Pagina 5 van 6
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 16:42
door desirootje
TimJ36 schreef: ↑23 apr 2025, 14:32
Lijkt het ook niet wat om die verhoogde amplitude tussen Lille en Kortrijk aan te grijpen om één van deze verbindingen door te trekken naar Brugge en Oostende?
Een rechtstreekse verbinding die het hoofdstation van Kortrijk overslaat en via de bocht 66/1: Y Leiebrug doorrijdt richting kust.
Eventueel met het compromis om een nieuw station in de bocht aan te leggen dat dan 'Kortrijk Magdalena' zou gaan heten. Dan krijgen we (opnieuw) een doorgaande verbinding verbinding Lille - Brugge - Oostende, en een verhoogde frequentie op de lijn (Kortrijk - Brugge) die daarmee een internationaal karakter krijgt.
Dat lijkt me een verschrikkelijk idee, er is geen nood aan een 2e station in Kortrijk dat 1 trein per uur zou zien gwn zodat Brugge een trein naar Frankrijk krijgt. Niet dat er geld voor zou zijn, de renovatie van het huidige station van Kortrijk kost al meer dan genoeg, om nog maar te zwijgen over de talloze grote stations die nog aangepast moeten worden op vlak van toegankelijkheid. Mochten we hier en daar toch nog nieuwe stations openen, laat het Maldegem zijn, of Zelzate, Destelbergen, Lendelede, Hombeek of een van de gesloten stations tussen Luik en Maastricht.
Op lange termijn zou er een 3e trein Kortrijk-Brugge moeten rijden met een ander stoppatroon, neem daar genoegen mee en leg u erbij neer dat u zult moeten overstappen in Kortrijk om Frankrijk te bezoeken, dat is geen ramp, mensen uit Zottegem doen dat ook en zij zouden voor een gelijkaardig idee geen nieuw station nodig hebben.
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 16:49
door jan_olieslagers
En een station in een bocht is sowieso geen goed idee. Kijk maar eens rond op perron 2 van station Schuman, daar moet er altijd iemand met een "omelet" (of was het een spiegelei?) staan zwaaien voor het vertreksein, omdat de bestuurder niet de hele lengte van de trein kan overzien.
[[ off-topic: zou het kunnen dat dit werk is voor de onderstationsschef en zou dit dan de of toch "een" reden zijn dat die functie in Schuman nog is ingevuld? ]]
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 17:09
door Reuel
Neemt niet weg dat één stoptreinachtig verbinding maar magertjes is naar Lille Flandres, toch een uit de kluiten gewassen metropool met behoorlijk wat werkgelegenheid, shoppinggelegenheid, toerisme en overstappotentieel naar de UK en zowat heel Frankrijk. Uit het hoofd dacht ik dat de stedelijke zone Lille-Kortrijk-Doornik zo'n 2,2 miljoen inwoners heeft, dat is al een serieuze kadet.
Een volwaardige IC-trein en een halfuurdienst vanuit Lille naar West of Oost-Vlaanderen is echt wel welkom. Desnoods enkel in de zonnige helft van het jaar (april-oktober) voor de toeristen dat een mens niet te lang moet staan schilderen als de overstap een beetje onfortuinlijk uitvalt. Opeengepropt moeten staan in drie wagonnetjes Deense Neus kan echt wel beter.
In Basel vertrekt er ook netjes elk half uur een trein naar Frankrijk, terwijl die agglomeratie drie keer kleiner is.
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 18:23
door TKR
Het zou wel sieren om een Lille - Kortrijk - Oudenaarde - Zottegem - Denderleeuw - Brussel-Zuid verbinding te hebben.
Kortrijk overslaan is geen optie, laat die mensen dan maar overstappen. Iets wat met 2 treinen / uur wel doenbaar is.
Ik vermoed ook dat de vraag Brugge-Lille niet zo groot is, al zeker niet vergelijken met de vraag vanuit Brussel.
Uit Brussel heeft men momenteel ook een slechte verbinding naar Lille via Gent, heb ik me laten vertellen.
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 18:57
door desirootje
TKR schreef: ↑23 apr 2025, 18:23
Het zou wel sieren om een Lille - Kortrijk - Oudenaarde - Zottegem - Denderleeuw - Brussel-Zuid verbinding te hebben.
Kortrijk overslaan is geen optie, laat die mensen dan maar overstappen. Iets wat met 2 treinen / uur wel doenbaar is.
