Pagina 5 van 6
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 14 jan 2013, 21:03
door odul
Jeroen schreef:odul schreef:De meeste ergernissen van reizigers zijn inderdaad vertragingen, afgeschafte treinen waardoor een andere trein dan weer overvol zit.
Op lijn 12 ligt dit totaal anders.
Het gaat hier om structurele problemen die door een verkeerd beleid er gekomen zijn.
Er rijden in dit land wel meerdere treinen die overvol zitten door "een verkeerd beleid" dat steevast te weinig materiaal inzet. Bijvoorbeeld de IR tussen Brussel en Antwerpen in het weekend.
Dat zal ik zeker niet ontkennen.
De problemen op lijn 12 zijn echter het gevolg van internationale concurrentie tegen het binnenlands treinverkeer.
En dat is heel onrechtvaardig.
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 15 jan 2013, 20:40
door BartB
AlexNL schreef:Dan zie ik twee oplossingen: de brug verhogen (duurt lang, kost veel) of de sporen wat verlagen.
Elders in Nederland (zoals bij Hilversum) worden sporen bij perrons opgehoogd om de perronhoogte naar 76 centimeter terug te brengen, sporen verlagen zou dan ook mogelijk moeten zijn toch?
De watermolenbeek stroomt onder de sporen en de brug, verlagen is dus niet zo vanzelfsprekend.
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 16 jan 2013, 08:12
door Bordensteker
In mijn herinnering (van lang geleden, toen men in Roosendaal nog
borden stak 
en met vaardige hand een beker koffie vanaf het perron doorheen uw geopende treinraam aanreikte) liep die beek toch op enige afstand van het viaduct, maar ik ben nog eens op Google Earth gaan kijken en inderdaad: de Watermolenbeek gaat
pal naast het hier zowat al veelbesproken viaduct onder de spoorlijnen door. Het viaduct is natuurlijk veel breder gemaakt voor de huidige A58 die in mijn jonge jaren nog een tweestrooks 'rondweg' was!
Verlagen is hier in elk geval niet een eenvoudige en aantrekkelijke oplossing. Wat Google Earth niet laat zien, is wat je in Wikipedia kunt lezen: de beek heeft er ten zuiden van Roosendaal ook nog eens een handje van te overstromen als er veel waterafvoer is.
_________________
De truc om hier Varkentjes grensoverschrijdend in te zetten was misschien wel dat die graag in de grond wroeten en geen schrik hebben van modder?
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 16 jan 2013, 12:53
door carlos
stefanic schreef: Gebruik in Nederland impliceert het aanpassen van de omvormers van het HELE park M6 (we gaan niet beginnen met subseries in de rijtuigen)
nochtans zijn er 2 soorten M6 rijtuigen:
de standaard rijtuigen
en de rijtuigen met een kabelset voor HLE21 traktieschakeling (zo'n jaar of 7-8 geleden zijn een 40-tal rijtuigen aangepast om op de IC-i te dienen, nadien zijn deze rijtuigen nog gebruikt op treinen Brussel-Louvain la neuve, met HLE26)
en bij M4 heb je ook meerdere subseries: deze met trek-duw kabels en deze zonder; sommige zijn toegelaten tot Lille andere niet; bij de stuurstandrijtuigen heb je ook 2 soorten: deze met grijze B (trekduw 21 Belgie) en deze met een blauwe B (toegelaten tot lille trekduw met HLE12)
en bij I10 heb je er die ok zijn voor 200km/u en ge hebt er die maar 160 mogen
dit allemaal maar om aan te geven dat het niet nodig is om het hele park aan te passen.
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 16 jan 2013, 13:29
door carlos
stefanic schreef:
spanning: de omvormer M6 werkt NIET bij minder dan 2000V
ok die 2000Vdc zal wel ergens in het een of ander technische document of specificatie staan, maar is dat zo? maw heeft men ooit al eens een M6 onder de Nederlandse 1500Vdc draad geparkeerd?
er is zo veel Belgisch materieel dat nooit gemaakt geweest is om te werken op de 1500Vdc maar toch nog net werkt zodat het toch de grens over kan denk maar aan AM80 en AM96 die in t verleden toch ook tot Maastricht reden...
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 18 jan 2013, 11:25
door dentheo
Anderzijds is de Nederlandse spanning ondertussen gestegen naar 1800 V.... misschien toch maar eens proberen ?
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 18 jan 2013, 11:40
door Steven
carlos schreef:stefanic schreef:
spanning: de omvormer M6 werkt NIET bij minder dan 2000V
ok die 2000Vdc zal wel ergens in het een of ander technische document of specificatie staan, maar is dat zo? maw heeft men ooit al eens een M6 onder de Nederlandse 1500Vdc draad geparkeerd?
er is zo veel Belgisch materieel dat nooit gemaakt geweest is om te werken op de 1500Vdc maar toch nog net werkt zodat het toch de grens over kan denk maar aan AM80 en AM96 die in t verleden toch ook tot Maastricht reden...
Vanwaar haal jij die info dat MS96 ooit in Maastricht geweest is?
