Pagina 5 van 9

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 16 apr 2012, 14:52
door BlubBlub
De herstellingen gaan goed vooruit: Ontspoorde goederentrein Melsele: opnieuw treinverkeer mogelijk vanaf 17 uur (de Standaard).

Op railtime: Een beperkte treindienst zal mogelijk zijn tussen Sint-Niklaas en Antwerpen-Centraal vanaf 17 uur.


Ik vind dat knap op zo'n korte tijd.

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 16 apr 2012, 15:57
door Paul
Ik ben zojuist gaan kijken en er wordt inderdaad hard gewerkt. Men legt de laatste hand aan de herstelling van de bovenleiding. Borden voor een tijdelijke snelheidsbeperking tot 50 km/u worden geplaatst.

Misschien betekent dit ongeval ook het einde voor het wijkspoortje in Beveren. De wissel kant Melsele is in ieder geval verwijderd en voorlopig niet vervangen. Maar dat kan een voorlopige situatie zijn natuurlijk.

Paul

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 16 apr 2012, 18:27
door nahoj
Stijn D.C. schreef:Hoi,
die AM 96 die daar in de verte staat, heeft die nog op tijd noodremming (zien van noodlichten 2017) kunnen doen, of stondt die daar ergens voor een rood sein?
In de eerste plaats gereageerd op alarm GSM-R, verstuurd door tbs van de 2017, vermoed ik.

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 16 apr 2012, 21:56
door Stijn D.C.
Amai, het had dus erger gekunt, nog al geluk voor de reizigers, er is wel met vervangingsbussen wat geregeld, maar beter dat dan het met je leven te bekopen he.

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 16 apr 2012, 23:34
door dentheo
Paul schreef: Misschien betekent dit ongeval ook het einde voor het wijkspoortje in Beveren. De wissel kant Melsele is in ieder geval verwijderd en voorlopig niet vervangen. Maar dat kan een voorlopige situatie zijn natuurlijk.
Werd het wijkspoortje nog "echt" gebruikt, zoals de man van Infrabel op TV beweerde of is het eigenlijk stukje geschiedenis ?
Goederentreinen lijken mij op 20 jaar langer geworden...

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 17 apr 2012, 00:09
door HLE 2302
nahoj schreef:
Stijn D.C. schreef:Hoi,
die AM 96 die daar in de verte staat, heeft die nog op tijd noodremming (zien van noodlichten 2017) kunnen doen, of stondt die daar ergens voor een rood sein?
In de eerste plaats gereageerd op alarm GSM-R, verstuurd door tbs van de 2017, vermoed ik.
De GSM-R bewijst in zo'n situatie's in elk geval zeer goed zijn nut. :)

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 17 apr 2012, 08:30
door LHOON
HLE 2302 schreef:
De GSM-R bewijst in zo'n situatie's in elk geval zeer goed zijn nut. :)
Hoe werkt GSM-R eigenlijk?

Kan men hiermee enkel bepaalde bestemmelingen "opbellen" zoals met een gewone telefoon (waar de bestemmeling expliciet moet antwoorden), of is ook "broadcast" werking mogelijk zoals op een radio waar een kanaal permanent kan beluisterd worden?

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 17 apr 2012, 08:54
door Steven
Werkt meer als een gewone gsm maar met extra's. De groepsoproep en alarmoproep zijn er zo twee van. Ook voorgeprogrammeerde nummers, onder meer sneltoets om TC te contacteren.

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 17 apr 2012, 08:58
door Paul
dentheo schreef:
Paul schreef: Misschien betekent dit ongeval ook het einde voor het wijkspoortje in Beveren. De wissel kant Melsele is in ieder geval verwijderd en voorlopig niet vervangen. Maar dat kan een voorlopige situatie zijn natuurlijk.
Werd het wijkspoortje nog "echt" gebruikt, zoals de man van Infrabel op TV beweerde of is het eigenlijk stukje geschiedenis ?
Goederentreinen lijken mij op 20 jaar langer geworden...
Ik heb ooit meegemaakt dat een vertraagde stoptrein er werd uitgeweken om een sneltrein door te laten. En soms wordt er wellicht een losse loc of werktrein of zo op uitgeweken. Maar voor goederentreinen is dat wijkspoortje te kort.

