Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer
Geplaatst: 21 jun 2010, 13:04
Natuurlijk. Dat lukt eigenlijk altijd wel hoor
In het onderwijs zie ik dat hier ook gebeuren.

Voorlopig wordt het binnenlandse spoorvervoer niet geliberaliseerd.Hogersluys schreef:België is nog altijd een soevereine natie. Als de Kamer beslist dat het spoorvervoer niet geliberaliseerd wordt mogen ze daar in het Europees parlement zoveel van hun oren maken als ze willen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Europese richtlijn (dat noemt richtlijn voor iets) zonder gevolg blijft.
Ik denk dat jij toch een stuk van de evolutie in de EU-verdragen gemist hebt.Hogersluys schreef:België is nog altijd een soevereine natie. Als de Kamer beslist dat het spoorvervoer niet geliberaliseerd wordt mogen ze daar in het Europees parlement zoveel van hun oren maken als ze willen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Europese richtlijn (dat noemt richtlijn voor iets) zonder gevolg blijft.
NS is ook redelijk actief in het buitenland met Abellio (in het verleden Nedrailways). In Engeland zijn er behoorlijk wat concessies, maar het bedrijf is ook actief in Duitsland en Polen.celtjan schreef:m.a.w. Met het 'opkopen' van talrijke privé-operatoren in het buitenland, zijn onze ooster-& zuiderburen Europa aan 't veroveren. Het lijkt er op dat ze de ganse Europeese koek onder hun beiden aan 't verdelen zijn.
Beste idee in jaren. En dan het voltallige NMBS management degraderen naar hooguit een adviserende functie.giuseppe schreef:NS is ook redelijk actief in het buitenland met Abellio (in het verleden Nedrailways). In Engeland zijn er behoorlijk wat concessies, maar het bedrijf is ook actief in Duitsland en Polen.celtjan schreef:m.a.w. Met het 'opkopen' van talrijke privé-operatoren in het buitenland, zijn onze ooster-& zuiderburen Europa aan 't veroveren. Het lijkt er op dat ze de ganse Europeese koek onder hun beiden aan 't verdelen zijn.
NMBS zou denk ik het best de goederentak verkopen aan DB en dan een alliantie aangaan met NS om een blok te vormen tegen de Duitse en Franse reuzen.
Dat klopt niet. België is zoals gezegd een soevereine natie. De EU kan België niets dwingend opleggen. Het kan wel met een soort boetes dreigen, maar als België die weigert te betalen kan de EU België niets maken. De EU kan in dat geval alleen dreigen België uit de EU te gooien, maar dat zullen ze heus niet doen.pietje schreef: In die verdragen, die in feite prioriteit hebben op onze grondwet, staat te lezen welke de bevoegdheden zijn van de EU.
Indien de EU die bevoegdheden uitoefent, door richtlijnen, verordenningen enz, dan is het de plicht van de parlementen om die om te zetten, zoniet volgen er strafmaatregelen.
België kan natuurlijk altijd uit de EU stppen, mits een soort "opzegperiode", maar ik denk niet dat we die richting moeten uitgaan, en als onze parlementsleden moeten kiezen tussen de NMBS en de EU dan denk ik dat ze niet zo lang moeten nadenken.
En laten we de TGV's aan de grens ook maar meteen stoppen voor een controle van de passagiers, het ERTMS-systeem afschaffen zodat het internationaal vervoer gemonopoliseerd kan blijven en de euro afschaffen?Hogersluys schreef: Het wordt trouwens serieus tijd voor een downsizingvan die hele EU naar een vrijehandelszone en geen 'ongevraagde bemoeieniszone'. Maar dat is uiteraard off-topic.
In Ierland en vele andere Europese landen mocht men daarover gaan stemmen. in België keurde de welgekende politiekers het achter onze rug goed. Democratie?pietje schreef:Vele mensen beseffen niet dat dingen die de EU oplegt eigenlijk mee goedgekeurd zijn door de nationale regeringen. (je weet wel de zg EU-top, wanneer half Brussel belegerd is)
De EU wordt dus in feite "misbruikt" om onpopulaire maatregelen door te voeren en de zwarte piet door te schuiven.
Maar wees er maar zeker van, de meeste regeringen zijn maar wat blij dat ze kunnen zeggen: het moet van de EU.
En voor de schijn laten ze het een beetje aanslepen, zodat iedereen denkt dat het tegen hun zin is dat ze die richtlijnen uitvoeren.
En een vrijehandelszone zoals jij voorstelt zal er ook voor zorgen dat we direct onze Euro's terug mogen inwisselen tegen onze Belgische Frankskes, terwijl de Euro zowat het beste is dat de EU al heeft opgebracht, vooral voor de kleinere landen.
Ja, dat is indirecte democratie. Wij gaan stemmen voor volksvertegenwoordigers die we vertrouwen. Zij kennen de dossiers veel beter dan wij en kunnen daarom beter een gefundeerd oordeel vellen. De mensen die het goedgekeurd hebben, hebben weldegelijk het fiat gekregen van meer dan de helft van de bevolking, vergeet dat nietmelle schreef:In Ierland en vele andere Europese landen mocht men daarover gaan stemmen. in België keurde de welgekende politiekers het achter onze rug goed. Democratie?
Wat heeft dat er mee te maken?Shrek schreef:En laten we de TGV's aan de grens ook maar meteen stoppen voor een controle van de passagiers, het ERTMS-systeem afschaffen zodat het internationaal vervoer gemonopoliseerd kan blijven en de euro afschaffen?Hogersluys schreef: Het wordt trouwens serieus tijd voor een downsizingvan die hele EU naar een vrijehandelszone en geen 'ongevraagde bemoeieniszone'. Maar dat is uiteraard off-topic.