Shrek schreef:
Ik vind het juist goed dat er zo'n treinen zijn!
Het alternatief is een lege rit, dus nu kunnen er nog enkele mensen gebruik van maken
Precies.
Er zijn zo meerdere treinen.
L trein Gent-Sint-Pieters > Sint-Niklaas vertrek 23u15 in Gent.
Op die trein zit nooit meer dan 10 man op.
Geen winstgevend treintje dus, maar het is een stel 800, en dat moet de dag nadien zijn eerste rit opnieuw in fsn aanvangen.
Bart schreef:
Er zijn zo meerdere treinen.
L trein Gent-Sint-Pieters > Sint-Niklaas vertrek 23u15 in Gent.
Op die trein zit nooit meer dan 10 man op.
Geen winstgevend treintje dus, maar het is een stel 800, en dat moet de dag nadien zijn eerste rit opnieuw in fsn aanvangen.
Op zich is dat treintje niet winstgevend. Echter als je een vaste klantekring wil opbouwen die voor haar verplaatsingen de voorkeur geeft aan het OV dan zijn late en vroege treinen essentieel. Die late treinen zijn dan op zich niet winstgevend, echter de waarde van het net (en de opbrengst) als geheel verbetert er wel door.
K V B schreef:
Natuurlijk draait de geruchtenmolen weer op volle toeren, en ik geloof het maar als het op papier staat, maar ik heb al meermaals het gerucht gehoord dat de stoptrein Brugge-Gent-Mechelen vanaf december Brugge-Gent-Antwerpen gaat worden....
Lijkt mij erg vreemd. Welke L-trein zal dan de stations tussen Gent en Mechelen bedienen? Tussen Antwerpen en Gent rijdt trouwens al een L-trein. Die lijn zit vol.
Waarschijnlijk koppelt men de reeks Brugge - Gent gewoon aan Gent - Antwerpen ipv. Gent - Mechelen. Er zal wel niks veranderen aan de stoptreinbediening, enkel aan welke stoptreindiensten doorgaand zijn.
Overigens zou een halfuurdienst op Brugge - Gent geen slecht idee zijn. En op Gent - Antwerpen eigenlijk ook niet. Op die lijn rijden op dit moment drie ICs en een stop trein. Daar kan dus zeker nog wat bij. Gent is best een S-Bahn waard...
Je vergeet al het Cargoverkeer tussen Gent en Brugge. Op bepaalde uren kan je er echt geen trein meer bij krijgen hoor. Nu is het iets kalmer met de crisis maar er zijn andere tijden.
Steven schreef:Je vergeet al het Cargoverkeer tussen Gent en Brugge. Op bepaalde uren kan je er echt geen trein meer bij krijgen hoor. Nu is het iets kalmer met de crisis maar er zijn andere tijden.
Tussen Gent en Brugge rijd de stoptrein tijdens de spits al elk uur. En dat terwijl er dan ook een heel pak piekuurtreinen passeren. Mij ga je niet vertellen dat je op een doorgaande dubbelsporige lijn, met een aantal passeerplaatsen je niet het volgende zou kunnen doen:
2 IC per uur non stop.
2 IR per uur met stop in Aalter.
2 stoptreinen per uur, zo getimed dat ze aan de einpunten aansluiting geven op de IC's, en in Aalter de stoptrein inhalen (en dus overstap bieden).
Liojkt me voor die lijn de ideale dienstregeling.
Daar kunnen dan zeker nog een paar goederentreinen bij. Hoeveel gaan er per dag over die lijn?
Steven schreef:Je vergeet al het Cargoverkeer tussen Gent en Brugge. Op bepaalde uren kan je er echt geen trein meer bij krijgen hoor. Nu is het iets kalmer met de crisis maar er zijn andere tijden.
Tussen Gent en Brugge rijd de stoptrein tijdens de spits al elk uur. En dat terwijl er dan ook een heel pak piekuurtreinen passeren. Mij ga je niet vertellen dat je op een doorgaande dubbelsporige lijn, met een aantal passeerplaatsen je niet het volgende zou kunnen doen:
2 IC per uur non stop.
2 stoptreinen per uur, zo getimed dat ze aan de einpunten aansluiting geven op de IC's, en in Aalter de stoptrein inhalen (en dus overstap bieden).
Daar kunnen dan zeker nog een paar goederentreinen bij. Hoeveel gaan er per dag over die lijn?
Daar zullen we nog paar jaartjes op moeten wachten eer de L50A tussen Gent en Brugge op 4 sporen word gebracht.
2 IC per uur non stop.
is leuk in het geval er geen enkel cargo tussen gent en brugge zou rijden.
momenteel zijn dat 3 IC treinen en 1 L treinen die zodanig rijden dat de rijpaden voor de meeste cargo's zo zijn dat ze zo min mogelijk aan de kant moeten. Met wat jij schrijft blijven de gaten voor de cargo zo klein dat je uw uitwijksporen volop nodig hebt voor die cargo's weg te krijgen. Momenteel is het zo dat de stoptrein vanaf gent moet racen tegen de tijd anders gaat hij de volgende IC al hinderen voor hij in Brugge is (en dan gaat hij al van de lijn in oostkamp).
