Pagina 5 van 13

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 13 feb 2017, 00:14
door Nadleeh
Ik kwam nog wat data tegen in dit document (pdf).

* 30 juni 2017 is de laatste dag dat MEMOR II+ actief is in Luxemburg. Per 1 juli 2017 is het alleen ETCS level 1 en dan moet dus ook de grote materieelverhuizing plaats hebben gevonden.
* 14 juli 2018 is de laatste dag dat de spoorlijn Arlon-Luxemburg op 3 kV gelijkstroom wordt bedreven. De lijn gaat dan in de zomer dicht en op 16 september 2018 is de lijn te bereiden onder 25 kV wisselstroom.

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 13 feb 2017, 00:40
door trainlovertje
Nadleeh schreef:* 14 juli 2018 is de laatste dag dat de spoorlijn Arlon-Luxemburg op 3 kV gelijkstroom wordt bedreven. De lijn gaat dan in de zomer dicht en op 16 september 2018 is de lijn te bereiden onder 25 kV wisselstroom.
Iemand die weet als op 16 september 2018 dan de volledige lijn 162 ook op 25 kV staat? Nuja, het kan volgens mij moeilijk anders...

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 feb 2017, 07:16
door Eric0641
Ze willen nu van de getrokken stammen af omdat het omlopen tijd duurt ect, waarom niet een i11 stuurstand eraan vast hangen? Dan heb je een vast stammetje zonder omlopen.

Re: RE: Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 13 feb 2017, 07:31
door Shrek
trainlovertje schreef:
Nadleeh schreef:* 14 juli 2018 is de laatste dag dat de spoorlijn Arlon-Luxemburg op 3 kV gelijkstroom wordt bedreven. De lijn gaat dan in de zomer dicht en op 16 september 2018 is de lijn te bereiden onder 25 kV wisselstroom.
Iemand die weet als op 16 september 2018 dan de volledige lijn 162 ook op 25 kV staat? Nuja, het kan volgens mij moeilijk anders...
Toch wel, in België gaat het enkel om het stuk Autelbas-Sterpenich grens dat in 2018 op 25 kV komt.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 feb 2017, 08:42
door Shrek
Steve schreef:Bovendien is de M7 toch bewust heel flexibel gemaakt, waardoor je een kort stammetje kunt gebruiken met een gemotoriseerd rijtuig? Zet daar twee à drie M7's op in en klaar is Kees.
Ja, maar tegen dat de M7 effectief rijdt en gehomologeerd is in het buitenland zijn we al gemakkelijk 2022. Het materiaalprobleem stelt zich in december 2017.

Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 feb 2017, 08:43
door Shrek
msts.be schreef:Op Luik-Gouvy-Lux moeten de tweespannings-AM96 aan zet komen. Men heeft echt niet alle 49 stellen nodig op Lille ! Tegen dan zijn ook de enkelspannings-AM96 niet meer toegelaten in Luxemburg, wegens geen ETCS (uitschakeling Memor2+ vanaf eind dit jaar). Die kunnen de plaats innemen van de tweespannings-AM96 die dan naar Luik-Gouvy verhuizen.
De tweespannings-96 hebben geen ETCS en zullen het groothertogdom dus niet binnen kunnen.

Re: RE: Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 feb 2017, 13:14
door Davy
Shrek schreef:
Steve schreef:Bovendien is de M7 toch bewust heel flexibel gemaakt, waardoor je een kort stammetje kunt gebruiken met een gemotoriseerd rijtuig? Zet daar twee à drie M7's op in en klaar is Kees.
Ja, maar tegen dat de M7 effectief rijdt en gehomologeerd is in het buitenland zijn we al gemakkelijk 2022. Het materiaalprobleem stelt zich in december 2017.
Neen al eerder, Memor2+ zou op 1 Juli al afgeschakeld worden.

Re: RE: Re: De langst levende klassiekjes

Geplaatst: 13 feb 2017, 13:20
door Shrek
Davy schreef:Neen al eerder, Memor2+ zou op 1 Juli al afgeschakeld worden.
"Zou" is hier inderdaad correcter dan "zal" :wink:

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 13 feb 2017, 13:24
door Nadleeh
Shrek schreef:
Davy schreef:Neen al eerder, Memor2+ zou op 1 Juli al afgeschakeld worden.
"Zou" is hier inderdaad correcter dan "zal" :wink:
(Zoals altijd :P) is er dus vertraging met het project?

Is er eigenlijk een (compleet) overzicht van welke rijtuigen (inclusief stuurstanden) toegestaan zijn in Luxemburg? Zo heb ik begrepen dat M6-stuurstand niet in Luxemburg mag komen. Hoe zit dat met I11-stuurstand bijvoorbeeld? En mogen M4 rijtuigen naar binnen?

