Pagina 39 van 63

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 10:16
door dcr
Eigenlijk zouden ze ook eens een commissie moeten oprichten voor de continue rampen die gebeuren op de weg : 16 doden per week !! (819 doden in 2009 (ter plaatse dan nog))

Tussen Pécrot en Buizingen: ongeveer 8000 doden op de weg, 27 (?) op het spoor

Waarom durft men in het wegverkeer niet meer "sturende beveiliging" te verplichten, zoals bvb snelheidsbeperker?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 10:59
door LHOON
dcr schreef:Eigenlijk zouden ze ook eens een commissie moeten oprichten voor de continue rampen die gebeuren op de weg : 16 doden per week !! (819 doden in 2009 (ter plaatse dan nog))

Tussen Pécrot en Buizingen: ongeveer 8000 doden op de weg, 27 (?) op het spoor

Waarom durft men in het wegverkeer niet meer "sturende beveiliging" te verplichten, zoals bvb snelheidsbeperker?
Inderdaad!
  • 18 doden op het spoor: 2 weken lang staan de kranten er vol van, parlementaire commissie, enz.
  • 18 doden op de weg : 2 kolommen faits divers in de krant
En dan zijn er nog mensen die beweren dat de trein niet veilig is...

Wat de sturende beveiliging betreft, er wordt inderdaad gewerkt aan intelligente voertuigen (bv. adaptive cruise control die afremt als men een hindernis nadert), maar een veralgemeende invoering van dergelijke systemen is nog zeer ver...

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 15:07
door wooter
Om helemaal gelijk te zijn moet je ook het aantal reizigers op dat traject met auto en met trein tellen, bezettingsgraad en kilometrage.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 15:54
door K V B
wooter schreef:Om helemaal gelijk te zijn moet je ook het aantal reizigers op dat traject met auto en met trein tellen, bezettingsgraad en kilometrage.
En als je dat doet, dan kom je tot de conclusie dat zelfs met de ramp in Halle meegerekend het spoor een factor tien keer veiliger is dan het wegvervoer...

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 16:03
door Hogersluys
wooter schreef:Om helemaal gelijk te zijn moet je ook het aantal reizigers op dat traject met auto en met trein tellen, bezettingsgraad en kilometrage.
Waarom? Het gaat hem hier om de risico's van het wegvervoer in vergelijking met het spoorvervoer. Dit moet je in zijn totaliteit bezien. Jouw voorbeeld is statistische onzin omdat spoorwegongevallen in de regel uitschieters zijn: op het traject Halle-Brussel zal de trein er in jouw vergelijking slecht uitkomen omdat er in 1 keer 18 doden gevallen zijn. Wat zegt een vergelijking met dergelijke variabele cijfers nu? De kans is zeer groot dat er nooit meer een dodelijk ongeval op datzelfde traject voorvalt.

Alleen omwille van het feit dat spoorwegongevallen spectaculairder zijn heeft de media er veel meer aandacht voor (dat geldt ook voor vliegtuigongevallen) waardoor de illusie ontstaat dat met de trein reizen gelijk staat aan zelfmoord plegen. Dit mag toch wel even aan de kaak gesteld worden?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 16:28
door Steven
zo kan je op de weg ook slechte statistieken maken om de cijfers nog wat meer te doen pieken. De zware kettingbotsingen die we eens gekend hebben op de E17 neem enkel dat stukje en je kan haast denken dat je alle auto's moet verbieden.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 16:37
door wooter
Treinreizen en vliegreizen zijn procentueel gezien veel veiliger dan autoreizen.

Maar daar zit je weer met het prisoners dilemma: het gaat niet vaak mis, maar als het mis gaat, gaat het goed mis. En de Belgische spoorwegen stralen niet bepaald iets uit in hun werkwijze en statistieken van japanse of noordelijke degelijkheid en betrouwbaarheid.

Praktijkvoorbeeld: met de trein was ik in december zeker en vast veiliger gearriveerd op Zaventem dan met de wagen. Maar ik had dan wel mijn vliegtuig gemist... :)

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 17:59
door HLE 2302
wooter schreef:Treinreizen en vliegreizen zijn procentueel gezien veel veiliger dan autoreizen.

