Noorderkempen Brecht !!!!!

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door K V B »

Steven schreef:
K V B schreef:
Steven schreef:
Als de stroomafnemer de draad verlaat in Brecht is dat op 25kV wisselspanning ipv 3kV gelijkspanning. De spanning is al veel groter en het is dan nog wisselspanning ook. Logisch dat je dus een ander effect hebt.
Waarom moet overigens de stroom afnemer naar beneden aan de eindpunten?
Omdat deze altijd onder controle moet staan vanuit de stuurpost van waaruit de bestuurder de trein onder controle heeft. Hiervoor moet de andere stuurpost buiten dienst. Stuurpost buiten dienst = panto naar beneden. Bij de M6 is het zelfs zo dat de volledig stuurpost in afzondering moet als hij verlaten wordt (draaien van een specifieke schakelaar).
Ok. Dat zijn de regels. Maar wordt er ooit wel eens nagedacht of regels wel nog zinvol zijn? Want ik zie dat een trein keren zonder dat de pantograaf naar onder moet wel kan bij andere netten.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door Steven »

Dat is enkel praktisch en nuttig bij motorstellen. Als je gaat zien bij welk materiaal men dat systeem toepast zie je dat er steeds sprake is van een vaste configuratie. treinen waarbij de configuratie variabel is (gesleepte treinen en trek duw treinen) heb ik dit nog niet weten doen. Dit heeft meestal te maken met het feit dat er in de trein 1 centrale unit zit waarmee alles onder controle gehouden kan worden. Daar waar je bij trek duw treinen er zeker twee hebt. Eentje van de loc in kwestie en een van het stuurrijtuig die dan enkel in dienst is (en enkel dan stroom heeft) als het stuurrijtuig actief is.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door K V B »

Steven schreef:Dat is enkel praktisch en nuttig bij motorstellen. Als je gaat zien bij welk materiaal men dat systeem toepast zie je dat er steeds sprake is van een vaste configuratie. treinen waarbij de configuratie variabel is (gesleepte treinen en trek duw treinen) heb ik dit nog niet weten doen. Dit heeft meestal te maken met het feit dat er in de trein 1 centrale unit zit waarmee alles onder controle gehouden kan worden. Daar waar je bij trek duw treinen er zeker twee hebt. Eentje van de loc in kwestie en een van het stuurrijtuig die dan enkel in dienst is (en enkel dan stroom heeft) als het stuurrijtuig actief is.
Je kan natuurlijk een trek-duw trein ook als treinstel zien. Per slot van rekening is er niet altijd zoveel verschil. Is de nieuw Railjet van de öbb een treinstel of een trek duw trein bijvoorbeeld.
Hoe dan ook, bij het keren van trek-duw treinen met vaste samenstelling laat men bij de SBB de pantograaf gewoon omhoog. Ik zie in Zürich hoe meestal de machinist direct na aankomst de lichten omschakelt en dan een paar seconden later gewoon op het peron staat...
Hobbes
Berichten: 759
Lid geworden op: 30 mei 2006, 18:08
Locatie: Hemiksem

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door Hobbes »

Het is technisch niet mogelijk om de panto tegen de draad te laten staan om van stuurpost te wisselen.
Alleen met een Traxx zou dat naar het schijnt wel gaan.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door Steven »

Het is enkel mogelijk om dit te realiseren indien beide uiteinden van dezelfde generatie zijn. Daarbijkomende moet het krachtvoertuig uitgerust zijn met de juiste installatie. In België gaat dat dus niet op, in het geval van M6 werk je samen met een reeks 27 die amper elektronica aan boord heeft en waar we blij zijn als de mux communicatie vlot verloopt. Het generatieverschl tussen deze beide heeft al meerdere pagina's gevuld en niet noodzakelijk met tevreden antwoorden. In het geval van i11 met HLE13 is er ook ni echt een oplossing. Meermaals (vooral in de beginjaren) waren er storingen bij besturing van op de loc veroorzaakt door de i11 achteraan. Gevolg is dat alle collega's uit pure gewoonte het volledige stuurrijtuig afzonderen bij verlaten stuurpost. Als je gaat afzonderen is de controle weg en bijgevolg ook geen mogelijkheid meer om de panto omhoog te laten. Misschien dat het bij de reeks 18 (net zoals bij de traxx) wel mogelijk is, doch daarom nog niet tussen loc en stuurrijtuig.
Als dat bij de SBB mogelijk is wil dat zeggen dat al die stuurposten uitgerust zijn met de nodige techniek en niets meer dan dat. Aan die techniek hangt een prijskaartje, bij een firma als de NMBS waar de financiële cijfers niet altijd de beste zijn, zijn er dus andere prioriteiten dan zo een extra functie in te bouwen in alle krachtvoertuigen.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door dentheo »

terug naar Brecht: kleine aanpassing dienstregeling (dank Adler link)
* Kleine aanpassingen in Regio
Nieuwe verbinding Noorderkempen – Antwerpen-Centraal.