Het enige materieel dat heden nog te vinden is dat op NS net al dienst heeft gedaan zijn
Klassiekjes
sprinters (MS86)
Breaks (MS80)
HLE 11
HLE 13
HLE 21
HLE 27
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 18 jan 2013, 11:45
door Shrek
Steven schreef:
Het enige materieel dat heden nog te vinden is dat op NS net al dienst heeft gedaan zijn
Klassiekjes
sprinters (MS86)
Breaks (MS80)
HLE 11
HLE 13
HLE 21
HLE 27
Enkel ouder materieel met gelijkstroommotoren, ofwel materieel dat er speciaal voor gemaakt is (HLE 11 en 13) met internationale rijtuigen.
Je bent wel de HLE 28 vergeten

Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 18 jan 2013, 11:46
door Steven
hehe die ben ik inderdaad vergeten maar aangezien die geen zuiver nmbs materieel is (wegens gehuurd) laat ik die effe buiten beschouwing.
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 18 jan 2013, 21:14
door nahoj
carlos schreef:stefanic schreef: Gebruik in Nederland impliceert het aanpassen van de omvormers van het HELE park M6 (we gaan niet beginnen met subseries in de rijtuigen)
nochtans zijn er 2 soorten M6 rijtuigen:
de standaard rijtuigen
en de rijtuigen met een kabelset voor HLE21 traktieschakeling (zo'n jaar of 7-8 geleden zijn een 40-tal rijtuigen aangepast om op de IC-i te dienen, nadien zijn deze rijtuigen nog gebruikt op treinen Brussel-Louvain la neuve, met HLE26)
en bij M4 heb je ook meerdere subseries: deze met trek-duw kabels en deze zonder; sommige zijn toegelaten tot Lille andere niet; bij de stuurstandrijtuigen heb je ook 2 soorten: deze met grijze B (trekduw 21 Belgie) en deze met een blauwe B (toegelaten tot lille trekduw met HLE12)
en bij I10 heb je er die ok zijn voor 200km/u en ge hebt er die maar 160 mogen
dit allemaal maar om aan te geven dat het niet nodig is om het hele park aan te passen.
De subreeks M6 met tractiekabels is in de praktijk van geen enkel belang meer. Die kabels zijn momenteel gekableerd voor HLE 23/26, dewelke definitief buiten dienst zijn. Ombouw voor HLE 21 is niet voorzien.
De subreeks M4 voor Rijsel is in de praktijk eveneens onbelangrijk (misschien op enkele technische details voor de besturing na). M4 stuurstanden mogen al jaren geen treinen meer sturen naar Rijsel (geen KVB) en HLE 12 rijdt al jaren geen reizigersdiensten meer, en is sinds kort buiten dienst.
De subreeks M4 met tractiekabels zal verdwijnen: MUX in M4 en M5 zit er mogelijk aan te komen.
M.a.w. subreeksen worden zo veel mogelijk weggewerkt of vermeden, t.b.v. standardisatie. De enige subreeksen rijtuigen die op korte termijn zullen over blijven, zijn die voor 200km/h (I6, I10 en binnenkort M6), gezien de impact op de onderhoudskost.
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 18 jan 2013, 23:34
door dentheo
Steven schreef:hehe die ben ik inderdaad vergeten maar aangezien die geen zuiver nmbs materieel is (wegens gehuurd) laat ik die effe buiten beschouwing.
Een 20 is ooit ook eens in Roosendaal geweest.
Het verhaal gaat dat hij bij het wegrijden Roosendaal volledig platlegde en daarna niet meer binnen mocht...
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 19 jan 2013, 01:59
door Retard
nahoj schreef:De subreeks M4 met tractiekabels zal verdwijnen: MUX in M4 en M5 zit er mogelijk aan te komen.
Gaat dit, MUX vertaalt digitaal naar analoog, maar kan dit ook andersom? Lijkt mij toch ingewikkelder.
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 19 jan 2013, 02:03
door Steven
Mux is enkel maar de communicatie, tussen M6/i11 en HLE18 blijft die trouwens digitaal, het zou pas absurd zijn ze daar analoog te maken. Daar gaat men zelfs nog verder omdat de signalen verzonden vanop een M6/i11 Alstom zijn en de HLE18 Siemens is heeft men daar zelfs een tolk (om het eenvoudig uit te drukken) geplaatst in de loc om de communicatie te laten werken.
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 19 jan 2013, 13:13
door Shrek
nahoj schreef:
De subreeks M4 met tractiekabels zal verdwijnen: MUX in M4 en M5 zit er mogelijk aan te komen.
Eindelijk, ik begrijp helemaal niet waarom ze dat bij de renovatie van de M5 niet meteen gedaan hebben...
Re: Goed nieuws voor de reizigers van lijn 12
Geplaatst: 19 jan 2013, 17:17
door nahoj
Retard schreef:nahoj schreef:De subreeks M4 met tractiekabels zal verdwijnen: MUX in M4 en M5 zit er mogelijk aan te komen.
Gaat dit, MUX vertaalt digitaal naar analoog, maar kan dit ook andersom? Lijkt mij toch ingewikkelder.
Ik begrijp niet wat je bedoelt.
MUX zorgt -- eenvoudig gesteld -- voor de vertaling van de stuurtafel naar de UIC-treindraden, en van de UIC-treindraden naar de machinekamer van het tractievoertuig (wanneer een andere dan de stuurpost van dat tractievoertuig gebruikt wordt). M.a.w. er is zowiezo A/D- èn D/A-omzetting.
De tractiekabels zoals die bestaan op HLE 21 zijn van geen tel bij MUX.