Steven schreef:
Momenteel is het zo dat de stoptrein vanaf gent moet racen tegen de tijd anders gaat hij de volgende IC al hinderen voor hij in Brugge is (en dan gaat hij al van de lijn in oostkamp).
Tot Landegem is dat een uurregeling die vrij breed is, vanaf dan is het inderdaad racen.
Maar op de omnibustrein tussen Gent & Brugge zit gewoon het verkeerde materiaal.
In de herfstperiode is het onmogelijk om je uurregeling te respecteren met die groentjes.
Voor een lijn met zoveel trafiek is die enorm vettig, waardoor het eerder schuiven en schokken is tot Brugge dan wat anders. In de tijd toen het nog breaks waren, ging dat veel vlotter.
Nekvin schreef:da van die cargo kunt ge toch binnekort schrappen. B-cargo, hoe lang ga het nog bestaan? 3-6 maanden misschien?
Het is niet omdat B-Cargo zou verdwijnen (als dat al van toepassing zou zijn) dat er geen enkele cargo meer zou rijden want in dergelijk geval kan je de haven van Antwerpen en Zeebrugge mee sluiten. De privébedrijven staan met de handen open om al die treinen te mogen verzekeren in de plaats van B cargo.
Steven schreef:
momenteel zijn dat 3 IC treinen en 1 L treinen die zodanig rijden dat de rijpaden voor de meeste cargo's zo zijn dat ze zo min mogelijk aan de kant moeten. Met wat jij schrijft blijven de gaten voor de cargo zo klein dat je uw uitwijksporen volop nodig hebt voor die cargo's weg te krijgen. Momenteel is het zo dat de stoptrein vanaf gent moet racen tegen de tijd anders gaat hij de volgende IC al hinderen voor hij in Brugge is (en dan gaat hij al van de lijn in oostkamp).
Dus hebben we beter stoptrein materieel nodig. Dan ontstaat er meer ruimte op de lijn. De huidige stoptrein doet er 37 minuten over. Met moderner materiaal moet het in 32 minuten kunnen. Met een dergelijke trein in halfuurdienst valt de behoefte aan de IC stop in Aalter grotendeels weg, en kan je dus de IC's Antwerpen - Oostende en Brussel - Blankenberge korter na elkaar laten rijden. Met moderne seinen kan je treinen met drie minuten tussenafstand laten vertrekken. Ik denk dat je op die manier wel nog wat op die lijn bij krijgt...
De behoefte aan die IC stop is er vooral gekomen omdat de politiekers in aalter een IC wilde een extra boemel zal je niet snel door hun strot geduwd krijgen als je die IC stop er wegneemt. Je vergeet iets te snel hoe België in elkaar zit. Elke politieker van een iets grotere gemeente zal trachten een IC in zijn station te laten stoppen. Dergelijke mentaliteit zal niet snel verdwijnen. het is pas als zoiets niet meer bestaat (of zo goed als) dat je uw idee misschien een beetje kan uitwerken.
Steven schreef:De behoefte aan die IC stop is er vooral gekomen omdat de politiekers in aalter een IC wilde een extra boemel zal je niet snel door hun strot geduwd krijgen als je die IC stop er wegneemt. Je vergeet iets te snel hoe België in elkaar zit. Elke politieker van een iets grotere gemeente zal trachten een IC in zijn station te laten stoppen. Dergelijke mentaliteit zal niet snel verdwijnen. het is pas als zoiets niet meer bestaat (of zo goed als) dat je uw idee misschien een beetje kan uitwerken.
Ja de politiek he. Ik zal eens met Pieter praten de volgende keer dat ik hem tegenkom...
Je kan natuurlijk de wens van de lokale overheid om invloed te hebben op het OV juist positief gebruiken. In Zwitserland hebben plaatselijke gemeentebesturen een behoorlijke vinger in de OV pap te brokkelen, veel meer dan in België, en toch stopt daar niet elke IC in elk dorp...
In feite is de IC die in Aalter stopt een IR. (En eigenlijk zijn er in België helemaal geen treinen die de naam IC waard zijn, maar dat is een ander verhaal). Men zou in Vlaanderen er naar moeten streven dat op de grote assen telkens 2xIC, 2xIR en 2xL rijd. Daarbij stoppen de IC's enkel in de grote knooppunten. Dus zonder stoppen Gent - Brugge en Gent - Antwerpen bijvoorbeeld.
om daar naar te streven mag de NMBS beginnen met eerst en vooral voldoende rijdend personeel aan te werven want dat is er niet en het rollend materieel om dergelijke dienst te leveren is er nog veel minder. Dus voorlopig zal dat een natte droom blijven.