Pagina 5 van 34
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 15 jun 2009, 21:25
door LML
ronny schreef:LML schreef:Bibke schreef:Materieel gezien. Wat houdt dit precies in?
Rijden er 41ers heen en weer tussen Mol en Herentals en rijdt men elektrisch tss Antwerpen en Turnhout?
De L-dienst wordt letterlijk in 2 gekapt, maar de dienstregeling wordt behouden:
Mol-Herentals: diesel (MW41)
Herentals-Antwerpen: elektrisch (Break)
Deze ochtend was het 2 breaks ipv 1 MW41 voor L2956 Antwerpen-Herentals.
Dat heb ik toch hierboven al vermeld dat de L-dienst in 2 wordt gekapt, maar met behoud van de dienstregeling? Logisch dat die trein(en) tussen 'Aantwaarpe' en 'Herretals' met breaks wordt gereden en vanaf 'Herretals' tot Mol met MW41'ers?
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 15 jun 2009, 21:40
door Teach2
Dat heb ik toch hierboven al vermeld dat de L-dienst in 2 wordt gekapt, maar met behoud van de dienstregeling? Logisch dat die trein(en) tussen 'Aantwaarpe' en 'Herretals' met breaks wordt gereden en vanaf 'Herretals' tot Mol met MW41'ers?
Ik denk dat hij het eerder had over het feit dat het stuk Antwerpen - Herentals met
2 breaks werd gereden, m.a.w. 3 maal zoveel rijtuigen als vroeger...
Oh en, 't is Hertals, niet Herretals

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 15 jun 2009, 21:48
door LML
Teach2 schreef:Dat heb ik toch hierboven al vermeld dat de L-dienst in 2 wordt gekapt, maar met behoud van de dienstregeling? Logisch dat die trein(en) tussen 'Aantwaarpe' en 'Herretals' met breaks wordt gereden en vanaf 'Herretals' tot Mol met MW41'ers?
Ik denk dat hij het eerder had over het feit dat het stuk Antwerpen - Herentals met
2 breaks werd gereden, m.a.w. 3 maal zoveel rijtuigen als vroeger...
Oh en, 't is Hertals, niet Herretals

Als hij het zo bedoeld, dan heeft hij gelijk en ben ik idd mis...
'plies forgief mie'

