FLV-FGSP schreef:
De lijst met bedreigde stopplaatsen staat in Le Soir:
Aalst-Kerrebroek (Aalst, Oost-Vlaanderen, 22), Aubange (Aubange, Luxembourg, 58), Bambrugge (Erpe-Mere, Oost-Vlaanderen, 31), Bas-Oha (Huy, Liège, 88), Beignée (Ham-sur-Heure, Hainaut, 11), Bleret (Waremme, Liège, 52), Callenelle (Peruwelz, Hainaut, 11), Erquelinnes-Village (Erquelinnes, Hainaut, 46), Hainin (Hensies, Hainaut, 77), Harchies (Bernissart, Hainaut, 19), Hourpes (Thuin, Hainaut, 7), Kijkuit (Kalmhout, Antwerpen, 155), Labuissière (Merbes-le-Château, Hainaut, 69), Landskouter (Oosterzele, Oost-Vlaanderen, 74), Leman (Flémalle, Liège, 90), Marchienne-Zone (Charleroi, Hainaut, 18), Masnuy-Saint-Pierre (Jurbise, Hainaut, 35), Pry (Walcourt, Namur, 21), Sclessin (Liège, Liège, 82), Stockem (Arlon, Luxembourg, 74), Sy (Ferrières, Liège, 86), Voroux (Fexhe-le-Haut-Clocher, Liège, 70)
Deze namiddag beslist de RvB - maar de ministerraad zal de beslissing moeten bekrachtigen.
Even snel alle haltes bekeken:
Aalst Kerrebroek: een klein gehucht in de buurt van een groot station, wel jammer voor de school, maar anders terecht.
Aubange sluiten lijkt me dom, momenteel heeft die halte niet veel nut, maar wou CFL niet weer treinen laten rijden tot Virton? Dan heeft die halte veel meer nut aangezien een trein uit Luxemburg niet zowel in Athus en Virton kan stoppen, en die eerste eet alle reizigers op die Aubange zouden gebruiken. Zeker met de groei van die regio rond de grens met Luxemburg lijkt het me raar om daar stations te sluiten...
Bambrugge: een station met een lintbebouwing erdoor, zonder dat de gemeente hier meer huizen bijbouwt (een kern met appartementen en rijhuizen) zie ik zelf met een deftige doorgaande dienst hier maar weinig groei in reizigers
Bas-Oha: een klein station met 2 IC' stations in de buurt, de enigen die daar de trein nemen zijn mensen die op een van de andere kleine stationnetjes op de lijn moeten zijn, mss nog redbaar met een 2e L maar de nabijheid van Statte en Huy zal altijd tegen werken
Beignée: een nachtmerrie qua urban planning, het station is bereikbaar voor 2 straten aan lintbebouwing, er is een doodlopende straat op 100m van het station die er niet mee verbonden is, volgens maps zelfs niet met een voetpad. Tussen het station en de kern liggen er meerdere velden, zolang de gemeente daar niets doet in de vorm van densificatie mag dat station idd sluiten. Zelfs met een ideale service is hier weinig te winnen
Blerret: een enkel straat die in 2 splitst rond het station, mits de TEC een bus regelt om mensen tot Waremme te brengen mag dit dicht
Callenelle: een kleine kern rond het station, mocht de L trein er weer stoppen zou men hier mss een succesvolle kleine halte van kunnen maken
Erquelinnes-Village: een station in het midden van nergens, aan de buitenrand van een vrije dichte gemeente, deze mag dicht
Hainin: een kleine kern weg van het station, met enkel een lintbebouwing ernaar toe, mag gesloten worden, mss kan men de boerenweg parallel aan de spoorlijn verharden om zo fietsers of desnoods mensen met de auto naar de omliggende stations te brengen
Harchies: Ik zie hier nog potentieel mocht men de stationsbuurt doen groeien en er weer een L trein stopt, ik weet dat dat veel gevraagd is van beide partijen
Hourpes: Dit is een bos, hoezo is dit een station, er zijn veel meer plaatsen langs een spoorlijn zonder een halte die die meer verdienen
Kijkuit: De omliggende stations kunnen de reizigers opvangen, maar een station van 155 reizigers sluiten? zeker na een daling die wss te koppelen valt aan lijnonderbrekingen, ik weet niet wat die hier op het lijstje doet. Mss dat dit vanuit operationele redenen beter is... Hoe dan ook, deze moet open blijven
Labuissière: een kleine kern die slecht verbonden is met de omliggende stations, deze moet bijna open blijven
Landskouter: een kleine kern van waaruit een busdienst wel kan werken, maar ik vind dat het qua reizigers wel mee valt
Leman: reizigers vallen mee maar worden gekaapt door Flémalle-Haute, ik zou hier wachten tot men de 2e L hier laat rijden om die beslissing te nemen.
Marchienne-Zone: er is geen bestemming op die spoorlijn, enkel Charleroi Central, en dat is beter bereikbaar vanuit Marchienne-au-Pont of via ander vervoer, het is niet ver, zelfs de tram is een (niet directe) optie
Masnuy-Saint-Pièrre: een kleine kern rond het station, laat de L trein tot Mons rijden of verleng de S2, beslis daarna, want de huidige service geeft een vertekent beeld
Pry: kleine kern, Walcourt kan de reizigers over nemen
Sclessin: genoeg dichtheid, redelijke reizigersaantallen, wacht op 2e L om hier beslissingen te nemen
Stockem: Viville kan reizigers over nemen, nog redelijk aantal reizigers dus idk
Sy: onbereikbaar met openbaar vervoer, moet blijven, redelijk aantal reizigers
Voroux: redelijk aantal reizigers, bus mogelijks alternatief