Pagina 5 van 38

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 24 okt 2009, 00:04
door groentje
Excuseer, ik dacht dat het over het GEN ging. Mijn fout.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 14:43
door wooter
Pagina 5, en ik weet nog altijd niet waarom de verbinding er moet komen. Tijdswinst is nihil, verbindingen worden al verzorgd, en ik zie niet in waarom een trein een loop rondom Zaventem moet nemen.

Wel verliezen we de kans om ooit nog iets aan het verkeersprobleem vanaf Kontich tot Brussel iets te doen... Ik zeg maar wat, een centrale snelweg voor doorgaand verkeer, en een buitenste snelweg voor lokaal verkeer, zoals... Goh, zoals overal ter wereld behalve België... :)

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 14:49
door K V B
wooter schreef:Pagina 5, en ik weet nog altijd niet waarom de verbinding er moet komen. Tijdswinst is nihil, verbindingen worden al verzorgd, en ik zie niet in waarom een trein een loop rondom Zaventem moet nemen.
Tijdswinst van en naar de luchthaven zal er voor een hoop verbindingen zeker zijn.
Wel verliezen we de kans om ooit nog iets aan het verkeersprobleem vanaf Kontich tot Brussel iets te doen... Ik zeg maar wat, een centrale snelweg voor doorgaand verkeer, en een buitenste snelweg voor lokaal verkeer, zoals... Goh, zoals overal ter wereld behalve België... :)
Meer asfalt lost de verkeersproblemen in de Vlaamse Ruit niet op. Dat heeft men ongeveer overal in de wereld al door, behalve in België :)

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 15:09
door Steven
Dat van die supersnelweg was origineel inderdaad het doel van die strook tussen antwerpen en brussel, maar heeft men al snel opgegeven wegens niet echtzinvol door nog meer beton te gieten en de ring in Brussel dus nog meer te gaan overbelasten met het extra potentiaal aan auto's. Maar met het optimaliseren van de A12 via Boom valt ook al een serieuze verbetering te verwachten en verder heb je ook nog steeds de optie openbaar vervoer die op die oppervlakte een grotere vervoerscapaciteit kan aanbieden.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 15:13
door Steven
wooter schreef:Pagina 5, en ik weet nog altijd niet waarom de verbinding er moet komen. Tijdswinst is nihil, verbindingen worden al verzorgd, en ik zie niet in waarom een trein een loop rondom Zaventem moet nemen.
Vanuit Mechelen, Antwerpen en de kempen zijn de verbindingen alles behalve te noemen naar de luchthaven. Het is voor die mensen die men die verbindingen maakt. om de mogelijkheden optimaal te maken heeft men er voor gezorgd dat hij de vorm krijgt die men er nu van aan het maken is. Een trein Leuven Brussel via de luchthaven zonder kopmaken is dan perfect mogelijk. Ook Mechelen Leuven via de luchthaven is dan perfect mogelijk. Ook een IR Namur, Gembloux, Ottignies, Brussel Luxemburg, Shuman, luchthaven, Mechelen, Antwerpen is dan mogelijk (om maar een voorbeeld te geven). Door een verbinding als deze laatste maak je als het ware een tweede NZV Brussel aan (wat de opzet van die nieuwe tunnel in de shumanwijk is).

In Brussel Luxemburg en Shuman zijn er dan voldoende verbindingen beschikbaar naar de rest van de stad.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 16:54
door K V B
Steven schreef:
wooter schreef:Ook een IR Namur, Gembloux, Ottignies, Brussel Luxemburg, Shuman, luchthaven, Mechelen, Antwerpen is dan mogelijk (om maar een voorbeeld te geven). Door een verbinding als deze laatste maak je als het ware een tweede NZV Brussel aan (wat de opzet van die nieuwe tunnel in de shumanwijk is).

