Pagina 5 van 6
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 06 feb 2008, 00:28
door Steelwheels
Shrek schreef:Steelwheels schreef:Het zou eens tijd worden. In NL staan we te popelen om die storingsgevoelige aftandse type 11 nu eens door een stukje Duitse hightech te mogen vervangen.
Als je dat van een reeks 11 zegt, wat vinden jullie dan van de 25.5?
leuke foto trouwens

Deze machine schijnt voor lange mensen geen fijne lok te zijn. Een collega (ex Railion) hebben wij eens beetgenomen om te zeggen dat de 25.5 weer werd ingezet in de Benelux omdat er teveel type 11 defect waren. Hijwas er totaal niet blij mee. Dus neem ik aan dat ik er net zo over denk aangezien ik ook 1m97 meet.
Grt Willem
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 06 feb 2008, 00:56
door Steelwheels
Steven schreef:die duitse hightech laat wel pluimen schieten momenteel door zoveel tijd te nemen voor een homologatie
Dit is nu de ham vraag. In NL is de Traxx door Lloyds gekeurd mede namens de vervoerder en de fabrikant voor multimodaal gebruik. Lloyds is op Europees niveau de instantie die goedkeuring geeft aan het multimodale gebruik ervan of wil hier zich sterk voor maken. Dit is althans wij mij ter ore is gekomen.
Na geslaagde proefritten in België met de 125 lijkt er nu een vreemde situatie te onstaan. Nederlandse Traxxen die België niet in mogen en Belgische Traxxen die niet naar Nederland mogen omdat deze daar nog niet zijn goedgekeurd. Technisch is het dezelfde lok voor 99,5% maar er draait helaas een andere niet goedgekeurde softwareversie op?
Zodra de Traxxen (113-116) vanuit Nederland de grens over mogen zal de NMBS tevens moeten mee betalen aan de leaseprijs. Dus ik denk dat hier het echte probeem ligt. (pingping, poet, pegels, slappe was, euri's). De 124,125,126 zouden trouwens waarschijnlijk ook niet voor de Benelux ingezet gaan worden. Alleen voor L4 tot Noorderkempen.
Nog even een klein storingslijstje van vandaag:
1192 50% tractie H1 afgezonderd ivm maximaal op M1.
1187 50% tractie H2 afgezonderd ivm niet volledig inkomen ventilatie op M2.
Morgen maar weer kijken of we met 100% Brussel halen
groet W.
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 06 feb 2008, 01:10
door Steelwheels
Steven schreef:op 3000V heb ik met een reeks 11 nog niet noemenswaardig meer problemen gehad dan een andere reeks uit belgie (ik kom niet op het ns net en ken bijgevolg de reacties van de loc op 1500V niet persoonlijk). In mijn ogen is de opstart van een reeks 11 die lang heeft stil gestaan het gevoeligste aangezien hij dan een tijd zonder druk in de hoofdreservoirs heeft gestaan. zorg dat die beestjes voldoende ventilatie hebben en ze zullen al veel minder problemen verkopen. zeker in de zomermaanden.
Dat is mijn idee ook. Onder 3kV rijden ze bijna alijd beter dan onder 1,5kV. Tijdens overstand te NL staan ze bijna altijd continue op, echter zonder ventilatie in. In de Watergraafsmeer en voorheen tijdens overstand in Rotterdam is/was er namelijk een geluidshinder probleem. De ventilatie moest uit. Lucht houden de beestjes ook wel als alle kranen maar goed zijn dichtgezet.
grt Willem
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 08 feb 2008, 22:42
door Bibke
rvdborgt schreef:Een (de?) gewezen chef van de werkplaats in Schaarbeek vertelde onlangs al eens dat reeks 11 hem slapeloze nachten en hoofdbrekens bezorgde, en wel doorlopend. FLV-FGSP kan daar misschien meer over vertellen. Ik heb de indruk dat ze nooit zonder problemen zijn geweest, alleen soms meer dan anders.
Groetjes,
Rian
Ik heb de gisterenmiddag nog de chef van de 11en gesproken. En ze leveren hem nog steeds slapeloze nachten op.
Woensdag stonder er 2 11en in de loods en gisteren 3.
