Pagina 5 van 6

Geplaatst: 20 mei 2007, 22:19
door am62
Joris schreef:Hallo,
am62 schreef:
Joris schreef:Hallo,
Hij had hem gewoon nooit afgevraagd waarom er nu in hemelsnaam een brandweerman bij die 41'ers was meegeleverd...
Groeten,
Joris De Mol
Als ik me niet vergis is dit een creatie van de HGBTF'er (zijn naam ontsnapt me) uit Loppem !
Klopt! Dat stond destijds in de babbelhoek als ik me niet vergis.
En ik ben het er vergeten bijzetten, waarvoor mijn excuses!
Groeten,
Joris De Mol
geen excuses, maar ik vond het wel verschrikkelijk goed gevonden... de man uit Loppem (ah ja Treinspotterke dacht ik) heeft een goeie invalshoek !

Geplaatst: 21 mei 2007, 07:56
door carlos
Adler schreef:Ik vind toch dat de NMBS deze voorvallen nogal licht opvat of in elk geval weinig informatie geeft hierover. Dat er tot nu toe bij de verschillende branden geen slachtoffers zijn gevallen is puur geluk denk ik. Bij de beelden op tv was gisteren duidelijk te zien dat een groot deel van het interieur sterk beschadigd was door de brand.
Wat als er eens brand uitbreekt in een volledig bezet motorstel en er paniek uitbreekt bij de reizigers? Hoeveel tijd vraagt het om de trein tot stilstand te brengen, de deuren te openen en alle inzittenden te laten uitstappen langs de 2 smalle deuren op een plaats waar geen perron is? Of in het ergste geval als de deuren niet meer zouden openen de evacuatie langs een raam te laten gebeuren?
Als bij dezelfde reeks een aantal keren brand ontstaat betekent dit toch duidelijk dat er een ernstige constructiefout is. Kent men deze fout of doet men wel voldoende onderzoeken om de fout op te sporen?
Als dit zich in Duitsland had voorgedaan, had het EBA (Eisenbahn Bundesamt) de hele reeks al lang aan de kant laten zetten om de oorzaak op te sporen en een afdoende oplossing te vinden. Of in het ergste geval de toelating definitief in te trekken zoals is gebeurd met de volledige reeks ICE-TD.
In ons land is het het Directoraat-generaal Vervoer te Land die de vergunningen aflevert maar ik heb nog nooit een onderzoek weten gebeuren of een toelating weten intrekken.
Waarschijnlijk moet er weer eerst een ongeval gebeuren met tientallen doden en gewonden voor men in actie schiet, zoals steeds het geval is in dit land.

ter info: VR Finland had ook zo'n motorstellen besteld. Een aantal werd geleverd, doch deze hebben nooit de acceptatietesten doorstaan.
Resultaat: retour naar fabrikant en annulatie van het contract?

waar zijn die geretourneerde stellen gebleven? (geleverd aan NMBS?)

Geplaatst: 21 mei 2007, 12:12
door Dietrich
Dat zal wel niet denk ik, de AR41 was toch gebouwd naar het model van een I11? Lijkt mij vreemd dat men in Finland dan juist dezelfde modellen zou gekregen hebben.

Geplaatst: 21 mei 2007, 12:50
door Steven
Dietrich schreef:Dat zal wel niet denk ik, de AR41 was toch gebouwd naar het model van een I11? Lijkt mij vreemd dat men in Finland dan juist dezelfde modellen zou gekregen hebben.
niet naar het model want daar lijken ze niet op, wel naar de comfortnorm (in 2de klasse), dan spreken we over individuele zetels, bagage rekken in langsrichting ipv dwarsrichting, airco, omroepinstallatie,...

Geplaatst: 21 mei 2007, 12:58
door Dietrich
Was het niet de bedoeling van dezelfde neus te hebben als een I11-stuurstand? Ontwerpen die gemaakt zijn bevestigen dat toch (staan ergens op dit forum), maar het uiteindelijke resultaat is iets anders uitgevallen. De ramen met die doorlopende zwarte band komen ook van de I11 (en MS96).

Geplaatst: 21 mei 2007, 13:30
door Steven
ik heb voor de mw41 nooit een neusontwerp gekend dat gelijkend was als i11 of ms96

Geplaatst: 21 mei 2007, 13:49
door JC
Ik neem dagelijks een 41 van Gent-Sint-Pieter naar Gent-Dampoort. Gelukkig duurt dit maar 9 minuten ! Ondertussen weet ik ongeveer waar ik moet gaan zitten, maar als je op de verkeerde plaats zit krijg je er gratis een massagebeurt bij.
Deze stellen kunnen soms hevig trillen wanneer ze stilstaan in een station. Ik ben er niet weg van, ze blijven ver weg van het comfort van een I11, een AM96 of een M6.

