De langst levende klassiekjes

Alles over reizigerstreinen in België.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

LHOON schreef:Ik schrijf deze woorden aan boord van de 157 die vanavond de CR6592 verzorgt. Ik ga MTB tot FBN.

Ik hou van klassiekjes, van de geluiden van de schakelwals, van de geur van de verwarming, van het fluweel in eerste klas... (alhoewel vandaag gewoon in tweede)
't Plezantste is een reis 's avonds laat in een klassiek motorstel. Buiten ijskoud, binnenin goed verwarmd, een zwakke verlichting, licht geschommel, een beetje gerammel, tikkende aanzetweerstanden,...

Ideaal om wat te lezen in een boek, weg te dromen of wat te noteren.

Ondanks m'n jonge leeftijd is dit genieten in oud en degelijk materiaal.
Dit zal niet blijven duren, daarom profiteren nu het nog kan!
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

AM'er schreef:'t Plezantste is een reis 's avonds laat in een klassiek motorstel. Buiten ijskoud, binnenin goed verwarmd, een zwakke verlichting, licht geschommel, een beetje gerammel, tikkende aanzetweerstanden,...
Vorige zaterdag heb ik zo'n rit gemaakt, van Zeebrugge tot Kortrijk. :)
AM'er schreef:Dit zal niet blijven duren, daarom profiteren nu het nog kan!
In 2012 gaan de rode eruit, als ik het juist heb?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Wanneer die rode er precies uit gaan valt nog af te wachten. Als ze alle klassiekjes hun revisiedatum van 9 jaar laten uitdoen, kunnen de laatste 2 exemplaren tegen 2016 van de sporen gaan. Men kan evengoed alles in 1 keer schrappen als het nieuw materieel voldoende is geleverd.

In de afgelopen jaren zijn er reeds een aantal klassiekjes verschroot.
Gelukkig bleef deze schrapping beperkt tot de meest afgeleefde exemplaren (langste tijd tussen revisie).
Dit jaar betekende al het einde voor de 249.

Afwachten dus
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Hieronder een filmpje van de erbarmelijke 176.
Spijtig dat men dit stel geen likje verf meer geeft. Stel 176 is net zoals stel 249 laatst gereviseerd in 2001.
Toekomst... :?

http://www.youtube.com/watch?v=2ls5gb0YlLo
TrainzDr3ver
Berichten: 1059
Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door TrainzDr3ver »

Hier een filmpje van de 249, ziet er ook niet veel beter uit :(

http://www.youtube.com/watch?v=_GvJmQxVfeI
HijDieHetWeet

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door HijDieHetWeet »

Tegen het einde van het jaar gaan nog 5 stelletjes naar de eeuwige jachtvelden.
AM'er

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door AM'er »

Die 249 had last van waterinsijpeling en roest.
De andere mogelijke slachtoffers zullen nog rondbollen.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13022
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

AM'er schreef:De andere mogelijke slachtoffers zullen nog rondbollen.
En kunnen ze de levensduur daarvan niet rekken tot de desiro's rijden? In deze tijden van materiaaltekort kan een klassiekje of 5 toch het verschil betekenen tussen rijden of afschaffen :wink:
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door vasonline »

Shrek schreef:
AM'er schreef:De andere mogelijke slachtoffers zullen nog rondbollen.
En kunnen ze de levensduur daarvan niet rekken tot de desiro's rijden? In deze tijden van materiaaltekort kan een klassiekje of 5 toch het verschil betekenen tussen rijden of afschaffen :wink:
Idd.
Wat ik me afvroeg: hebben ze veel last van de koude?
De panorame reportage laat o.a uitschijnen dat vertragingen deels door oud materiaal komen, maar als er bvb meer
breaks in panne staan dan klassiekjes....hmmmm........

Voor mijn part geven ze dan een kleine revisie. (enkel kast nakijken op roest, interieur: enkel bvb vandalisme herstellen)
Misschien zelfs een nieuw laagje bordeaux?

Mvg,
Steven
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

vasonline schreef:Wat ik me afvroeg: hebben ze veel last van de koude?
De rode klassiekjes hebben de strengste winter uit de Belgische spoorweggeschiedenis nog meegemaakt... het lijkt me dus straf dat zij tegen het huidige koudegolfje niet bestand zouden zijn.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Gebruikersavatar
trainfreak
Berichten: 2657
Lid geworden op: 01 feb 2006, 09:25
Locatie: Wettere

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door trainfreak »

Zondag 19/12 zag ik de 166 in Pepinster.
HijDieHetWeet

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door HijDieHetWeet »

Schrap 254 maar. Deze dient als donor.
Gebruikersavatar
Dieselfreak
Berichten: 2102
Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Dieselfreak »

Hoe lang zullen de witte klassiekjes eigenlijk nog dienst doen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
melle

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door melle »

Dieselfreak schreef:Hoe lang zullen de witte klassiekjes eigenlijk nog dienst doen?
Voor de zoveelste keer hier al geschreven op het forum: "dat weet men nog niet"... :wink:
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13022
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: De langst levende klassiekjes

Bericht door Shrek »

melle schreef:
Dieselfreak schreef:Hoe lang zullen de witte klassiekjes eigenlijk nog dienst doen?
Voor de zoveelste keer hier al geschreven op het forum: "dat weet men nog niet"... :wink:
Er is inderdaad nog niets officieel geweten. Maar het zijn wel de oudste stelletjes die momenteel rondrijden dus, tenzij de varkentjes niet meer gemoderniseerd zouden worden, zijn het ook de eersten om te gaan. (Na de 100-200 die binnen 2 jaar al weg zijn). Vermits het aantal diensten blijft stijgen zullen ook na de komst van de 080/085 de 600-700 nog nodig zijn. Hun schrapping is dus pas voor nà de volgende levering aan de nmbs. Gezien de economische toestand zal dat dus niet voor de eerste 10 jaar zijn :wink:
Plaats reactie