Pagina 40 van 80

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 mar 2013, 13:46
door carlos
Steven schreef:
brunel schreef: Dat geklaag bij voorbaat over een Franstalige minister snap ik al helemaal niet. Als hij kans zou zien overeenstemming te bereiken met Nederland én met de Duitsers over een voorstel waar iedereen echt beter van wordt, dan heeft hij een topprestatie geleverd. Ik zie zo gauw geen Vlaams politicus met voldoende diplomatieke gaven.
Omdat een Waalse politieker in het algemeen zijn eigen taalgenoten beschermt en dus ook het werk voor Waalse treinbestuurders wil beschermen. Dat wil zeggen de Montzenroute aanhouden in het nadeel van de IJzeren Rijn.

idd; de franstaligen hebben nooit onder stoelen of banken gestoken dat zij tegen dit project zijn. Di Rupo ging zelfs actiecommitees in Nederlands Limburg steunen.

Dus als de franstaligen nu een overeenkomst voor "een pleister op een houten been" spoorlijn willen ondertekenen dan lijkt het nogal naief om te denken dat zij het beste voor hebben met dit project, zij zouden weleens toegevingen kunnen doen die voor altijd afbreuk doen van de rechten die Belgie vandaag heeft.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 mar 2013, 13:54
door dentheo
Ik denk dat het beter is dat onze waalse minister dit dossier laat liggen......Als hij nu iets tekent gaan we waarschijnlijk achteruit ipv vooruit.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 mar 2013, 13:58
door carlos
brunel schreef: Het wordt natuurlijk geen autonome Belgische spoorlijn en dat is het ook nooit geweest. Het traject is in Nederland onderdeel van de Nederlandse railinfrastructuur (het gedeelte tussen Weert en Roermond is zelfs deel van het Nederlandse hoofdnet) waar Prorail de dienst uitmaakt.


geschiedenis van de Yzeren Rijn:

aangelegd door 2 verschillende private spoorwegmaatschappijen:

traject Herentals - Roermond - Duits-Nederlandse grens: Grand Central Belge (B)
traject Duits-Nederlandse grens - Reydt (Monchengladbach): Bergisch Markische Eisenbahn (D)

eerste passagierstrein: 15/02/1879


pas in 1898 werd het Nederlandse gedeelte eigendom van de Nederlandse Spoorwegen.

dus oorspronkelijk was het een autonome spoorlijn (zoals het scheidingsverdrag voorziet)

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 mar 2013, 19:18
door Shrek
Steven schreef: Omdat een Waalse politieker in het algemeen zijn eigen taalgenoten beschermd en dus ook het werk voor Waalse treinbestuurders wil beschermen. Dat wil zeggen de Montzenroute aanhouden in het nadeel van de IJzeren Rijn.
En hoeveel franstalige treinbestuurders rijden er nog op Antwerpen-Aken?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 14 mar 2013, 21:14
door groentje
Depot Montzen is ondertussen al verdwenen (en deels vervangen door B-Log depot Aachen-West, maar een flink deel van het personeel is naar Welkenraedt of Luik overgegaan), dus voor de werkgelegenheid moet de Montzenroute niet meer te vuur en te zwaard worden verdedigd. Het risico op sabotage door Franstaligen ten voordele van de Montzenroute is m.i. dan ook miniem. Wel bestaat het gevaar dat in deze economisch moeilijke tijden er te weinig middelen (kunnen) worden vrijgemaakt...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 mar 2013, 13:45
door brunel
Ik denk zelfs dat een Waals bewindspersoon momenteel een realistischer kijk op de kwestie heeft en dus meer kans maakt op een succesvolle afronding. Als het aan Vlaanderen wordt overgelaten, krijgen we nog 20 jaar veel geroep, maar geen resultaat
carlos schreef:
brunel schreef: Het wordt natuurlijk geen autonome Belgische spoorlijn en dat is het ook nooit geweest. Het traject is in Nederland onderdeel van de Nederlandse railinfrastructuur (het gedeelte tussen Weert en Roermond is zelfs deel van het Nederlandse hoofdnet) waar Prorail de dienst uitmaakt.
pas in 1898 werd het Nederlandse gedeelte eigendom van de Nederlandse Spoorwegen.

dus oorspronkelijk was het een autonome spoorlijn (zoals het scheidingsverdrag voorziet)
Blij dat je het over 'pas' 1898 hebt, maar de lijn is dus al 115 jaar onderdeel van het Nederlandse net. Daarvoor was de lijn in handen van Belgische private partijen, maar dat is nog wat anders dan dat België daar de dienst uitmaakte.
Een Belgische spoorlijn wordt het nooit en dus valt er wat dat betreft weinig te verkwanselen. Zolang men in Vlaanderen bij voorkeur in complotten denkt met alle onproductieve gevolgen vandien, valt er voor Nederland weinig te vrezen.

