Pagina 38 van 146
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 29 dec 2013, 12:02
door Stijn91
Shrek schreef:Stijn91 schreef:Bedankt voor de info, tegen 2022 het hele net ETCS, is dat niet traag?
Dan mag jij eens één dag mijn werk komen doen, is zien of je dan nog denkt dat het traag is
Er komt meer bij kijken dan enkel wat bakens in het spoor vijzen hoor
En nee, 2022 is niet traag. We zijn zelfs bij de snelsten van Europa - enkel voorgegaan door Luxemburg.
De data van de andere Europese landen liggen veel meer richting 2030-2040.
Maar als we dat incident in Buizingen niet hadden dan zal het hier toch ook veel later geweest zijn?
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 29 dec 2013, 14:32
door Cipallieter
Naar aanleiding van het kaartje dat enkele items geleden geplaatst werd, heb ik enkele vragen:
1. De groene gekrulde lijn ten noordwesten van Antwerpen, is dat de Liefkenshoektunnel?
2. De blauwe lijn ten westen van Lichtervelde ligt helemaal geïsoleerd t.o.v. de andere blauwe, groene en rode lijnen. Is er een speciale reden waarom men net dat stuk heeft genomen?
3. De blauwe lijn tussen Leuven en Luik is blijkbaar hogesnelheidslijn 2. Was het niet de bedoeling dat ETCS in eerste instantie op de goederencorridors geïnstalleerd zou worden?
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 29 dec 2013, 15:01
door Shrek
Stijn91 schreef:Maar als we dat incident in Buizingen niet hadden dan zal het hier toch ook veel later geweest zijn?
Waarschijnlijk wel, maar het plan om de HST-assen en goederencorridors te voorzien bestond al voor Buizingen.
Cipallieter schreef:Naar aanleiding van het kaartje dat enkele items geleden geplaatst werd, heb ik enkele vragen:
1. De groene gekrulde lijn ten noordwesten van Antwerpen, is dat de Liefkenshoektunnel?
2. De blauwe lijn ten westen van Lichtervelde ligt helemaal geïsoleerd t.o.v. de andere blauwe, groene en rode lijnen. Is er een speciale reden waarom men net dat stuk heeft genomen?
3. De blauwe lijn tussen Leuven en Luik is blijkbaar hogesnelheidslijn 2. Was het niet de bedoeling dat ETCS in eerste instantie op de goederencorridors geïnstalleerd zou worden?
1) Inderdaad, de liefkenshoektunnel krijgt vanaf dag 1 ETCS.
2) Lichtervelde is de testlijn voor ETCS level 2. Zo'n geïsoleerde lijn maakt dat het veel eenvoudiger is om er wat mee te "spelen" zonder het treinverkeer te verstoren.
3) Neen, ook de internationale passagierscorridors zijn prioritair. Thalys, DB, Eurostar en anderen dringen zeer hard aan op het installeren van ETCS op hun trajecten. Zij willen immers zo snel mogelijk af van de kroko en TBL2.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 29 dec 2013, 15:02
door groentje
Naar ik ook heb gehoord is het goedkoper om de HSL2 om te zetten naar ETCS, dan om voor onbepaalde tijd een interface te ontwerpen tussen ETCS en TBL2 te Leuven, of in elk geval is het een verwaarloosbaar verschil. Maar Schrek weet ongetwijfeld het juiste antwoord.

Re: ETCS in België.
Geplaatst: 29 dec 2013, 15:14
door Shrek
groentje schreef:Naar ik ook heb gehoord is het goedkoper om de HSL2 om te zetten naar ETCS, dan om voor onbepaalde tijd een interface te ontwerpen tussen ETCS en TBL2 te Leuven, of in elk geval is het een verwaarloosbaar verschil. Maar Schrek weet ongetwijfeld het juiste antwoord.

Sterker nog, een transitie ETCS-TBL2 is gewoon onmogelijk in Leuven

Re: ETCS in België.
Geplaatst: 29 dec 2013, 15:22
door Bibke
Hebben we het hier niet over HSL 3?
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 29 dec 2013, 15:28
door Steven
HSL2 = momenteel TBL2, HSL3 heeft al etcs.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 29 dec 2013, 15:55
door Bibke
Ik was in verwarring door deze vraag
3. De blauwe lijn tussen Leuven en Luik is blijkbaar hogesnelheidslijn 2. Was het niet de bedoeling dat ETCS in eerste instantie op de goederencorridors geïnstalleerd zou worden?
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 30 dec 2013, 01:07
door groentje
Shrek schreef:groentje schreef:Naar ik ook heb gehoord is het goedkoper om de HSL2 om te zetten naar ETCS, dan om voor onbepaalde tijd een interface te ontwerpen tussen ETCS en TBL2 te Leuven, of in elk geval is het een verwaarloosbaar verschil. Maar Schrek weet ongetwijfeld het juiste antwoord.

