Pagina 5 van 7
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 17 apr 2009, 03:35
door Steven
Insane schreef:Echt dikke onzin. Lastige mensen heb je altijd en overal. Waar en op welke tijdstippen er veel volk zal op en afstappen kan men perfect in de dienstregeling passen. De NMBS wordt gefinancierd met geld van de hardwerkende burger! De mensen hebben recht op een optimale service en uitstekende informatieverstrekking. Kruip eens uit uw cocon en denk eens aan de pendelaars ipv hier onzin te posten.
De meeste diensten zijn best goed genoeg voor mensen die een beetje normaal doen en dat heeft niets met onzin te maken. Ik ben zelf voldoende pendelaar om te kunnen zien hoe belachelijk sommige mensen doen. Als je naast uw werkuren ook nog ergens tussen de 30 a 40.000 km/ jaar gaat pendelen en reizen per trein doet dan zie je al wel iets en dat heeft dan ook totaal niets met mijn job te maken. Ik zou zeggen kom is gewoon buiten, ga is mee met een trein zonder doel. Kijk is rondom u in een station of trein. IK zal u zeggen dat je verrassende dingen zal zien gebeuren waarbij je meermaals de wenkbrauwen zal fronsen. Dit zowel bij reizigers als passagiers (ja aan beide kanten gebeuren zotte dingen).
Ter verdere info bestaat er zoiets als de uurregeling die in kadans verloopt. Dit bestaat al sinds 1984 over het grootste deel van Europa en heeft zijn nut en eenvoud al bewezen. De meeste treinen hun uurregeling hebben meestal als basis de drukste moment van de dag (zodoende krijg je in de rustige momenten extra marges die niet altijd nodig zijn). Maar als je wil dat elk uur en 5 minuten een trein naar Oostende vertrekt in Brussel Zuid dan kan je niet anders dan het zo doen.
De perfectie plannen kan echter niemand, verwijten maken van aan de kant en zeggen hoe het moet kan iedereen. Ik weet 1 ding zeker, ik wil NIET in de schoenen staan van de mensen die jaarlijks heel dat circus in orde moeten krijgen.
Zolang je niet begrijpt met hoeveel factoren een treinplanning rekening moet houden kan je ook beter zwijgen omdat je anders toch enkel naast de zaak aan het spreken bent.
Om een voorbeeld van wangedrag te geven, deze week stonden jongeren aan de halte Bierges Walibi gewoon in het spoor op hun trein te wachten. Als je dergelijk gedrag voorspelbaar noemt dan zeg ik een dikke proficiat. Ik slaag effe de remmen toe als ik zoiets zie en geef met plezier vertraging. Zoiets is dagelijkse kost en niet enkel op die lijn. Ik zeg niet dat reizigers de enige schuld hebben. Maar ik kan het echt niet hebben dat sommige hier reageren met het gedrag alsof elke reiziger heilig is waar ze dat zeker niet zijn. Ieder zijn deel en aanvaard dat wat u toekomt.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 18 apr 2009, 00:31
door Hogersluys
Helemaal mee eens. Het hallucinante is dan nog dat het vaak zoals in jouw voorbeeld die jongeren in Bierges-Walibi zijn die het meest klagen als een trein een paar minuten te laat komt.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 18 apr 2009, 00:58
door Insane
Steven schreef:Insane schreef:Echt dikke onzin. Lastige mensen heb je altijd en overal. Waar en op welke tijdstippen er veel volk zal op en afstappen kan men perfect in de dienstregeling passen. De NMBS wordt gefinancierd met geld van de hardwerkende burger! De mensen hebben recht op een optimale service en uitstekende informatieverstrekking. Kruip eens uit uw cocon en denk eens aan de pendelaars ipv hier onzin te posten.