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 09 feb 2008, 00:01
door dentheo
Bibke schreef:rvdborgt schreef:Een (de?) gewezen chef van de werkplaats in Schaarbeek vertelde onlangs al eens dat reeks 11 hem slapeloze nachten en hoofdbrekens bezorgde, en wel doorlopend. FLV-FGSP kan daar misschien meer over vertellen. Ik heb de indruk dat ze nooit zonder problemen zijn geweest, alleen soms meer dan anders.
Groetjes,
Rian
Ik heb de gisterenmiddag nog de chef van de 11en gesproken. En ze leveren hem nog steeds slapeloze nachten op.
Woensdag stonder er 2 11en in de loods en gisteren 3.
Deze voormiddag reed er eentje netjes opgepoetst alleen naar Roosendaal, dus er is er misschien één meer beschikbaar.
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 09 feb 2008, 14:38
door Sander
Steven schreef:euh niet als die loc in rotterdam haven te vinden is

Dat durf ik de grootste onzin te noemen die dit forum ooit gekend heeft. Ik wil het je nog één keer uitleggen, want precies twee jaar geleden heb ik je dat ook al gedaan...
De reeks 11 kan zich noooooooit in de Rotterdamse havens bevinden, bij gebrek aan bovenleiding (inmiddels wel bovenleiding, maar daar staat 25 kV op, dus daar komt geen reeks 11). Verder heb ik dat van die goederentreinen even opgezocht en nagevraagd: de laatste keer dat een goederentrein met een reeks 11 gereden heeft, was op 24 december 1999, met een trein Kijfhoek-Roosendaal. De 1182 was toen als losse loc onderweg van Amsterdam naar Schaarbeek, en kon op de Kijfhoek mooi die goederentrein meenemen, tot Roosendaal. Daarmee hebben zowel NMBS, als Railion en NS Internationaal mee ingestemd. Daar is niet voor betaald, het was een vriendendienstje, maar de NMBS wist er van. Er zijn nooit illegaal goederentreinen gereden met een reeks 11, en er zijn zelfs überhaupt bijna geen goederentreinen gereden: geen bevoegde machinisten! Zo, snap je het weer? Zo komen de leugens de wereld in...
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 10 feb 2008, 03:03
door Steven
als ik zeg rotterdamse haven dan bedoel ik regio en nie expliciet de haven, dit omdat ik de regio ter plaatse onvoldoende ken en ik ook wel weet dat de haven op zich in nederland niet toegankelijk is voor die reeks 11.
Geen bevoegde machinisten? het gaat hem ook niet om een goederentrein die het land zou verlaten, het gaat om een loc die tijdens de nacht van zijn sleep is gehaald en er tegen de ochtend weer tegen stond om zo zijn voorziene benelux amsterdam brussel weer te kunnen doen. trouwens iets dat in het geniep gebeurd is zal niet snel bij ns officieel geregistreerd staan neem ik aan anders is dat openlijk toegeven.
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 10 feb 2008, 14:18
door Sander
Steven schreef:trouwens iets dat in het geniep gebeurd is zal niet snel bij ns officieel geregistreerd staan neem ik aan anders is dat openlijk toegeven.
Geef me is één goede reden waarom men dat zou doen, als je bedenkt dat er in die tijd massaal locs terzijde gingen (waren gegaan), en er dus geen sprake was van een loctekort, of iets dergelijks. Dat er 's nachts goederentreinen met reeks 11 zijn gereden, zonder dat de NMBS daar van wist, is gewoon onzin van de bovenste plank. Dat is een verhaal dat ooit door een hobbyist, die een goederentrein met reeks 11 zag rijden, de wereld in geholpen is, maar nooit bewezen is.
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 11 feb 2008, 00:24
door wimpiespoor
Bovendien: de reeks 11 wordt ingezet voor gezamenlijke treinen van NMBS en NS. NS verricht uitsluitend personenvervoer. Goederenvervoer wordt in Nederland verricht door een reeks ondernemingen waaronder Railion. Die heben één ding gemeen: ze hebben niets met NS te maken. Waarom zou NS dan een reeks 11 aan een goederenvervoerder "lenen" als ze kunnen verwachten dat dat tot heibel met hun "samenwerkings"partner leidt?
