Adler schreef:
... of dat alles in een steenworp rond Antwerpen eens mag inzien dat er ook in de rest van de wereld problemen zijn
Ik had geen ander antwoord van jou verwacht.
Dus je moet zomaar aanvaarden dat de stiptheid op een bepaalde lijn elke dag minder dan 50% is.
En wat doet de NMBS eraan ? Niets.
Van al die plannen waar men dat consultancybureau miljoenen heeft voor betaald hoor je ook weeral niets meer.
Men ging stiptheidsmanagers aanstellen, hoor je daar nog iets van ?
Die miljoenen euro's belastingsgeld zijn ook weer weggegooid.
En dan mag je niets zeggen.
Je mag gerust iets zeggen maar het eeuwige geklaag alsof L12 de enige lijn is met een probleem en de problemen van een andere niet willen zien/herkennen is wel echt een brug te ver vind je zelf niet? L12 heeft een probleem, maar vele andere lijnen ook, dat aanpakken is noodzakelijk maar niet van vandaag op morgen op te lossen. Door enkel de stiptheid van de IC's te bespreken geef je een totaal vertekend beeld want er rijden daar nog stoptreinen ook.
Ja stoptreinen waar je tegenwoordig al niet meer op mag wegens volzet. En ik heb toch nooit gezegd dat L12 de enige lijn is met problemen. Waar haal je dat weer uit ?
Steven schreef:Je zegt het niet rechtstreeks, maar velen vatten uw commentaar wel zo op, dat merk je toch duidelijk in de commentaar die iedereen hier geeft.
Als ik dagelijks de trein neem op L12 is het dan niet normaal dat ik iets zeg over L12 en niet iets over een lijn die ik nooit neem?
Is dat nu zo moeilijk om te begrijpen?
Jim schreef:De IC naar Essen wordt echt niet "bewust vertraagd" hoor. Het is gewoon een feit dat bij vertraging aan één of meerdere treinen op de lijn 25 alles zowat in de soep draait. Vooral omdat er altijd treinen "in de weg" rijden die nog stops hebben te Buda, Mechelen-Nekkerspoel of Mortsel-Oude-God en die de IC treinen op ontblokking hierdoor sterk vertragen. Je kan die natuurlijk aan de kant zwieren, maar dan lopen ze al snel ook veel vertraging op (soms zelfs zoveel dat ze beperkt moeten worden tot Antwerpen-Berchem). En als je er dan al één uitwijkt te Vilvoorde of Mechelen en ze vertrekken daarna terug, dan rijden ze al snel weer in de weg van de volgende IC, Fyra, Thalys,.. . Ook versporen naar de lijn 27 is moeilijk omdat deze meestal al volgepropt zit met L-treinen, de treinen tussen Halle en Mechelen en met goederentreinen. En een trein die stopt in Buda of in Mortsel-Oude-God kan je al helemaal niet op de lijn 27 zetten. Het is dus niet zo eenvoudig als het lijkt en de treindienst valt al snel als een kaartenhuisje in elkaar bij een vertraging. Een oplossing zou al zijn om op de lijn 25 tussen Brussel-Noord en Antwerpen-Berchem geen stilstanden meer toe te staan behalve in Mechelen (misschien Vilvoorde?) en al de rest op de lijn 27 te laten rijden.
Kan men lijn 25/27 ten zuiden van Mechelen niet ontlasten door treinen die niet in Vilvoorde moeten zijn langs 25N te sturen? Daar is nog meer ruimte...
Lijn 12 is ook de enige lijn waar er nog nooit iets aan verbeterd is! Zie ook nu maar naar de overvolle stoptrein die dan nog gekoppeld wordt met de stptrein naar Puurs!
Lijn 12 is ook de enige lijn waar er nog nooit iets aan verbeterd is! Zie ook nu maar naar de overvolle stoptrein die dan nog gekoppeld wordt met de stptrein naar Puurs!
Denk je dat er op andere lijnen altijd verbeteringen zijn??
En dat de stoptrein gekoppeld is aan een andere dienst voorkomt dat er onnodig lang spoorbezetting is van de slechts vier doorgaande perronsporen op de -2. Dat is door anderen vast en zeker al eerder opgemerkt op HGBTF.
