Wat voor camera gebruikt gij?

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Steven

Re: Wat voor camera gebruikt gij?

Bericht door Steven »

de zoomwaarden die een lens aankan worden meestal in mm weergegeven, de waarde tussen hoogste en laagste zoom vertaal zich in de x factor zoals hierboven x10

een lens van 18mm bijvoorbeeld is een breedhoeklens dat we zeggen en heeft vooral als doel totaal opnames te maken. als je echter gaat zoomen tot 100 of 200 ga je vooral gaan dichter bij trekken.

iets meer uitleg vind je hier

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brandpuntsafstand
Steve

Bericht door Steve »

Ho Steven, je kunt de brandpuntafstanden van een compacte camera en een spiegelreflex niet zomaar vergelijken! De brandpuntafstanden van een compact gelden voor het (piepkleine) beeldchipje dat zulke apparaten hebben, maar die voor spiegelreflexen zijn de waarden voor full frame (35 mm-equivalent). Je moet de afstanden van zo'n compact dus vermenigvuldigen met de cropfactor als je wilt vergelijken daarmee. Het chipje in die SX100 IS is 5.27 bij 3.96 mm groot; dat is het 35mm-formaat (36 bij 24 mm) gedeeld door 6,8. Dus 6 - 60 x 6,8 = 40,8 - 408. Dus hij kan niet zulke groothoekbeelden maken als jij met je 18-200, maar hij kan wel een stuk verder zoomen. :wink:
Steven

Bericht door Steven »

thx voor de aanvulling dat verschil kende ik dus nog niet, maar het maakt wel degelijk duidelijk dat je niet zomaar mag blind gaan staren op bepaalde cijfers die ze op die verpakkingen zetten he.
Steve

Bericht door Steve »

Inderdaad. Alleen al 6 mm zou fenomenaal zijn op een spiegelreflex, daar zou je een heel stadion in één keer mee kunnen vastleggen terwijl je op de tribune zit. :lol:
Steven

Bericht door Steven »

MIVB-reiziger schreef:Inderdaad. Alleen al 6 mm zou fenomenaal zijn op een spiegelreflex, daar zou je een heel stadion in één keer mee kunnen vastleggen terwijl je op de tribune zit. :lol:
die gedachte had ik ook al :-)
treinbruno

Bericht door treinbruno »

Ik heb sinds gisteren de fuji S5700. Op het eerste zicht: zalige camera :D

10 X optische zoom. (hij is wel redelijk groot)

199€
Afbeelding
Afbeelding
AlexSL

Bericht door AlexSL »

Hallo mensen,

Ik fotografeer tegenwoordig met een Nikon D50 met daarop een Tamron 17-55mm f 2.8 lens. Voor de zoom foto's gebruik ik een Nikkor VR 55-200 f4-5.6 G lens.
Ik moet zeggen dat ik dit een heerlijke combinatie vind. Heb hier ook nog een Sigma 18-200 f3.5-6.3 liggen die ik voorheen gebruikte, maar deze is van een heel wat mindere kwaliteit. Ik ben blij dat ik de lens heb kunnen vervangen met de combinatie als hierboven beschreven. De platen zijn nu heel wat scherper (over de gehele foto bekeken).

Groeten Alex
Fles

Bericht door Fles »

MIVB-reiziger schreef:Inderdaad. Alleen al 6 mm zou fenomenaal zijn op een spiegelreflex, daar zou je een heel stadion in één keer mee kunnen vastleggen terwijl je op de tribune zit. :lol:
Ik had op mijn EOS ooit een 8 mm fish-eye objectief van Russische makelij. Kwamen leuke pics uit, wel :lol: Alleen destijds was ik nog niet zo into treinen en spoorwegen en zo, dus daar zullen niet zo veel foto's van zijn.
Steve

Bericht door Steve »

Fles schreef:
Ik had op mijn EOS ooit een 8 mm fish-eye objectief van Russische makelij. Kwamen leuke pics uit, wel :lol: Alleen destijds was ik nog niet zo into treinen en spoorwegen en zo, dus daar zullen niet zo veel foto's van zijn.
Ja, dat is de Peleng, heel leuke lens. Maar bij de digitale SLR's heb je wel een fullframe (bij de EOS de 1D of 5D) nodig om echt het volledige bereik te hebben. Maar zelfs op een cropcamera (alle andere digitale EOS'en) heb je nog altijd een ontzettend grote hoek. Leuk speelgoed. :D
Wover

Bericht door Wover »

Ik versta er absoluut geen . . . . . . van :lol: (6 letters, 10 beurten resterend)
Steve

Bericht door Steve »

Wover schreef:Ik versta er absoluut geen . . . . . . van :lol: (6 letters, 10 beurten resterend)
Het is eigenlijk niet zo moeilijk hoor. Eens een paar termen verklaren:

Peleng = Russische (denk ik) fabrikant van lenzen, met name nogal speciale lenzen, bijvoorbeeld:

fisheyelens = lens die een heel vertekend beeld geeft (tonvormig), maar daardoor wel ontzettend grote hoeken kan geven. Met 8 mm kun je gerust een hele kamer in één keer vastleggen als je in een hoekje staat.

SLR = spiegelreflexcamera, van die grote en onhandige dingen waarbij je wel de lenzen kunt verwisselen :wink:

fullframe = beeldsensor bij spiegelreflexcamera's die overeenkomt met de oude 35mm-film (het klassieke filmrolletje), dus je ziet het volledige beeld. Bij de ietwat goedkopere SLR's (lees: die geen duizenden euro's kosten) heb je te maken met een gecropt ("uitgeknipt") beeld, dus je ziet niet alles. Met dezelfde lens zul je een 'wijder' beeld hebben op een fullframe camera dan op een camera met een kleinere sensor, waarbij dus een stukje uit het beeld geknipt wordt.

EOS = serienaam van de SLR's van Canon

5D, 1D, 400D etc: verschillende SLR-camera's binnen de EOS-serie

Zo beter? :wink:
Wover

Bericht door Wover »

Al een beetje ja, maar ik ga binnekort eens een basis aan fotografiekennis proberen aan te leggen via wikipedia, want zelfs de basiswerking van een fototoestel zou ik niet kunnen omschrijven :).
Shrek

Bericht door Shrek »

Wover schreef:Al een beetje ja, maar ik ga binnekort eens een basis aan fotografiekennis proberen aan te leggen via wikipedia, want zelfs de basiswerking van een fototoestel zou ik niet kunnen omschrijven :).
gefocust licht valt op lichtgevoelige diodes en die maken er dan elektriche stroompjes van, die ze doorgeven aan een chip die die informatie op een geheugenkaart zet :P
Steven

Bericht door Steven »

basisfotografie begint niet bij digitale maar bij analoge foto's :-)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Wover schreef:Al een beetje ja, maar ik ga binnekort eens een basis aan fotografiekennis proberen aan te leggen via wikipedia, want zelfs de basiswerking van een fototoestel zou ik niet kunnen omschrijven :).
Same here... vervang alleen de "binnenkort" door "binnen enkele jaren". Want mijn schema voor 2008 en 2009 zit al goed vol. :?
Plaats reactie