Pagina 5 van 12

Geplaatst: 22 feb 2007, 21:07
door Jonathan
Ik denk dat Bobby wil zeggen dat:
Afgeschreven=Volgens de boekhouding niets meer waard.

Maar in de boekhouding wordt alles zo rap mogelijk afgeschreven. Een auto is al na 5 jaar niets meer waard. Zo maken ze kosten en moeten minder belastingen betalen.

De NMBS doet hetzelfde, die maken dan ook kosten, en moeten dan minder belastingen betalen. Wat de afschrijvingtijd van een trein is, weet ik niet, maar die zal ook niet erg hoog liggen, daar zal de NMBS wel voor gezorgd hebben.

Geplaatst: 22 feb 2007, 21:36
door Steven
oud materieel te lang houden is idd minder investeren, maar minder of niet investeren is gelijk aan achteruitgaan, is wat men in de jaren 80 gedaan heeft en waar we nu nog steeds op alle vlakken de gevolgen van voelen

Geplaatst: 23 feb 2007, 09:52
door e49memling
Steven schreef:oud materieel te lang houden is idd minder investeren, maar minder of niet investeren is gelijk aan achteruitgaan, is wat men in de jaren 80 gedaan heeft en waar we nu nog steeds op alle vlakken de gevolgen van voelen
Juist, dank u Mr De Croo

Geplaatst: 23 feb 2007, 18:01
door Terminus
Kan iemand dat van dat leasing-gedoe eens kort toelichten voor de leken hier aanwezig :oops: Ik dacht dat het NMBS-materieel van de NMBS was. Niet dus blijkbaar...

Geplaatst: 23 feb 2007, 18:25
door Dietrich
Net als bij veel bedrijven wordt rollend materiaal e.a. vaak geleased voor x jaar, hierbij betaalt men dus elk jaar een bepaald bedrag die in de boekhouding als kost is ingeschreven. Dit duurt een vooraf bepaald aantal jaren (geen idee hoeveel dit voor locomotieven, treinstellen, enz is), daarna kan men dacht ik voor een resterend klein bedrag het materieel aankopen.

Dus voor het nieuwere materieel betaalt men nog steeds de leasingkost, voor het oude materieel is dit reeds voorbij. De treinen blijven dus voorlopig eigendom van een andere partij totdat de NMBS dit eventueel overkoopt na de leasingperiode.

Geplaatst: 23 feb 2007, 19:12
door e49memling
Je kon op bepaalde loc's soms het plaatje van de eigenaar terugvinden, ik heb nog met IKEA-locomotieven T27-21 gereden (ik moest ze niet zelf in mekaar steken)

Geplaatst: 25 feb 2007, 01:48
door trainman
Het perverse aan dit systeem van sale-and-lease-back is echter dat het materiaal eerst voor de volle pot wordt aangekocht - met hulp van de overheid uiteraard, zoniet zijn er onvoldoende middelen om de aankoop rond te krijgen.
Daarna wordt het materiaal (zowel lok's als wagens) verkocht (sale) aan een financier (Wilminton Trust, Ikea, ..) om het onmiddeliijk weer te huren (lease back). Resultaat op korte termijn : positief voor de boekhouding (men heeft inkomsten door de verkoop). Op lange termijn heeft men wel de leasekost die lang blijft lopen en die per saldo meer kost dan de verkoop ooit heeft opgebracht. De derde financier doet het tenslotte ook niet voor niks.

Geplaatst: 25 feb 2007, 01:50
door nicken
trainman schreef:Het perverse aan dit systeem van sale-and-lease-back is echter dat het materiaal eerst voor de volle pot wordt aangekocht - met hulp van de overheid uiteraard, zoniet zijn er onvoldoende middelen om de aankoop rond te krijgen.
Daarna wordt het materiaal (zowel lok's als wagens) verkocht (sale) aan een financier (Wilminton Trust, Ikea, ..) om het onmiddeliijk weer te huren (lease back). Resultaat op korte termijn : positief voor de boekhouding (men heeft inkomsten door de verkoop). Op lange termijn heeft men wel de leasekost die lang blijft lopen en die per saldo meer kost dan de verkoop ooit heeft opgebracht. De derde financier doet het tenslotte ook niet voor niks.
er schijnen nogal veel belastingcentjes naar de NMBS te gaan,is dat die derde financier?

Geplaatst: 25 feb 2007, 02:10
door paljas
e49memling schreef:
Steven schreef:oud materieel te lang houden is idd minder investeren, maar minder of niet investeren is gelijk aan achteruitgaan, is wat men in de jaren 80 gedaan heeft en waar we nu nog steeds op alle vlakken de gevolgen van voelen
Juist, dank u Mr De Croo
Steven = Herman???
Wauw!! Aangenaam, mijn excellentie!

Geplaatst: 25 feb 2007, 17:10
door e49memling
paljas schreef:
e49memling schreef:
Steven schreef:oud materieel te lang houden is idd minder investeren, maar minder of niet investeren is gelijk aan achteruitgaan, is wat men in de jaren 80 gedaan heeft en waar we nu nog steeds op alle vlakken de gevolgen van voelen
Juist, dank u Mr De Croo
Steven = Herman???
Wauw!! Aangenaam, mijn excellentie!
Juist: slaat op Steven zijn opmerking
Dank u Mr De Croo slaat op de verantwoordelijke politicus van de gebeurtenissen (of het ontbreken hiervan) in de jaren 80 (Sarcasme)
:?

Geplaatst: 25 feb 2007, 17:24
door paljas
Zover was ik ook wel mee hoor :lol:

Geplaatst: 25 feb 2007, 18:34
door Dietrich
Nochtans heeft De Croo er wel voor gezorgd dat lijn 89 van Denderleeuw tot Zottegem vervroegd is geëlektrificeerd eind jaren 80.

Geplaatst: 25 feb 2007, 18:38
door overweg13
En hij heeft er ook voor gezorgd dat NMBS en NMVB de verschrikkelijkste besparingen uit hun hele geschiedenis hebben moeten doorvoeren, en dat op een hallucinant geïmproviseerde manier, waardoor o.a. weekenddiensten binnen de geldigheidsperiode van sppor- en busboekjes verdwenen. Bovendien heeft hij ook tariefverhogingen opgelegd die het fiasco van IC-IR mee helpen verklaren.
Ik heb maar een vraag meer: wie zal zijn opvolger zijn, want de hoogconjunctuur van het OV kan niet blijven duren.

Geplaatst: 25 feb 2007, 18:51
door Duikbril AM86
Dietrich schreef:Nochtans heeft De Croo er wel voor gezorgd dat lijn 89 van Denderleeuw tot Zottegem vervroegd is geëlektrificeerd eind jaren 80.
Dan zijn wij diene mens heel dankbaar voor. :D

Geplaatst: 25 feb 2007, 19:19
door Trainspotterke
Dietrich schreef:Nochtans heeft De Croo er wel voor gezorgd dat lijn 89 van Denderleeuw tot Zottegem vervroegd is geëlektrificeerd eind jaren 80.
Woont Decroo toevallig niet in Brakel, langsheen deze spoorlijn in kwestie... ? :roll: