Treinbestuurder DLC
tja een bestuurder kan zelfs afgekeurd worden op psychotechnische proeven tijdens zijn loopbaan.
stel je zit met een sein dat je onrechtmatig bent voorbijgereden. dan komt er nadien een medisch en psychotechnisch onderzoek waar ze u kunnen afkeuren alsook een nieuwe ondervraging van uw reglementering
stel je zit met een sein dat je onrechtmatig bent voorbijgereden. dan komt er nadien een medisch en psychotechnisch onderzoek waar ze u kunnen afkeuren alsook een nieuwe ondervraging van uw reglementering
Ja, en je hebt er zelfs nog op gereageerd meen ikMiljaarde schreef:Dat herinner ik me dan niet meer... Waar staat dat ergens op dit forum dan?

Bij de meeste Nederlandse privébedrijven zit je tegenwoordig beter dan bij Railion.Van die nederlandse privebedrijven weet ik eigenlijk niets als het gaat over verlofdagen, rechten en plichten... dienst en rusttijden en loonschalen.kzal eens informeren. als ik tijd heb tenminste, want nu ga ik heerlijk volleyballen in tzonneke!
Zo is mijn geheugen weer opgefrist...Sander schreef:Ja, en je hebt er zelfs nog op gereageerd meen ikMiljaarde schreef:Dat herinner ik me dan niet meer... Waar staat dat ergens op dit forum dan?. KLIKKERDEKLIK!!!
Bij de meeste Nederlandse privébedrijven zit je tegenwoordig beter dan bij Railion.Van die nederlandse privebedrijven weet ik eigenlijk niets als het gaat over verlofdagen, rechten en plichten... dienst en rusttijden en loonschalen.kzal eens informeren. als ik tijd heb tenminste, want nu ga ik heerlijk volleyballen in tzonneke!

Je hebt bedrijven als Spoorflex en MEV die machinisten verhuren, en dan zit je dus regelmatig bij concurrenten van elkaar. Maar er zijn ook zat vervoerders die hun personeel, in tijden van stilte, uitlenen aan een andere vervoerder. Je bent dus vrij zeker dat je wat te doen hebt.Miljaarde schreef:Is het dan mogelijk om voor bvb 2 of meer firma's te werken? Als ik , ik zeg maar wat, 3 weken verlof heb bij bedrijf A, kan ik dan 'bijklussen' bij firma B? Ik kan me niet goed voorstellen dat die firmas toelaten dat een machinist eventjes voor de concurrentie gaat werken... Maar dit systeem zou wel perfect zijn om verschillende bedrijven te vergelijken...
Zo raar! Bij wie werken die bestuurders dan? Bij wie hebben ze hun contract? (of statuut?) Bij de interimbureaus, bij raillion of bij een prive firma? Is er daar nog enige overheidscontrole op? (bvb om de dienst en rusttijden te doen respecteren of foefelt men daar wel eens in?) En wat als die bestuurders plots medisch ongeschikt worden? Bij de vuilbak dan? Ik zal die vreemde Hollands-protestants-calvinistische logica nooit helemaal vatten vrees ik... Rare jongens die hollanders... Maar het moet gezegd, creatief is het wel... maar ook wel redelijk vaag naar arbeidsvoorwaarden... Ik heb er geen zin in dat een baas mij kan verplichten om nog een trein als ik al doodmoe ben na pakweg 9 uren dienst... Op dat vlak zou ik graag garanties van u horen...Sander schreef:Je hebt bedrijven als Spoorflex en MEV die machinisten verhuren, en dan zit je dus regelmatig bij concurrenten van elkaar. Maar er zijn ook zat vervoerders die hun personeel, in tijden van stilte, uitlenen aan een andere vervoerder. Je bent dus vrij zeker dat je wat te doen hebt.Miljaarde schreef:Is het dan mogelijk om voor bvb 2 of meer firma's te werken? Als ik , ik zeg maar wat, 3 weken verlof heb bij bedrijf A, kan ik dan 'bijklussen' bij firma B? Ik kan me niet goed voorstellen dat die firmas toelaten dat een machinist eventjes voor de concurrentie gaat werken... Maar dit systeem zou wel perfect zijn om verschillende bedrijven te vergelijken...
Groeten
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Miljaarde schreef: Zo raar! Bij wie werken die bestuurders dan? Bij wie hebben ze hun contract? (of statuut?) Bij de interimbureaus, bij raillion of bij een prive firma?
Bij het interimbureau (of uitzendbureau zoals we in NL zeggen).
Miljaarde schreef:Is er daar nog enige overheidscontrole op? (bvb om de dienst en rusttijden te doen respecteren of foefelt men daar wel eens in?)
De werktijden zijn gebonden aan maxima die in de Arbeidstijdenwet vastliggen. Het zijn in beginsel dezelfde regels die voor alle werknemers gelden. De Arbeidstijdenwet geldt ook voor werknemers van Nederlandse bedrijven die in het buitenland werken. het handhaven van de regels is in eerste instantie een zaak van werknemer en werkgever. De Arbeidsinspectie kan worden ingeschakeld als de werkgever er een loopje mee wil nemen. De Dienst Inspectie Verkeer en Waterstaat wordt geacht toezicht te houden op het handhaven van de Arbeidstijdenwet in het verkeer. In het wegverkeer zijn ze er heel actief mee. Hoe het zit in het railvervoer weet ik niet.
Miljaarde schreef: En wat als die bestuurders plots medisch ongeschikt worden? Bij de vuilbak dan?
Je valt ook bij een uitzendbureau onder de Wet Werk en Inkomen. De werkgever is gehouden alles te doen voor je reïntegratie. Als die dat niet doet krijgt hij een sanctie, die er bijvoorbeeld uit kan bestaan, dat hij, als de reïntegratie niet lukt, je toch niet mag ontslaan. Als na 2 jaar de reïntegratie (eventueel in een andere baan) toch niet gelukt is, kan ontslag volgen. Uitgangspunt is daarbij dat je dan op zoek gaat naar ander passend werk. Alleen voor het deel dat je echt arbeidsongeschikt bent krijg je een uitkering. Voor het deel dat je niet arbeidsongeschikt bent, gedurende een bepaalde tijd een werkloosheidsuitkering. Overigens kunnen in de (Collectieve) Arbeidsovereenkomst waaronder het uitzendbureau valt aanvullende bepalingen zijn opgenomen die de werknemer extra bescherming geven. Maar waarschijnlijk is dat niet.
Ach, in onze tachtigjarige oorlog dreven we ook graag handel met de spanjaarden. We deden dan gewoon, dat we uit Antwerpen kwamen. Als je aan je concurrent geld kan verdienen, waarom zou je het dan laten?Miljaarde schreef: Ik zal die vreemde Hollands-protestants-calvinistische logica nooit helemaal vatten vrees ik... Rare jongens die hollanders... Maar het moet gezegd, creatief is het wel... maar ook wel redelijk vaag naar arbeidsvoorwaarden...
Dat kan je baas, althans in Nederland, niet.Miljaarde schreef: Ik heb er geen zin in dat een baas mij kan verplichten om nog een trein als ik al doodmoe ben na pakweg 9 uren dienst... Op dat vlak zou ik graag garanties van u horen...
Wim
Groeten[/quote]
Dank u wel Wim, hoe meer ik weet, hoe beter ik het kan begrijpen...
Ik vraag me dan wel af of Nederlanders zich in Belgie aan die arbeidstijdenwet dienen te houden of aan de Belgische regels... Ik zou het laatste vermoeden... Dit zal wel allemaal geregeld zijn doch ben onwetend... En ik hoop dat men even streng toezicht houdt op het spoor als op de weg...
Groeten
Ik vraag me dan wel af of Nederlanders zich in Belgie aan die arbeidstijdenwet dienen te houden of aan de Belgische regels... Ik zou het laatste vermoeden... Dit zal wel allemaal geregeld zijn doch ben onwetend... En ik hoop dat men even streng toezicht houdt op het spoor als op de weg...
Groeten
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: 02 feb 2006, 21:58
- Locatie: Zeist, Nederland
Er zit iets kroms in de Nederlandse Arbeidstijdenwet. Hij is van toepassing op de operaties van Nederlandse bedrijven in Nederland èn in het buitenland, maar ook op buitenlandse bedrijven die in Nederland opereren. In feite komt het er op neer, dat een Nederlands bedrijf dat in het buitenland opereert zowel moet voldoen aan de Nederlandse arbeidstijdenwet als aan de wetgeving in het betreffende buitenland. Iedereen kan raden, dat dit in de praktijk niet gebeurt. Ik vermoed dat de regelgeving in het land van oorsprong bepalend is voor de invulling van de werk- en rusttijden. Alles pleit er voor, dat er net zoals in het wegverkeer EU-regels komen voor de werk- en rusttijden in het spoorvervoer. En dat er d.m.v. tachografen ook een deugdelijke controle op kan worden uitgevoerd.Miljaarde schreef: Ik vraag me dan wel af of Nederlanders zich in Belgie aan die arbeidstijdenwet dienen te houden of aan de Belgische regels... Ik zou het laatste vermoeden...
Groeten
Wim
Dergelijke situaties doen zich reeds lang voor bij het wegtransport. Ik was onlangs getuige van een wegcontrole op de naleving van de dienst- en rusttijden. Een Duitse vrachtwagenchauffeur reed in Luxemburgse loondienst, op Belgisch grondgebied. Volgens de aanwezige ambtenaren moest die chauffeur zich schikken naar de Belgische wetgeving. Dergelijke wegcontroles gebeuren meestal door gespecialiseerde ambtenaren van de Federale Overheid Mobiliteit en Vervoer (nazicht van de schijven, verlofbladen, enz... een zeer ingewikkelde materie) en soms ook door specialisten van de Federale Politie. Ik denk dat uiteindelijk dergelijke controles zullen nodig zijn in de spoorwegwereld, maar zeker nog niet georganiseerd zijn in België. Maar wie zal ze doen ??? Infrabel ??? de Federale Overheid Mobiliteit en Vervoer ????? Ik denk niet dat zij staan te trappelen van ongeduld om eraan te beginnen.
