Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Re: Dienstregeling 2025 (geldig vanaf december 2024)
Maar zelfs een P trein vanuit Schaarbeek zou al wonderen kunnen doen. Met een goede overstap in bockstael of Jette doe je al veel. Maar zoals het er nu aan toe gaat kan je niet eens spreken van een GEN aanbod op L60. Zeker niet als je gaat vergelijken met andere lijnen rond Brussel. Moet het rechtstreeks naar de lijn 0 zijn. Nee niet echt want de klachten die nu komen zijn simpel. De overstap in Jette met de S10 is om zeep waardoor er per definitie veel mensen een trein verliezen. Het gaat dus achteruit. Als je zelfs in de spits maar 1 degelijke verbinding per uur kan aanbieden ben je bezig om die 2de gewoon af te schaffen en ben je met afbraak van OV bezig in een regio die het goed kan gebruiken. Mensen zijn wel degelijk bereid een overstap te doen. Het moet dan wel een goede overstap zijn en niet eentje die nutteloos is zoals nu.
Een P-trein zou inderdaad al iets helpen, maar L60 verdient in mijn opinie toch beter dan dat. Zeker gezien de stijgende trend in reizigers buiten de spitsuren zou een extra S-trein richting Schaarbeek of Schuman en verder hier op zijn plaats zijn.
-
- Contacteer:
De S81 komt erbij. Via Josephat/Schaarbeek of rechtstreeks kan ie eventueel doorrijden naar Dendermonde.

-
L60 verdient zeker beter, maar er moet dan wel materiaal en personeel beschikbaar zijn en dat is allebei problematisch, dezer dagen, naar ik hier begrijp.
Ook vraag ik me af: het is een heel goede zaak dat er meer reizigers zijn buiten de spitsuren, maar wat is het typische profiel van zo'n reiziger? Pendelen naar/van het werk met niet-gebruikelijke werkuren? Winkelen en/of een of andere officiele dienst of ministerie bezoeken? Ik vrees dat voor dat soort reizigers noch Schaarbeek noch Schuman aantrekkelijke bestemmingen zijn, beide stations bedienen typisch 9-17 pendelaars. Langs L161 naar Schuman en dan verder naar Ottignies, om daar goed aan te sluiten op de diensten richting Namur/Luxemburg? En misschien kop maken in Louvain-la-Neuve, als het daar al niet al te druk begint te worden.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
- Contacteer:
Het winkelcentrum van Dockx ligt aan het station van Schaarbeek en dat merk je toch wel aan dat er meer reizigers rondlopen.jan_olieslagers schreef: ↑13 nov 2024, 19:03L60 verdient zeker beter, maar er moet dan wel materiaal en personeel beschikbaar zijn en dat is allebei problematisch, dezer dagen, naar ik hier begrijp.
Ook vraag ik me af: het is een heel goede zaak dat er meer reizigers zijn buiten de spitsuren, maar wat is het typische profiel van zo'n reiziger? Pendelen naar/van het werk met niet-gebruikelijke werkuren? Winkelen en/of een of andere officiele dienst of ministerie bezoeken? Ik vrees dat voor dat soort reizigers noch Schaarbeek noch Schuman aantrekkelijke bestemmingen zijn, beide stations bedienen typisch 9-17 pendelaars. Langs L161 naar Schuman en dan verder naar Ottignies, om daar goed aan te sluiten op de diensten richting Namur/Luxemburg? En misschien kop maken in Louvain-la-Neuve, als het daar al niet al te druk begint te worden.

Je hoeft niet zo nodig meer personeel of materieel te hebben een betere spreiding en aansluiting van de huidige treinen en je lost op slag alles op, het is net de aansluiting van die 2de trein die nu om zeep is en niets mee bijbrengt aan de huidige dienstverlening. Per definitie gaan alle mensen voor Brussel Noord en Brussel Centraal enkel nog de S3 hebben, de S10 verliest op lijn 60 een groot deel van zijn nu uitgezonderd voor de mensen richting brussel Zuid. Maar aangezien hij daar weer een paar minuten later aankomt dan nu gaan een deel bestaande aansluitingen ook daar verloren. Het geeft dus eerder de indruk dat men op die manier de volledige S10 wil afschaffen ipv behouden. Want dan komt men af met tellingen dat die trein te weinig reizigers heeft…. Iets met domino effect.jan_olieslagers schreef: ↑13 nov 2024, 19:03L60 verdient zeker beter, maar er moet dan wel materiaal en personeel beschikbaar zijn en dat is allebei problematisch, dezer dagen, naar ik hier begrijp.
Er is inmiddels een digitale petitie opgezet over L60:
https://petitie.be/petitions/tegen-de-a ... l-centraal
https://petitie.be/petitions/tegen-de-a ... l-centraal
-
Tot en met midden juni zal de S9 (Landen - Brussel-Luxemburg) niet stoppen in Herent en Kortenberg.
-
- Contacteer:
Weer je ook waarom?ovspotter_be schreef: ↑17 nov 2024, 15:55 Tot en met midden juni zal de S9 (Landen - Brussel-Luxemburg) niet stoppen in Herent en Kortenberg.
-
Neen, ik heb geen enkel idee waarom deze keuze is gemaakt.
Ik heb trouwens ook net opgemerkt dat Herent nog steeds ontbreekt na 16 juni.
- trainfreak
Gezien dit tot midden juni is zou ik denken dat dit te maken heeft met de werken tussen Brussel-Luxemburg en Sint-Job?
-
Dat was ook mijn eerste gedachte maar dan zou ik eerder denken dat dit is gedaan om wat meer buffer te creëren in Brussel-Luxemburg voor de verdere rit naar Mechelen als S7 maar de aankomsttijd in Brussel-Luxemburg blijft exact dezelfde als nu.trainfreak schreef: ↑18 nov 2024, 06:26 Gezien dit tot midden juni is zou ik denken dat dit te maken heeft met de werken tussen Brussel-Luxemburg en Sint-Job?
Het enige wat er wijzigt is dat die trein nu bijna een kwartier in Leuven gaat stilstaan en dus vervolgens Herent en Kortenberg overslaat.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241118_93586106
Artikel over de petitie ivm nieuwe dienstregeling L60.
-
En die petitie is nu ook al tot in de nationale media doorgedrongen:mervyn schreef: ↑18 nov 2024, 14:01 https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241118_93586106
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/11/18 ... ffen-nmbs/
Helaas is het niet bij NMBS dat het frankske moet vallen, ik heb alle vertrouwen dat ze daar het maximum halen uit de beschikbare middelen, ook al leidt dat soms tot ongelukkige improvisaties, zoals we hier zien. Wat echt nodig is is een uitbreiding van de beschikbare middelen, en dat is een politieke beslissing.
Of zou het mogelijk zijn om L60 twee stoptreinen per uur te geven, met min of meer een half uur ertussen, ten koste van wat compromissen elders?
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
-
Ik vermoed dat dit gewoon weer te maken heeft met de rijpaden in koker 1.