Pagina 39 van 152

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 23 dec 2010, 21:46
door LML
WOrdt er niet gezegd dat bij de modernisering van treinmaterieel deze nog een 15-tal jaar langer kunnen meegaan?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 23 dec 2010, 22:51
door LHOON
15 jaar... en de rest ! maar dan moet het "beleid" wel investeren in degelijk onderhoud...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 24 dec 2010, 09:20
door Dieselfreak
In de beginjaren van hun bestaan werden klassiekjes vooral voor IC-verbindingen gebruikt, maar met de komst van moderner materieel werden ze daarvan verdreven en tegenwoordig doen ze vooral L-diensten. Soms vraag ik me af: zullen de Deense Neuzen, die vandaag vooral IC-treinen doen, later ook voornamelijk als stoptrein rijden?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 24 dec 2010, 09:25
door Hobbes
Daar zijn de Desiro's toch voor aangekocht dacht ik, om L en Gen treinen te rijden...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 24 dec 2010, 09:27
door Steve
Dieselfreak schreef:In de beginjaren van hun bestaan werden klassiekjes vooral voor IC-verbindingen gebruikt, maar met de komst van moderner materieel werden ze daarvan verdreven en tegenwoordig doen ze vooral L-diensten. Soms vraag ik me af: zullen de Deense Neuzen, die vandaag vooral IC-treinen doen, later ook voornamelijk als stoptrein rijden?
Dat zou me niet verbazen, die evolutie is zelfs nu al bezig. MS96's doen al flink wat IR's (waar ze vroeger uitsluitend IC) deden, en zelfs een paar L-diensten. Denk bijvoorbeeld aan de L Gent-Brugge. Ik denk dat ze (in het weekend?) ook een L verzekeren ergens op lijn 161 tussen Namen en Aarlen. Het gaat in beide gevallen wel om een koppeling met een IR of IC, maar toch.

Anderzijds mogen we niet vergeten dat er straks een héél pak Desiro-stellen komt dat precies voor stoptreindiensten bedoeld is. IC-materieel daarentegen zal niet meteen en masse binnenkomen, dus de MS96's zullen daar toch nog wel een hele poos actief op blijven.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 24 dec 2010, 09:42
door Dieselfreak
Hobbes schreef:Daar zijn de Desiro's toch voor aangekocht dacht ik, om L en Gen treinen te rijden...
Maar zijn er genoeg voor álle L-treinen van België?
MIVB-reiziger schreef:Dat zou me niet verbazen, die evolutie is zelfs nu al bezig. MS96's doen al flink wat IR's (waar ze vroeger uitsluitend IC) deden, en zelfs een paar L-diensten.
Dat is een evolutie die je bij veel materieel ziet. Toen ik begin 1997 met de trein van Kortrijk naar Gent begon te gaan, werd de rechtstreekse trein met M4 gedaan en de IR met klassiekjes. Na een paar maanden werd de Deense Neus op die lijn voor de IC naar Antwerpen geïntroduceerd, en verschoof de M4 naar de IR.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 24 dec 2010, 14:47
door AM'er
HijDieHetWeet schreef:Schrap 254 maar. Deze dient als donor.
HijDieHetWeet spreekt graag in raadsels :)
Wat bedoel je met "deze dienst als donor"?

't Zou me verbazen dat ze deze eerst schrappen.
Dit stel werd laatst gereviseerd in 2003.

Stellen 162-165-176-204-207-213-249-255-259-268 hadden hun laatste revisie in 2001. De 249 is reeds geschrapt.

Logisch zou zijn dat men in deze begint te snoeien.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 24 dec 2010, 14:49
door Darko
AM'er schreef:
HijDieHetWeet schreef:Schrap 254 maar. Deze dient als donor.
HijDieHetWeet spreekt graag in raadsels :)
Wat bedoel je met "deze dienst als donor"?

't Zou me verbazen dat ze deze eerst schrappen.
Dit stel werd laatst gereviseerd in 2003.

Stellen 162-165-176-204-207-213-249-255-259-268 hadden hun laatste revisie in 2001. De 249 is reeds geschrapt.

