Pagina 40 van 109
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 aug 2017, 15:01
door Shrek
Steve schreef: ↑18 aug 2017, 14:17
Het omwegje via Schaarbeek-Vorming van de S8 39xx is alvast leuk om eens te doen, anders heb je bijna nooit de mogelijkheid om als gewone reiziger zo midden door de bundels te rijden.
Ik vraag me wel af waarom die verbinding tussen lijn 26 en lijn 27 opgebroken is. De bedding ligt er nog (zie
https://goo.gl/maps/aMk84yuK5yp), maar afgaand op oudere satellietfoto's moeten de sporen ergens tussen 2004 en 2012 verwijderd zijn. Je zou zo veel sneller kunnen gaan en ook een stuk meer (omleidings-)capaciteit hebben. Nu is het met een slakkengangetje midden tussen de bundels, op het equivalent van enkelspoor...
Die verbinding is opgebroken omdat L26 daar in de toekomst gaat verdwijnen. Op die plaats zal er wel een verbinding zijn, maar dan omgekeerd: L26/L27 takken daar af zodat je een verbinding Vilvoorde-bundels krijgt.
De oplossing voor die omleidingscapaciteit wordt het aansluiten van L27D met L27F, zodat je een dubbelsporige hoofdlijn door de bundels krijgt.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 aug 2017, 15:12
door Steve
Shrek schreef: ↑18 aug 2017, 15:01
Steve schreef: ↑18 aug 2017, 14:17
Het omwegje via Schaarbeek-Vorming van de S8 39xx is alvast leuk om eens te doen, anders heb je bijna nooit de mogelijkheid om als gewone reiziger zo midden door de bundels te rijden.
Ik vraag me wel af waarom die verbinding tussen lijn 26 en lijn 27 opgebroken is. De bedding ligt er nog (zie
https://goo.gl/maps/aMk84yuK5yp), maar afgaand op oudere satellietfoto's moeten de sporen ergens tussen 2004 en 2012 verwijderd zijn. Je zou zo veel sneller kunnen gaan en ook een stuk meer (omleidings-)capaciteit hebben. Nu is het met een slakkengangetje midden tussen de bundels, op het equivalent van enkelspoor...
Die verbinding is opgebroken omdat L26 daar in de toekomst gaat verdwijnen. Op die plaats zal er wel een verbinding zijn, maar dan omgekeerd: L26/L27 takken daar af zodat je een verbinding Vilvoorde-bundels krijgt.
De oplossing voor die omleidingscapaciteit wordt het aansluiten van L27D met L27F, zodat je een dubbelsporige hoofdlijn door de bundels krijgt.
Heb je daar toevallig wat documentatie van om beter te kunnen volgen? Ik vind bijvoorbeeld al niet meteen een kaart waar al die specifieke verbindingssporen (zoals L27D en L27F) duidelijk op vermeld zijn.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 aug 2017, 15:52
door desperado
Sorry for posting in English.
If you go to here -
http://www.infrabel.be/en/professionals ... -statement
Then scroll down to under "Network statement" and expand "C. Maps", you get a list of maps which can be downloaded.
Choose C.4 "Technical map of network".
That has an expansion of the Brussels area in the bottom left corner. If you expand this, lines are labelled 27D, 27E and 27F.
Jon
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 aug 2017, 15:58
door Steve
Dank je, maar dan nog is het me niet helemaal duidelijk wat de plannen zijn. Hoe zal het in de uiteindelijke constellatie mogelijk zijn om vanaf lijn 26 (en dan bedoel ik ten zuiden van Y. Keelbeek) vlot naar station Schaarbeek en verder richting NZV te gaan?
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 aug 2017, 16:11
door Steve
Nog iets anders wat Shrek kan weten: enig idee hoe het zit met de vierhoek boven Brussel-Noord en het bijzonder L161/1? Er is al jaren sprake van dat die vierhoek aangepakt zou worden en L161/1 nota bene dubbelsporig zou worden (absolute vereiste als er in het kader van het GEN een hogere frequentie zou komen op bijvoorbeeld S4), maar het lijkt erg stil op dit moment...
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 aug 2017, 16:41
door Shrek
Steve schreef: ↑18 aug 2017, 15:58
Dank je, maar dan nog is het me niet helemaal duidelijk wat de plannen zijn. Hoe zal het in de uiteindelijke constellatie mogelijk zijn om vanaf lijn 26 (en dan bedoel ik ten zuiden van Y. Keelbeek) vlot naar station Schaarbeek en verder richting NZV te gaan?
L27D zal, ongeveer parallel aan L25N, doorgetrokken worden vlak naast de bundels tot aan de plek waar L26 vandaag begint. Hierdoor krijg je een mooie verbinding.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 aug 2017, 16:42
door Shrek
Steve schreef: ↑18 aug 2017, 16:11
Nog iets anders wat Shrek kan weten: enig idee hoe het zit met de vierhoek boven Brussel-Noord en het bijzonder L161/1? Er is al jaren sprake van dat die vierhoek aangepakt zou worden en L161/1 nota bene dubbelsporig zou worden (absolute vereiste als er in het kader van het GEN een hogere frequentie zou komen op bijvoorbeeld S4), maar het lijkt erg stil op dit moment...
