Pagina 5 van 5

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 20 feb 2009, 14:52
door K V B
groentje schreef:Maar dat is altijd zo, en niet voorbehouden voor treinbestuurders. Het aantal mensen dat denkt dat leraars een makkelijke job hebben, met veel vakantie en goed betaald, is ook heel uitgebreid, hoor. Uiteindelijk komt het erop neer, dat iedereen gelooft dat zijn job de zwaarste is, of in elk geval toch zwaarder dan iedereen gelooft.
Net zoals dat iedereen gelooft dat hij een bovengemiddelde chaufeur is...

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 20 feb 2009, 15:04
door K V B
Steven schreef:beste KVB een gemiddelde Zwitser zit al anders in elkaar als een gemiddelde Belg en dat weet jij ook, dat zie je niet enkel bij de spoorweg maar op alle vlakken in een land.
Maar terug naar de vraag of het onderwerp, treinbestuurder een zwaar beroep of niet en ik denk dat enkel de mensen die de job uitvoeren aller landen kunnen oordelen of die zwaar is of niet. Buitenstaanders (en dit is geldig voor eender welke job hoe dan ook) hebben altijd maar een beperkte kijk/ kennis op de zaken waardoor een oordeel altijd een vertekend beeld geeft hoe je dat ook draait.
Een buitenstaander heeft zeker een ander beeld dan iemand die er in zit. En omgekeerd. Echter, buitenstaanders hebben soms ook wel zinnige dingen te zeggen, want als je helemaal "in" een bepaalde structuur zit kan je dat soms verblinden voor andere mogelijkheden. Ik heb daar zelf ook nogal wat ervaring mee...

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 20 feb 2009, 15:34
door Steven
het gaat hem in dit onderwerp ook totaal niet om die andere mogelijkheden, het gaat over de inhoud van de job treinbestuurder, hoe dit kan ervaren worden en welke de gevolgen voor gezondheid en geest zijn daar gaat het over. Een buitenstaander die er kan van meepraten is meestal dokter of psycholoog omdat die ons moeten onderzoeken, al de rest is van horen vertellen of ooit toevallig is de kans gehad te hebben vooraan mee te gaan en dan nog maar een bescheiden deel te zien van wat de job inhoud. Ik zie me zelf nog niet bezig op een forum van vliegtuigen om effe een oordeel te vellen over de jobinhoud van een piloot.

Als je wil weten hoe de job van brandweerman is ga je dat dan ook vragen aan iemand die de job nooit gedaan heeft? Neen toch, dit onderwerp gaat over hetzelfde, "hoe is de job als treinbestuurder?".

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 26 feb 2009, 00:08
door Asterix
nighttrain schreef:Zoals:Ieder die full ploegendienst doet heeft recht op een maaltijdpauze van 30 minuten. Doch dit is niet het geval voor een Belgische treinbestuurder.
Waar haalt u dat 'recht' vandaan? :?:

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 26 feb 2009, 10:30
door nighttrain
Jeroen schreef:
nighttrain schreef:Zoals:Ieder die full ploegendienst doet heeft recht op een maaltijdpauze van 30 minuten. Doch dit is niet het geval voor een Belgische treinbestuurder.
Waar haalt u dat 'recht' vandaan? :?:
Dit zit vervat in onder andere de collectieve arbeidsovereenkomsten.n vroeger werdt dit onderwezen in de technische school als "sociale wetgeveing"
Dus een ploegenabeider die een shift doet moet na max.6 uur de mogelijkheid hebben om de inerlijke mens te versterken en dit tussen de 15 en 30 min op een plaats die wel omschreven is na de meest elementaire hygienische maatregelen te hebben kunnen nemen.
Dus ik spreek niet van een arbeider of bediende waar het werk stopt om iedereen te laten gaan eten gedurende xx min.
Het gaat wel over mensen met een continu arbeidsprocess bv assemblage,produktie enz.
De wet op de arbeidsduur is van 16/03/1971.
En betreffend nachtrbeid en ploegendienst is er een wet van 1/02/1997 in voege. Terug opgelet,zoals ik vroeger zei, zijn die meestal maar van toepassing voor de private sector.

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 26 feb 2009, 14:07
door Steven
Ik dacht dat dergelijke zaken allemaal in het ARAB stonden/staan (tenzij ze daar nu een nieuw boek voor hebben). Die zijn voor iedere werknemer van toepassing (ongeacht of dat nu prive is of niet).

