Pagina 5 van 6

Re: Stakingen

Geplaatst: 23 mar 2025, 09:20
door ovspotter_be
Dinsdag rijdt (voorlopige cijfers) 70% van de IC-treinen en 66% van de S- en L-treinen.

Re: Stakingen

Geplaatst: 29 mar 2025, 10:47
door ovspotter_be
Maandag rijden (voorlopige cijfers) 50% van de IC-treinen en 33% van de S- en L-treinen.
Door een gedeeltelijke sluiting van het seinhuis van Namur rijden er geen treinen in de provincie Luxembourg.

Re: Stakingen

Geplaatst: 29 mar 2025, 13:20
door TimJ36
De IC23 Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven wordt steeds vergeten in de overzichten van de alternatieve dienstregeling. Heeft de voorbije stakingsperiode nog geen één keer uitgereden. Lijkt wel of deze trein niet meer bestaat? :D

Re: Stakingen

Geplaatst: 29 mar 2025, 13:25
door ovspotter_be
In de overzichten wordt die samengevoegd met de IC-23a in de overzichten, deze staat vermeld als zijnde "Gent-Sint-Pieters - Aalst - Brussel - Brussels Airport-Zaventem - Kortrijk - Oostende".
Meeste treinen rijden wel niet tussen Kortrijk en Oostende.

Re: Stakingen

Geplaatst: 29 mar 2025, 13:44
door TimJ36
Ze maken het wel moeilijk voor de reizigers op het baanvak Kortrijk - Brugge. Wordt hun trein in de stations al verkeerdelijk aangekondigd, doen ze dat nu ook op hun website. Ik zocht op "Oostende", of "Brussel Luchthaven", en uiteraard niet op "Gent Sint Pieters". Enfin, eigenlijk zouden ze deze trein in de markt kunnen zetten als "Rondje Vlaanderen", en er een panoramarijtuig aan toevoegen. Wedden dat het een succes zou zijn? 8)

Re: Stakingen

Geplaatst: 31 mar 2025, 08:07
door TimJ36
Mijn enige trein vandaag (voor een noodzakelijke verplaatsing) is uitgevallen: de IC Oostende - Kortrijk - Gent - Leuven. Zal moeten puzzelen om tijdig op bestemming te komen.

IC 408: De rit valt tussen Roeselare en Kortrijk uit. Maak a.u.b. gebruik van een andere aansluiting.

Ik was er gisteren nog over aan het denken: dit is de enige rijdende trein in de ochtend, als het personeel zich maar niet ziek meldt of er is een defect met het treinmateriaal.

Natuurlijk, in al mijn valse hoop, van het meest optimistische scenario uitgegaan en naar het station begeven om tot de vaststelling te komen dat de trein niet rijdt, althans niet op het baanvak Brugge - Kortrijk... wel vanaf Kortrijk...

Re: Stakingen

Geplaatst: 31 mar 2025, 11:31
door ovspotter_be
Die trein was helemaal niet voorzien om te rijden tussen Roeselare en Kortrijk, maar enkel tussen Kortrijk en Gent.
Zal weer (jammer genoeg) zoveelste geval zijn van miscommunicatie tussen diegenen die de alternatieve treindienst plannen en diegene die instaan voor de routeplanner.

Re: Stakingen

Geplaatst: 31 mar 2025, 20:45
door Elgar
Bij de eerste staakweek was iets dergelijks ook het geval op de S32-verbinding. Als de trein slechts reed tussen Roosendaal en Antwerpen was deze in de planner toch over het hele traject tot in Puurs voorzien. Pas een uur op voorhand werden deze dan deels afgeschaft in de reisplanner.
Had zo al een vermoeden doordat de tegentreinen na kering in Puurs niet voorzien waren.

Re: Stakingen

Geplaatst: 01 apr 2025, 18:30
door 6224
TimJ36 schreef: 29 mar 2025, 13:20 De IC23 Oostende - Kortrijk - Brussel Luchthaven wordt steeds vergeten in de overzichten van de alternatieve dienstregeling. Heeft de voorbije stakingsperiode nog geen één keer uitgereden. Lijkt wel of deze trein niet meer bestaat? :D
Dit is één van verbindingen die afgeschaft is door de NMBS.
In de week van 24 tot 30 maart zijn er veel treinen gewoon afgeschaft door de NMBS: dit had niets met de staking te maken (op woensdagmorgen kon je zien welke treinen er zondag gingen rijden, niettegenstaande dat het personeel zijn stakingsintentie nog moest invullen). In veel depots zaten veel treinbestuurders reserve (of lijnstudie om minder reserves te hebben) en er werden opleidingen gegeven: in een depot met 85 bestuurders waren er vrijdag 17 reserves/lijnstudies. De treinbegeleiders zaten met veel meer op een trein dan normaal voorzien: 6 treinbegeleiders waren geen uitzondering!
Onder mom van een staking werd er blijkbaar een politiek spelletje gespeeld om de vakbonden en het personeel van de NMBS in een slecht daglicht te plaatsen.