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 16 jun 2009, 19:21
door dcr
Laten ze maar snel electrificeren want de nieuwe regeling met de splitsing heeft al minstens één belangrijk nadeel : de Neerpelter in Herentals kan niet meer wachten op de trein uit Brussel voor aansluiting, want de L-trein palmt het spoor 3 in.
Hopelijk hebben ze dit snel door in Brussel en laten ze de trein naar Neerpelt in Lier vertrekken NA de trein naar Turnhout in het vervolg. Gecombineerd met de "zieke" 3416 (twee voorbije dagen regent het defecten: tractie, deuren,etc...) komt er anders veel wachtmiserie van voor de overstappers (telkens 40 minuten) .
Ook hoor ik overal klachten over capaciteitsproblemen op deze "nieuwe" L-trein.
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 16 jun 2009, 22:13
door LML
dcr schreef:Laten ze maar snel electrificeren want de nieuwe regeling met de splitsing heeft al minstens één belangrijk nadeel : de Neerpelter in Herentals kan niet meer wachten op de trein uit Brussel voor aansluiting, want de L-trein palmt het spoor 3 in.
Ook hoor ik overal klachten over capaciteitsproblemen op deze "nieuwe" L-trein.
1) Had Herentals vroeger geen spoor 4? Want het perron van spoor 3 en 5 is zo breed. En als je naar de bovenleidingsmasten kijkt (horizontale metalen balken) zie je duidelijk gaten waar men de elementen kan aan bevestigen die "den draad" op z'n plaats houden.
2) Te weinig MW41'ers tussen Mol-Herentals, of te weinig breaks tussen Herentals-Antwerpen?
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 16 jun 2009, 22:52
door dcr
op Herentals-Mol wordt 1 stel (2x1 wagon) ingezet
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 29 jun 2009, 08:54
door dcr
28/06 De NMBS heeft een spoorplan voor Noord- Limburg. Blikvangers zijn om het half uur rechtstreekse treinen naar Brussel en Antwerpen en de heropening van lijn 18 Hasselt-Weert.
Het plan is vorige week voorgesteld aan de burgemeesters van Noord-Limburg en vertrekt van de wetenschap dat de Kempen met zijn 700.000 inwoners erg karig bedeeld is met treinverbindingen.
Op vrij korte termijn kan dat al verbeterd door de lijn Herentals- Mol-Hamont te elektrificeren en er een dubbel spoor aan te leggen. Vanaf dan kunnen er afwisselend om het half uur reizigerstreinen van Hamont naar Brussel en naar Antwerpen.
De NMBS is ook vragende partij om de legendarische lijn 18 Hasselt-Weert te heropenen. Vanuit Weert zijn er snelle verbindingen naar Eindhoven, Amsterdam en Utrecht. Voor heel Limburg zou dit de snelste verbinding met Nederland worden.
De NMBS heeft zijn plannen al voorgelegd aan zusterbedrijf Infrabel dat instaat voor de infrastructuurwerken. Infrabel moet nu op haar beurt toestemming krijgen van de federale regering. In het najaar wordt een beslissing verwacht.
Het begint vorm te krijgen....
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 17 jul 2009, 11:22
door LML
dcr schreef: 28/06 De NMBS heeft een spoorplan voor Noord- Limburg. Blikvangers zijn om het half uur rechtstreekse treinen naar Brussel en Antwerpen en de heropening van lijn 18 Hasselt-Weert.
Het plan is vorige week voorgesteld aan de burgemeesters van Noord-Limburg en vertrekt van de wetenschap dat de Kempen met zijn 700.000 inwoners erg karig bedeeld is met treinverbindingen.
Op vrij korte termijn kan dat al verbeterd door de lijn Herentals- Mol-Hamont te elektrificeren en er een dubbel spoor aan te leggen. Vanaf dan kunnen er afwisselend om het half uur reizigerstreinen van Hamont naar Brussel en naar Antwerpen.
De NMBS is ook vragende partij om de legendarische lijn 18 Hasselt-Weert te heropenen. Vanuit Weert zijn er snelle verbindingen naar Eindhoven, Amsterdam en Utrecht. Voor heel Limburg zou dit de snelste verbinding met Nederland worden.
De NMBS heeft zijn plannen al voorgelegd aan zusterbedrijf Infrabel dat instaat voor de infrastructuurwerken. Infrabel moet nu op haar beurt toestemming krijgen van de federale regering. In het najaar wordt een beslissing verwacht.
Het begint vorm te krijgen....
Er komt een aantal keer het woord 'plan(nen)' in het artikel voor. En van (streef)data's vind ik ook niks terug. Het ziet er allemaal mooi en veelbelovend uit, maar die beloftes doen ze al sinds de jaren '80...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 18 jul 2009, 19:31
door melle
En het blijft oplopen hoor, ik zou er voor 2020 niets van verwachten!
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 18 jul 2009, 21:08
door LML
We zullen zien. Een jaartal erop plakken mag gerust maar is zinloos. Pas als ze effectief starten met die (beloofde) werken, geloof ik er in. Al is dat volgende maand, volgend jaar of pas over 5 of 10 jaar...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 18 jul 2009, 22:23
door Hogersluys
Mocht ook Mol-Herentals geëlektrificeerd worden blijven er niet echt veel ongeëlektrificeerde lijnen meer over. Is dit in andere landen ook zo?
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 19 jul 2009, 10:37
door melle
Waarom op diesel blijven rijden?
Dit kost meer dan elekriciteit!
En in deze tijden speelt de nieuwe groene gedachtevorm ook mee...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 19 jul 2009, 11:38
door LML
Hogersluys schreef:Mocht ook Mol-Herentals geëlektrificeerd worden blijven er niet echt veel ongeëlektrificeerde lijnen meer over.
Off topic: Mmm... In België toch wel, denk ik. Stel dat Herentals-Mol elektrisch wordt, dan blijven er volgende niet-geëlektrificeerde reizigerslijnen over:
* Aalst => Burst (L82)
* Mol => Neerpelt (L19)
* Mol => Hasselt (L15)
* Ronse => Gent (L86)
* Eeklo => Gent (L58)
* Geraardsbergen => Gent (L122)
* Charleroi => Couvin (L132/134)
En dan nog de hele reeks niet-geëlektrificeerde goederenlijnen/industriële lijnen. Voor mijn regio is dat o.a.:
* Herentals => Meerhout-Zittaart (L207, langs het Albertkanaal)
* Herentals => Morkhoven (L29)
* Lommel-Maatheide => Balen-Werkplaatsen (L273).
Ietsje verder:
* Tessenderlo => Diest (L17)
* Neerpelt => Weert (L19).
+ de goederen/industriële lijnen 'zonder draad' die ik niet ken (dus niet vernoemd heb).
Toch nog altijd een mooi aanbod, als je het mij vraagt...
Nu terug on topic...
Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 19 jul 2009, 15:36
door treinbruno
Hogersluys schreef:Mocht ook Mol-Herentals geëlektrificeerd worden blijven er niet echt veel ongeëlektrificeerde lijnen meer over. Is dit in andere landen ook zo?
luxemburg, zwitserland en montenegro zijn de enige landen met een volledig geelectrificeerd net

Re: Electrificatie Herentals-Mol
Geplaatst: 19 jul 2009, 17:15
door Hogersluys
melle schreef:Waarom op diesel blijven rijden?
Dit kost meer dan elekriciteit!
Ik geloof op dit forum gelezen te hebben dat deze stelling enkel klopt bij druk bereden lijnen. Regionale spoorlijntjes met amper 1 trein per uur zijn goedkoper uit te baten met dieseltreinen.