Pagina 39 van 43

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 21 okt 2011, 08:53
door AlexNL
Grensregio's zouden inderdaad de mogelijkheid moeten hebben om zelf een treindienst te organiseren. Interesse is er namelijk zeker, kijk maar naar de regio's Kent (UK) en Nord-Pas-de-Calais (FR) die aan het onderzoeken zijn of het mogelijk is om een soort TER op te zetten via de Kanaaltunnel.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 21 okt 2011, 12:06
door dentheo
AlexNL schreef:Grensregio's zouden inderdaad de mogelijkheid moeten hebben om zelf een treindienst te organiseren. Interesse is er namelijk zeker, kijk maar naar de regio's Kent (UK) en Nord-Pas-de-Calais (FR) die aan het onderzoeken zijn of het mogelijk is om een soort TER op te zetten via de Kanaaltunnel.
Daarover werd al gesproken toen men aan de tunnel begon te graven....

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 01:37
door Hogersluys
AlexNL schreef:Grensregio's zouden inderdaad de mogelijkheid moeten hebben om zelf een treindienst te organiseren
Grensregio's zijn geen administratieve entiteiten. Tenzij de papieren samenwerkingsverbanden genre euregio's maar die hebben het budget niet een eigen treindienst te organiseren.

Bovendien is het zo dat grenstrajecten nu net de minst bereden zijn. Vandaar dat er bij deze beparingsronde die echt op telgegevens gebaseerd is zoveel grenstrajecten zitten.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 10:21
door dekooiker
ferry schreef:Hoi

Wat is nu het nut van het afschaffen van de trein van 11:07 vanuit Noorderkempen: 37 reizigers staan in de kou en men wint niets aan personeel(die mogen een uurtje kaarten).
Hopelijk laat de Burgemeester van Brecht zich horen!!


f
Vooral, wat is het nut van schrappen van een paar ritten op een lijn die nog maar recent bestaat?

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 11:21
door dentheo
dekooiker schreef:
Vooral, wat is het nut van schrappen van een paar ritten op een lijn die nog maar recent bestaat?

En wat is het nut van mobiliteitspecialisten als de burgemeesters het voor het zeggen hebben ??

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 11:45
door Adler
dentheo schreef:
dekooiker schreef:
Vooral, wat is het nut van schrappen van een paar ritten op een lijn die nog maar recent bestaat?

En wat is het nut van mobiliteitspecialisten als de burgemeesters het voor het zeggen hebben ??
Welke mobiliteitsspecialisten ?
Ik hoop dat je daar niet die politieke klojo's van de Raad van Bestuur mee bedoelt.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 12:08
door dekooiker
Specialisten zullen niks zinvol kunnen vertellen als er niet over een totaal beleidsplan wordt nagedacht.
Met name ALLE vervoerswijzen erbij betrekken.
Bus, eventueel trams, trein, fiets, voetgangers en zelfs de verguisde auto.
Afschaffen omwille van te weinig reizigers ok, maar voorzie dan een waardig alternatief.
In het geval van de Noorderkempenexpress kan dat een snelbus zijn.
In het geval van de triestige stoptreinen Lier-Herentals kan dat de bus zijn.
Of kan de abonnementsprijs voor bussen eindelijk weer eens naar normale hoogten opgetrokken worden.
Als het vervoerbeleid een samenhangend geheel is dan zal men sneller geneigd zijn om het OV te nemen.
Nu staat alles apart en wijst men de zwarte piet aan elkaar door.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 13:10
door stefanic
Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost. Een H/T afschaffen spaart ons op jaarbasis (weekdienst) 600*2*250=300000EUR uit, zelfs als de TBG en TBS een uur met hun vingers mogen/moeten draaien. En er is de (gewone) bus als (weliswaar trager) alternatief. Als die trein ZO belangrijk is, waar zijn de reizigers dan? Bovendien zou precies die H/T-rit tussen 11u-12u moeten verdwijnen als de Fyra op L4 gaat rijden (wegens inplanning van de werkvensters). Als Fyra gaat rijden zal er trouwens NOG een H/T moeten sneuvelen...

En Herentals-Lier. Da's maar sinds enkele jaren dat die 2e stoptrein reed (als uitbreiding van het P-treinen-aanbod), en wederom, als die zo belangrijk zijn in de daluren, waar zijn dan de reizigers? En het alternatief: Er rijdt nog steeds een stoptrein. Dus tijdens de daluren zal het geen halfuurdienst maar een uurdienst worden voor Kessel/Nijlen/Bouwel.

