Re: Dienstregeling 2026 (geldig vanaf december 2025)
Geplaatst: 03 sep 2025, 18:04
Misschien wijk ik hiermee echt te ver af van het topic (zo ja, verplaats maar), maar ik heb eens gecontroleerd of West-Vlaanderen echt zo achteruitgestoken is, afgaand op bovengevoerde discussie: hoe vaak worden de twee grootste steden per provincie met elkaar verbonden?
Ik heb onderstaande criteria gebruikt:
1) Hebben de twee grootste steden van de provincie elk een station?
2) Hoe vaak worden deze steden rechtstreeks verbonden op weekdagen (buiten de spits)?
3) Hoe vaak worden deze steden rechtstreeks verbonden in het weekend?
4) Gemiddelde snelheid van de verbinding (Gebaseerd op de afstand in vogelvlucht tussen de stations, en de reistijd van de snelste verbinding op weekdagen buiten de spits), omdat een IC-trein een betere dienstverlening is tussen deze steden dan een stoptrein.
(Disclaimer: ik heb deze criteria gekozen omdat ze makkelijk en objectief zijn. Je kan natuurlijk beargumenteren dat je het belang van tussenliggende steden, invloedssferen van buiten de provincie, relatie tussen de steden, aantal pendelaars, belang van elk van de steden,... ook mee moet nemen, maar deze factoren zijn veel moeilijker kwantitatief te bepalen. Vandaar deze 'beknopte' versie: hoe makkelijk geraak ik van de grootste naar de tweede grootste stad van de provincie?)
Rang_Provincie_______Stad 1 - Stad 2____________#(week)__#(weekend)__Gem. snelheid (km/u)
1____Antwerpen______Antwerpen - Mechelen_____7________5___________103
2____Namen_________Namen - Sambreville_______4________2___________62
3____Oost-Vlaanderen_Gent - Aalst______________2________2___________50
4____Henegouwen____Charleroi - Bergen_________2________1___________69
5____West-Vlaanderen_Brugge-Kortrijk___________2________1___________53
6____Luik____________Luik - Seraing_____________2_______1___________25
7____Limburg________Hasselt - Genk_____________1_______1___________42
8____Vlaams Brabant__Leuven - Vilvoorde_________0_______0___________40
9____Waals Brabant___Eigenbrakel - Waver________0_______0___________14
10___Luxemburg______Aarlen - Bastenaken________Bastenaken, 2e stad van Luxemburg, heeft geen station meer.
Dus op basis van de verbinding tussen Kortrijk en Brugge kan je zeker niet stellen dat West-Vlaanderen onderbedeeld is. Het staat halverwege de Vlaamse provincies, en sluit de eerste helft af op nationaal vlak. De twee Brabanden doen absoluut nog slechter, hun twee grootste steden worden helemaal niet rechtstreeks verbonden. Anderzijds steekt Antwerpen er met kop en schouders bovenuit, en dat weerspiegelt wel de realiteit: Antwerpen is zeer goed bedeeld op treingebied. En zoals gewoonlijk is Luxemburg weer het kneusje: wat dat betreft is deze conclusie zeker representatief: geen enkele provincie in ons land heeft zo'n slechte treindienst als Luxemburg.
Ik heb onderstaande criteria gebruikt:
1) Hebben de twee grootste steden van de provincie elk een station?
2) Hoe vaak worden deze steden rechtstreeks verbonden op weekdagen (buiten de spits)?
3) Hoe vaak worden deze steden rechtstreeks verbonden in het weekend?
4) Gemiddelde snelheid van de verbinding (Gebaseerd op de afstand in vogelvlucht tussen de stations, en de reistijd van de snelste verbinding op weekdagen buiten de spits), omdat een IC-trein een betere dienstverlening is tussen deze steden dan een stoptrein.
(Disclaimer: ik heb deze criteria gekozen omdat ze makkelijk en objectief zijn. Je kan natuurlijk beargumenteren dat je het belang van tussenliggende steden, invloedssferen van buiten de provincie, relatie tussen de steden, aantal pendelaars, belang van elk van de steden,... ook mee moet nemen, maar deze factoren zijn veel moeilijker kwantitatief te bepalen. Vandaar deze 'beknopte' versie: hoe makkelijk geraak ik van de grootste naar de tweede grootste stad van de provincie?)
Rang_Provincie_______Stad 1 - Stad 2____________#(week)__#(weekend)__Gem. snelheid (km/u)
1____Antwerpen______Antwerpen - Mechelen_____7________5___________103
2____Namen_________Namen - Sambreville_______4________2___________62
3____Oost-Vlaanderen_Gent - Aalst______________2________2___________50
4____Henegouwen____Charleroi - Bergen_________2________1___________69
5____West-Vlaanderen_Brugge-Kortrijk___________2________1___________53
6____Luik____________Luik - Seraing_____________2_______1___________25
7____Limburg________Hasselt - Genk_____________1_______1___________42
8____Vlaams Brabant__Leuven - Vilvoorde_________0_______0___________40
9____Waals Brabant___Eigenbrakel - Waver________0_______0___________14
10___Luxemburg______Aarlen - Bastenaken________Bastenaken, 2e stad van Luxemburg, heeft geen station meer.
Dus op basis van de verbinding tussen Kortrijk en Brugge kan je zeker niet stellen dat West-Vlaanderen onderbedeeld is. Het staat halverwege de Vlaamse provincies, en sluit de eerste helft af op nationaal vlak. De twee Brabanden doen absoluut nog slechter, hun twee grootste steden worden helemaal niet rechtstreeks verbonden. Anderzijds steekt Antwerpen er met kop en schouders bovenuit, en dat weerspiegelt wel de realiteit: Antwerpen is zeer goed bedeeld op treingebied. En zoals gewoonlijk is Luxemburg weer het kneusje: wat dat betreft is deze conclusie zeker representatief: geen enkele provincie in ons land heeft zo'n slechte treindienst als Luxemburg.