Ik vermoed ook dat de vraag Brugge-Lille niet zo groot is, al zeker niet vergelijken met de vraag vanuit Brussel.
Uit Brussel heeft men momenteel ook een slechte verbinding naar Lille via Gent, heb ik me laten vertellen.
Een paar jaar geleden zou ik je gezegd hebben dat dat nooit zou gebeuren, die trein zou competitie kunnen kunnen zijn voor de TGV's naar Lille en de rest van Frankrijk, maar met de ECd en Ouigo lijkt die manier van denken verleden tijd. Het zou mogelijk kunnen zijn, buiten de spits gezien denk ik wel dat 6 rijtuigen (max voor Lille Flandre denk ik) zou volstaan voor Kortrijk-Zottegem-Brussel.
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 21:44
door TimJ36
Uit het
Spoorrapport Regio Kortrijk (Leiedal, mei 2015):
We stellen voor om de snelle IC-trein Oostende-Brugge Torhout-Roeselare-Izegem-Kortrijk te verlengen tot in Lille-Flandres. Zo worden het noorden en midden van de provincie West-Vlaanderen ook beter aangesloten op het HST-netwerk (overstap naar het HST-station Lille-Europe).
Dit zorgt er ook voor dat er voor het grensoverschrijdend treinverkeer tussen Kortrijk en Lille twee vaste rechtstreekse treinverbindingen per uur ontstaan. Dit kan ook ingevuld worden door het toekomstig project van Réseau Express Grand Lille van de Région Nord-Pas de Calais.
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 22:09
door pietje
Als ik dit soort wensen lees, moet ik altijd terugdenken aan de vraag vanuit Limburg om een rechtstreekse treinverbinding tussen Hasselt en Maastricht in te leggen, om zo toch een belanrijke grensoverschrijdende verbinding te creëren waarmee je snel tussen beide provinciehoofdsteden kon reizen.
Uiteraard dacht iedereen daarbij aan een heractivatie van de in onbruik geraakte spoorverbinding.
Er is daar eerst heel lang over gezeurd, tot de NMBS ineens liet weten dat ze idd een rechtstreekse trein gingen inleggen.
Toen die er dan uiteindelijk kwam, bleek die wel een omweg via Luik te maken en daardoor dus voor de meeste geïnteresserden totaal onbruikbaar was...
Dus wie weet komt er wel ooit een verbinding, maar zwordt die uiteindelijk zodaning ingevuld dat niemand er iets aan heeft...
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 22:28
door groentje
Ik ben iets minder rabiaat tegen een bijkomend station in Kortrijk-West, maar dan eerder tussen de Meensesteenweg en Kortrijk-Weide, zo kunnen er meteen ook treinen naar Poperinge en tussen Kortrijk en Brugge stoppen, en je ligt niet in een bocht. Dat bestaande stations in een bocht liggen is nu eenmaal een gegeven, maar dat moeten we niet nog erger maken door bijkomende stations in een bocht te leggen, dat stuk is lang en recht genoeg. Anderzijds ben ik het er wel helemaal mee eens dat het geen prioriteit verdient, en er heel wat andere (her)openingen vele malen urgenter zijn, en goedkoper. Ik zou zelfs nog eerder overwegen een kruisingsstation voor Dendermonde te bouwen thv het St-Blasiusziekenhuis als we toch met geld aan het gooien zijn, zodat de knip van de IC naar St-Niklaas terug kan verdwijnen zonder te moeten kopmaken, met het bijhorende tijdsverlies. Voor alle duidelijkheid, ik denk niet echt dat dit een reële optie is, maar het is soms fijn om te dromen...
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 22:36
door Shrek
Elk halfuur tussen Kortrijk en Lille-Flandres lijkt mij zeker nuttig, maar die trein doorkoppelen is al iets helemaal anders. Naar Brussel is geen goed idee, daar moeten immers dubbeldekkers rijden. Naar Brugge zie ik eventueel nog wel gebeuren, maar zelfs daar lijkt het mij niet meteen een top-idee omdat je dan de vertragingen uit Frankrijk naar de knoop Lichtervelde brengt en omgekeerd problemen in Brugge tot in Frankrijk hinder bezorgen. De oplossing daarvoor is dan een heel ruime buffertijd in Kortrijk, maar dan verlies je een groot deel van het nut ervan.
