Pagina 39 van 41
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 20 jun 2024, 15:25
door desirootje
Ruben schreef: ↑20 jun 2024, 07:49
Zie ik het goed dat dit de eerste trein is op het Belgische net waarin je vlotjes kan binnenrijden met je rolstoel/kinderwagen/...?
Ik denk het wel, maar het is zeer nipt. Ik neem aan dat we de komende maanden ook de nieuwe M7 Bd's en ICNG op onze sporen zullen zien, die dezelfde kwalificaties hebben.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 21 jun 2024, 07:17
door Steven
Inderdaad ook de ICNG heeft dergelijke schuiftreden
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 21 jun 2024, 10:48
door FLV-FGSP
De officiële openingsrit is op woensdag 26 juni, aankomst 14:18 in Luik, vertrek om 15:00.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 21 jun 2024, 17:18
door dovaere
desirootje schreef: ↑20 jun 2024, 15:25
Ruben schreef: ↑20 jun 2024, 07:49
Zie ik het goed dat dit de eerste trein is op het Belgische net waarin je vlotjes kan binnenrijden met je rolstoel/kinderwagen/...?
[...] ook de nieuwe M7 Bd's en ICNG op onze sporen zullen zien, die dezelfde kwalificaties hebben.
M7 BD: gaat dit dus over 1 deur, waar rolstoelgebruikers zonder drempel kunnen binnenrollen, en waar anders ook plaats is voor 8 fietsen?
Arriva Flirt en ICNG: gaat dit [de uitschuiftrede] over alle deuren (Jacobsdraaistellen waardoor zogoed als de hele trein lagevloer is)?
[Toevoeging] De Arriva Flirt heeft 1 plaats voor 2 fietsen (ongeacht de versie).
ICNG-B heeft drie plaatsen, samen voor 12 fietsen. De Nederlandse versie met 8 bakken heeft plaats voor 16 fietsen. Dit hangt wellicht samen met het extra toilet (drie standaard en één universeel toilet?) voor de ICNG-B.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 21 jun 2024, 19:16
door Steven
ICNG heeft allemaal identieke deuren maar niet aan elke deur is er uiteraard plaats voor fiets/rolstoel. Daarvoor zijn er aanduidingen. Er zijn op 2 plaatsen een minder valide WC dus lijkt mij logisch dat rolstoelen ook daar toegang hebben.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 27 jun 2024, 10:57
door FLV-FGSP
Gisteren werd het lintje van de Drielandentrein doorgeknipt:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/06/26 ... icht-aken/
Over de exploitatieproblemen op het Nederlands-Duitse traject:
https://www.aachener-zeitung.de/lokales ... 96233.html
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 27 jun 2024, 11:39
door dovaere
Realtime-info (zoals meldingen van treinuitval) bereikt de Duitse reizigers niet op het station of hun app, omdat die informatie niet doorstroomt naar de DB-reisinformatie. Een werkgroep werkt aan dit probleem.
Hopelijk botsen we aan Belgische kant niet op hetzelfde probleem.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 28 jun 2024, 19:06
door dovaere
Wat betreft de dure "grenstoeslag" Visé-Eijsden, officieel het dubbele opstaptarief van NMBS en NS, zoals eerder al vermeld:
dovaere schreef: ↑11 mar 2024, 17:57
...
Voor de deeltrajecten van NMBS en NS zullen wij conform bovenstaande tarievenlogica deze tarieven hanteren in de beprijzing, zodat hier dezelfde prijzen zullen blijven gelden als nu, voor zover dit ook mogelijk is in de achtergrondsystemen.
Komt er een grenstoeslag zoals nu geldt voor een grensoverschrijdend ticket?
De doelstelling voor de tarieven bij begin van de doorgaande grensoverschrijdende exploitatie op de drielandentrein naar België is dat er geen nieuwe grenstoeslagen toegevoegd dienen te worden. Echter,
de bestaande tarifering en dubbele opstaptarief (‘grenstoeslag’) van de S43 zal voorlopig blijven bestaan. Hier heeft Arriva verder geen invloed op, conform de logica van de verschillende concessies op de deeltrajecten aan weerszijde van de grens.
https://www.reizigersoverleglimburg.nl/ ... 4-ROL-.pdf
... hebben op Mastodon nu ook de in de Europese treinwereld bekende Jon Worth (die blijkbaar deze zomer opnieuw bezig is met een trein-expeditie, rond Albanië,
#CrossBorderRail South East Europe) en zijn volgers terloops de dure Belgisch-Nederlandse grensovergang opgemerkt:
Quick Belgium-Netherlands-Germany rail interlude
...
€17,10 for Visé
- Aachen
strikes me as quite expensive, not least as the Dutch section Eijsden - Eygelshoven Markt is €9,86
@jon wtf? I can do Maastricht Amsterdam for less!!
