Pagina 5 van 7

Geplaatst: 24 nov 2006, 19:43
door Bart
De nmbs heeft de uren van de treinen Puurs-Antwerpen-Brussel en Essen-Antwerpen-Namen reeds aangepast.

De treinen vertrekken vanaf 11 december in Essen om ..u14 ipv ..u16, en komen aan in FN om ..u45 ipv ..u46. Deze treinen vertrekken dan opnieuw om ..u51 richting Namen
De keertijd bedraagt voor deze treinen nu 6 minuten (indien alles op tijd is).

De keertijd in Brussel voor de IR treinen tussen Brussel en Puurs is nu 12 minuten. In Antwerpen 7 minuten. 22 minuten in Puurs.

Geplaatst: 24 nov 2006, 19:47
door overweg13
Steven schreef:mmm daarin vergis je u, ik heb ook les gegeven (ben technisch regent van opleiding) en ik heb nu de kennis als treinbestuurder, laat me zeggen dat je appelen met peren vergelijkt.

de concentratie als treinbestuurder is totaal anders en nauwelijks te vergelijken met die van het lesgeven. trouwens het draait altijd om veiligheid, als je de bestuurder onvoldoende rust gunt is dat gewoon zo, ter info de voorbeelden van keerpunten die jij aanhaald zijn eigen aan treintjes die bediend worden door.... jawel kleine depots, die meestal iets lichtere diensten hebben (kleindere depots = minder bestuurder = minder mogelijkheden voor diensten), het zijn echter de grote depots (zoals antwerpen centraal er eentje is), waar ze met willekeur diensten in elkaar boxen waar je soms grijs haar van krijgt als je ze beziet. trouwens dat van die veiligheid is dus blijkbaar niet van belang voor u, dat is de grootste zever die ik al gehoord heb vic.
als ik morgen niet veilig kan rijden is het gewoon gedaan. alles wat wij doen als bestuurder heeft te maken met veiligheid.

taakomschrijving van een treinbestuurder

een trein VEILIG en op een VERANTWOORDE manier van A naar B brengen.

een vrachtwagen bestuurder mag nooit meer als 2u rijden maar een treinbestuurder blijkbaar wel heeft men hier al gezegd. dus heeft het wel degelijk met veiligheid te maken. trouwens jij geeft les dan zou je moeten weten hoe lang iemand zich degelijk kan concentreren op iets zonder dat aandacht verslapt
Allereerst: ik heb nergens beweerd dat veiligheid niet belangrijk is. Ik wil het liefst op een rustige manier sterven, en zo mogelijk pas over enkele decennia. Wat ik wel zeg, is dat het argument van de veiligheid zoals het verleden dinsdag gebruikt werd om de stakingsactie aanvaardbaar te maken, geen hout snijdt. En ik vergelijk dan misschien wel appelen en peren, maar het is toch zo dat de discipline van de treinbestuurder in de periode voor het opnemen van de dienst, minstens zo belangrijk is als de structuur van de dienst zelf om de concentratie op peil te houden.

Geplaatst: 24 nov 2006, 21:33
door TBbart
ge moet hier ook naar het menselijke kijken hé,
hoewel tb's niet herkenbaar zijn, worden ze toch samen met de tbg beschouwd als een lopende infobalie, en als je dan in kopstations nog eens minder tijd hebt als tb dan ga je al eens een snak en beet teruggeven aan die reizigers (rijdend personeel die in het seizoen Blankenberge doen weten dat wel). En dan ga je pas reizigers verliezen!
Dus als je de bestuurder wat meer tijd geeft in stations zal die de hopen reizigers wel kunnen antwoorden en wel info kunnen geven! Niet dat dat een onderdeel is van het beroep maar in de praktijk is dat wel zo :wink:

Geplaatst: 25 nov 2006, 00:36
door Miljaarde
overweg13 schreef:
Miljaarde schreef:
Steven schreef:die bestuurders hebben niet gestaakt om hun statuut hoor, om hun werkdruk om redelijkheid en vooral om menselijkheid
Weet ik Steven, er is immers nooit sprake van geweest iets aan et statuut te veranderen...maar dit was eerder een reactie op Vics stelling dat vakbonden oerconservatief zouden zijn... en ik haal dan het statuut aan bij wijze van voorbeeld... :o
Dag,

