Pagina 39 van 124
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 05 sep 2009, 20:01
door Trammist
Tjah Kristofke, bij de modernisatie van de M5'en heeft men eveneens de kans laten schieten om airco te installeren. Men vond het schijnbaar teveel werk om de elektrische installaties te vervangen... Blijkbaar kunnen ze in zo'n rijtuig of treinstel àlles veranderen en vervangen, maar niet de elektrische installaties

.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 05 sep 2009, 20:13
door Shrek
Het kan wel, maar het kost gewoon onverantwoord veel. Liever geen airco in de breaks dan wel airco en pakweg 10 desiro's minder

Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 05 sep 2009, 22:14
door overweg13
Dag
Ik heb enkele jaren geleden de vraag i.v.m. airco in te renoveren materieel aan de NMBS gesteld. Het antwoord was vrij duidelijk: soms is de mogelijkheid er gewoon niet (o.a. door plaatsgebrek), vaak zou het plaatsen van airco onevenredig veel kosten, t.o.v. de voordelen. Want laat ons eerlijk zijn: als een zomer 30 dagen boven de 25° telt, dan is dat al een zeer goede zomer. Als je dus alleen daarvoor airco moet plaatsen, dan is dat wel een hele kost voor een minimaal voordeel.
Let wel: ik apprecieer airco ook wel, maar we moeten redelijk blijven. Plaatsen als het kan, maar zotte kosten moet je er niet voor doen.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 05 sep 2009, 22:40
door Kristofke
met elke graad boven de 25 graden dan liefst 1 euro korting per graad op ritten zonder airco

:p
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 05 sep 2009, 22:49
door HLE 2302
Kristofke schreef:met elke graad boven de 25 graden dan liefst 1 euro korting per graad op ritten zonder airco

:p
van een beetje warmte ontplof je niet hé ...
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 05 sep 2009, 22:51
door Kristofke
ontploffen niet nee, maar ik heb al van die zeer hete treinritten van een uur gehad met breaks, en ik kan je verzekeren dat het een hel is
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 05 sep 2009, 23:03
door overweg13
Kristofke schreef:ontploffen niet nee, maar ik heb al van die zeer hete treinritten van een uur gehad met breaks, en ik kan je verzekeren dat het een hel is
Dat is natuurlijk allemaal erg relatief: in de jaren 1950 moesten de treinwachters bijvoorbeeld hun uniform respecteren, het is pas sinds de jaren 1970 dat ze er iets luchtigers gekleed mochten bij lopen op hete zomerdagen. Idem voor ambtenaren, die in pak (kostuum) moesten werken mét das, en die er niet zouden aan denken om die wegens de hitte uit te trekken. Mensen stierven toen niet vaker aan een hitteslag dan vandaag, integendeel, vandaag worden die hitteslagen het vaakst op vakantie opgelopen. Maar het is een feit dat het behoorlijk warm kan zijn in de trein.
Nog even relativeren: toen de breaks pas reden, reden er ook nog M1, M2, M3, L en K-rijtuigen. Daar was het zo mogelijk nog vele keren warmer op dan in de breaks die tenminste al speciale beglazing en een vrij performante luchtverversing hadden.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 05 sep 2009, 23:45
door Trammist
Ik heb al eens in een break gezeten (Herentals-Turnhout) waar in mijn compartiment (waar echter bijna niemand meer inzat) ALLE schuifraampjes openstonden

Ook op de Antwerpse Hermelijntram zie je dikwijls alle raampjes openstaan, hoewel die airco hebben (aan het plafond, naast de verlichting).
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 06 sep 2009, 00:01
door Dietrich
In veel gevallen doet de airco niet veel goeds... mensen hebben de neiging van als ze die hebben deze te laag te zetten. Met als gevolg dat door de grote temperatuurschommelingen uw weerstand juist naar beneden gaat en je minder goed aan de temperatuur gewoon wordt.
Ik heb maar een paar keer het te warm gehad en dit telkens in bordeauxkleurig materieel... wat dus aan het verdwijnen is.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 06 sep 2009, 00:05
door Kristofke
ze schilderen het gewoon modern grijs
dat is nog veel bedriegelijker

Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 06 sep 2009, 01:50
door Steven
nee door de lichte kleur zal de kast minder snel warmte opnemen.
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 06 sep 2009, 22:21
door HLE 2302
Kristofke schreef:ontploffen niet nee, maar ik heb al van die zeer hete treinritten van een uur gehad met breaks, en ik kan je verzekeren dat het een hel is
zo erg is het ook niet hoor ... van de zomer er ook opgezeten bij 30 graden ... vond dat het best wel meeviel hoor, ruitje open en tis al direct frisser
greetz 2302
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 06 sep 2009, 22:23
door HLE 2302
Kristofke schreef:ze schilderen het gewoon modern grijs
dat is nog veel bedriegelijker

en daar zit je er serieus naast ...
de stellen die VERNIEUWD worden (dus niet gewoon overschilderd !) zijn slechts de nieuwste (met thyristoren en de eerste 600ers nog met JH)
de oudste JH stellen gaan er dus uit ... geen andere liverei of dergelijke
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 09 sep 2009, 16:32
door Duikbril AM86
Nog altijd geen foto's over de gemoderniseerde Breaks?
Wat is het verschil tussen de 1se en 2de klas in de Breaks?
Enkel een zetelbekleding die een andere kleur heeft?
Re: Modernisering Breaks
Geplaatst: 09 sep 2009, 18:05
door Robin
de eerste break is af

, wel zonder nummer dus ik weet niet over welke het gaat maar deze stond gistere in Mechelen met de 3 kasten aan elkaar gekoppeld onder de hoogspanning. Zetels staan er ook in na lange tijd
