Einde Vauban en Iris
Re: Einde Vauban en Iris
Ik ben via Parijs naar Zwitserland gegaan en dat viel me heel goed mee. Het ontbijt in de Thalys is altijd in orde en de TGV-Lyria stellen zijn ook heel comfortabel.
Re: Einde Vauban en Iris
Ik vind het niet zo leuk overstappen in Parijs. Ik verkies om het in de toekomst via Duitsland te doen als ik naar Zwitserland ga.
Re: Einde Vauban en Iris
Gisteren werd er afscheid genomen van zowel de Iris als de Vauban. Trein 91 naar Basel SBB had voor de gelegenheid een Bistro rijtuig mee en voor de mensen in eerste klasse was er de mogelijkheid om in 1 van de 2 panoramarijtuigen SBB plaats te nemen.
Later die dag kwam de Iris 96 terug naar Brussel met het bistrorijtuig in zijn samenstelling.
Voor de mensen die Facebook hebben zijn er wat foto's te vinden op onder meer volgende url
https://www.facebook.com/treinen.in.Zwitserland/
Later die dag kwam de Iris 96 terug naar Brussel met het bistrorijtuig in zijn samenstelling.
Voor de mensen die Facebook hebben zijn er wat foto's te vinden op onder meer volgende url
https://www.facebook.com/treinen.in.Zwitserland/
Re: Einde Vauban en Iris
Via Duitsland was al zowel sneller als goedkoper dan met de EC...Steven schreef:Ik vind het niet zo leuk overstappen in Parijs. Ik verkies om het in de toekomst via Duitsland te doen als ik naar Zwitserland ga.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Re: Einde Vauban en Iris
Ehm, ik heb géén Facebook, maar voor mij bleken die foto's óók te bekijken.Steven schreef:Gisteren werd er afscheid genomen van zowel de Iris als de Vauban. Trein 91 naar Basel SBB had voor de gelegenheid een Bistro rijtuig mee en voor de mensen in eerste klasse was er de mogelijkheid om in 1 van de 2 panoramarijtuigen SBB plaats te nemen.
Later die dag kwam de Iris 96 terug naar Brussel met het bistrorijtuig in zijn samenstelling.
Voor de mensen die Facebook hebben zijn er wat foto's te vinden op onder meer volgende url
https://www.facebook.com/treinen.in.Zwitserland/
_________________
Daar moest ik dan maar een boekje over opendoen!
Re: Einde Vauban en Iris
Ik meen dat alleen de Belgen door Facebook "bestraft" zijn....
Ik kan het dus niet zien




Ik kan het dus niet zien


Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Einde Vauban en Iris
Dat is dan weer een ander onderwerp, belgische privacy commissie en Facebook 

Re: Einde Vauban en Iris
Ondertussen via een internationale link opgelost... 

Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Einde Vauban en Iris
Goedkoper is relatief. Voor spoorwegpersoneel was het tot nu toe beter om de EC te verkiezen aangezien je meer extra legale voordelen hebt per jaar voor reizen met de sncf dan db. Dan is het beter dat db voordeel op een ander moment te nuttigen. En op die manier zie je dat iedereen zijn keuze maakt. Vanaf heden zal het dus ook overwegend db worden omdat het nieuwe alternatief via Frankrijk geen verbetering is. Ofwel een slechte overstap in Straatsburg ofwel ettelijke malen meer overstappen waardoor reizen via Duitsland als winnaar uit de bus komt.K V B schreef:Via Duitsland was al zowel sneller als goedkoper dan met de EC...Steven schreef:Ik vind het niet zo leuk overstappen in Parijs. Ik verkies om het in de toekomst via Duitsland te doen als ik naar Zwitserland ga.
Re: Einde Vauban en Iris
Brussel-Paris Nord-Paris Lyon-Zürich/Basel/Bern/Genève, het is telkens maar 2 keer overstappen hoorSteven schreef:Goedkoper is relatief. Voor spoorwegpersoneel was het tot nu toe beter om de EC te verkiezen aangezien je meer extra legale voordelen hebt per jaar voor reizen met de sncf dan db. Dan is het beter dat db voordeel op een ander moment te nuttigen. En op die manier zie je dat iedereen zijn keuze maakt. Vanaf heden zal het dus ook overwegend db worden omdat het nieuwe alternatief via Frankrijk geen verbetering is. Ofwel een slechte overstap in Straatsburg ofwel ettelijke malen meer overstappen waardoor reizen via Duitsland als winnaar uit de bus komt.K V B schreef:Via Duitsland was al zowel sneller als goedkoper dan met de EC...Steven schreef:Ik vind het niet zo leuk overstappen in Parijs. Ik verkies om het in de toekomst via Duitsland te doen als ik naar Zwitserland ga.

