Ticket kopen aan het loket: mag het nog?

Wegwijs in dienstregelingen, tarieven en vervoersvoorwaarden in België.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23082
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door Steven »

Dat van die loketten is geen zuiver spoors gegeven hoor. Kijk naar banken, post, winkels, overval zie je hetzelfde. Minder personeel aan een desk om je te helpen. Dat het met minder kan dan vroeger is ergens logisch maar de slinger is misschien wat te ver aan het doorslaan.
ronny
Berichten: 584
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door ronny »

Ik begrijp het niet meer. De zeldzame keren dat ik de trein gebruik maak ik gebruik van vorderingen. In de brief van het bedrijf dat mij die bezorgde staat in dat ik die aan het loket moet omwisselen. Ook als er geen loket is moet deze vordering ingevuld zijn voordat ik op de trein stap.

In realiteit moet ik die nu omwisselen op de trein. De laatste keer dat ik dit voorhad zei de tbg dat ik mocht wachten tot hij bij mij was om die in te vullen. Als er dan geen tbg langs komt heb ik dus een vordering uitgespaard zei hij.
ovspotter_be
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door ovspotter_be »

Een vordering wordt gezien als betaalmiddel dus deze mag je inderdaad nog schrijven als de treinbegeleider naast je staat.
dentheo
Berichten: 8281
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door dentheo »

Woordje uitleg ? Hoe werkt zo'n vordering ? Waar haal je die ?
Theo
Groeten vanop de Heide
jan_olieslagers
Berichten: 4014
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door jan_olieslagers »

Even terug naar het onderwerp: ik vind "moord" toch wel een erg zwaar woord. Okee, het komt van een krant en een krant moet nu eenmaal verkopen, maar op deze manier wordt het goedkope sensatiejournalistiek. De eerste stap naar populisme.

Even doorbouwend op wat @Steven reeds stelde: het afschaffen van loketten is een trend in de hele maatschappij en het spoorbedrijf volgt (voor deze ene keer) de maatschappelijke trend. En die trend hebben we ten dele aan onszelf te danken, door als consument altijd voor het goedkoopste van het goedkoopste te kiezen. Wie blijft nog een leven lang bij 1 bank en bij 1 verzekeraar? We shoppen het internet plat voor de beste deal en kopen entoesiast in landen waar ons geld misbruikt wordt, en dan staan we te klagen dat alle (nuts)bedrijven loketten sluiten.

Okee, bij het spoor is het een beetje anders, maar ook daar hebben we het als samenleving gedeeltelijk aan onszelf te danken.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
trainlovertje
Berichten: 2739
Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
Locatie: Landen
Contacteer:

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door trainlovertje »

jan_olieslagers schreef: 14 jun 2025, 19:44 Even terug naar het onderwerp: ik vind "moord" toch wel een erg zwaar woord. Okee, het komt van een krant en een krant moet nu eenmaal verkopen, maar op deze manier wordt het goedkope sensatiejournalistiek. De eerste stap naar populisme.

Even doorbouwend op wat @Steven reeds stelde: het afschaffen van loketten is een trend in de hele maatschappij en het spoorbedrijf volgt (voor deze ene keer) de maatschappelijke trend. En die trend hebben we ten dele aan onszelf te danken, door als consument altijd voor het goedkoopste van het goedkoopste te kiezen. Wie blijft nog een leven lang bij 1 bank en bij 1 verzekeraar? We shoppen het internet plat voor de beste deal en kopen entoesiast in landen waar ons geld misbruikt wordt, en dan staan we te klagen dat alle (nuts)bedrijven loketten sluiten.

Okee, bij het spoor is het een beetje anders, maar ook daar hebben we het als samenleving gedeeltelijk aan onszelf te danken.
Exact, en dan kunnen we de openingsvraag van dit topic beantwoorden met: de reizigers zelf.
ovspotter_be
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door ovspotter_be »

dentheo schreef: 14 jun 2025, 12:13 Woordje uitleg ? Hoe werkt zo'n vordering ? Waar haal je die ?
Zo'n vordering is een soort van "cadeaubon" voor een treinreis die je krijgt als werknemer van bepaalde (ex-)overheidsbedrijven zoals bpost, Proximus, Skyes, ...
TimJ36
Berichten: 632
Lid geworden op: 14 apr 2020, 18:06

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door TimJ36 »

Mevrouw Dutordoir heeft zichzelf het stilzwijgen opgelegd – we horen haar niet meer. Nochtans zou de spoorwegdirectrice als geen ander moeten weten dat het loket het eerste aanspreekpunt is voor de reizigers.

Loketbedienden en stationspersoneel vormen de eerstelijnshulp: zij staan dagelijks in direct contact met het publiek. Ze weten precies hoe ze mensen moeten helpen en zijn altijd paraat wanneer er iets misloopt. Ze zijn, kortom, onmisbaar voor een organisatie die haar werking ernstig neemt.

Het is trouwens één van de hoofdredenen waarom we ons openbaar vervoer in publieke handen houden: omwille van de dienstverlening naar de mensen toe. Zonder dit alles kan het vervoer evengoed (en vaak efficiënter) uitgevoerd worden door een Arriva of een Keolis. NMBS prijst zichzelf de markt uit, en verliest haar laatste troef die ze nog in handen heeft...
AGE-411
Berichten: 83
Lid geworden op: 30 dec 2010, 00:32

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door AGE-411 »

ronny schreef: 13 jun 2025, 17:10 Ik begrijp het niet meer. De zeldzame keren dat ik de trein gebruik maak ik gebruik van vorderingen. In de brief van het bedrijf dat mij die bezorgde staat in dat ik die aan het loket moet omwisselen. Ook als er geen loket is moet deze vordering ingevuld zijn voordat ik op de trein stap.

In realiteit moet ik die nu omwisselen op de trein. De laatste keer dat ik dit voorhad zei de tbg dat ik mocht wachten tot hij bij mij was om die in te vullen. Als er dan geen tbg langs komt heb ik dus een vordering uitgespaard zei hij.
Klopt.
Ik heb sinds enkele jaren ook vorderingen (bpost). Ik meld het zelf niet meer bij het opstappen: Ik zie wel of er iemand langs komt of niet. Zo heb ik al veel vorderingen kunnen uitsparen.
Naar mijn gevoel is er ook veel minder controle dan pakweg 10-15 jaar geleden.
ovspotter_be
Berichten: 1221
Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door ovspotter_be »

Naar mijn gevoel is er niet minder controle vergeleken met vroeger maar zijn er meer zwartrijders waar de treinbegeleider meer tijd aan moet besteden ipv gewoon een ticketje scannen, eventueel knippen en doorlopen.
Als treinbegeleider ben je op de IC Brussel — Antwerpen in het weekend bijvoorbeeld al blij als je 3 wagons kunt doen op dat volledige traject gewoon omdat deze zo vol zit met reizigers die geen of een foutief ticket hebben aangekocht.

En ik ga ook niet ontkennen dat er treinbegeleiders zijn die zich op zulke treinen niet laten zien gewoon omdat ze het zo beu zijn, zo kennen de meeste ook wel de probleemlijnen en -plaatsen (Vilvoorde, Aalst, Tubeke, Verviers, ...)
groentje
Berichten: 7530
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door groentje »

TimJ36 schreef: 14 jun 2025, 23:20 Mevrouw Dutordoir heeft zichzelf het stilzwijgen opgelegd – we horen haar niet meer. Nochtans zou de spoorwegdirectrice als geen ander moeten weten dat het loket het eerste aanspreekpunt is voor de reizigers.

Loketbedienden en stationspersoneel vormen de eerstelijnshulp: zij staan dagelijks in direct contact met het publiek. Ze weten precies hoe ze mensen moeten helpen en zijn altijd paraat wanneer er iets misloopt. Ze zijn, kortom, onmisbaar voor een organisatie die haar werking ernstig neemt.