Maar daar zit je weer met het prisoners dilemma: het gaat niet vaak mis, maar als het mis gaat, gaat het goed mis. En de Belgische spoorwegen stralen niet bepaald iets uit in hun werkwijze en statistieken van japanse of noordelijke degelijkheid en betrouwbaarheid.

Praktijkvoorbeeld: met de trein was ik in december zeker en vast veiliger gearriveerd op Zaventem dan met de wagen. Maar ik had dan wel mijn vliegtuig gemist... :)
De betrouwbaarheid van de NMBS is in vergelijk met de andere landen echt niet slecht.
En trouwens, om 17h sta je heel wat langer in de file dan dat er eventueel vertragingen zijn op het net.

Ook op het feit dat je zegt dat als het mis gaat, het goed mis gaat ... daar ben ik ook niet met akkoord.
Neem de treinramp in Hoei, Izegem, ... de matriële schade is dan wel enorm in vergelijk met een wagen, in geen één van deze 2 rampen kwam iemand om ... terwijl als je met je wagen tegen een boom rijd je dood kan zijn. :wink:

Het was van 2001 geleden dat er nog een echt zware ramp was geweest met veel menselijk leed, sterker zelfs ... zo'n zware ramp was geleden van de ramp in Luttre in de jaren '70.

Greetz 2302.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 18:01
door seppl
overweg13 schreef:
jch2950 schreef:Geel! Oranje, dat is voor het wegverkeer: gas geven, zodat je er nog net door kunt.
Dat denken velen. Maar er bestaan geen oranje verkeerslichten in België. Kijk maar in de wegcode: de verkeerslichten die je bedoelt, zijn niet oranje, maar oranjegeel.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 18:07
door overweg13
HLE 2302 schreef:
Het was van 2001 geleden dat er nog een echt zware ramp was geweest met veel menselijk leed, sterker zelfs ... zo'n zware ramp was geleden van de ramp in Luttre in de jaren '70.

Greetz 2302.
Aalter? Neufvilles? Ghlin?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 19:26
door AlexNL
Zijn dat ook allemaal ongevallen met dodelijke slachtoffers? Da's niet al te best...

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 19:44
door overweg13
In het geval van Neufvilles 11 dodelijke slachtoffers, in Ghlin 1. In beide gevallen had het ongeval echter niets te maken met signalisatie: in beide gevallen ontspoorde (dezelfde) trein in een wissel.
Aalter was een kopstaartaanrijding.
In http://fr.wikipedia.org/wiki/Liste_des_ ... n_Belgique vind je een overzicht, al heeft de auteur de neiging om meer ongevallen te vermelden in recente tijden, wat de indruk geeft dat het alsmaar erger wordt, en dat is niet zo.

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 21:52
door rail s
Bergingswerken afgerond na treinramp in Halle
De bergingswerken van de beschadigde treinstellen in Buizingen (Halle) zijn afgerond. Dat is twee dagen sneller dan initieel gepland, meldt de NMBS. De voertuigen worden overgebracht naar de centrale werkplaats van Cuesmes (Bergen), waar ze ter beschikking blijven van het parket.

Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de spoorwegen, had vandaag al gemeld dat de planning van de herstellings- en bergingswerken na de treinramp in Buizingen gerespecteerd blijft. De laatste wagon zou vermoedelijk vrijdag 26 februari weggesleept worden, maar dat gebeurde volgens de NMBS dus vandaag al. (belga/vsv)
bron: http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Binnen ... alle.dhtml

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 22:52
door Hogersluys
Is er ondertussen al meer nieuws over het vermeende 19e slachtoffer? Mocht dat er zijn zou men het toch al lang gevonden hebben, niet?

Re: Treinramp in Buizingen (Halle)

Geplaatst: 24 feb 2010, 22:56
door HLE 2302
Hogersluys schreef:Is er ondertussen al meer nieuws over het vermeende 19e slachtoffer? Mocht dat er zijn zou men het toch al lang gevonden hebben, niet?
Er was dan toch geen 19e slachtoffer heb ik paar dagen geleden in de gazet gelezen.

Greetz 2302.