Ook betekent het meteen één kerende trein minder op één van de andere sporen.
De gele vertrekstaten op de perrons in Roosendaal verzwijgen trouwens zorgvuldig dat de stoptrein in het weekend doorgaat naar de Luchthaven ...
Jim schreef: Een oplossing zou al zijn om op de lijn 25 tussen Brussel-Noord en Antwerpen-Berchem geen stilstanden meer toe te staan behalve in Mechelen (misschien Vilvoorde?) en al de rest op de lijn 27 te laten rijden.
Dit is al voor een groot deel zo eigenlijk. In Weerde stopt er bijvoorbeeld geen enkele trein meer aan de (recent vernieuwde) perrons van lijn 25. Alle treinen stoppen aan de (minder comfortabele) sporen van lijn 27.
Ik vind dat de reizigers van lijn 12 terecht mogen klagen.
En zal ook zwart op wit zeggen waarom.
1)Bij de nieuwe dienstregeling rijdt de IC en stoptrein in een verhouding van 15/45.
(Daar waar het vroeger 30/30 was)
2) Door de afschaffing van de Benelux, is er meermaals een totale of zelfs een overbezetting van sommige treinen gekomen.
3) Je moet het licht van de zon niet gaan ontkennen.
Wat ik hiermee wil zeggen is: Of wel liegt realtime, of wel zijn sommige er blind voor.
MAAR de vertragingen richting Essen zijn sinds de nieuwe treinregeling drastisch gestegen.
En ja t.o.v van ALLE andere vertrektijden (uit Antwerpen)steken die daar met kop en nek bovenuit.
Doet of deed men dit bewust.
ZEKER EN VAST NIET.
Maar ook hier mag gerust de bedenking gemaakt worden dat FYRA geen concurrentie toelaat van een overheidsmaatschappij. Dus het zou hen goed uitkomen dat het vervoer per trein richting Nederland (via lijn 12) zeker niet bevorderd wordt.
En het is een publiek geheim dat FYRA eiste dat de Benelux ervan tussen moest wanneer zij met hun trein tussen Amsterdam en Brussel gingen rijden.
Ik hoop maar dat klanten of reizigers zich niet in hokjes laten duwen.
En dat zij zelf laten zien en aantonen dat de treinen moeten rijden naar hun wensen en niet andersom.
Kort gezegd:
Wanneer er wordt vastgesteld dat er op een bepaalde lijn of bepaalde treinen er een zeer grote toevloed is, dat men een tegemoetkoming hiervoor zoekt.
Over die consultencybureau's: Het enige dat ik van resultaten van die mannen gelezen heb, is dat de stiptheid maar in 2020 flink zou verbeteren en wij maar betalen
odul schreef:Ik weet ook niet wat er aan de hand is.
Maar het lijkt erop dat men lijn 12 zodanig aan het terroriseren is, dat dit geen alternatief voor de Fyra mag worden.
De vertragingen lopen de spuigaten uit!
als dit zo is, dan is het hoog tijd dat de politici ingrijpen.
bv. door een wet te stemmen waardoor NMBS-groep geen belangen meer mag hebben in internationale hogesnelheidstreinen.
Kan men lijn 25/27 ten zuiden van Mechelen niet ontlasten door treinen die niet in Vilvoorde moeten zijn langs 25N te sturen? Daar is nog meer ruimte...
het gebruik van lijn 25N tussen Mechelen en Brussel kan slechts ten dele bijdragen tot een oplossing, probleem is dat deze treinen dan nog moeilijk op hun normale spoor te krijgen zijn in de brusselse NZ-verbinding: lijn 25 is in Brussel Centraal spoor 5& 6; lijn 25N is in BrC spoor 1&2.
Eigenlijk had men in Haren waar lijn 25 en lijn 25N elkaar kruisen een verbinding tussen beide lijnen moeten voorzien, maar dit is jammer genoeg niet gebeurd.