@jon I don't understand how it can be so expensive. Seems to be a very different formula to rest of .nl. Madness.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 30 jun 2024, 14:48
door Commendatore
Eigenlijk is dat voor de Benelux toch niet anders? Tarieven over die route vallen ook veel duurder uit dan je op basis van de afstand zou verwachten. Nu kun je dat nog wel wat naar beneden drukken als je het systeem een beetje kent, maar het blijft redelijk aan de prijs.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 30 jun 2024, 21:27
door dovaere
Commendatore schreef: ↑30 jun 2024, 14:48
Eigenlijk is dat voor de Benelux toch niet anders? Tarieven over die route vallen ook veel duurder uit dan je op basis van de afstand zou verwachten. Nu kun je dat nog wel wat naar beneden drukken als je het systeem een beetje kent, maar het blijft redelijk aan de prijs.
Inderdaad, blijkbaar is de grens NMBS-NS een stuk duurder: een dure € 5,3 voor slechts 3 minuten tussen Visé en Eijsden, dan de grens Moeskroen - Tourcoing, waar je slechts € 3,7 betaalt (voor 6 minuten rijden).
De andere grens op de Drielandentrein, Nederland-Duitsland, is daarentegen drempel-loos: geen extra basistarief, opstaptarief of grenstoeslag, enkel de kilometerprijs.
Dan zwijgen we nog over Luxemburg (€2,5 via Gouvy).
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 30 jun 2024, 23:23
door TKR
tgohja, misschien is het niet helemaal eerlijk om met de grensovergangen Duitsland-Nederland te vergelijken. Arriva is namelijk een dochterbedrijf van DB. De samenwerking tussen de twee zal vermoed ik wel wat meer gestroomlijnd zijn.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 01 jul 2024, 00:06
door Portbou
TKR schreef: ↑30 jun 2024, 23:23
tgohja, misschien is het niet helemaal eerlijk om met de grensovergangen Duitsland-Nederland te vergelijken. Arriva is namelijk een dochterbedrijf van DB. De samenwerking tussen de twee zal vermoed ik wel wat meer gestroomlijnd zijn.
Arriva werd vorig jaar verkocht en komt in handen van een investeringsgroep.
https://over.arriva.nl/ons-nieuws/arriv ... d-capital/
Bovendien mag ik hopen dat Prorail en DB InfraGo aan iedere operator dezelfde kosten aanrekenen voor rijpaden.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 01 jul 2024, 00:18
door Portbou
Commendatore schreef: ↑30 jun 2024, 14:48
Eigenlijk is dat voor de Benelux toch niet anders? Tarieven over die route vallen ook veel duurder uit dan je op basis van de afstand zou verwachten. Nu kun je dat nog wel wat naar beneden drukken als je het systeem een beetje kent, maar het blijft redelijk aan de prijs.
Het is niet normaal dat we in een grenzenloos Europa speciale toeslagen moeten betalen voor treinreizen op grensbaanvakken.
Dat moet op de autosnelwegen ook niet.
Net als met mobiele telefonie gebeurde (roam-like-at-home) zal Europa ook de spoorwegondernemingen hopelijk ooit met een wet dwingen om deze aberrante grenstoeslagen eindelijk af te schaffen.
Tot zolang kan het geen kwaad om dit probleem geregeld onder de aandacht te brengen.
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 01 jul 2024, 10:44
door TKR
Portbou schreef: ↑01 jul 2024, 00:06
TKR schreef: ↑30 jun 2024, 23:23
tgohja, misschien is het niet helemaal eerlijk om met de grensovergangen Duitsland-Nederland te vergelijken. Arriva is namelijk een dochterbedrijf van DB. De samenwerking tussen de twee zal vermoed ik wel wat meer gestroomlijnd zijn.
Arriva werd vorig jaar verkocht en komt in handen van een investeringsgroep.
https://over.arriva.nl/ons-nieuws/arriv ... d-capital/
Bovendien mag ik hopen dat Prorail en DB InfraGo aan iedere operator dezelfde kosten aanrekenen voor rijpaden.
Ligt de oorzaak van de grenstoeslagen dan bij de netbeheerders en niet bij het niet overeenkomen van een betere verdeling van de inkomsten tussen NMBS en NS/SNCF/CFL?
Re: Limax, Luik - Maastricht - Heerlen - Aachen
Geplaatst: 01 jul 2024, 11:19
door dovaere
TKR schreef: ↑01 jul 2024, 10:44
Portbou schreef: ↑01 jul 2024, 00:06
Bovendien mag ik hopen dat Prorail en DB InfraGo aan iedere operator dezelfde kosten aanrekenen voor rijpaden.
Ligt de oorzaak van de grenstoeslagen dan bij de netbeheerders en niet bij het niet overeenkomen van een betere verdeling van de inkomsten tussen NMBS en NS/SNCF/CFL?
De oorzaak is eigenlijk niet echt een grenstoeslag, maar een dubbel opstaptarief (basistarief). NMBS en NS rekenen dat elk apart aan bij een reis tussen de twee gebieden, wat heel erg opvalt bij korte reizen over de grens. Binnenlands in Nederland is dat ondertussen opgelost, en blijkbaar ook voor de Drielandentrein op de grens met Duitsland.