Ik vrees ergens zelfs dat het omgekeerde gaat gebeuren: Op Antwerpen-Poperinge komen vroeg of laat dubbeldekkers (die zijn nodig op het stuk Gent-Antwerpen) waardoor er ook vanuit Gent naar Lille altijd zal moeten overgestapt worden.
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 23:10
door groentje
Zou met een halfuursdienst tussen Kortrijk en Rijsel de vraag niet genoeg stijgen om daar ook dubbeldekkers in te willen zetten? Moet je natuurlijk wel dubbeldekkers hebben die in beide landen mogen rijden... Het alternatief, de nuttige perronlengte in Lille-Flandres verlengen tot minstens 2 stellen, lijkt me helaas nog onhaalbaarder...
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 23:19
door Shrek
groentje schreef: ↑23 apr 2025, 23:10
Zou met een halfuursdienst tussen Kortrijk en Rijsel de vraag niet genoeg stijgen om daar ook dubbeldekkers in te willen zetten? Moet je natuurlijk wel dubbeldekkers hebben die in beide landen mogen rijden... Het alternatief, de nuttige perronlengte in Lille-Flandres verlengen tot minstens 2 stellen, lijkt me helaas nog onhaalbaarder...
De perrons van Lille-Flandres verlengen lijkt mij iets wat sowieso nodig is, waarom zou dat zo onmogelijk zijn? Zeker als een bijkomend station in Lille het aantal treinen in Flandres zal doen dalen, is er ruimte vrij om het aantal perrons te verlagen maar de resterende perrons te verlengen.
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 23 apr 2025, 23:56
door groentje
De wissels liggen allemaal nogal dichtbij, tenzij je de annex zou verlengen naar voren, op de Place des Buisses, zou dat een hertekening van een groot deel van het rooster betekenen, me dunkt. Nu, ze zijn daar met nog veel wildere plannen bezig, met hun ondergronds station à la Antwerpen-Centraal, dus zo onmogelijk is het wellicht niet, maar toch.
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 24 apr 2025, 08:25
door ovspotter_be
jan_olieslagers schreef: ↑23 apr 2025, 16:49
Kijk maar eens rond op perron 2 van station Schuman, daar moet er altijd iemand met een "omelet" (of was het een spiegelei?) staan zwaaien voor het vertreksein, omdat de bestuurder niet de hele lengte van de trein kan overzien.
[[ off-topic: zou het kunnen dat dit werk is voor de onderstationsschef en zou dit dan de of toch "een" reden zijn dat die functie in Schuman nog is ingevuld? ]]
Even off-topic maar dit is inderdaad de onderstationschef die de boordchef (treinbegeleider) assisteert tijdens de vertrekprocedure, dit gebeurt op deze manier met die spiegeleitjes in de stations Brussel-Centraal, Brussel-Schuman, Brussel-Luxemburg en Ottignies.
Staan deze er niet is het als treinbegeleider zelf wandelen en zo heb ik al eens 6min vertraging gemaakt met 8 M6'en in Brussel-Centraal.
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 24 apr 2025, 08:41
door K V B
groentje schreef: ↑23 apr 2025, 23:10
Zou met een halfuursdienst tussen Kortrijk en Rijsel de vraag niet genoeg stijgen om daar ook dubbeldekkers in te willen zetten? Moet je natuurlijk wel dubbeldekkers hebben die in beide landen mogen rijden... Het alternatief, de nuttige perronlengte in Lille-Flandres verlengen tot minstens 2 stellen, lijkt me helaas nog onhaalbaarder...
De nuttige lengte lijkt daar toch wel een 200m te zijn, wat goed zou moeten zijn voor 8 bakken. Dus twee stellen passen toch?
Re: Regionaal Expresnet Hauts-de-France (Rijsel)
Geplaatst: 24 apr 2025, 08:41
door K V B
ovspotter_be schreef: ↑24 apr 2025, 08:25
Even off-topic maar dit is inderdaad de onderstationschef die de boordchef (treinbegeleider) assisteert tijdens de vertrekprocedure, dit gebeurt op deze manier met die spiegeleitjes in de stations Brussel-Centraal, Brussel-Schuman, Brussel-Luxemburg en Ottignies.
Staan deze er niet is het als treinbegeleider zelf wandelen en zo heb ik al eens 6min vertraging gemaakt met 8 M6'en in Brussel-Centraal.
Kan men geen kamerra's gebruiken? Op sommige netten rijdt men met 12 dubbeldeksrijtuigen zonder treinbegeleider...