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 13 feb 2017, 13:30
door LHOON
Nadleeh schreef: Is er eigenlijk een (compleet) overzicht van welke rijtuigen (inclusief stuurstanden) toegestaan zijn in Luxemburg? Zo heb ik begrepen dat M6-stuurstand niet in Luxemburg mag komen. Hoe zit dat met I11-stuurstand bijvoorbeeld? En mogen M4 rijtuigen naar binnen?
Met rijtuigen op zichzelf zou er in principe geen probleem mogen zijn, wel met tractievoertuigen en stuurstanden.

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 13 feb 2017, 13:38
door Shrek
Ongetwijfel dat er op de site van het ACF ergens een lijstje is met vandaag toegelaten treinen. Maar daar ben je niet veel mee, omdat er net zoveel veranderingen zitten aan te komen. Geen enkel van de huidige toegelaten treinen (MS96 en HLE13) heeft ETCS, die zullen er dus niet lang meer rondrijden. Interessanter is te zien welke voertuigen er in de homologatieprocedure zitten maar daar wordt niet zo duidelijk over gecommuniceerd. Zeker is dat de Desiro en HLE 18 er bijna doorheen zijn, die zullen tegen het eind van het jaar naar Luxemburg kunnen rijden. De status van het andere materieel (M6Bx en I11Bdx) is minder duidelijk.
Zoals Lhoon al zei zijn de rijtuigen op zich niet belangrijk, het is de voorste stuurpost die telt.

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 02 mei 2017, 21:21
door Eric0641
al enig nieuws over dit topic, nog steeds het plan om depresiro's op deze verbinding te laten rijden?

mocht men echt wanhopig zijn. kan men eventueel traxxen van de ns huren. die bezitten ETCS, en geschikt voor de voltages

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 03 mei 2017, 05:03
door 260689
Shrek schreef:Ongetwijfel dat er op de site van het ACF ergens een lijstje is met vandaag toegelaten treinen. Maar daar ben je niet veel mee, omdat er net zoveel veranderingen zitten aan te komen. Geen enkel van de huidige toegelaten treinen (MS96 en HLE13) heeft ETCS, die zullen er dus niet lang meer rondrijden. Interessanter is te zien welke voertuigen er in de homologatieprocedure zitten maar daar wordt niet zo duidelijk over gecommuniceerd. Zeker is dat de Desiro en HLE 18 er bijna doorheen zijn, die zullen tegen het eind van het jaar naar Luxemburg kunnen rijden. De status van het andere materieel (M6Bx en I11Bdx) is minder duidelijk.
Zoals Lhoon al zei zijn de rijtuigen op zich niet belangrijk, het is de voorste stuurpost die telt.
De M6bx zit er ETCS. Dus dat zou in principe moeten lukken als de T18 naar Luxemburg zou mogen. Alle, je zou toch denken dat dit toch de meest logische oplossing zou zijn. Dat ze maar eens vaart achter zetten bij de M6bx

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 03 mei 2017, 08:44
door Shrek
260689 schreef:
Shrek schreef:Ongetwijfel dat er op de site van het ACF ergens een lijstje is met vandaag toegelaten treinen. Maar daar ben je niet veel mee, omdat er net zoveel veranderingen zitten aan te komen. Geen enkel van de huidige toegelaten treinen (MS96 en HLE13) heeft ETCS, die zullen er dus niet lang meer rondrijden. Interessanter is te zien welke voertuigen er in de homologatieprocedure zitten maar daar wordt niet zo duidelijk over gecommuniceerd. Zeker is dat de Desiro en HLE 18 er bijna doorheen zijn, die zullen tegen het eind van het jaar naar Luxemburg kunnen rijden. De status van het andere materieel (M6Bx en I11Bdx) is minder duidelijk.
Zoals Lhoon al zei zijn de rijtuigen op zich niet belangrijk, het is de voorste stuurpost die telt.
De M6bx zit er ETCS. Dus dat zou in principe moeten lukken als de T18 naar Luxemburg zou mogen. Alle, je zou toch denken dat dit toch de meest logische oplossing zou zijn. Dat ze maar eens vaart achter zetten bij de M6bx
Dat zal ook de oplossing worden voor (een deel van) de IC's Brussel-Luxemburg. Voor Luik-Luxemburg is een combinatie met loc echter te duur...

Re: IC Luik-Luxemburg

Geplaatst: 04 mei 2017, 19:55
door Terminus
Er loopt een project om bepaalde I10-rijtuigen te voorzien van enkele fietsplaatsen, speciaal voor de IC Luik-Luxemburg.
Dat zal dan ook maar voor enkele maanden zijn, als ik het zo lees...