Hier dus 2 voorbeelden van het fabeltje dat het ALTIJD zo is dat de reizigers komen met het aanbod. Het aanbod is gekomen, maar de reizigers niet...

Nog een voorbeeld: Kijk naar L52 Puurs-Boom-Antwerpen. Er wordt geroepen om meer treinen, maar zelfs de bestaande treinen zijn meer leeg dan vol. Alternatief: er rijden tussen Boom en Antwerpen TWEE halfuurdiensten van DeLijn (dus 4 bussen per uur)

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 13:26
door LHOON
stefanic schreef:Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost.
Is dit bedrag te vergelijken met andere lijnen? Gezien deze lijn relatief weinig bezet is, zou men verwachten dat de rijpadkost net beperkt zou zijn gezien er veel potentiële rijpaden open blijven.

NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 13:34
door dekooiker
Als er 37 reizigers die gewraakte rit nemen dan is een autobus een goed alternatief.
Een heen-en terugrit voor die bus kost geen 600€ in totaal.
Er wel degelijk belangstelling maar te klein om een trein te rechtvaardigen.
In een totaalconcept zou er dan een bus voorzien worden.
Heel spijtig dat de NMBS haar busdiensten naar de NMVB moest doorschuiven zowat 35 jaar terug!
De sneldienst van De Lijn rijdt er dubbel zolang over als de trein maar blijft hoe dan ook een mooi alternatief voor de wagen.

Net doordat De Lijn sinds een aantal jaren een tweede bus op het traject Lier-Bouwel laat rijden zal de trein voor de haltes Lier, Nijlen en Bouwel minder interessant worden.
Zoals gezegd is de prijs die een busreiziger voor een abonnement betaalt (veel) te laag.

Kwestie is van iedereen op het meest aangewezen vervoermiddel te zetten.
Nog teveel beconcurreert de bus de trein op gelijklopende trajecten door de beslissing van de Vlaamse overheid inzake abonnementsprijzen.
Ze werken goed OV eigenlijk tegen!

Ooit reed ik op een dinsdagmiddag de rit van Aalst naar Zottegem mee op lijn 82 en ik was de enige reiziger.
Afschaffen dus.
Zonder stefanic te willen tegenspreken denk ik dat er voor bepaalde verplaatsingen wel degelijk reizigers zijn maar dat ze de bus verkiezen omwille van kostprijs.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 14:16
door Asterix
stefanic schreef:Alternatief: er rijden tussen Boom en Antwerpen TWEE halfuurdiensten van DeLijn (dus 4 bussen per uur)
Die lijnbussen worden er ook enkel maar bijgesleurd als het de NMBS uitkomt, hé. Leuven-Antwerpen met een lijnbus, men mag het mij eens komen voordoen :(

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 14:19
door Stijn91
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... =GOQ3HEJFN

Descheemaecker wilt nog treinen afschaffen.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 14:23
door Adler
stefanic schreef:Wat betreft Noorderkempen: weet dat één enkel ritje meer dan 600EUR kost, enkel al aan rijpadkost. Een H/T afschaffen spaart ons op jaarbasis (weekdienst) 600*2*250=300000EUR uit, zelfs als de TBG en TBS een uur met hun vingers mogen/moeten draaien.
300.000 euro minder uitgaven NMBS = 300.000 euro minder inkomsten voor Infrabel = 0 euro verschil voor de geconsoleerde winst of verlies van de NMBS-groep of voor haar aandeelhouder, de Staat.

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 14:36
door LHOON
Jeroen schreef:
Die lijnbussen worden er ook enkel maar bijgesleurd als het de NMBS uitkomt, hé. Leuven-Antwerpen met een lijnbus, men mag het mij eens komen voordoen :(
Leuven-antwerpen is nu reeds perfect mogelijk per bus, tweemaal per uur, via Mechelen. Waar de lijn 284/285 aansluit op de lijn 500.
Over de reistijd zal ik maar zwijgen ...

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Geplaatst: 22 okt 2011, 14:53
door calabria
stefanic schreef:Bovendien zou precies die H/T-rit tussen 11u-12u moeten verdwijnen als de Fyra op L4 gaat rijden (wegens inplanning van de werkvensters). Als Fyra gaat rijden zal er trouwens NOG een H/T moeten sneuvelen...
Werkpuntje inderdaad: wat een ongelofelijke bullcrap zijn die werkvensters. Die lijn is 's nachts toch gesloten? Werkvenster genoeg! Stop met wenen infrabel!