Wim
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 11 feb 2008, 00:48
door Steve
wimpiespoor schreef:Bovendien: de reeks 11 wordt ingezet voor gezamenlijke treinen van NMBS en NS. NS verricht uitsluitend personenvervoer. Goederenvervoer wordt in Nederland verricht door een reeks ondernemingen waaronder Railion. Die heben één ding gemeen: ze hebben niets met NS te maken. Waarom zou NS dan een reeks 11 aan een goederenvervoerder "lenen" als ze kunnen verwachten dat dat tot heibel met hun "samenwerkings"partner leidt?
Wim
Ik weet niet over welke periode we hier spreken, maar voor 2000 was er toch nog zoiets als NS Cargo, nee?
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 11 feb 2008, 02:21
door Steven
Sander schreef:Steven schreef:trouwens iets dat in het geniep gebeurd is zal niet snel bij ns officieel geregistreerd staan neem ik aan anders is dat openlijk toegeven.
Geef me is één goede reden waarom men dat zou doen, als je bedenkt dat er in die tijd massaal locs terzijde gingen (waren gegaan), en er dus geen sprake was van een loctekort, of iets dergelijks. Dat er 's nachts goederentreinen met reeks 11 zijn gereden, zonder dat de NMBS daar van wist, is gewoon onzin van de bovenste plank. Dat is een verhaal dat ooit door een hobbyist, die een goederentrein met reeks 11 zag rijden, de wereld in geholpen is, maar nooit bewezen is.
ik heb dat verhaal nooit van een hobbyist gehaald maar intern, idd komt het verhaal van voor het raillion tijdperk, twee een ander zijn loc gebruiken om een eigen loc te sparen bestaat ook nog als argument.
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 11 feb 2008, 20:21
door Sander
Steven schreef:twee een ander zijn loc gebruiken om een eigen loc te sparen bestaat ook nog als argument.
Eén woord: belachelijk. Met zulke totaal niet onderbouwde uitspraken kun je nogal wat verwarring en achterdocht zaaien weet je...
Daarnaast: al sinds 1994 is Cargo gescheiden van Reizigers.
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 12 feb 2008, 00:56
door Miljaarde
hemeltje, welke wesp heeft jou gestoken? Is rail4chem nog altijd niet verkocht misschien?
Groeten
Re: benelux Traxx
Geplaatst: 12 feb 2008, 01:15
door Sander
Toevalligerwijs heb ik geen enkele connectie met r4c... Ik vind het alleen jammer dat er nog steeds allerlei onzin verkocht wordt zonder ook maar enige vorm van onderbouwing bij zit. Hé, zouden daarom al die insiders die we hadden, weggegaan zijn?

Re: benelux Traxx
Geplaatst: 12 feb 2008, 10:10
door Adler
Als volkomen buitenstaander (ik werk voor geen enkele spoorwegmaatschappij), zou ik graag het volgende zeggen over dit dispuut (dat al lang niets meer te maken heeft met het onderwerp van deze topic).
Ik zou het logisch gezien heel onwaarschijnlijk vinden dat de NS de reeks 11 illegaal gebruikt voor goederentreinen, en wel om de volgende redenen:
1. Zoals reeds opgemerkt hier, is NS Reizigers en Cargo volledig gescheiden.
2. Wat als er een ongeval gebeurd met deze lok of er een in brand vliegt ?
Hoe gaat de NS dit dan uitleggen aan de NMBS of aan de Onderzoeksraad voor Veiligheid ?
3. Goederentreinen rijden altijd in opdracht van en tegen betaling door andere bedrijven. Waarom zou Cargo dan een zeer onbetrouwbare lok inzetten met het risiko van de goederen niet op tijd te kunnen afleveren ?
4. NS Reizigers heeft er zelf alle belang bij dat deze loks in goede conditie blijven. Als een trein tussen Amsterdam en de grens in panne valt, dan weet de doorsnee reiziger echt niet welke lok er in deze trein hangt en nog minder dat het een Belgische lok is. Ik zou het dan ook heel onwaarschijnlijk vinden dat zij die loks nog eens extra gaan verslijten.