Het is trouwens één van de hoofdredenen waarom we ons openbaar vervoer in publieke handen houden: omwille van de dienstverlening naar de mensen toe. Zonder dit alles kan het vervoer evengoed (en vaak efficiënter) uitgevoerd worden door een Arriva of een Keolis. NMBS prijst zichzelf de markt uit, en verliest haar laatste troef die ze nog in handen heeft...
De hernationalisering in het VK zal daar naar verwachting net naar een daling van het aantal geopende loketten zorgen, omdat de franchisees zich natuurlijk moesten houden aan de voorwaarden van hun contract met de overheid, én de overheid wordt ook aan dat contract gehouden, als sluiting een verlaging van hun vergoeding zou inhouden..., een overheidsdienst kan net iets gemakkelijker gedwongen worden om te besparen, zoals we ook hier in België merken. Maar verder ben ik het wel met je eens, en deel ik vooral je kritiek op de NMBS-CEO die vooral uitblinkt in afwezigheid.
jan_olieslagers
Berichten: 4014
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door jan_olieslagers »

die vooral uitblinkt in afwezigheid.
Veel ruimte voor een eigen beleid of strategie heeft ze ook niet, ze zit geklemd tussen tegenstrijdige belangengroepen vakbonden/regering/reizigers.
Als ik in haar plaats was, ik zou ook een laag profiel aanhouden. Voor iedereen goed doen kan ze toch niet, en (budgettaire) ruimte voor beleidsbeslissingen heeft ze al evenmin. Ze kan niet meer doen dan de hoekjes afvijlen, en een dankbare job is dat niet. Ik zou niet graag in haar plaats zijn. En ik vind het dan ook wel heel erg gemakkelijk en goedkoop om kritiek op haar te uiten.

De echte verantwoordelijken zijn de overheid en de vakbonden. En in zekere mate ook wel de reizigers, effectief en potentieel.
Laatst gewijzigd door jan_olieslagers op 16 jun 2025, 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13101
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door Shrek »

Wie gaf de opdracht? De verschillende opeenvolgende regeringen.
Maar waren ze daarmee fout? Allerminst. Een personeelslid achter een loket heeft het minste bijdrage aan de reizigerservaring van alle operationele beroepen.
Ik heb veel liever dat ze besparen op loketten dan op onderstationschefs, de mobiele teams voor reizigersassistentie of -nog erger- treinbegeleiders. Die beroepen kunnen nog veel meer het verschil maken dan iemand vastgeroest in een loket.
Hoe ziet de toekomst eruit? Litouwen laat het ons alvast zien. Enkel een app en gebruiksvriendelijke automaten. Vallen er mensen uit de boot? Ja, waarschijnlijk een enkeling hier en daar die niet met een automaat overweg kan. Maar daar zijn andere oplossingen voor dan honderden mensen hele dagen lang met hun vingers te laten draaien achter een loket.
groentje
Berichten: 7530
Lid geworden op: 02 feb 2006, 18:22
Locatie: Op 3 km van FBMZ

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door groentje »

Grotendeels mee eens, maar het volledige verdwijnen van personeel in het station (want op veel plaatsen was de lokettist het enige personeelslid dat nog overbleef...) heeft wel een stijging van het onveiligheidsgevoel opgeleverd, vooral bij (jonge) vrouwen. Zelfs als zo'n enkel personeelslid maar erg weinig kan doen (als ze al iets zouden doen...), en hoe subjectief ook, het heeft wel degelijk een impact op hoe reizigers zich voelen en hoe ze zich daarop gedragen. Ik zou het betreuren als onze stations een veredelde bushalte worden qua uitrusting.
jan_olieslagers
Berichten: 4014
Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
Locatie: Ansião (PT)

Re: Wie gaf de opdracht voor de moord op het stationsloket?

Bericht door jan_olieslagers »

Daar ben ik het dan weer graag mee eens, alleen is dat geen probleem van het spoorbedrijf maar wel een probleem van de samenleving.
Het is niet de taak van het spoorbedrijf om het onveiligheidsgevoel in de openbare ruimte te bestrijden, het spoorbedrijf moet treinen doen rijden.

En als het meer moet doen dan dat, dan moet het daartoe ook de middelen krijgen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Plaats reactie