De plannen liggen klaar, het geld nog niet. dus als de politiek het in het investeringsplan zet kan het snel (spoorweg-snel welteverstaan) gaan.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 aug 2017, 16:59
door Steve
En heb je iets van details over die plannen (of misschien zelfs een linkje ergens) of is dat allemaal geheim tot nu toe?
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 aug 2017, 17:22
door jan_olieslagers
Hm, er passeert daar toch maar één S4 per uur in elke richting? En het lijkt me dat de rest van het net al zo vol zit, althans in de spits, dat er daar moeilijk nog veel treinen kunnen bijkomen. En op dat korte stukje enkelspoor zou zelfs een verdubbeling tot 2 per uur best moeten kunnen, niet? Ik snap niet dat er niks dringender is. Maar misschien heeft men in Brussel wel meer budget dan elders ;) ?
Het lijkt me overigens wel zinnig om een of twee P-treinen in te voeren (Brugge)-Gent-Aalst-Jette-Europese wijk. (al gaat dit wel vér van het oorspronkelijke onderwerp af, sorry).
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 18 aug 2017, 17:59
door trainlovertje
Steve schreef: ↑18 aug 2017, 14:17
Het omwegje via Schaarbeek-Vorming van de S8 39xx is alvast leuk om eens te doen, anders heb je bijna nooit de mogelijkheid om als gewone reiziger zo midden door de bundels te rijden.
Heb hem ook eens gedaan eergisteren, met een P-trein richting Dinant was dat. Gemiddelde snelheid tussen Brussel-Noord en Schuman (via Schaarbeek en Haren dus) moet zo'n 25 km/h geweest zijn. Wat wel interessant was aan dat moment, is dat je zag dat alle P-treinen in gereedheid gebracht werden om te vertrekken.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 19 aug 2017, 00:21
door Shrek
Steve schreef: ↑18 aug 2017, 16:59
En heb je iets van details over die plannen (of misschien zelfs een linkje ergens) of is dat allemaal geheim tot nu toe?
https://www.infrabel.be/sites/default/f ... rint_8.pdf is een oude slideshow van 10 jaar terug. Planning en procedures zijn niet meer actueel, maar de spoorconfiguratie lijkt mij wel te kloppen.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 19 aug 2017, 14:54
door Asterix
Is dat niet eerder een verbinding tussen lijnen 26 en 26A?
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 20 aug 2017, 00:22
door Ducktape
trainlovertje schreef: ↑18 aug 2017, 17:59
Steve schreef: ↑18 aug 2017, 14:17
Het omwegje via Schaarbeek-Vorming van de S8 39xx is alvast leuk om eens te doen, anders heb je bijna nooit de mogelijkheid om als gewone reiziger zo midden door de bundels te rijden.
Heb hem ook eens gedaan eergisteren, met een P-trein richting Dinant was dat. Gemiddelde snelheid tussen Brussel-Noord en Schuman (via Schaarbeek en Haren dus) moet zo'n 25 km/h geweest zijn. Wat wel interessant was aan dat moment, is dat je zag dat alle P-treinen in gereedheid gebracht werden om te vertrekken.
Nja, wrs heel veel 2 geel op 2 geel aan het rijden, in combinatie met een stuk spoor waar we als bestuurder nooit komen. Ik ken een stukje van die lijn ook denk ik (Bxl-N tot en met iets voorbij Schaarbeek Vorming toch), maar ben er zelf ook nog nooit over geweest. Om op uw gemak te zijn rij je dan gewoon veel trager dan wanneer je die lijn vaak doet natuurlijk.
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 22 aug 2017, 20:22
door desperado
Sorry for posting in English.
If anyone is interested, here is a GPS trace showing the route taken by P8600 this afternoon. An S8 from Brussels Nord also went the same way as far as I could tell.
https://drive.google.com/open?id=10aIgA ... sp=sharing
An S8 going towards Brussels Nord took a different route at the south end of the area - next to line 36 or separated from it by one track that was out of use.
Regards
Jon
Re: werken: langs de spoorlijn
Geplaatst: 22 aug 2017, 21:40
door Steve
Met mijn S8 heb ik vorige vrijdag in ieder geval precies dezelfde route genomen, dus dat lijkt hem inderdaad te zijn (veel alternatieven zullen er ook wel niet zijn).
De route in de andere richting snap ik wel niet helemaal, heb je iets meer toelichting? Ik zie dat er in de richting Schuman-Noord een paar minuten minder rittijd toegekend zijn voor de S8, maar dat kan ook met gunstigere kruisingen te maken hebben.