De regio Luik ligt overal ETCS. Dus daar zou je ook al problemen hebben. De stellen zijn continu aan het rijden zodat de problemen op die stellen nooit deftig kunnen verholpen worden. Nog even wachten en de Neo stellen komen hopelijk in dienst.DDietzen schreef: ↑05 mei 2023, 17:41 Uit nieuwsgierigheid: waarom een ICE met defecte ETCS opheffen in Leuven? Is dat nu werkelijk efficiënter dan omleiden via lijn 36 en 37 waar nog TBL ligt? Goed, zo'n omleiding kost vast een halfuur vertraging, maar voor de reizigers is dat veel beter dan 2 uur wachten op de volgende trein die zelf ook al (groten)deels volgereserveerd is. Voor de omloop overigens ook, want in Frankfurt kan je dan alsnog de volgende rit verzekeren, in plaats van daar een vervangend stel te moeten optrommelen.
Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Er ligt ETCS rond Luik ja, maar de TBL is toch nog niet uitgebroken daar? Volgens de kaart in de bijlage van de netverklaring (gedownload vorige maand) ligt er nog gewoon TBL1+. Mag die dan ineens niet meer gebruikt worden door een trein die naast een (aannemelijk) prima werkende ATBL-uitrusting nog over een kapotte ETCS beschikt?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Er zullen waarschijnlijk nog factoren hebben meegespeeld dat die beperkt was tot Leuven. Stel staat nog steeds in Leuven.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Is de TBL1+ op een ICE 3M als afzonderlijke installatie aanwezig, of is deze geïntegreerd als een STM-TBL? Indien het laatste het geval is is het defect aan de ETCS-installatie wellicht van dien aard dat het niet mogelijk is om enkel de ETCS af te zonderen, maar wordt daarmee ook meteen de TBL1+ uitgeschakeld.
Dan zou er zonder enige vorm van treinbeveiliging worden gereden en dat is heden ten dage niet acceptabel.
Dan zou er zonder enige vorm van treinbeveiliging worden gereden en dat is heden ten dage niet acceptabel.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
ATBL leest krokos, die liggen er niet meer in Luik. In theorie zou hij nog in TBL1+ kunnen rijden, maar in realiteit stoort die gewoon mee met ETCS.DDietzen schreef: ↑05 mei 2023, 17:59 Er ligt ETCS rond Luik ja, maar de TBL is toch nog niet uitgebroken daar? Volgens de kaart in de bijlage van de netverklaring (gedownload vorige maand) ligt er nog gewoon TBL1+. Mag die dan ineens niet meer gebruikt worden door een trein die naast een (aannemelijk) prima werkende ATBL-uitrusting nog over een kapotte ETCS beschikt?
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Op de meeste treinen is het vrij simpel, geen ETCS = geen andere TPS (train protection system) en sta je dus stil. Doodeenvoudig omdat de EVC ook de info verwerkt die van andere TPS-en komt en niet enkel ETCS. (De juiste mogelijkheden verschillen van trein tot trein).
Dus geen ETCS is geen TBL en bijgevolg kan je niet meer commercieel rijden. De snelheid is te laag met afgezonderde ETCS zodat je rest van het verkeer danig in de war stuurt. In Nederland mag je zonder ATB nog 80 km/u in België is het Max 50 km/u tot de eerste plaats waar men kan uitwijken. (Standaard ongeacht je in zone met ETCS of TBL bent)
Dus geen ETCS is geen TBL en bijgevolg kan je niet meer commercieel rijden. De snelheid is te laag met afgezonderde ETCS zodat je rest van het verkeer danig in de war stuurt. In Nederland mag je zonder ATB nog 80 km/u in België is het Max 50 km/u tot de eerste plaats waar men kan uitwijken. (Standaard ongeacht je in zone met ETCS of TBL bent)
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
De defecte ICE staat nog steeds op het spoor 3 in Leuven. Stelnummer is 406-583.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
E16 is bij aankomst in Brussel-Noord (eindbestemming) te kampen met tractieproblemen.
E17 terugtrein naar Frankfurt is gestrand in jawel, Leuven tijdens de voorziene stilstand met tractieproblemen en bijgevolg afgeschaft.
E17 terugtrein naar Frankfurt is gestrand in jawel, Leuven tijdens de voorziene stilstand met tractieproblemen en bijgevolg afgeschaft.
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Wel tijdens de werken in Luik, dus de voorbije en volgende weekends.
-
- Berichten: 2680
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Dat geldt enkel richting Brussel, niet richting Frankfurt. Dit omdat de IC-01 net vóór de ICE vertrekt in Angleur (weet er eigenlijk iemand waarom dat is?), waardoor internationale reizigers richting Leuven anders erg lang zouden moeten wachten in Angleur. In Leuven wordt de IC-01 naar Oostende dan weer ingehaald door de ICE, op voorwaarde dat deze laatste op tijd rijdt natuurlijk.
In de andere richting doet dit probleem zich niet voor: de IC-01 rijdt daar tot voorbij Angleur net voor de ICE, zodat reizigers uit Leuven in Angleur een snelle overstap naar Duitsland hebben.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
Zowel richting Brussel als Frankfurt stoppen ze in Leuven. Alle ICE's zijn beperkt tot Brussel-Noord.trainlovertje schreef: ↑08 mei 2023, 00:52Dat geldt enkel richting Brussel, niet richting Frankfurt. Dit omdat de IC-01 net vóór de ICE vertrekt in Angleur (weet er eigenlijk iemand waarom dat is?), waardoor internationale reizigers richting Leuven anders erg lang zouden moeten wachten in Angleur. In Leuven wordt de IC-01 naar Oostende dan weer ingehaald door de ICE, op voorwaarde dat deze laatste op tijd rijdt natuurlijk.
In de andere richting doet dit probleem zich niet voor: de IC-01 rijdt daar tot voorbij Angleur net voor de ICE, zodat reizigers uit Leuven in Angleur een snelle overstap naar Duitsland hebben.
Re: Ice verbinding Brussel Duitsland
De eerste 2 ICE's naar Duitsland komen uit Brussel-Zuid en de laatste 2 uit Duitsland eindigen daar ook.260689 schreef: ↑08 mei 2023, 01:18Zowel richting Brussel als Frankfurt stoppen ze in Leuven. Alle ICE's zijn beperkt tot Brussel-Noord.trainlovertje schreef: ↑08 mei 2023, 00:52Dat geldt enkel richting Brussel, niet richting Frankfurt. Dit omdat de IC-01 net vóór de ICE vertrekt in Angleur (weet er eigenlijk iemand waarom dat is?), waardoor internationale reizigers richting Leuven anders erg lang zouden moeten wachten in Angleur. In Leuven wordt de IC-01 naar Oostende dan weer ingehaald door de ICE, op voorwaarde dat deze laatste op tijd rijdt natuurlijk.
In de andere richting doet dit probleem zich niet voor: de IC-01 rijdt daar tot voorbij Angleur net voor de ICE, zodat reizigers uit Leuven in Angleur een snelle overstap naar Duitsland hebben.
Misschien dat er ook ICE's richting Duitsland in Leuven stoppen, maar dan niet voor reizigers. Ik heb daarvoor in ieder geval geen dienstregeling gevonden.
Groetjes,
Rian