Oh ja, en om een of andere reden speelt Duitsland bij de complotdenkers nooit een rol. Gek, want daar ligt de sleutel.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 mar 2013, 15:22
door Shrek
groentje schreef:Wel bestaat het gevaar dat in deze economisch moeilijke tijden er te weinig middelen (kunnen) worden vrijgemaakt...
Dat lijkt mij ook de enige reden dat er niet veel progressie is.
Want het zijn net de franstalige socialisten die staan te popelen om veel geld uit te geven aan infrastructuurprojecten als de Ijzeren Rijn...

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 18 mar 2013, 19:43
door pietje
Shrek schreef:Want het zijn net de franstalige socialisten die staan te popelen om veel geld uit te geven aan infrastructuurprojecten als de Ijzeren Rijn...
Dat is maar gedeeltelijk juist: ze willen inderdaad veel geld uitgeven aan infrastructuurprojecten, (dat het er niet is, is bijzaak) maar dan liefst prestigeprojecten als nieuwe stations en dergelijke. Je weet wel, lintjes doorknippen en zo.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 19 mar 2013, 23:12
door dentheo
brunel schreef:
Oh ja, en om een of andere reden speelt Duitsland bij de complotdenkers nooit een rol. Gek, want daar ligt de sleutel.
En dat geloof ik nou niet. Daar hebben de mensen hun tuintje niet uitgebreid tot tegen het spoor....
Nog meer, daar rijdt nog een trein (elk uur ?) en alle (belgische) locs die door Siemens afgewerkt worden in Wilderath rijden er ook over.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 20 mar 2013, 07:06
door brunel
Dat heeft niets met geloof te maken, maar gewoon met besluiten daar. Nordrhein-Westfalen wil heractivering, maar in geen geval over het oude tracé. De bondsregering volgt daarin en laat sowieso weinig interesse blijken.
Het stuk direct na de Duitse grens wordt niet bereden en is in slechtere toestand dan het spoor door de Meinweg.

Nogmaals, de oplossingen lagen al jaren geleden panklaar, een dure tunnel (veel geld voor weinig treinen) of een dure alternatieve route (veel geld voor veel treinen). Een goedkope oplossing is er niet en het is België geweest dat is teruggeschrokken voor de kosten. Al voor de economische crisis. Maar ja, anderen de schuld geven is natuurlijk gemakkelijker en vanwege het complotkarakter ook een stuk spannender. Misschien kan Europees geld de doorbraak forceren, maar dat komt er vast niet voor een tunnel met weinig capaciteit. Ook daar zullen ze wat goeds willen voor de centen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 20 mar 2013, 09:26
door wattman
brunel schreef:Het stuk direct na de Duitse grens wordt niet bereden en is in slechtere toestand dan het spoor door de Meinweg.
Nu ben ik al jaren niet meer in Dalheim geweest, maar je doelt dus op die 1300 meter vanaf de grens tot aan het station Dalheim (oftewel het emplacement)? Dalheim wordt toch nog altijd bediend door dat personentreintje uit Mönchengladbach?

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 20 mar 2013, 09:40
door Steven
Inderdaad tot Dalheim komen er treinen.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 mar 2013, 14:39
door brunel
Jawel, maar dat stuk is dan ook grondig verwaarloosd. In Dalheim en heel Nordrhein-Westfalen zit ook echt helemaal niemand op goederentreinen daar te wachten. Dan gaat het vermoedelijk dus ook niet gebeuren, want de Duitsers zijn tot niets verplicht. Zoals ik al eerder schreef, een 'detail' dat door alle druktemakers in Vlaanderen meestal voor het gemak maar wordt genegeerd.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 mar 2013, 15:02
door Shrek
brunel schreef:Jawel, maar dat stuk is dan ook grondig verwaarloosd. In Dalheim en heel Nordrhein-Westfalen zit ook echt helemaal niemand op goederentreinen daar te wachten. Dan gaat het vermoedelijk dus ook niet gebeuren, want de Duitsers zijn tot niets verplicht. Zoals ik al eerder schreef, een 'detail' dat door alle druktemakers in Vlaanderen meestal voor het gemak maar wordt genegeerd.
Duitsland zal waarschijnlijk niets gaan toelaten op vraag van België. Ik denk dat er pas schot in de zaak komt als Europa zich achter het project schaart. Als het een prioriteit wordt zullen de Duitsers ook wel inbinden, ook de Duitse federale regering is voor meer spoorvervoer, zij zullen ook wel de gepaste druk zetten op de regio.

Re: IJzeren Rijn

Geplaatst: 21 mar 2013, 16:03
door brunel
Precies, en het Europese beleid op dat punt gaat over hoofdverbindingen en niet over enkelsporige lijntjes door natuurgebieden met een handvol treinen per dag.