Re: Einde Vauban en Iris
Ik ga meestal naar oost Zwitserland en dan is Bern of Genève al een hele omweg. Via Duitsland is het 1 overstap in hetzelfde station wat veel handiger is. In Parijs moet je nog altijd naar een ander station wat jammer is.
Re: Einde Vauban en Iris
Ooit al eens met een ICE meegereden? Net ietsje comfortabeler dan een TGV hoorShrek schreef:Brussel-Paris Nord-Paris Lyon-Zürich/Basel/Bern/Genève, het is telkens maar 2 keer overstappen hoorSteven schreef:Goedkoper is relatief. Voor spoorwegpersoneel was het tot nu toe beter om de EC te verkiezen aangezien je meer extra legale voordelen hebt per jaar voor reizen met de sncf dan db. Dan is het beter dat db voordeel op een ander moment te nuttigen. En op die manier zie je dat iedereen zijn keuze maakt. Vanaf heden zal het dus ook overwegend db worden omdat het nieuwe alternatief via Frankrijk geen verbetering is. Ofwel een slechte overstap in Straatsburg ofwel ettelijke malen meer overstappen waardoor reizen via Duitsland als winnaar uit de bus komt.Steven schreef:Ik vind het niet zo leuk overstappen in Parijs. Ik verkies om het in de toekomst via Duitsland te doen als ik naar Zwitserland ga.De nieuwe TGV Brussel-Straatsburg lijkt mij daarentegen helemaal niet handig om naar Zwitserland te gaan.

Een reis met Thalys vind ik trouwens zo boeiend dat ik intussen Eurolines of Flixbus op die verbinding verkies als het niet is dat ik omwille van het tijdsaspect met de Thalys moet. Zo comfortabel zijn die nu ook weer niet. De TGV heeft trouwens ook bij niet-spoorwegmensen geen associatie met comfortabel heb ik onlangs gemerkt. De ICE daarentegen...
Laatst gewijzigd door Joris op 04 apr 2016, 22:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Einde Vauban en Iris
Waarmee je eigenlijk het nut van die trein bevestigt... namelijk het koppelen van diverse onderlinge tussenbestemmingen, waar nu zowiso een overstap in Luxemburg bij zit. En dat niemand die trein van begin tot einde neemt, betekent niet dat je hem daarom moet splitsen, toch? Of gaan we binnenkort ook de IC01 in Brussel splitsen?Shrek schreef:Vandaag heb ik de Vauban eens genomen van begin tot eindpunt en mijn vermoeden werd bevestigd: De trein wordt bijna uitsluitend gebruikt voor middellange trajecten, zo goed als niemand zit er langer dan 2 uur op. Het knippen van de verbinding zal volgens mij dan ook weinig effect hebben op het aantal reizigers, zeker op het Belgische gedeelte, waar de dienstverlening er eigenlijk niet op verslechterd. Met de komst van de TGV Brussel-Straatsburg inbegrepen kan je zelfs stellen dat de Belgische reiziger er op vooruit gaat.
Door de Vauban en Iris af te schaffen, heeft men dus eigenlijk de trein weggenomen van de reizigers die wél nog per spoor reisden, en een trein ingelegd enkel en alleen voor hen die van Brussel naar Straatsburg willen. Maar die laatste groep die reizigers rijdt al lang niet meer per trein, die vliegen al lang. Wat niet enkel sneller, maar ook veel goedkoper is.
Het is nu enkel wachten tot men aan de andere kant van de Rijn wakker wordt, en bemerkt dat Brussel en Basel niet meer met elkaar verbonden zijn. Een ICE Brussel-Basel zou ook nog andere interessante tussenbestemmingen kunnen opleveren.
Re: Einde Vauban en Iris
Zo dramatisch zou ik Thalys nu ook weer niet noemen. Ja, ICE is comfortabeler, maar ik verkies wel nog altijd Thalys en andere TGV-afgeleiden boven een langeafstandsbus. Het gaat niet alleen om comfortabele zetels, waar pakweg een Ouibus ook serieus heeft in geïnvesteerd, maar ook om het comfort eens rond te kunnen lopen naar de bar, de benen strekken, naar het toilet kunnen gaan... De beenruimte is te krap in tweede klasse bij veel TGV-afgeleiden, en ik hoop dat ze daar wat aan gaan doen bij de modernisering waar ze binnenkort toch eens aan moeten beginnen denken, maar valt het nog redelijk mee, lijkt me.
Laatst gewijzigd door groentje op 04 apr 2016, 23:36, 2 keer totaal gewijzigd.