Ze zouden beter doorrijden tot Maubeuge, daar is tenminste iets te doen: klein bruisend stadje + aansluiting naar Parijs aan redelijke tarieven. Maar ja, de TGV-"maffia" wil dit niet..rvdborgt schreef:Misschien wel niet. Het inkorten van die ritten levert overigens maar zeer weinig op. De treinen staan gewoon iets langer stil in Erquelinnes. Er wordt geen materieel of personeel mee bespaard.LHOON schreef:Jeumont-Erquelinnes: blijft daar eigenlijk nog iets over?
NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
AlexNL schreef:Er gaan per dag 16 Fyra's rijden van Brussel naar Amsterdam, en 16 de andere kant op. Daarnaast ook nog eens 8+8 Brussel - Breda - Den Haag.
Ofwel: juist meer internationale treinen.
sssttttt...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Met welk materiaal dan wel? Niet met de klassiekjes die daar nu de dienst uitmaken: voorbij Jeumont is het 25kV...fets schreef:Ze zouden beter doorrijden tot Maubeuge, daar is tenminste iets te doen: klein bruisend stadje + aansluiting naar Parijs aan redelijke tarieven. Maar ja, de TGV-"maffia" wil dit niet..rvdborgt schreef:Misschien wel niet. Het inkorten van die ritten levert overigens maar zeer weinig op. De treinen staan gewoon iets langer stil in Erquelinnes. Er wordt geen materieel of personeel mee bespaard.LHOON schreef:Jeumont-Erquelinnes: blijft daar eigenlijk nog iets over?
Grensverkeer met Frankrijk wordt niet echt bevorderd: De Panne-Duinkerke en Quiévrain-Valenciennes zijn al jaren afgeschaft en liggen weg te roesten, Quévy-Aulnoye wordt ook niet meer bediend, en nu gaat Erquelinnes-Jeumont er ook aan.
Heb nog één van de laatste treinen Quévy-Maubeuge genomen: zeer duur grenstarief, en slechte aansluiting met de trein uit Mons. Men wil kennelijk niet dat de mensen te trein gebruiken in grensverkeer...
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Volgens de lijst die vandaag officieel is vrijgegeven zitten er in de 30 reizigers op die Kortijk-Lille Flandres treinen. Dat is voor zulke verbinding mijn inziens genoeg om deze toch wel te behouden.
Toch zeker de eerste verbinding is van belang voor de TGV reizigers die vanuit Lille-Europe vertrekken.
Waarschijnlijk was dat een extra reden voor de NMBS om deze te schrappen, zodat ze meer tickets via Brussel-Zuid kunnen verkopen.
Toch zeker de eerste verbinding is van belang voor de TGV reizigers die vanuit Lille-Europe vertrekken.
Waarschijnlijk was dat een extra reden voor de NMBS om deze te schrappen, zodat ze meer tickets via Brussel-Zuid kunnen verkopen.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Lijst online op http://www.standaard.be/artikel/detail. ... 111020_090
Op het eerste zicht vind ik twee dingen er nog steeds schandalig aan: de trein Hasselt - Tongeren heel de ochtend afschaffen in het weekend, maar de tegentrein niet: welke besparing is dit? De TB en TBG zitten toch gewoon op die terugrit ook? De besparing beperkt zich hier dus tot 2 stops die niet moeten betaald worden. Dat is gewoon zielig. Ten tweede zitten er toch nog een heel aantal treinen in die meer dan 20 reizigers lokken: er wordt naar mijn gedacht nog teveel gesnoeid. Gelukkig is er nog een jaar om een aantal dingen terug te draaien.
Op het eerste zicht vind ik twee dingen er nog steeds schandalig aan: de trein Hasselt - Tongeren heel de ochtend afschaffen in het weekend, maar de tegentrein niet: welke besparing is dit? De TB en TBG zitten toch gewoon op die terugrit ook? De besparing beperkt zich hier dus tot 2 stops die niet moeten betaald worden. Dat is gewoon zielig. Ten tweede zitten er toch nog een heel aantal treinen in die meer dan 20 reizigers lokken: er wordt naar mijn gedacht nog teveel gesnoeid. Gelukkig is er nog een jaar om een aantal dingen terug te draaien.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
De eerste IC Q van Leuven naar Antwerpen-Centraal om 05.35u wordt ook afgeschaft
Nu wil ik wel eens weten welk OV-alternatief de reiziger kan nemen om op dat uur van Leuven naar Antwerpen te reizen. Een hele omweg via Brussel?