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 26 feb 2009, 15:45
door nighttrain
Steven schreef:Ik dacht dat dergelijke zaken allemaal in het ARAB stonden/staan (tenzij ze daar nu een nieuw boek voor hebben). Die zijn voor iedere werknemer van toepassing (ongeacht of dat nu prive is of niet).
Niet verwarren het ARAB (Algemeen Reglement voor Arbeids Bescherming) gaat over arbeidsveiligheid en gezondheid op het werk.
Ik sprak over arbeidreglementering zoals vergoeding,overuren, arbeidsduur ,rusttijden,pauzes enz. Deze vindt men terug in wetten en CAO's.
En in de meeste gevallen zijn die niet van toepassing voor de overheidsdiensten ziehier een klein uitreksel : (info is beschikbaar op de federale overheidsdienst,werkgelegheid ,arbeid en sociaal overleg)
Uitreksel
Deze bepalingen zijn op sommige personen niet van toepassing :

*
de personen tewerkgesteld door het Rijk, de provinciën, de gemeenten, de openbare instellingen die eronder ressorteren en de instellingen van openbaar nut, behoudens indien zij tewerkgesteld zijn door instellingen die een industriële of commerciële activiteit uitoefenen of door instellingen die geneeskundige, profylactische of hygiënische verzorging verlenen;
*
de personen die werkzaam zijn in een familieonderneming waar gewoonlijk alleen bloedverwanten, aanverwanten of pleegkinderen arbeid verrichten onder het uitsluitend gezag van de vader, de moeder of de voogd;
*
het varend personeel van de visserijbedrijven en het varend personeel tewerkgesteld aan werken van vervoer in de lucht;

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 26 feb 2009, 22:38
door Asterix
nighttrain schreef:Dit zit vervat in onder andere de collectieve arbeidsovereenkomsten.n vroeger werdt dit onderwezen in de technische school als "sociale wetgeveing"
Dus een ploegenabeider die een shift doet moet na max.6 uur de mogelijkheid hebben om de inerlijke mens te versterken en dit tussen de 15 en 30 min op een plaats die wel omschreven is na de meest elementaire hygienische maatregelen te hebben kunnen nemen.
Dus ik spreek niet van een arbeider of bediende waar het werk stopt om iedereen te laten gaan eten gedurende xx min.
Het gaat wel over mensen met een continu arbeidsprocess bv assemblage,produktie enz.
De wet op de arbeidsduur is van 16/03/1971.
En betreffend nachtrbeid en ploegendienst is er een wet van 1/02/1997 in voege. Terug opgelet,zoals ik vroeger zei, zijn die meestal maar van toepassing voor de private sector.
Kan je mij eens linken naar die bronnen of concrete CAO-nummers dan wel data van wetten geven want dit is compleet nieuw voor mij en ik weet niet waar je dit juist hebt gevonden.

Bedankt!

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 27 feb 2009, 02:54
door Steven
De meeste van die zaken zijn volgens mij gewoon via het staatsblad te vinden aangezien het om wetten gaat.

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 27 feb 2009, 14:35
door Basel.
Het is een zwaar beroep maar ook een heel toffe beroep
het vermoeid je nog al maar je kunt alles zien rustig , je komt overal,
ziet de mensen in haast of sommige die naar hun geliefde gaan
je kunt als treinbestuurder toch wel verschillende emoties zien
dat is het leuke aan deze beroep
je moet natuurlijk ook de negatieve kanten bekijken
dus voor elke andere treinbestuurder zal dit helemaal anders zijn :)

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 27 feb 2009, 18:47
door Asterix
Steven schreef:De meeste van die zaken zijn volgens mij gewoon via het staatsblad te vinden aangezien het om wetten gaat.
Dat is onbegonnen werk als je weet hoeveel wetten, KB's, MB's en CAO's er elke week worden aangepast of gemaakt.

Re: Treinbestuurder: een zwaar beroep?

Geplaatst: 27 feb 2009, 20:34
door Steven
Jeroen schreef:
Steven schreef:De meeste van die zaken zijn volgens mij gewoon via het staatsblad te vinden aangezien het om wetten gaat.
Dat is onbegonnen werk als je weet hoeveel wetten, KB's, MB's en CAO's er elke week worden aangepast of gemaakt.
Dat besef ik ook en de zoekrobot op de site van het staatsblad is niet van die aard dat je snel zal vinden wat je wil.