Pagina 37 van 87

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 mei 2015, 13:07
door Shrek
Steve schreef:Grotendeels eens met jullie analyse, maar je moet er eerlijkheidshalve wel de capaciteit bij vermelden.

44 MS75's komen overeen met 176 rijtuigen, terwijl je er met 30 Desiro's 90 hebt.

Met andere woorden: nieuwe Desiro's kopen zou je bekeken per rijtuig (en dus ongeveer zitplaats) ongeveer dubbel zoveel kosten als de MS75 renoveren.

Het is dus niet allemaal kommer en kwel (en we weten allemaal dat capaciteit een van de grootste problemen is), maar het blijft natuurlijk een enorm bedrag, zeker als je de leeftijd van de MS75 en de verouderde technieken (mechanische koppelingen, hoge opstap enz) in overweging neemt.
En het kan nochthans veel goedkoper:
Geef de MS70 die nu aan de kant staan (in Leuven oa) een kleine revisie. Dan kunnen die nog rustig 10 jaar rijden. Dat creëert al de ruimte om de meest rotte MS75 vandaag al naar de sloper te rijden. De andere MS75 moeten het dan uithouden tot aan de levering van de eerste M7, waarna ze allemaal weggaan.

Als de capaciteit van de MS75 daarna nog echt nodig is (15000 zitplaatsen) is er volgens mij een veel goedkopere manier om deze toch aan te bieden.

Ik zou dan de M4Adx laten uitrusten met ETCS, het gaat maar om 31 stuurposten, dus zal +- 6M€ kosten. Vervolgens zou ik daar dan 15 vaste samenstellingen voor P-treinen van maken, bestaande uit: M4Adx+9M4B+HLE27+M4Adx. Dit vereist dan inderdaad dat deze locs en rijtuigen langer in dienst blijven dan nu gepland, maar het is nog altijd minder zot dan die MS75 te renoveren.
Het zal ook goedkoper in onderhoud zijn, zo'n vaste samenstelling heeft immers maar 2 bruikbare stuurposten (die 27 zou niet meer alleen op het net mogen), terwijl je met MS75 voor dezelfde hoeveelheid passagiers met 6 stuurposten zit.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 mei 2015, 13:21
door Bibke
Ik denk dat één belangrijk argument hier vergeten wordt en dat is: "Hoe houd je de mensen in de ateliers aan het werk".
Wanneer men geen nieuwe projecten creëert, zal er een overschot aan werknemers zijn en moet men er gaan ontslagen.
Ik denk dat men dat laatste wenst te vermijden door die renovaties.
Maar inderdaad kostenbesparend zou men beter met de klassiekjes blijven rijden en de andere modernisaties niet doorvoeren.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 mei 2015, 14:06
door ToMiKoN
Bibke schreef:Ik denk dat één belangrijk argument hier vergeten wordt en dat is: "Hoe houd je de mensen in de ateliers aan het werk".
Wanneer men geen nieuwe projecten creëert, zal er een overschot aan werknemers zijn en moet men er gaan ontslagen.
Ik denk dat men dat laatste wenst te vermijden door die renovaties.
Maar inderdaad kostenbesparend zou men beter met de klassiekjes blijven rijden en de andere modernisaties niet doorvoeren.
Er staat toch heel veel moderner materiaal aan te kant door gebrekkig onderhoud en defecten. Zet dit personeel daar volop op in, desnoods met omscholing. Dat lijkt mij veel nuttiger!

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 mei 2015, 14:17
door Shrek
Bibke schreef:Maar inderdaad kostenbesparend zou men beter met de klassiekjes blijven rijden en de andere modernisaties niet doorvoeren.
Geen meervoud he, de modernisatie van de breaks is volgens mij wel heel nuttig. En wat ze met de duikbrillen doen kan je amper een renovatie noemen :wink:

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 22 mei 2015, 14:34
door Tram44
Als je de capaciteit tussen een AM75 en een Desiro wil vergelijken, moet je er wel rekening mee houden dat die brede bankjes in een AM75 slechts bij hoge nood door drie personen worden gebruikt en je dus de facto geen 302 plaatsen in 2e klas hebt, maar "slechts" +/- 220, ten opzichte van 232 volwaardige stoelen in een Desiro, dwz. toch volwaardig voor niet al te lange afstanden.

Voor 1ste klas gaat die redenering uiteraard niet op en scoort de AM75 veel beter dan de Desiro, behalve dan op het punt van de airco.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 27 mei 2015, 09:53
door Matthias
Op Twitter heeft het NMBS-account een afbeelding van het interieur gepost. De lijn van de Breaks wordt duidelijk verdergezet!
Afbeelding

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 27 mei 2015, 16:35
door thejay
In de nieuwste Op de baan staat een artikel met foto's.

groeten,
thejay

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 29 mei 2015, 23:54
door Wouterh12
Vorige vrijdag (22/5) stonden een "oude" en de "nieuwe" MS75 naast elkaar in CW Mechelen. Een paar (zelf genomen) foto's in bijlage.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 29 jul 2015, 19:52
door 260689
Er stond een koprijtuig 2e klasse en een 2e klas rijtuig van het stel 824 in Gentbrugge. Er komt stilaan schot in de zaak!

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 29 jul 2015, 22:51
door Desirotje
Wanneer komt de 843 terug in dienst?

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 29 jul 2015, 22:59
door AM80
Ik wil daar ook zo snel mogelijk een ritje in maken (mijn favoriete stelletjes, opgefrist, hmmm wat kan een treinfreak nog meer wensen :)

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 29 jul 2015, 23:28
door trainlovertje
Desirotje schreef:Wanneer komt de 843 terug in dienst?
Weet niet waarom, maar ik zit met september in m'n hoofd. Ergens gelezen waarschijnlijk, geen idee meer waar dat was :roll:

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 30 jul 2015, 06:26
door Asterix
Ik heb gehoord november.

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 01 aug 2015, 19:36
door Desirotje
Volgens Wallorail wordt de 806 op 19 augustus overgebracht van Ronet naar Mechelen, Wordt deze dan ook al gemoderniseerd?
Ik denk dat er al 3 of 4 AM75's in Mechelen en/of Gentbrugge staan, hebben ze dan geen tekort?

http://wallorail.be/index.php/sp/2489-1 ... c-mechelen

Re: Renovatie AM75 ?

Geplaatst: 02 aug 2015, 14:00
door The_Knitter
Met 305 Desiro's kunnen ze vast voor een binnenlandse dienst wel een Varkensneusje ergens missen gok ik. Voor Roosendaal moet je wel Varkensneuzen hebben, enige alternatief met Belgisch materieel is een solo Duikbril (gekoppeld mag niet naar Roosendaal)