De meeste diensten zijn best goed genoeg voor mensen die een beetje normaal doen en dat heeft niets met onzin te maken. Ik ben zelf voldoende pendelaar om te kunnen zien hoe belachelijk sommige mensen doen. Als je naast uw werkuren ook nog ergens tussen de 30 a 40.000 km/ jaar gaat pendelen en reizen per trein doet dan zie je al wel iets en dat heeft dan ook totaal niets met mijn job te maken. Ik zou zeggen kom is gewoon buiten, ga is mee met een trein zonder doel. Kijk is rondom u in een station of trein. IK zal u zeggen dat je verrassende dingen zal zien gebeuren waarbij je meermaals de wenkbrauwen zal fronsen. Dit zowel bij reizigers als passagiers (ja aan beide kanten gebeuren zotte dingen).
Ter verdere info bestaat er zoiets als de uurregeling die in kadans verloopt. Dit bestaat al sinds 1984 over het grootste deel van Europa en heeft zijn nut en eenvoud al bewezen. De meeste treinen hun uurregeling hebben meestal als basis de drukste moment van de dag (zodoende krijg je in de rustige momenten extra marges die niet altijd nodig zijn). Maar als je wil dat elk uur en 5 minuten een trein naar Oostende vertrekt in Brussel Zuid dan kan je niet anders dan het zo doen.
De perfectie plannen kan echter niemand, verwijten maken van aan de kant en zeggen hoe het moet kan iedereen. Ik weet 1 ding zeker, ik wil NIET in de schoenen staan van de mensen die jaarlijks heel dat circus in orde moeten krijgen.
Zolang je niet begrijpt met hoeveel factoren een treinplanning rekening moet houden kan je ook beter zwijgen omdat je anders toch enkel naast de zaak aan het spreken bent.
Om een voorbeeld van wangedrag te geven, deze week stonden jongeren aan de halte Bierges Walibi gewoon in het spoor op hun trein te wachten. Als je dergelijk gedrag voorspelbaar noemt dan zeg ik een dikke proficiat. Ik slaag effe de remmen toe als ik zoiets zie en geef met plezier vertraging. Zoiets is dagelijkse kost en niet enkel op die lijn. Ik zeg niet dat reizigers de enige schuld hebben. Maar ik kan het echt niet hebben dat sommige hier reageren met het gedrag alsof elke reiziger heilig is waar ze dat zeker niet zijn. Ieder zijn deel en aanvaard dat wat u toekomt.
Lastige mensen die zijn er nu eenmaal. Maar het is niet altijd door lastige mensen dat er frequente vertragingen zijn. In het jaarverslag van de ombudsman staat dat de mensen het meest klagen over de gebrekkige informatieverstrekking in de stations. Dat is ook zo. De informatie is vaak ondermaats en erg onduidelijk. Je bent treinbestuurder als alles goed gaat rijden jullie zonder vertraging. Een trein kan net zoals een auto eens defect zijn dat is normaal.
Maar waarom is het in hemelsnaam zo moeilijk om deftige informatie te geven aan de reizigers? De NMBS krijgt al jaren miljarden van de overheid ze krijgen alle middelen maar hun informatie naar de reiziger is ondermaats. Hoe komt dat van wat hangt dat af? Cliché van de te luie ambtenaren?
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 18 apr 2009, 01:15
door Steven
eerder het cliche van de bureaucratie vrees ik. Te veel mensen die in een schakel moeten tussenkomen om er voor te zorgen dat alle info bij de juiste oren aankomt. Onder die juiste oren moet je niet noodzakelijk alleen reizigers nemen maar ook personeel zelf. De ene doet nu eenmaal beter zijn werk als de andere.