Dat illustreeert op schitterende wijze mijn stelling: je statuut te allen prijze ongewijzigd willen laten, dat is nu net conservatief = behoudend. Het duurt altijd enkele jaren voor vakbonden inzien dat een en ander moet veranderen als de maatschappelijke context verandert. Bij de NMBS betekent dat gelukkig nog niet dat men het licht uitdoet zoals bij VW...
Als je meer treinen moet verzekeren in dezelfde diensttijd (zoals men blijkbaar van plan was in Antwerpen-centraal) dan zeg ik met mijn boereverstand: Dat is minder veilig want concentratie verslapt in de tijd, zeker bij een beroep als dat van treinbestuurder. Ik snap niet wat je daar niet aan snapt... Vic.

En wat dat statuut betreft: dat is niet aan de orde, er is geen enkele vraag tot wijziging vanuit de NMBS. (behalve dan om 10-uren diensten in te voeren, iets waar ik persoonlijk niet eens iets op tegen heb, als daar iets tegenover staat tenminste)Ik gaf het enkel als voorbeeld om u duidelijk te maken dat ik best als conservatief wil bestempeld worden als dat betekent dat ik iets wil behouden waarvan ik geloof dat het goed is...

Ik vind gewoon dat je alwat met vakbond te maken heeft, teveel op 1 hoop smijt. Ik ben er al gewend aan geraakt dat vakbonden de moderne pispaal geworden zijn... So be it...Ik trek me dan ook op aan verkiezingen in Nederland waar Solidariteit misschien weer een modewoord wordt...

Au revoir

Geplaatst: 25 nov 2006, 10:15
door OO-MSS
hallo,
na het lezen van al die reacties heb ik me besloten neutraal te houden.
Nuja... Heb zowel respect voor het standpunt van de TB's maar ook alle respect voor niet TB's of TBG's die ook door de acties van woensdag gefrustreerd geweest zijn.

Vriendelijke groeten,
OO-MSS

Aan VIC

Geplaatst: 25 nov 2006, 14:55
door Walco
Ik vermoed dat je de keertijden bedoelt in Spa-Géronstère (50 minuten), Virton (118 minuten, nog even toch), De Panne (58 minuten), Genk (32 minuten), Quévy (42 minuten), Geraardsbergen (lijn 122 -) en ik vergeet er nog wel enkele. Ik denk ook aan de diensten die eindigen of beginnen met een lang traject HLP.
Het is natuurlijk gemakkelijk om je blind te staren op de negatieve voorbeelden, maar er zijn er toch ook nog andere.




