Re: Einde Vauban en Iris
Geplaatst: 03 apr 2016, 13:07
Ik ben via Parijs naar Zwitserland gegaan en dat viel me heel goed mee. Het ontbijt in de Thalys is altijd in orde en de TGV-Lyria stellen zijn ook heel comfortabel.
Via Duitsland was al zowel sneller als goedkoper dan met de EC...Steven schreef:Ik vind het niet zo leuk overstappen in Parijs. Ik verkies om het in de toekomst via Duitsland te doen als ik naar Zwitserland ga.
Ehm, ik heb géén Facebook, maar voor mij bleken die foto's óók te bekijken.Steven schreef:Gisteren werd er afscheid genomen van zowel de Iris als de Vauban. Trein 91 naar Basel SBB had voor de gelegenheid een Bistro rijtuig mee en voor de mensen in eerste klasse was er de mogelijkheid om in 1 van de 2 panoramarijtuigen SBB plaats te nemen.
Later die dag kwam de Iris 96 terug naar Brussel met het bistrorijtuig in zijn samenstelling.
Voor de mensen die Facebook hebben zijn er wat foto's te vinden op onder meer volgende url
https://www.facebook.com/treinen.in.Zwitserland/
Goedkoper is relatief. Voor spoorwegpersoneel was het tot nu toe beter om de EC te verkiezen aangezien je meer extra legale voordelen hebt per jaar voor reizen met de sncf dan db. Dan is het beter dat db voordeel op een ander moment te nuttigen. En op die manier zie je dat iedereen zijn keuze maakt. Vanaf heden zal het dus ook overwegend db worden omdat het nieuwe alternatief via Frankrijk geen verbetering is. Ofwel een slechte overstap in Straatsburg ofwel ettelijke malen meer overstappen waardoor reizen via Duitsland als winnaar uit de bus komt.K V B schreef:Via Duitsland was al zowel sneller als goedkoper dan met de EC...Steven schreef:Ik vind het niet zo leuk overstappen in Parijs. Ik verkies om het in de toekomst via Duitsland te doen als ik naar Zwitserland ga.
Brussel-Paris Nord-Paris Lyon-Zürich/Basel/Bern/Genève, het is telkens maar 2 keer overstappen hoorSteven schreef:Goedkoper is relatief. Voor spoorwegpersoneel was het tot nu toe beter om de EC te verkiezen aangezien je meer extra legale voordelen hebt per jaar voor reizen met de sncf dan db. Dan is het beter dat db voordeel op een ander moment te nuttigen. En op die manier zie je dat iedereen zijn keuze maakt. Vanaf heden zal het dus ook overwegend db worden omdat het nieuwe alternatief via Frankrijk geen verbetering is. Ofwel een slechte overstap in Straatsburg ofwel ettelijke malen meer overstappen waardoor reizen via Duitsland als winnaar uit de bus komt.K V B schreef:Via Duitsland was al zowel sneller als goedkoper dan met de EC...Steven schreef:Ik vind het niet zo leuk overstappen in Parijs. Ik verkies om het in de toekomst via Duitsland te doen als ik naar Zwitserland ga.
Ooit al eens met een ICE meegereden? Net ietsje comfortabeler dan een TGV hoorShrek schreef:Brussel-Paris Nord-Paris Lyon-Zürich/Basel/Bern/Genève, het is telkens maar 2 keer overstappen hoorSteven schreef:Goedkoper is relatief. Voor spoorwegpersoneel was het tot nu toe beter om de EC te verkiezen aangezien je meer extra legale voordelen hebt per jaar voor reizen met de sncf dan db. Dan is het beter dat db voordeel op een ander moment te nuttigen. En op die manier zie je dat iedereen zijn keuze maakt. Vanaf heden zal het dus ook overwegend db worden omdat het nieuwe alternatief via Frankrijk geen verbetering is. Ofwel een slechte overstap in Straatsburg ofwel ettelijke malen meer overstappen waardoor reizen via Duitsland als winnaar uit de bus komt.Steven schreef:Ik vind het niet zo leuk overstappen in Parijs. Ik verkies om het in de toekomst via Duitsland te doen als ik naar Zwitserland ga.De nieuwe TGV Brussel-Straatsburg lijkt mij daarentegen helemaal niet handig om naar Zwitserland te gaan.
Waarmee je eigenlijk het nut van die trein bevestigt... namelijk het koppelen van diverse onderlinge tussenbestemmingen, waar nu zowiso een overstap in Luxemburg bij zit. En dat niemand die trein van begin tot einde neemt, betekent niet dat je hem daarom moet splitsen, toch? Of gaan we binnenkort ook de IC01 in Brussel splitsen?Shrek schreef:Vandaag heb ik de Vauban eens genomen van begin tot eindpunt en mijn vermoeden werd bevestigd: De trein wordt bijna uitsluitend gebruikt voor middellange trajecten, zo goed als niemand zit er langer dan 2 uur op. Het knippen van de verbinding zal volgens mij dan ook weinig effect hebben op het aantal reizigers, zeker op het Belgische gedeelte, waar de dienstverlening er eigenlijk niet op verslechterd. Met de komst van de TGV Brussel-Straatsburg inbegrepen kan je zelfs stellen dat de Belgische reiziger er op vooruit gaat.