Kan men lijn 25/27 ten zuiden van Mechelen niet ontlasten door treinen die niet in Vilvoorde moeten zijn langs 25N te sturen? Daar is nog meer ruimte...
het gebruik van lijn 25N tussen Mechelen en Brussel kan slechts ten dele bijdragen tot een oplossing, probleem is dat deze treinen dan nog moeilijk op hun normale spoor te krijgen zijn in de brusselse NZ-verbinding: lijn 25 is in Brussel Centraal spoor 5& 6; lijn 25N is in BrC spoor 1&2.
Eigenlijk had men in Haren waar lijn 25 en lijn 25N elkaar kruisen een verbinding tussen beide lijnen moeten voorzien, maar dit is jammer genoeg niet gebeurd.
Een verbinding tussen beide lijnen louter omdat het aanbod in de huidige situatie verbindingen kent die aan de oostkant van de sporen blijven? Dat zijn typisch verbindingen die zo bestaan omdat de infrastructuur zo is, niet omgekeerd (er gaan maar weinigen van Antwerpen helemaal tot Charleroi, of van Nijvel naar Mechelen). Het lijkt me efficiënter om de verbindingen gewoon aan te passen en een aantal treinen vanuit het noorden komend van lijn 25N bijvoorbeeld naar Halle, Kortrijk of zelfs Gent te sturen. Maar dat moet dan uiteraard wel binnen een globale "package", en laat die er eind 2013 nu juist aankomen...
Wel een sidenote: lijn 25N bestaat enkel tussen Brussel en Mechelen. Als die treinen nog verder moeten naar Antwerpen, blijf je tussen Mechelen en Antwerpen met hetzelfde probleem zitten.
Jim schreef:De IC naar Essen wordt echt niet "bewust vertraagd" hoor. Het is gewoon een feit dat bij vertraging aan één of meerdere treinen op de lijn 25 alles zowat in de soep draait. Vooral omdat er altijd treinen "in de weg" rijden die nog stops hebben te Buda, Mechelen-Nekkerspoel of Mortsel-Oude-God en die de IC treinen op ontblokking hierdoor sterk vertragen. Je kan die natuurlijk aan de kant zwieren, maar dan lopen ze al snel ook veel vertraging op (soms zelfs zoveel dat ze beperkt moeten worden tot Antwerpen-Berchem). En als je er dan al één uitwijkt te Vilvoorde of Mechelen en ze vertrekken daarna terug, dan rijden ze al snel weer in de weg van de volgende IC, Fyra, Thalys,.. . Ook versporen naar de lijn 27 is moeilijk omdat deze meestal al volgepropt zit met L-treinen, de treinen tussen Halle en Mechelen en met goederentreinen. En een trein die stopt in Buda of in Mortsel-Oude-God kan je al helemaal niet op de lijn 27 zetten. Het is dus niet zo eenvoudig als het lijkt en de treindienst valt al snel als een kaartenhuisje in elkaar bij een vertraging. Een oplossing zou al zijn om op de lijn 25 tussen Brussel-Noord en Antwerpen-Berchem geen stilstanden meer toe te staan behalve in Mechelen (misschien Vilvoorde?) en al de rest op de lijn 27 te laten rijden.
Kan men lijn 25/27 ten zuiden van Mechelen niet ontlasten door treinen die niet in Vilvoorde moeten zijn langs 25N te sturen? Daar is nog meer ruimte...
Het probleem ligt niet echt tussen Vilvoorde en Mechelen. Indien de treinen via de L25N komen moeten ze net voor Mechelen toch weer de L25 op aan vertakking Abeelstraat, hier ontstaat dan weer een file omdat de treinen van Vilvoorde moeten wachten tot die van de L25N in Mechelen zijn. Bovendien kan het sein in Mechelen richting Kontich pas geopend worden wanneer de voorgaande trein weg is in Mechelen-Nekkerspoel. Dus een trein die stopt in Nekkerspoel blokkeert een IC trein die in Mechelen staat tot op het moment dat hij vrijmaakt in Nekkerspoel! Bovendien moeten de bestuurders ook lijnkennis hebben natuurlijk. Zelfs de fyra rijdt niet over de L25N.
Dus nogmaals, ofwel maak je een metrodienst op de L25, met allemaal treinen met dezelfde stilstanden ofwel blijf je aanmodderen.