TKR schreef: ↑30 dec 2021, 17:26
dovaere schreef: ↑30 dec 2021, 11:03
... Neem bijvoorbeeld de vele vakantiefietsers die uit Nederland naar bijvoorbeeld Frankrijk of Spanje fietsen. De enige mogelijke terugreis met hun fiets op de trein die anno 2022 nog mogelijk is tussen België/Nederland en Parijs, is via Rijsel.
Zie bijvoorbeeld een beschrijving op:
https://www.fiets-mee.nl/parijs/
Je kan dus wel met de fiets België binnen geraken vanuit Frankrijk?
Wij hadden vorig jaar hetzelfde probleem: hoe geraak je vanuit Bordeaux/zuid Frankrijk terug met je fiets? Mijn opzoek werk (wat ik dan niet goed heb gedaan?) zei me dat je in Nord Pas de Calais op geen enkele trein je fiets mag meenemen. Een fransman raadde ons aan om via de Elzas/Luxemburg België binnen te rijden.

Uiteindelijk heeft iemand ons opgepikt met de Auto in Reims.
Tegenwoordig kan je op de nieuwe Thalys wel fietsen meenemen als ik het goed begrepen heb?
Met de fiets op de TGV/Thalys is ook niet alles trouwens. Passagiers gebruiken de plaats voorzien voor jouw fiets als bagagerek en na het missen van onze aansluiting in Parijs moesten we 4 uur wachten op de volgende TGV die nog plaats had voor 2 fietsen.
Dus ja, de verbinding Frankrijk - België met fietsen mag zeker verbeterd worden!
Momenteel kun je tussen Rijsel en Parijs enkel met de gewone TER een fiets meenemen, dus niet met de hst. Op de Thalys is fietstoegang aangekondigd vanaf eind 2022 (2 plaatsen op de gerenoveerde Ruby-treinstellen, maar dan kunnen wij met ons gezin van 4 nog niet mee).
Vanuit Parijs zijn wel mogelijkheden te vinden op TGV (Bordeaux...) of de nachttrein naar Marseille, door te zoeken op
https://be.oui.sncf. Op de regionale TER kan de fiets mee (meestal gratis), maar dat is helaas niet met hun routeplanner zichtbaar.
Overigens is er ook een route met de klassieke trein Brussel-Nancy, en dan de TGV naar Avignon:
https://www.fiets-mee.nl/provence/
Mogelijkheden voor trein + fiets naar West-Europese bestemmingen zijn te vinden op:
https://www.fiets-mee.nl/reistips/
Vakantiefietsers vinden elkaar op het
forum.wereldfietser.nl, een forum dat zelfs in de winter actiever is dan het Treinforum

(Toegegeven: de Nederlanders zijn met driemaal zoveel).
Er is daar zowaar een subforum "Fiets & Trein" (zowat even actief als "Fiets & Vliegtuig"), met de verzamelde kennis van mensen die menen dat het een betere besteding is van
schaarse middelen om voor hun reis een heenreis fiets met een terugreis trein te combineren:
https://forum.wereldfietser.nl/viewforu ... 9a88#start
Natuurlijk is de ruimte op treinen schaars. Maar wat als er voor de fietsplaats betaald wordt, als die schaarse internationale fietsplaatsen (op termijn 4 of 8 ) worden gereserveerd, en als er buiten de echte piekperiodes wordt gereisd ?
Bedenk dat de uitdaging enorm is, als we de komende decennia een transitie willen van vliegtuigreizen naar treinreizen !
Vakantiefietsers gaan efficiënt om met de schaarse plaats op de trein: in plaats van zowel een heen- EN een terugreis op trein of vliegtuig, hebben zij enkel één reis nodig, de andere helft is de fietstocht. En ze hebben geen grote valiezen mee zoals andere vakantiegangers, want er kan enkel mee wat in hun fietstassen kan. En ze gaan gemiddeld minder ver, want de ene helft van de reis moet met de fiets. Er is trouwens minder nood om ver te gaan omdat een tocht in eigen land of in de buurlanden al veel voldoening geeft.
Dus dankzij vakantiefietsers op de trein kunnen er veel meer mensen op vakantie met de trein !
Een persoonlijke noot: het is door mijn interesse om fietsvakanties met de trein te combineren, dat ik geïnteresseerd ben geraakt in (internationaal) treinverkeer en daardoor ook een geïnteresseerde lezer van dit Treinforum ben geworden (deze zomer tijdens onze fietsvakantie toen ik zaken opzocht over de trein).
Zonder de fiets zou ons gezin nooit met de trein op vakantie zijn vertrokken, maar met de auto zijn blijven gaan...