Logisch zou zijn dat men in deze begint te snoeien.
Ik denk dat hij met donor bedoeld dat van dat stel stukken zullen genomen worden om bij andere stellen te repareren of dergelijke

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 24 dec 2010, 14:51
door vasonline
MIVB-reiziger schreef:
Dieselfreak schreef:In de beginjaren van hun bestaan werden klassiekjes vooral voor IC-verbindingen gebruikt, maar met de komst van moderner materieel werden ze daarvan verdreven en tegenwoordig doen ze vooral L-diensten. Soms vraag ik me af: zullen de Deense Neuzen, die vandaag vooral IC-treinen doen, later ook voornamelijk als stoptrein rijden?
Dat zou me niet verbazen, die evolutie is zelfs nu al bezig. MS96's doen al flink wat IR's (waar ze vroeger uitsluitend IC) deden, en zelfs een paar
Het comfort is zeker OK, maar....
met die veel te kleine deurtjes = ik vind het een ramp waar veer mensen opstappen en afstappen in een L trein.
Dan ook het beperkte aantal plaatsen hmmmmm.......Lang leve 3+2 bankopstelling zou ik zeggen. Voor kortere ritten zit ik daar hoegenaamd
niet mee in. Ook ergonomische banken bestaan. Die van het oude L rijtuig zijn best ergonimsch zelfs...go figure... die zijn van de jaren '30!
(jaja, antiek, blababla... u staat liever recht? Alleen nieuw is beter?)

Desiro ML in IC en IR diensten? Reken maar van Yes.

Dan mag je me elke dag een klassiekje geven ;)

Prettige kerst!

Mvg,

S.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 24 dec 2010, 16:22
door HijDieHetWeet
Revisiedatum van 254 heeft geen belang, een ontplofte hoogspanningscabine wel. Beter enkele stellen voorzien van onderdelen en deze terug in dienst te nemen dan maanden te moeten wachten op de herstelling van 254. 254 mist ondertussen enkele essentiële onderdelen waardoor je hem nooit meer zal zien.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 24 dec 2010, 16:33
door treop
HijDieHetWeet schreef:Revisiedatum van 254 heeft geen belang, een ontplofte hoogspanningscabine wel. Beter enkele stellen voorzien van onderdelen en deze terug in dienst te nemen dan maanden te moeten wachten op de herstelling van 254. 254 mist ondertussen enkele essentiële onderdelen waardoor je hem nooit meer zal zien.
is die nie ontploft enkele weken geleden op een morgen op de lijn zottegem - brussel?

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 26 dec 2010, 22:16
door Duikbril AM86
254 dus ook al weg... :cry:

Ze kunnen die klassiekjes toch nog wat oplappen dat ze na de levering van het
nieuwe materiaal nog een tijdje als reserve materiaal kunnen dienen.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 26 dec 2010, 22:50
door Shrek
Duikbril AM86 schreef:Ze kunnen die klassiekjes toch nog wat oplappen dat ze na de levering van het
nieuwe materiaal nog een tijdje als reserve materiaal kunnen dienen.
Als de hoogspanningscabine spontaan ontploft zou ik ze toch ook wel zo snel mogelijk weg willen :wink:

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 27 dec 2010, 10:17
door LML
En altijd maar blijven oplappen deugt op den duur ook niet meer, ook niet bij bestaande/oudere treinen. Dan kan je die na verloop van tijd beter aan de kant zetten...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 27 dec 2010, 18:27
door AM'er
Zoals eerder al eens gezegd mogen voor mij de klassiekjes geschrapt worden als dit ten voordele komt van zuiniger, milieuvriendelijker materieel.

Alsnog blijven die klassiekjes tot op de dag van vandaag het betrouwbaarste materieel.
Ooit 1 keer panne meegemaakt met stelletje 217 toen de compressor geen druk meer leverde, das al.
Nieuwer materieel daarentegen valt om de haverklap in panne.

Een ander voorbeeld: Onze vorige wasmachine (analoge bediening) heeft 27 jaar stand gehouden.
De huidige wasmachine (digitale bediening) zal het bijlange zo lang niet volhouden. Dit kwam dan nog uit de mond van de leverancier. :)

Samengevat: nieuw materieel Ok, maar met behoud van dezelfde degelijkheid als de klassiekjes.