Re: Stakingen

Geplaatst: 02 apr 2025, 14:19
door DR-fan
6224 schreef: 01 apr 2025, 18:30 Dit is één van verbindingen die afgeschaft is door de NMBS.
In de week van 24 tot 30 maart zijn er veel treinen gewoon afgeschaft door de NMBS: dit had niets met de staking te maken (op woensdagmorgen kon je zien welke treinen er zondag gingen rijden, niettegenstaande dat het personeel zijn stakingsintentie nog moest invullen). In veel depots zaten veel treinbestuurders reserve (of lijnstudie om minder reserves te hebben) en er werden opleidingen gegeven: in een depot met 85 bestuurders waren er vrijdag 17 reserves/lijnstudies. De treinbegeleiders zaten met veel meer op een trein dan normaal voorzien: 6 treinbegeleiders waren geen uitzondering!
Onder mom van een staking werd er blijkbaar een politiek spelletje gespeeld om de vakbonden en het personeel van de NMBS in een slecht daglicht te plaatsen.
Je kan dat ook anders bekijken: de door de vakbonden beheerste NMBS-directie heeft veel bijkomende treinen afgeschaft zodat de vakbonden toch nog kunnen claimen dat hun actie een succes was. Wie reserve zit is immers werkwillig. :wink:

Re: Stakingen

Geplaatst: 02 apr 2025, 19:43
door groentje
Ik denk dat je het zover niet moet gaan zoeken, om een alternatieve dienstregeling te organiseren die het meeste treinen laat rijden, moet je ook daar personeel voor hebben. Niet alleen bestuurders en treinbegeleiders staken, ook dergelijke planners voeren soms mee actie. Net zoals er ook meer treinen met defecten aan de kant staan (of onderweg defect gaan...) omdat er ook in de ateliers met minder mensen wordt gewerkt...

Re: Stakingen

Geplaatst: 08 apr 2025, 09:57
door klaas
Heeft er iemand een idee waarom sommige treinen tijdens de staking soms hernummerd worden (of zelfs van categorie gewijzigd?).

Ik zat vanochtend op de S4 trein richting Aalst, en die reed vanaf Brussel-Luxemburg volledig volgens de normale dienstregeling (weliswaar ingekort, vanaf Brussel-Luxemburg ipv Mechelen). In de app en op de schermen stond de S4 als afgeschaft, en stond er op hetzelfde uur een L-trein. Wat zou hier de reden achter zijn?

Re: Stakingen

Geplaatst: 08 apr 2025, 10:02
door desirootje
klaas schreef: 08 apr 2025, 09:57 Heeft er iemand een idee waarom sommige treinen tijdens de staking soms hernummerd worden (of zelfs van categorie gewijzigd?).

Ik zat vanochtend op de S4 trein richting Aalst, en die reed vanaf Brussel-Luxemburg volledig volgens de normale dienstregeling (weliswaar ingekort, vanaf Brussel-Luxemburg ipv Mechelen). In de app en op de schermen stond de S4 als afgeschaft, en stond er op hetzelfde uur een L-trein. Wat zou hier de reden achter zijn?
Dat gebeurt soms als een trein in 2 gesplitst wordt, 1 van de 2 helften is de S4, de andere is de L. Of dit enkel gebeurt wanneer beide helften rijden die dag, of dat het algemeen bepaalt is dat de S4 uit Mechelen vertrekt weet ik niet, maar dat lijkt de regel te zijn.

Re: Stakingen

Geplaatst: 08 apr 2025, 17:57
door groentje
Iemand een idee hoe het gegaan is vandaag? Deze morgen stond Brussel-Zuid zo goed als vol, deels door de staking, deels door de aanrijding in Duffel die een hoop treinen heeft doen stranden. Dat moet een serieuze beperking van de capaciteit geweest zijn tegen wanneer begon dat wat op te klaren?

Re: Stakingen

Geplaatst: 08 apr 2025, 18:19
door ovspotter_be
klaas schreef: 08 apr 2025, 09:57 Ik zat vanochtend op de S4 trein richting Aalst, en die reed vanaf Brussel-Luxemburg volledig volgens de normale dienstregeling (weliswaar ingekort, vanaf Brussel-Luxemburg ipv Mechelen). In de app en op de schermen stond de S4 als afgeschaft, en stond er op hetzelfde uur een L-trein. Wat zou hier de reden achter zijn?
Men heeft deze ochtend in Brussel-Luxemburg een materieelwissel (wissel van treinstel) gedaan bij een S4.
En omdat elk treinnummer slechts eenmalig kan worden gebruikt werd het stuk Mechelen – Brussel-Luxemburg hernummerd (en werd dan door het systeem gezien als L-trein) maar dienstregeling bleef hetzelfde.