Adler schreef:Er zijn inderdaad 30 ETR-500 treinen met ETCS tussen Rome en Napels in gebruik. Men kan het dus wel, alleen hier niet.
Wel een klein verschil: daar rijden er zo weinig treinen dat de voorgaande trein al lang in Napels of Rome staat wanneer de volgende moet vertrekken. Met andere woorden: zeer lage frequentie op deze lijn waardoor evengoed het normale beveiligingssysteem SCMT/RS4 kan gebruikt worden.. Een probleem met de ETCS is dus feitelijk geen probleem want je kan evengoed op zicht/op laterale seinen rijden gezien de lage frequentie. Men moest het gewoon installeren omdat men al over de deadline was van de EU waarop nog oude systemen geïnstalleerd mochten worden (Alhoewel Duitsland ook over de deadline was voor de NBS Nürnberg-München, heeft men van de EC heeft een uitzondering bekomen, in 2009 wordt hier ook ETCS-2 geïnstalleerd)
Op de L4 zullen er echter wat meer komen te rijden : één Thalys per 2u in elke richting, één Brecht-pendel om het uur in elke richting (of om de 2 uur?), vier shuttles Brussel-Den Haag in elke richting, één shuttle Brussel-Amsterdam om het uur in elke richting (vervanging Benelux). Als je dan zonder ETCS zit, is dat een serieuzer probleem dan in Italië..