• Vertrek in Noorderkempen om het uur .08 en aankomst in Antwerpen-Centraal om het uur .23.
Vertrek eerste trein om 6.08 u. en laatste trein om 19.08 u.

• Terug: vertrek in Antwerpen-Centraal om het uur .37 en aankomst in Noorderkempen om het uur .52.
Vertrek eerste trein in Antwerpen-Centraal om 6.37 u. en laatste trein om 19.37 u. (uitzondering: 7.36 u.).
Dan wordt ik nieuwsgierig... alles verloopt in Antwerpen Centraal volgens takt uurrooster maar die trein van 7.37 kan NIET maar WEL 7.36 ???

Wat zit daar achter ??? Drukte op HSL kan toch niet ? Kruising in de kelder met P-trein uit bundel Noorderdokken ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door Steven »

Naar alle waarschijnlijkheid een kruising of een minuut winst om het perron sneller vrij te krijgen voor een andere trein, desnoods uit de andere richting.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door dentheo »

Steven schreef:Naar alle waarschijnlijkheid een kruising of een minuut winst om het perron sneller vrij te krijgen voor een andere trein, desnoods uit de andere richting.
Maar het moet bijna een P-trein zijn, anders herhaalt het zich elk uur ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door Steven »

Dat kunnen allerlei treinen zijn, in de spits zijn er wel meer treinen die afwijken om voldoende ruimte te scheppen voor een paar andere treinen. Soms is het domino-effect vrij groot. Zoals een collega vorige week zei, een trein te Perpignan zorgt voor vertraging in Antwerpen. Zo ook moet soms met meerdere treinen 1 minuut geschoven worden om 1 andere trein voldoende ruimte geven.
stefanic
Berichten: 871
Lid geworden op: 09 feb 2007, 09:09
Locatie: Antwerpen

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door stefanic »

dentheo schreef:terug naar Brecht: kleine aanpassing dienstregeling (dank Adler link)
* Kleine aanpassingen in Regio
Nieuwe verbinding Noorderkempen – Antwerpen-Centraal.

• Vertrek in Noorderkempen om het uur .08 en aankomst in Antwerpen-Centraal om het uur .23.
Vertrek eerste trein om 6.08 u. en laatste trein om 19.08 u.

• Terug: vertrek in Antwerpen-Centraal om het uur .37 en aankomst in Noorderkempen om het uur .52.
Vertrek eerste trein in Antwerpen-Centraal om 6.37 u. en laatste trein om 19.37 u. (uitzondering: 7.36 u.).
Dan wordt ik nieuwsgierig... alles verloopt in Antwerpen Centraal volgens takt uurrooster maar die trein van 7.37 kan NIET maar WEL 7.36 ???

Wat zit daar achter ??? Drukte op HSL kan toch niet ? Kruising in de kelder met P-trein uit bundel Noorderdokken ?
Is inderdaad voor P7200 die binnenkomt in A.Centraal, en waardoor de Noorderkempen 1' vroeger weg moet...
spoorwegrealist
rds

Lijn 4 doet het goed

Bericht door rds »

http://www.gva.be/antwerpen/brecht/lijn ... -goed.aspx

"Tussen de opening van het station op 15 juni en eind juli hebben we dagelijks gemiddeld 800 enkele ritten opgetekend voor het traject Brecht-Antwerpen" zegt persattaché Frieke Neyrinck van de NMBS. "We hadden geschat dat dit cijfer na één jaar ongeveer rond de 1000 ging liggen. We zitten er nu dus al heel dicht bij, wat er zeker op wijst dat we goed bezig zijn.
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door Hogersluys »

Bedoelen ze daarmee dat er 800 instappende reizigers in Brecht zijn? Of slaat het cijfer van '800' ook op de mensen die terug naar huis gaan (dubbeltelling dus).
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door Steven »

800 enkel ritten Brecht Antwerpen, dat kan zijn dat er ritten bij zijn die heen en terug gekocht zijn, andere zullen misschien effectief enkel zijn. In die context versta ik enkel een telling van Brecht richting Antwerpen.
rds

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door rds »

vandaag om 16:54 reed er een Thalys naar Nederland in volle snelheid voorbij station Brecht.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Noorderkempen Brecht !!!!!

Bericht door Steven »

dat zal dan vermoedelijk een testrit/opleidingsrit geweest zijn.
Plaats reactie