In Brussel Luxemburg en Shuman zijn er dan voldoende verbindingen beschikbaar naar de rest van de stad.
Een IR Namur - Schuman - Mechelen - Antwerpen is nu ook al mogelijk. En een L-Trein Schuman - Luchthaven ook. Waarom zijn die er eigenlijk nog niet? Vooral voor een trein vanuit de Europese wijk naar de luchthaven moet er toch potentieel zijn...

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 17:00
door Steven
Vanuit shuman en bxl lux tracht men nu niet te veel extra treinen in te leggen dit door de werken die aldaar bezig zijn. Enkel in de spits zie je er een aantal extra treinen rijden. Dit komt omdat al die vertakkingen aldaar in heraanleg zijn, dit terwijl het gewone treinverkeer er ook nog moet plaatshebben. Momenteel is men zo bezig om de vertakking tussen 161 en 26 komende van Ottignies naar Brussel in te korten van 2 naar 1 spoor. Langs de andere kant komende van L26 naar 161 (om etterbeek binnen te rijden) is men dan bezig deze boog aan te passen van enkel naar dubbelspoor. men tracht enkel de sporen van de 161 te gebruiken tussen Brussel Luxemburg en Etterbeek zodat als die andere mannen daar aan de sporen aan het werken is men ze niet alle 10 min moet laten stoppen voor een trein. Het complexe geheel van alle sporen in dienst houden en ze toch ook heraanleggen.

Trouwens Shuman als eerste station is heden niet echt praktisch. Het is heden zo dat alle treinen die schijnbaar toch in Shuman hun eerste vertrek hebben toch van Schaarbeek komen of anders van de NZV.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 17:23
door wooter
Het is me nog altijd niet duidelijk. Er rijden nu al treinen van Brussel naar de luchthaven, en van Leuven naar de luchthaven. Een trein die van Brussel naar Leuven gaat over de luchthaven zal nog altijd enkel bevolkt worden met mensen die in de luchthaven moeten zijn, want de rechtstreekse verbinding Brussel-Leuven is nog altijd sneller.

En het is nu niet alsof het Diabolo project nodig was om de lijn doorheen Mechelen te verbinden met de luchthaven.

De E19 zal nog altijd een parkeerplaats blijven nu dat de middenste stroken wegvallen, als de R0 ontdubbeld wordt... En om van de A12 een degelijke verbinding te maken, zijn we ook nog ver vanaf...

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 17:38
door Steven
Vanuit Mechelen win je bijna drie 25 (rit+overstaptijd) minuten om naar de luchthaven te gaan. De mensen uit Mechelen moeten nu eerst naar Brussel, daar overstappen en dan naar de luchthaven. In de toekomst staan ze op een 11 min in de luchthaven nu is dat er rond de 35. Zodoende kan je meer mensen per trein naar de luchthaven krijgen daar waar ze nu voor de auto kiezen omdat ze de omweg via Brussel nogal raar vinden. Idem voor mensen uit Antwerpen. Zelfs mensen uit NW Vlaams Brabant (de gemeente Londerzeel en Kapelle o/d Bos hebben zo een snellere rit naar de luchthaven per trein.

De mensen vanuit Dendermonde krijgen dan zelfs de keuze om het via Brussel of over Mechelen naar de luchthaven te proberen. Hoe meer opties je mensen geeft om de trein te nemen hoe groter de kans ze het ook effectief doen. Samen met de ontsluiting geef je Vilvoorde wat ademruimte, de snellere treinen zullen namelijk allemaal via de L25N rijden en niet via de L25 zoals nu. Dit zorgt er voor dat het GEN dat wel via de 25 en 27 zal rijden betere mogelijkheden heeft.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 18:12
door thejay
De snelste reisroute is nu in Vilvoorde over te stappen op een bus van De Lijn. Die rijdt minstens elk kwartier en is in ongeveer 10' (cargo-zone) tot 15' (passagiersterminal) op de luchthaven, afhankelijk waar je moet zijn.
Soms is het zelfs sneller om al in Mechelen bus 682 of 683 te pakken, die doen er iets meer als 30 minuten over.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 19:27
door giuseppe
Maar wordt het dan Bijvoorbeeld Luik-Leuven-Zaventem-Mechelen-Antwerpen, of is het toch de bedoeling dat alle treinen verder richting Brussel rijden?