Om het met een cliché te zeggen (en die uitspraak zal je in veel bedrijven kunnen doen), ai het is weer den xxxxx. (in te vullen door een naam) en dan weet ge weer dat met die persoon miserie enkel groter word ipv kleiner.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 19 apr 2009, 15:43
door Insane
Inderdaad bureaucratie. Typisch de invloed van de walgelijke sossencultuur. Lang leve de liberale gedachte: kracht van het individu weinig overheid, weinig belastingen.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 19 apr 2009, 16:20
door jotie
Met een bureaucratische organisatie an sich heeft dat niets te maken. Wanneer je in Duitsland een trein neemt die vertraging oploopt, krijg je voor je aan het volgende station aankomt voldoende informatie over aansluitingen en eventuele alternatieven. De Schaffnern laten zich ook voldoende zien en vragen actief aan de reizigers of er voor hen problemen zijn of roepen ten minste om in welk rijtuig ze zich bevinden in geval je meer specifieke informatie wil over de mogelijkheden om je reis voort te zetten. In België wordt die info zelden of nooit gecommuniceerd; in het beste geval wordt het omgeroepen op het perron bij aankomst, maar gegarandeerd vang je dan maar flarden op van wat er wordt gezegd. Waarom raakt die info niet bij de TBG, terwijl dat in Duitsland een evidentie is? En DB is volgens mij een nog veel grotere bureaucratische machine waarin ook lang niet alles vlekkeloos verloopt, maar op informatievoorziening scoren ze gewoon goed.
Ik treed de ombudsman dan ook volmondig bij als hij steevast het gebrek aan (correcte) informatieverstrekking aanklaagt bij de NMBS. Ik vind van mezelf dat ik ontzettend veel begrip heb voor allerlei dingen die kunnen mislopen. Vertraging? Trein afgeschaft? Het hoort er bij en dat is op zich niet heel erg, tenminste wanneer het niet elke dag gebeurt en wanneer de reizigers telkens goed opgevangen worden.
Hetzelfde met die bufferminuten die in de voorbije jaren her en der zijn toegevoegd. Als daar een goede reden voor bestaat en die ook aan de reizigers wordt medegedeeld, kan ik daar begrip voor opbrengen. Maar als ik in het ongewisse blijf over de oorzaak en de NMBS vindt het daarnaast ook nog eens nodig promotiecampagnes te voeren over een zogenaamd verbeterd treinaanbod, dan ben ik toch even vijf minuten heel boos en teleurgesteld. Dat is gewoon leugenachtige communicatie die men enkel in de wereld kan sturen als men er ten volle van overtuigd is dat treinreizigers idioten zijn en beter onder curatele zouden worden geplaatst zodat ze door het verlies van hun verstandelijke capaciteiten geen domme dingen zouden doen. Dat klinkt misschien cru, maar dat is wat ik bij die dwaze reclamecampagnes voel. Nu de NMBS geen ingenieursinstelling meer is, hebben de promoboys het overgenomen; wanneer komt er eens een bestuur dat zich 'gewoon' tot doel stelt treinen te laten rijden waar en wanneer ze nodig zijn, en op tijd?
Tot zover de preek van nonkel pastoor.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 19 apr 2009, 18:45
door Insane
Deutsche Bahn is een goed geoliede machine met een nettowinst van meer dan 1,5 miljard euro dat is niet niks. Elk land heeft een beetje te kampen met een lompe overheid. Maar laten we zeggen dat het in België een beetje te veel van het goede is. De tentakels van de overheid zijn hier te extreem. België heeft veel weg van een communistische staat.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 19 apr 2009, 19:46
door rvdborgt
jotie schreef:En DB is volgens mij een nog veel grotere bureaucratische machine waarin ook lang niet alles vlekkeloos verloopt, maar op informatievoorziening scoren ze gewoon goed.
Het gras bij de buren is altijd groener. Ga eens een tijdje met DB in het Ruhrgebied rondrijden, dan zul je zien dat het verschil echt met België niet zo groot is.
Groetjes,
Rian
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 19 apr 2009, 20:26
door overweg13
Insane schreef:Inderdaad bureaucratie. Typisch de invloed van de walgelijke sossencultuur. Lang leve de liberale gedachte: kracht van het individu weinig overheid, weinig belastingen.
En dus iedereen de auto in, en alleen nog OV waar er winst te maken is. Ik heb je door, Insane, jij bent gewoon Decroo onder een pseudoniem! (Niet dat ik niet heel veel kanttekeningen plaats bij het rode beleid, hoor, maar wacht maar, als de hemel weer blauw kleurt...)
