Mijn ideaal spoorwegnet

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

pietje schreef:
We moeten eens af van het streven om het openbaar vervoer alleen maar goedkoop te maken, als mensen voor 50€ een heel jaar mogen sporen, maar wel 90% van de keren rechtstaand, dan gaan ze toch geneigd zijn om met de auto te rijden. Indien het vele malen duurder is, maar men heeft ongeveer hetzelfde comfort en snelheid al met de wagen, dan weet ik dat het merendeel voor het openbaar vervoer zal kiezen.
Inderdaad. Zwitserland is een goed voorbeeld. Wat Zwitserland ook leert is dat de sleutel tot een goed OV bij het parkeerbeleid zit, niet bij het gratis weggeven.
Waar ik werk komt de helft van het personeel met het OV. En dat terwijl ons bureau eigenlijk helemaal niet zo goed met het OV ontsloten is. Er zijn echter maar 250 parkeerplaatsen voor 1900 medewerkers...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja kvb al vergeten da in belgie amper een paar industriezones aangesloten zijn op openbaar vervoer? er is amper een handvol industriezones aangesloten op de trein, dan spreken we nog ni van de bus, er is hier aardig wat werk aan de winkel om da te bekomen, daarna nog de parkeermogelijkheden hervormen. het feit dat enorm veel mensen een firmawagen hebben reduceren (en dat zijn er echt wel heel veel)
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Bericht door K V B »

willem schreef:Tja het is tegenwoordig de mentaliteit om voor alles de auto te nemen. Ik rij bijzonder weinig met de auto, ik heb dat ding bijna nooit nodig.
Ik heb ook geen auto. Ik ben lid van "Mobility" (een Zwitsers autodelen netwerk dat er best mag zijn) voor als ik er een nodig heb, en ga verder met de fiets naar mijn werk.
Met de trein rijden is eerder een hobby voor mij. Jammer dat het vorige weekeinde 48 uur lang pijpenstelen geregend heeft, want ik wil al een tijdje eens een rondje Bodensee doen.

Wat mij opvalt als ik in België kom is dat er ondertusse wel een stuk meer bussen rijden dan in mijn jeugd, maar dat die niet noodzakelijk makkelijk te nemen zijn, of aantrekkelijk. En dat komt omdat men teveel op de lage prijs rekent om reizigers aan te trekken, en niet op de kwaliteit.

- Een buslijn moet overzichtelijk zijn. Dat wil zeggen dat er volgens een vaste kadans en een vast traject gereden dient te worden, en dat zeven dagen op zeven. Mijn schoonzus woont in Aalter en werkt in Maldegem. Ik merkte eens op dat tegenwoordig de bus naar Maldegem elk uur rijd (in mijn jeugd waren dat nog maar een paar ritten per dag). Zij heeft dat eens een weekje uitgeprobeert. Op maandag ging het goed. Op dinsdag ging het mis, want de bus die op ze op maandag nam rijdt op dinsdag (en alleen op dinsdag) een andere route. Op die manier krijg je geen mensen in de bus. Een dienstregeling met voetnoten is een slechte dienstregeling. Een dienstregeling met afzonderlijke tabellen voor werkdagen en het weekeinde eveneens. Bij de NMBS hetzelfde. Eigenlijk hoort het enige verschil tussen een werkdag en een weekenddag bij de P treinen te vinden zijn.
Probeer ook eens op de website van de lijn een route te plannen. Dat kan ook stukken beter. Zie maar naar de DB of de SBB.
- Er moet met het juiste materiaal gereden worden. De buslijn van Brugge naar Breskens nam ik vroeger best vaak, en die werd toen gewoon door Zuidwestnederland gereden. Met een wel al wat op jaren gekomen bus, maar een met vijtig zitplaatsen, en bagagerekken waar je wat aan had. Toen besloten de Lijn en Zuidwestnederland op het traject samen te werken. Het gevolg was dat de helft van de ritten uitgevoerd werden door stadsbussen die met moeite boven de 60 kwamen, en die vooral staanplaatsen aanboden. Voor een rit van anderhalf uur geen pretje. (En waarom moest die rit anderhalf uur duren?)

En plaats van te dromen over het heropenen van al jaren opgebroken spoorlijnen (is wel leuk, maar er is niet een oneindige hoeveelheid geld beschikbaar) zou men eerst eens kunnen denken aan een echt snelbusnet. Een busnet dat de mazen in het spoorwegnet dicht. Zoals een Ieper - Brugge, en een Gent - Zelzate - Terneuzen. Met bussen die eerder op tourincars dan stadsbussen lijken. Met een tariefsysteem waar je gewoon een kaartje van A naar B kan kopen ipv. je eerst in een zonesysteem te moeten verdiepen. Bussen die van een duidelijk herkenbaar en centraal busstation vertrekken. In vele landen slaagt men er zelfs in dergelijke busdiensten kostendekken of zelfs met winst uit te baten. Maar in België mag dat niet.

Als je goed OV aanbiedt mag het best wat kosten. Het OV in Bern en omstreken is naar Belgische normen duur. Maar het OV heeft wel een aandeel van 50% in het woon-werk verkeer, en 60% in het woon-winkel verkeer.
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Mannen, ik wil niet moeilijk doen, maar nu beginnen we toch ferm van het originele topic af te dwalen, hé! :wink:
Als je verder wilt babbelen over de Nederlandse Arbo-wetgeving en wat nog allemaal, open dan een nieuw topic, hé! :wink:

Bij deze is de topic gesplitst! :wink:
De vorige commentaren kun je op deze link terugvinden: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?t=2451

Mvg,

Xavier
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Trainspotterke schreef:Volgende stopplaatsen in de provincie Oost-Vlaanderen zouden dus heropend worden:

Oudenaarde-Centrum, (Kluisbergen), (Leupegem), Zelzate, Rieme-Ertvelde, Oppuurs, Sint-Amands, Baasrode-Noord (en Gijzegem).

Eventueel zou ik ook nog Sint-Denijs-Flanders-Expo openen. Eigenlijk op ongeveer dezelfde plaats als het vroegere station van Sint-Denijs-Westrem, maar dan wat meer richting Gent, ter hoogte van de E40-brug, zodat bezoekers voor Flanders Expo gemakkelijk per trein kunnen komen.
Oppuurs en sint amands zijn niet in oost-vlaanderen
Gebruikersavatar
Joris
Berichten: 2851
Lid geworden op: 03 feb 2006, 21:36
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Trainspotterke, komt er eigenlijk nog een vervolg voor de andere provincies?
Want, je was eigenlijk goed bezig...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Joris schreef:Hallo,
Trainspotterke, komt er eigenlijk nog een vervolg voor de andere provincies?
Want, je was eigenlijk goed bezig...
Groeten,
Joris De Mol
Ja, ik zal eens kijken voor een vervolg voor de andere provincies ook! :wink: Maar eerst terug een beetje inspiratie opdoen. :D
Plaats reactie