Besluit : ik denk dat wie in België komt rijden zich aan de Belgische wetgeving moet houden. Er zal wel iets in de licentie van de spoorwegondernming vermeld staan in die zin.
Besluit : ik denk dat wie in België komt rijden zich aan de Belgische wetgeving moet houden. Er zal wel iets in de licentie van de spoorwegondernming vermeld staan in die zin.
Dat is heel verschillend: er zijn perioden dat je de Inspectie Verkeer en Waterstaat, IVW, helemaal niet ziet, en er zijn ook weken dat je niets anders ziet... Feit is wel dat in negen van de tien gevallen de trein vertraging oploopt door de controles van IVW. Laatst was ik er toevallig bij, toen ze gingen controleren. De trein stond nog op de terminal, machinist moest de trein ook nog controleren, dus ging een rondje doen. Ondertussen kwamen de heren van IVW de loc op (zonder ook maar te vragen of uit te kijken of je net weg ging rijden........), met de vraag of ze even de trein mochten bekijken. Dus met IVW op stap, altijd gezellig. Bij de eerste en de beste wagen was het al raak: er zat vocht rond de aspotten. Nu 'zweten' die aspotten altijd wel een beetje, maar dat wilden de heren niet geloven. Dus de trein met max. 15 km/h (...) van de terminal getrokken, en op het emplacement neergezet. Daar kwam er een wagenmeester bij (die machinist die de trein had gecontroleerd was ook wagenmeester...) van Railion, en die kwam tot dezelfde conclusie als ons: zwetende aspotten, dus niets defect. Fijn dat we gelijk hadden, en nog fijner dat de heren van IVW hem wél geloofden, maar de trein had gelijk +45'. Dus nieuw pad aangevraagd, en gekregen (met een stop van een uur onderweg...), en op de Waalhaven bleek dat de containerterminal voorlopig geen capaciteit had. Dus loc eraf gehaald, en wat anders gaan doen. Die trein met het zwetende aspot is uiteindelijk met vijf uur vertraging vertrokken... IVW: bedankt!Miljaarde schreef:Is er daar nog enige overheidscontrole op?
Ik kan best aannemen dat strenge controles vervelend zijn, Maar dat neemt niet weg dat ze nodig zijn. Ik ben er daarom voorstander van dat degene die het meest met de trein te maken hebben (zijnde de bestuurder en eventueel de schouwer/wagenmeester) in alle onafhankelijkheid zouden kunnen handelen. Voor de veiligheid is het dan ook naar mijn bescheiden mening beter dat zowel tb's als schouwers en wagenmeester door geen enkele privebaas of door geen enkele andere instantie onder druk kunnen gezet worden om treinen te rijden die niet (of niet helemaal) in orde zijn. Met andere woorden, tb's zouden geen commerciele belangen mogen hebben.Sander schreef:Dat is heel verschillend: er zijn perioden dat je de Inspectie Verkeer en Waterstaat, IVW, helemaal niet ziet, en er zijn ook weken dat je niets anders ziet... Feit is wel dat in negen van de tien gevallen de trein vertraging oploopt door de controles van IVW. Laatst was ik er toevallig bij, toen ze gingen controleren. De trein stond nog op de terminal, machinist moest de trein ook nog controleren, dus ging een rondje doen. Ondertussen kwamen de heren van IVW de loc op (zonder ook maar te vragen of uit te kijken of je net weg ging rijden........), met de vraag of ze even de trein mochten bekijken. Dus met IVW op stap, altijd gezellig. Bij de eerste en de beste wagen was het al raak: er zat vocht rond de aspotten. Nu 'zweten' die aspotten altijd wel een beetje, maar dat wilden de heren niet geloven. Dus de trein met max. 15 km/h (...) van de terminal getrokken, en op het emplacement neergezet. Daar kwam er een wagenmeester bij (die machinist die de trein had gecontroleerd was ook wagenmeester...) van Railion, en die kwam tot dezelfde conclusie als ons: zwetende aspotten, dus niets defect. Fijn dat we gelijk hadden, en nog fijner dat de heren van IVW hem wél geloofden, maar de trein had gelijk +45'. Dus nieuw pad aangevraagd, en gekregen (met een stop van een uur onderweg...), en op de Waalhaven bleek dat de containerterminal voorlopig geen capaciteit had. Dus loc eraf gehaald, en wat anders gaan doen. Die trein met het zwetende aspot is uiteindelijk met vijf uur vertraging vertrokken... IVW: bedankt!Miljaarde schreef:Is er daar nog enige overheidscontrole op?