB tot FBN.

Ik hou van klassiekjes, van de geluiden van de schakelwals, van de geur van de verwarming, van het fluweel in eerste klas... (alhoewel vandaag gewoon in tweede)