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Er zitten gewoon dingen in die niet kunnen kloppen. Het schrappen van trein 503 Welkenraedt - Eupen levert niets op, omdat die trein nodig is om trein 530 te verzekeren. Deze trein vertrekt met personeel uit Welkenraedt en de NMBS moet daar hoe dan ook een rijpad voor betalen. Dan kun je toch evengoed die 10 reizigers meenemen?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Let maar op van niemand op ideeën te brengen: er zou inderdaad heel wat bespaard kunnen worden door alle treinen af te schaffen die niet via Brussel rijdenJeroen schreef:Een hele omweg via Brussel?

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Mischien staan sommige treinen op de lijst enkel omdat ruimte te hebben om wat "terug te krabbelen".FLV-FGSP schreef:Er zitten gewoon dingen in die niet kunnen kloppen. Het schrappen van trein 503 Welkenraedt - Eupen levert niets op, omdat die trein nodig is om trein 530 te verzekeren. Deze trein vertrekt met personeel uit Welkenraedt en de NMBS moet daar hoe dan ook een rijpad voor betalen. Dan kun je toch evengoed die 10 reizigers meenemen?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Ik denk niet dat er veel volk op die treinen zit. Een grens is nog steeds een grens...LHOON schreef: Grensverkeer met Frankrijk wordt niet echt bevorderd: De Panne-Duinkerke en Quiévrain-Valenciennes zijn al jaren afgeschaft en liggen weg te roesten, Quévy-Aulnoye wordt ook niet meer bediend, en nu gaat Erquelinnes-Jeumont er ook aan.
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Als je start met 600 treinen om dan nadien via 302 naar 170 treinen te gaan schrappen. Wat noem je zoiets dan?
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
K V B schreef:Ik denk niet dat er veel volk op die treinen zit. Een grens is nog steeds een grens...LHOON schreef: Grensverkeer met Frankrijk wordt niet echt bevorderd: De Panne-Duinkerke en Quiévrain-Valenciennes zijn al jaren afgeschaft en liggen weg te roesten, Quévy-Aulnoye wordt ook niet meer bediend, en nu gaat Erquelinnes-Jeumont er ook aan.
Het belachelijk hoge grenstarief zal er ook voor iets tussen zitten....
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Een ledige rit (= zonder reizigers) kost minder aan rijpadkost dan een commerciële rit (=toegelaten voor reizigers). Maar het gaat hier inderdaad niet om fortuinen.FLV-FGSP schreef:Er zitten gewoon dingen in die niet kunnen kloppen. Het schrappen van trein 503 Welkenraedt - Eupen levert niets op, omdat die trein nodig is om trein 530 te verzekeren. Deze trein vertrekt met personeel uit Welkenraedt en de NMBS moet daar hoe dan ook een rijpad voor betalen. Dan kun je toch evengoed die 10 reizigers meenemen?
spoorwegrealist
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Waarom zou dat zijn ? Wegen mensen echt zoveel ?stefanic schreef:
Een ledige rit (= zonder reizigers) kost minder aan rijpadkost dan een commerciële rit (=toegelaten voor reizigers). Maar het gaat hier inderdaad niet om fortuinen.
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen
Geen fortuinen, maar wel een niet onbelangrijk bedrag. Een stop kost al gauw evenveel als de elektriciteit nodig op de rit...stefanic schreef:[Een ledige rit (= zonder reizigers) kost minder aan rijpadkost dan een commerciële rit (=toegelaten voor reizigers). Maar het gaat hier inderdaad niet om fortuinen.
Daar ligt natuurlijk ook een deel van het probleem, de kostprijs voor een stop is te hoog.