Geplaatst: 21 mei 2007, 14:07
door Patrick
JC schreef:[...], maar als je op de verkeerde plaats zit krijg je er gratis een massagebeurt bij.
Deze stellen kunnen soms hevig trillen wanneer ze stilstaan in een station. [...]
Nieuw koosnaampje voor deze stellen: de vibrators :lol:

Geplaatst: 21 mei 2007, 14:52
door Dietrich
Steven schreef:ik heb voor de mw41 nooit een neusontwerp gekend dat gelijkend was als i11 of ms96
Tekening heeft op dit forum gestaan, je bent hier al veel langer als mij dus je moet ze zeker wel gezien hebben. :) Het was een veel minder platte neus dan nu, in de zin van een I11.

Dat er ooit een neus was zoals MS96 heb ik niet gezegd, ik zei dat men de zwarte band rond de ramen ook wel ongetwijfeld zal hebben overgenomen van MS96 en I11.

Geplaatst: 21 mei 2007, 20:36
door Jean
Patrick schreef:
JC schreef:[...], maar als je op de verkeerde plaats zit krijg je er gratis een massagebeurt bij.
Deze stellen kunnen soms hevig trillen wanneer ze stilstaan in een station. [...]
Nieuw koosnaampje voor deze stellen: de vibrators :lol:

Er zit een Amerikaanse motor in (van Cummins ) , bij sommige MW zou je eerder denken dat ze er een Harley Davidsonmotor in gehangen hebben gelijk die soms kunnen trillen :lol:

Geplaatst: 21 mei 2007, 21:50
door Duikbril AM86
JC schreef:Ik neem dagelijks een 41 van Gent-Sint-Pieter naar Gent-Dampoort. Gelukkig duurt dit maar 9 minuten ! Ondertussen weet ik ongeveer waar ik moet gaan zitten, maar als je op de verkeerde plaats zit krijg je er gratis een massagebeurt bij.
Deze stellen kunnen soms hevig trillen wanneer ze stilstaan in een station. Ik ben er niet weg van, ze blijven ver weg van het comfort van een I11, een AM96 of een M6.
Ik zeg daar wasmachines tegen omdat ze zo heen en weer wiegen als een wasmachines, die de was aan het droog zwieren is. :D

Afbeelding Konden ze nu geen beter stel uitkiezen voor een playmobil uitvoering. :D

Geplaatst: 21 mei 2007, 22:25
door Jonathan
In de topic 15/08/1974 vond ik dit lijstje met uitgebrande 41'ers!

4109 2001 0 gebrand Erquelinnes 6/4/2005
4117 2001 0 uitgebrand in Mol op 09/03/2002
4192 2003 0 beschadigd bij aanrijding met vrachtwagen in Wondelgem op 18/03/2004

Geplaatst: 21 mei 2007, 22:48
door Steven
Jonathan schreef:In de topic 15/08/1974 vond ik dit lijstje met uitgebrande 41'ers!

mmm toch een foutje denk ik, in 1974 dergelijke onderwerpen al? wist men het dan al zo snel ? :lol: :lol:

Geplaatst: 21 mei 2007, 22:52
door trainfreak
Steven schreef:
Jonathan schreef:In de topic 15/08/1974 vond ik dit lijstje met uitgebrande 41'ers!

mmm toch een foutje denk ik, in 1974 dergelijke onderwerpen al? wist men het dan al zo snel ? :lol: :lol:
Toch geen foutje :wink:
Staat ergens in 'Algemeen'

Geplaatst: 22 mei 2007, 09:31
door pietmol
Joris schreef: En dan nog... De 3001 CFL en de 4117 NMBS gingen in vlammen op in de garantie-periode (bij mijn weten toch).
De hedendaagse toestand: van de 3001 blijft enkel de kast over, die is nooit hersteld, en de 4117, die roest dacht ik ook nog altyd weg in hasselt, ik dacht wel dat die al een kuis & pluk beurt gekregen heeft..
Groeten,
Joris De Mol
ik geloof dat CFL een financiele schadeloosstelling verkoos boven de herstelling/vervanging van de 3001.