Beste overweg 13, of kan ik je Vic noemen, want dat is blijkbaar je echte naam,

Het is werkelijk niet te geloven wat jij allemaal neerpent. Allereerst was er een staking aan de gang in Antwerpen. De plaatsen die jij aanhaalt zijn grotendeels stations waar wij niet eens komen, en dus niet van toepassing zijn op de diensten waar in Antwerpen tegen geprotesteerd wordt. Binnenkort komt hier Geraardsbergen bij in Antwerpen, een rit van meer dan twee uur, en bij aankomst moet er ter plaatse gekoppeld worden en haast meteen weer vertrokken worden. Ik stel mij ook ernstige vragen aan je redeneringsvermogen, leraar zijnde. Zelfs al zouden er diensten zijn waar er meer tijd tussen de ritten is, wil dit dan zeggen dat er bij andere er maar 4 minuutjes moet tussenzitten?? Dat is haast hetzelfde als zeggen van een vader dat hij nog zo'n slechte man niet is, het slaat wel elke dag zijn vrouw van de ene hoek naar de andere, maar andere dagen is hij wel eens lief voor haar. Het is verschrikkelijk enerverend dat jij het onderwerp "veiligheid" als uitvlucht of slap excuus blijft bekijken. Je weet werkelijk NIET waar je over praat. Ik nodig je uit om een twee weken aan een stuk diensten mee te rijden waar je de ene nacht start om 3.15 uur, de volgende om 4.40 uur, de dag nadien weer om 3.15 uur, vervolgens eentje om 5.00 uur beginnen, etc, etc... ELK MENS raakt volledig uit zijn ritme, want het is inderdaad complete roofbouw. Als je dan diensten hebt waar je steeds snel snel snel alles moet doen, en hierbij na uren concentratie geen tijd krijgt om even te recupereren wordt het gevaarlijk, wat jij daar ok van moge denken. Niet één maar tientallen bestuurders hebben verhalen waarbij ze merken dat ze er eventjes niet bij waren, dat ze een stationnetje zijn doorgereden en nadien dachten "ben ik dat station al gepasseerd?". Dat lijkt misschien overdreven, wel dat is het niet, dat is de harde realiteit. En dat maak je niet goed door in andere bepaalde diensten iets meer ademruimte te scheppen. ELKE dienst moet na een lange rit de bestuurder de kans geven even op adem te komen. Besef jij wel dat wanneer je tegen 160 km/h één enkel seintje mist (dat hoeft maar een "afwezigheid" van enkele seconden te zijn) je de kans hebt dat je door een wissel vliegt tegen die snelheid, waar je eigenlijk maar tegen 40 door mag? Kan je je voorstellen wat het gevolg hier van is??? Dat lijkt voor jou allemaal gelul te zijn, slappe excuses. Man, man, je weet niet wat je neerschrijft. Niemand te Antwerpen Centraal vraagt om korte en makkelijke dienstjes, NIEMAND. Wel om veilige diensten, verantwoorde indelingen van de diensten. Je mag dan al wat tijd hebben doorgebracht met bestuurders, maar je hebt duidelijk nooit een tijdlang meegereden, je zou anders piepen. Eén enkel ongeblik van onoplettendheid en je hebt een tweede Pécrot! Besef jij dat eigenlijk wel? Wat maak je nu vergelijkingen met voor een klas staan??? Als jij daar 2 minuutjes "afwezig"bent gaan er geen slachtoffers vallen, hoor. Maar blijf maar koppig in je eigen idee geloven, denk maar dat het slappe excuses zijn van mensen die het zichzelf enkel wat makkelijker willen maken. Ik weet dat dit beledigend klinkt, maar weet je dat jij een typische leraarsmentaliteit hebt? Ik ken er een hele reeks in mijn vriendenkring. De meeste zijn leuke mensen, daar niet van, maar ga er niet mee in discussie, want over het algemeen lijden ze allemaal aan dezelfde leraarsziekte. ZIJ hebben hun idee over bepaalde zaken, EN DAN IS HET OOK ZO. Je kan met die houding misschien voor een stel leerlingen gaan staan, maar kom niet even vertellen hoe het in mekaar zit tegen mensen die al jaren tegen dit ritme met treinen rondrazen. Wat denk je eigenlijk wel? Dat je omdat je interesse hebt in treinen en er iets meer van afweet dan de gewone sterveling, dat je ook meteen weet hoe het ALLEMAAL in mekaar zit? Als je het verhaal over veiligheid flauwe kul vindt weet je werkelijk niet waar je over praat. Het gaat immers niet enkel over de korte wisseltijden, er is nog zoveel meer aan de hand, dingen waar jij geen flauw benul hebt. Het spijt me dat ik misschien wat nijdig overkomt, dat ben ik ook, enkel en alleen omdat ik al jaren mijn werk naar best vermogen uitoefen. Ik probeer deze onmogelijke werkuren te combineren met een gezinsleven. Ik tracht zoveel mogelijk te recupereren wanneer het kan (en niet door in de kroeg te zitten!). Maar ik weet ook dat het soms moordend is, wat je ook doet, en dat het onmogelijk is om aan het ritme dat men bij de nieuwe diensten voorstelden de volledige veiligeheid te garanderen van bestuurders én reizigers. Het IS een gevaarlijke situatie aan het worden. En kom niet af met gezeur over mensen die bloot worden gesteld aan agressie als treinbegeleiders. Weet jij hoeveel maal ik een treinbegeleider al ben bijgesprongen???? BOEKEN kan ik hier over shcrijven. Jongens, wat word ik moe van je. Wil jij dat ik ook met clichépraat afkom als "Leraars? Die hebben meer vakantie dan ze werken. Zomervakantie, Paasvakantie, herfstvakantie, Kertsvakantie, krokusvakantie, etc, etc, etc. Leraressen die zwanger worden zijn soms meteen een half jaar of langer thuis, etc, etc" Dat zou fout van me zijn, ik zit zelf niet in dat wereldje. Ik heb er wel mijn idee over, maar ga daar niet eindeloos over doordebatteren tegen mensen die écht weten hoe de situatie is. Jij doet dat wel. Je weet er iets van, maar nog niet half zoveel als je zelf wel denkt. Veiligheid is een slap excuus? Ik word er gewoon niet goed van! :evil:

Geplaatst: 25 nov 2006, 15:35
door overweg13
Dag Walco,

JE HEBT GELIJK OVER DE GEHELE LIJN. En wat dat enkele weken meerijden betreft: dat heb ik destijds officieel aan de NMBS gevraagd. Mijn verzoek werd om VEILIGHEIDSoverwegingen afgewezen, tenzij ik bereid was om het dagloon van een NMBS'er die me moest begeleiden te betalen.

Geplaatst: 25 nov 2006, 15:39
door nicken
overweg13 schreef:Dag Walco,

JE HEBT GELIJK OVER DE GEHELE LIJN. En wat dat enkele weken meerijden betreft: dat heb ik destijds officieel aan de NMBS gevraagd. Mijn verzoek werd om VEILIGHEIDSoverwegingen afgewezen, tenzij ik bereid was om het dagloon van een NMBS'er die me moest begeleiden te betalen.
Normaal hè,in tijden van terrorisme en dergelijke,zie dat je de trein zou kappen,en de bestuurder onder schot houden :D
Tging verzekers het loon zijn van een B-security lid dade zou mogen afdraaien :D

Geplaatst: 25 nov 2006, 15:50
door overweg13
Dag,

't Is al zeker vijftien jaar geleden. Als dat het loon was van een B-Security-personeelslid, dan is dat het best betaalde beroep ter wereld. Men vroeg me nl. zo iets van een 15.000 BEF. Ik heb toen maar niet meer geïnformeerd of ik levenslange toestemming kreeg of alleen maar één dag. Van terrorisme was er toen trouwens nog niet echt sprake. Het ging er alleen maar om dat mijn aanwezigheid de aandacht van de treinbestuurder kon verminderen.

Geplaatst: 25 nov 2006, 15:55
door nicken
overweg13 schreef:Dag,

't Is al zeker vijftien jaar geleden. Als dat het loon was van een B-Security-personeelslid, dan is dat het best betaalde beroep ter wereld. Men vroeg me nl. zo iets van een 15.000 BEF. Ik heb toen maar niet meer geïnformeerd of ik levenslange toestemming kreeg of alleen maar één dag. Van terrorisme was er toen trouwens nog niet echt sprake. Het ging er alleen maar om dat mijn aanwezigheid de aandacht van de treinbestuurder kon verminderen.
Ja,dat is idd zeer lang geleden,tja sorry,ik dacht dat je dit recent gevraagd had :oops:
U zou de aandacht van de TB kunnen verminderen,heb zo een maat gehad die een seinlicht genegeerd geeft,terwijl hij een klapke aan het doen was met de TBG,ik zal z'n naam niet vermelden.Is na dit voorvalleke er mee gestopt,em zat pschychisch diep in de put,reed normaal meestal goederen,en uitzonderlijk eens een passagierstrein,en twas met een passagierstrein dat het gebeurt was,gelukkig had hij het tijdig door dat er iets niet klopte,tgeeft niet veel gescheeld dan,vandaar z'n pschychise toestand na da voorvalleke

Geplaatst: 25 nov 2006, 16:11
door overweg13
Nog eens dag,

Ik kan er volledig inkomen dat je niet zomaar iedereen toelaat in de stuurpost. Ik heb al een paar keer meegemaakt dat een TBG die merkt dat ik ijverig dingen i.v.m. treinen aan het noteren ben, een babbeltje begint; enkele keren heb ik ook al meegemaakt dat hij dan voorstelt om aan de TB te vragen of ik bij hem mag komen zitten. Ik zeg dan meestal dat ik dat liever niet doe, omdat ik besef dat een kleine onoplettendheid voldoende is om voor problemen te zorgen. Dat hoeft nog niet eens tot een ongeval te leiden, een foutje is genoeg om de carrière van de welwillende TB een knikje te bezorgen.
Die enkele keren dat ik er toch op ingegaan ben heb ik trouwens geleerd dat er blijkbaar 2 categorieën bestaan: zij die hun werk met veel plezier doen en er boeiend commentaar kunnen bij geven, die blij zijn dat je zoveel interesse toont voor hun job en zij die meteen het hele verhaal van onverantwoorde diensten, slechte bazen, rotte organisatie, gebrekkige veiligheid enz. beginnen te doen.
Ik kan bepaalde tussenkomsten in deze thread dus betrekkelijk goed interpreteren.