Sterker nog, een transitie ETCS-TBL2 is gewoon onmogelijk in Leuven

Onmogelijk lijkt me sterk, dit lijkt me toch vooral een softwareprobleem te zijn, waar een softwareoplossing voor gevonden kan worden. Maar goed, als je zegt dat het onmogelijk is, zal het zeker te duur zijn. En zoals ik al zei, op termijn moet TBL2 toch vermijden, dus waarom een dure tussenoplossing kiezen, als de definitieve oplossing je in het gezicht lacht?
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 30 dec 2013, 14:12
door Shrek
groentje schreef:Onmogelijk lijkt me sterk, dit lijkt me toch vooral een softwareprobleem te zijn, waar een softwareoplossing voor gevonden kan worden. Maar goed, als je zegt dat het onmogelijk is, zal het zeker te duur zijn. En zoals ik al zei, op termijn moet TBL2 toch vermijden, dus waarom een dure tussenoplossing kiezen, als de definitieve oplossing je in het gezicht lacht?
Nee hoor, de standaarden (SRS ETCS) laten dat niet toe. We zouden al tot voorbij Bierbeek moeten gaan om dat reglementair te kunnen bouwen

Re: ETCS in België.
Geplaatst: 30 dec 2013, 18:32
door K V B
Shrek schreef:Stijn91 schreef:Bedankt voor de info, tegen 2022 het hele net ETCS, is dat niet traag?
Dan mag jij eens één dag mijn werk komen doen, is zien of je dan nog denkt dat het traag is
Er komt meer bij kijken dan enkel wat bakens in het spoor vijzen hoor
En nee, 2022 is niet traag. We zijn zelfs bij de snelsten van Europa - enkel voorgegaan door Luxemburg.
De data van de andere Europese landen liggen veel meer richting 2030-2040.
Je vergeet Zwitserland. Het hele Zwitserse normaalspoornet krijgt ETCS tegen 2017. Vanaf zomer 2014 zullen beide noord-zuid corridors geheel van ETCS voorzien zijn, en hoeven doorgaande goederentreinen in principe geen Signum/Zub meer aan boord te hebben.
http://www.uic.org/cdrom/2012/10_ERTMS- ... tammV3.pdf
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 30 dec 2013, 19:48
door Shrek
K V B schreef:Je vergeet Zwitserland. Het hele Zwitserse normaalspoornet krijgt ETCS tegen 2017. Vanaf zomer 2014 zullen beide noord-zuid corridors geheel van ETCS voorzien zijn, en hoeven doorgaande goederentreinen in principe geen Signum/Zub meer aan boord te hebben.
http://www.uic.org/cdrom/2012/10_ERTMS- ... tammV3.pdf
Owja, de Zwitsers was ik even vergeten. Maar de SBB moeten laten voorgaan is nu geen ramp lijkt mij
Er is wel een klein probleempje met hun noord-zuid corridor: dat is allemaal baseline 3. De meeste treinen zijn nu uitgerust met 2.3.0d dus zal het nog even duren voor de treinen er echt gebruik van gaan maken.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 30 dec 2013, 20:12
door K V B
Shrek schreef:
Er is wel een klein probleempje met hun noord-zuid corridor: dat is allemaal baseline 3. De meeste treinen zijn nu uitgerust met 2.3.0d dus zal het nog even duren voor de treinen er echt gebruik van gaan maken.
Dat zou wel eens snel kunnen gaan. Ik denk dat een loc die al ETCS heeft upgraden to baseline 3 makkelijker is dan er Eurozub in te bouwen.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 30 dec 2013, 20:43
door Shrek
K V B schreef:Shrek schreef:
Er is wel een klein probleempje met hun noord-zuid corridor: dat is allemaal baseline 3. De meeste treinen zijn nu uitgerust met 2.3.0d dus zal het nog even duren voor de treinen er echt gebruik van gaan maken.
Dat zou wel eens snel kunnen gaan. Ik denk dat een loc die al ETCS heeft upgraden to baseline 3 makkelijker is dan er Eurozub in te bouwen.
Laten we in ieder geval hopen dat het rollend materieel snel op baseline 3 zit. Infrabel gaat immers een soortgelijke truc toepassen: TBL1+ vertalen naar ETCS LS op al de lijnen die tegen 2020 nog geen ETCS hebben.
Zo kunnen we de interoperabiliteit toch al garanderen zonder dat er "echte" ETCS gelegd moet worden.
Re: ETCS in België.
Geplaatst: 30 dec 2013, 22:07
door dentheo
Shrek,
Hoe "hangen " die software versies samen. Lopen die gelijk op voor de baan en de loks ? Of moet alles naar beneden compatibel zijn ?
Je kan een lijn op een nacht vervangen, maar niet een land, en zeker NIET alle loks tegelijk.
Is dat in een tabel te vatten ? wat werkt met wat..