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 20 apr 2009, 01:17
door Steven
ik ben zo min voor heel blauw of heel rood beleid eigenlijk. Waar ik voor wil kiezen is een goed beleid, eentje die er voor zorgt dat ons openbaar vervoer (van welke type dan ook) vlot werkt, goed op elkaar aangesloten is en binnenkort liefst met een voldoende geïntegreerd tariefsysteem. Openbaar vervoer met een voldoende kwalitatief aanbod. Propere bussen treinen en trams. Een frequentie die toelaat vlot voor iedereen zijn verplaatsingen te doen. Laat koning auto maar even voor wat het is.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 20 apr 2009, 08:13
door Insane
Met de ideeën van De Croo is niks mis.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 20 apr 2009, 08:42
door K V B
overweg13 schreef:Insane schreef:Inderdaad bureaucratie. Typisch de invloed van de walgelijke sossencultuur. Lang leve de liberale gedachte: kracht van het individu weinig overheid, weinig belastingen.
En dus iedereen de auto in, en alleen nog OV waar er winst te maken is.
OV waar winst mee te maken is, is OV waar de reiziger centraal staat. Dat kunnen we in België natuurlijk niet toelaten...
Maar alle gekheid op een stokje, het kan wel efficiënter. Er rijden in België teveel bussen rond waar niemand op zit, terwijl daar waar mensen wel de bus nemen er te weinig rond rijden. Een bedrijf dat geld wil verdienen zou zoeits nooit doen. En de kostendekkingsgraad bij de spoorwegen is bedroevend. Men slaagt er elders in om uitstekende IC/IR diensten neer te zetten, zonder subsidie.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 20 apr 2009, 09:32
door stefanic
Gevaarlijk! Er is een verschil tussen 'winst maken' en 'openbare dienstverlening'.
Het zou makkelijk zijn om te zeggen: we schaffen alles af wat geen winst maakt (50% van de stations toe!).
De Lijn kan dan hetzelfde doen (die bijna lege bussen eruit).
Ook veel makkelijker voor ons: minder treinen te plannen, personeel krijgt ademruimte, info aan de reizigers wordt ook veel simpeler, niks dan positieve punten!
Ach ja: de reizigers van de treinen of bussen die minder dan halfvol zitten, die moeten maar een auto kopen of naar het dichstbijzijnde grote station wandelen of fietsen. Da's maar een detail natuurlijk....
Steven schreef tevens:
De perfectie plannen kan echter niemand, verwijten maken van aan de kant en zeggen hoe het moet kan iedereen. Ik weet 1 ding zeker, ik wil NIET in de schoenen staan van de mensen die jaarlijks heel dat circus in orde moeten krijgen.
Wel Steven, ik doe dit nu nog maar een jaartje, maar ik vind dit toch een uitdagende puzzel. Ik kom elke dag met plezier naar Brussel, ondanks de tegenwerkingen en beperkingen waarmee ik ook elke dag geconfronteerd wordt. Zonder die beperkingen zou het geen uitdaging zijn natuurlijk.
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 20 apr 2009, 11:09
door K V B
stefanic schreef:Gevaarlijk! Er is een verschil tussen 'winst maken' en 'openbare dienstverlening'.
Dus jou definitie van "openbare dienstverlening" is een dienst waar niemand behoefte aan heeft?
Re: Recordaantal klachten over stiptheid
Geplaatst: 20 apr 2009, 11:38
door stefanic
K V B schreef:stefanic schreef:Gevaarlijk! Er is een verschil tussen 'winst maken' en 'openbare dienstverlening'.
Dus jou definitie van "openbare dienstverlening" is een dienst waar niemand behoefte aan heeft?
Durf je dat te vertellen tegen alle reizigers (die 'niemand' van jou) van kleine stations of uit niet voldoende bezette treinen of bussen die zouden afgeschaft worden omwille van niet rendabel genoeg?
Ik ben er zeker van overtuigd dat er geen excessen mogen zijn en dat we zeker heden ten dage niet met geld moeten smijten om stations open te houden voor 2 man en een paardekop, maar het is de taak van de overheid om toch een basismobiliteit aan te bieden. Het is een moeilijke evenwichtsoefening om het optimum te vinden tussen openbare dienstverlening (voor de hele bevolking!) en rendabel zijn.