Geplaatst: 25 nov 2006, 16:12
door Teach2
Walco, wil hier niet de 'muggenzifter' uithangen, maar kan je bij je volgende tirade alsjeblieft alinea's gebruiken? Die dingen zijn met een goede reden uitgevonden. Wat jij daar nu geschreven hebt is gewoonweg niet te lezen!

Geplaatst: 25 nov 2006, 21:08
door Walco
zij die hun werk met veel plezier doen en er boeiend commentaar kunnen bij geven, die blij zijn dat je zoveel interesse toont voor hun job en zij die meteen het hele verhaal van onverantwoorde diensten, slechte bazen, rotte organisatie, gebrekkige veiligheid enz. beginnen te doen.
Ik kan bepaalde tussenkomsten in deze thread dus betrekkelijk goed interpreteren.
Wil je hiermee bedoelen dat ik tot de laatste groep behoor, Vic? Dan vergis je je wel degelijk. :lol:
Ik vind het werk van treinbestuurder een toffe job, maar het moet menselijk blijven en, inderdaad, veilig. Ik ben niet de man die heel der dagen op mijn werk loopt te zeuren, wel integendeel. Vergis je hier niet in.
Het stoot me enkel enorm tegen de borst dat jij eens even komt vertellen dat dat van "die veiligheid" allemaal een slap excuus is, wanneer ik dagelijks wordt gefronteerd met het tegendeel van jouw beweringen. Het is niet omdat de druk op je job zo groot wordt, en je vindt dat er bepaalde grenzen worden overschreden en er nauwelijks naar je geluisterd wordt, dat je meteen een hekel aan je eigen job hebt.

Ik hoop dat ik me vergis, maar vrees dan ook dat je het antwoord "je hebt over de hele lijn gelijk", allesbehalve meent. En dat vind ik dan jammer, maar het is maar zo.

En Teach2. Als het zonder alinea's onleesbaar voor je is, doe er dan gewoon geen moeite voor.
Ik schreef de vorige post aan een snel tempo, en wanneer ik behoorlijk pissig was (als het toegelaten is deze woordkeuze te gebruiken), dat moet ik eerlijk toegeven. Vandaar ook de ontelbare schrijffouten in de "tirade", zoals jij dat dan noemt. Ik was dan ook helemaal niet bezig met de "opmaak" van mijn tekst.
[/quote]

Geplaatst: 25 nov 2006, 22:15
door overweg13
Walco schreef: Het stoot me enkel enorm tegen de borst dat jij eens even komt vertellen dat dat van "die veiligheid" allemaal een slap excuus is, wanneer ik dagelijks wordt gefronteerd met het tegendeel van jouw beweringen. Het is niet omdat de druk op je job zo groot wordt, en je vindt dat er bepaalde grenzen worden overschreden en er nauwelijks naar je geluisterd wordt, dat je meteen een hekel aan je eigen job hebt.
Dag Walco,

Ik besefte wel dat de hevigheid van je reactie niet van een ongeïnteresseerde, uitgebluste TB uitging. Ik hoop dan ook - en dat meen ik wel! - dat je inderdaad nog veel, veel plezier en voldoening aan je job mag beleven (waarvan ik zelfs na 30 jaar onderwijs blijf beweren dat het de enige andere job is die ik nog zou willen doen.)
En ik heb nooit beweerd dat veiligheid een slap excuus is. Als je dat excuus gebruikt in de onderhandelingen met de bazen, dan vind ik dat zelfs een uiterst valabel excuus. Maar als het gebruikt wordt om de publieke opinie te bespelen, dan vind ik het een vorm van misbruik, van stemmingmakerij. Mogen we de discussie hiermee afsluiten?

Geplaatst: 25 nov 2006, 22:51
door Miljaarde
he Vic, word toch gewoon treinbestuurder man! Ik ken uw situatie natuurlijk niet (hoef ik ook niet te weten hoor) maar doen gewoon! Dan kunje al uw know how in de groep (van collega-treinbestuurders) smijten. Ik heb er in die 7 jaar alvast nog nooit spijt van gehad, het is een prachtjob...

Enfin, peace...