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 27 okt 2009, 20:12
door K V B
wooter schreef:Het is me nog altijd niet duidelijk. Er rijden nu al treinen van Brussel naar de luchthaven, en van Leuven naar de luchthaven. Een trein die van Brussel naar Leuven gaat over de luchthaven zal nog altijd enkel bevolkt worden met mensen die in de luchthaven moeten zijn, want de rechtstreekse verbinding Brussel-Leuven is nog altijd sneller.
Ik denk dat een trein leuven - luchthaven - brussel, eens die niet meer kop hoeft te maken, niet noodzakelijk veel langzamer zal zijn. Maar ik denk dat het zowieso beter is om een Leuven - Luchthaven - Mechelen - Antwerpen te laten rijden.
En het is nu niet alsof het Diabolo project nodig was om de lijn doorheen Mechelen te verbinden met de luchthaven.
Het Diabolo project lost wel meer problemen op. Zo heb ik het hele sporenplan ten noorden van Brussel zitten bestuderen en moeten vaststellen dat Steven gelijk heeft dat op dit moment de verschillende categoriën treinen die van Antwerpen komen mekaar inderdaad vaak in de weg zitten, wat het niet triviaal maakt om daar veel vaker en sneller te rijden. De nieuwe lijn lost dat probleem ook op.

De E19 zal nog altijd een parkeerplaats blijven nu dat de middenste stroken wegvallen, als de R0 ontdubbeld wordt... En om van de A12 een degelijke verbinding te maken, zijn we ook nog ver vanaf...
Weet je, je mag de E19 nog zo breed maken als je wil, het zal een grote parkeerplaats blijven in de spits. Files worden mischien wel korter in km als je de weg verbreed, maar niet in tijd. De cruciale factor in het onstaan van de files op de E19 is niet het aantal rijstroken, maar de (beperkte) capaciteit van de Brusselse ring, en de Brussels binnenstad.
Kort gezegd: Als er meer auto's per uur naar Brussel rijden dan Brussel kan absorberen dan krijg je files. En dat staat geheel los van hoe breed de wegen zijn.

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 28 okt 2009, 14:39
door KRIS LOVROVIC
Als ze nu slim zijn én toekomstgericht dan doen ze het zo:
De lijn inderdaad doortrekken richting Antwerpen.
Daar niet noodzakelijk enkel richting centrum,
maar er valt ook te denken over richting ...Deurne luchthaven!
De spoorlijn die ooit bestaan heeft vanuit Hoboken naar Mortsel: hewel, de bermen liggen er nog!
Waarom?:
Zaventem is overbezet... waarom geen verbinding tussen de luchthavens van de twee grootste economische steden van het land??
Waarom dus niet de twee luchthavens doen samenwerken en dàt via een snelle spoorverbinding tussen de twee punten?!
En dan nu nog een moedige politieker die de nog te bouwen Grote Ring rond Antwerpen ook een afrit "Station Airport Antwerpen HST geeft...

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 28 okt 2009, 15:39
door pietje
om kort te antwoorden: omdat het vliegveld in Deurne niet echt een volwaardige luchthaven is, zolang de startbaan niet verlengd wordt, en laat ons eerlijk zij: die verlenging komt er NOOIT, we zijn toch het Oosterweeldebacle nog niet vergeten ?

Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N

Geplaatst: 28 okt 2009, 19:37
door pietje
Effe een update over de tunnels die ze onder de landingsbaan doorboren.
De tunnelboor is aan het einde van de 2de tunnel.
Alles wordt in gereedheid gebracht voor een showke (voor de pers), waarna de machine kan gedemonteerd worden en terug naar Duitsland.

Nu kan men beginnen met de waterafvoer in de 2de tunnel (1ste is reeds gedaan), de tussenverbindingen, ... en dan de eigenlijke spoorwerken.

Hoe ver staan eigenlijk de andere werken?