Er zijn trouwens een tijd geleden iets verder richting Melsele nieuwe overloopwissels aangelegd tussen de hoofdsporen. Dat wijst er volgens mij op dat er al eerder plannen waren om dat wijkspoortje af te schaffen en op te breken...

Paul

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 17 apr 2012, 09:05
door LHOON
Steven schreef:Werkt meer als een gewone gsm maar met extra's. De groepsoproep en alarmoproep zijn er zo twee van. Ook voorgeprogrammeerde nummers, onder meer sneltoets om TC te contacteren.
Kan inderdaad zeer handig zijn, maar een "broadcast" oproep naar een kanaal dat steeds openstaat heeft ook zijn voordelen. Een "oproep" moet aan de andere zijde worden beantwoord...

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 17 apr 2012, 09:32
door Nils
LHOON schreef:
Steven schreef:Werkt meer als een gewone gsm maar met extra's. De groepsoproep en alarmoproep zijn er zo twee van. Ook voorgeprogrammeerde nummers, onder meer sneltoets om TC te contacteren.
Kan inderdaad zeer handig zijn, maar een "broadcast" oproep naar een kanaal dat steeds openstaat heeft ook zijn voordelen. Een "oproep" moet aan de andere zijde worden beantwoord...
Een alarmoproep zal voorgaan op alle andere gesprekken en die verbindingen indien nodig verbreken.
Deze dient niet beantwoord te worden en zal uitgezonden worden op alle indienst zijnde toestellen die zich in de zone va&n de verzender bevinden.
Een groepsoproep is ongeveer het zelfde, maar deze krijgt geen voorrang op andere gesprekken.

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 17 apr 2012, 11:39
door Hobbes
dentheo schreef:
Paul schreef: Misschien betekent dit ongeval ook het einde voor het wijkspoortje in Beveren. De wissel kant Melsele is in ieder geval verwijderd en voorlopig niet vervangen. Maar dat kan een voorlopige situatie zijn natuurlijk.
Werd het wijkspoortje nog "echt" gebruikt, zoals de man van Infrabel op TV beweerde of is het eigenlijk stukje geschiedenis ?
Goederentreinen lijken mij op 20 jaar langer geworden...
De bewering dat de goederentrein was uitgeweken om een passagierstrein te laten passeren (stond in De Standaard) is volgens mij een flagrante leugen.
Zoals gezegd is/was dat wijkspoor max een paar 100 meter lang, en de goederentrein 500m .
Volgens mij was het een foutje van de seingever of TC en had die goederentrein daar nooit mogen rijden.

Dat wijkspoor werd inderdaad voor de rest niet veel meer gebruikt, het laatste dat ik daar heb weten op staan een aantal maanden geleden was een spoorvernieuwingstrein die daar afgesteld stond.

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 17 apr 2012, 12:01
door Stijn D.C.
Dus als er geen ontsporing had plaatsgevonden, had een deel van die HKM convooi op het hoofdspoor blijven staan, welke invloed had het dan gehad, of blijven de seinen dan gesloten voor de treinen die achter de HKM komen?

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 17 apr 2012, 12:31
door HLE 2302
Stijn D.C. schreef:Dus als er geen ontsporing had plaatsgevonden, had een deel van die HKM convooi op het hoofdspoor blijven staan, welke invloed had het dan gehad, of blijven de seinen dan gesloten voor de treinen die achter de HKM komen?
Dan blijven de seinen achter de HKM UITERAARD gesloten ! Dat is uitermate vanzelfsprekend !

Maar ik dacht eerlijk gezegd eerder dat ze die HKM op het zijspoor gewoon lieten roestrijden.

Re: Treinontsporing Melsele

Geplaatst: 17 apr 2012, 13:07
door jsoons
Het wijkspoor daar werd vaak gebruikt toen de gentboog er nog niet lag.
Er stond toen vaak een lok te wachten om een wagons aan te pikken die uit de waaslandhaven richting gent moesten. Het konvooi wagons stond dan iets verder op een wijkspoor (tussen zwijndrecht en inrit kennedy).
Sinds indienstname gentboog wordt het inderdaad nog maar sporadisch gebruikt. Het passeren van goederentreinen door ic treinen gebeurt tussen gent en antwerpen op sint-niklaas-oost, lokeren-oost, gent-zeehaven of de wijksporen voor inrit kennedy (weet niet of hier ook een naam voor is).