Pagina 5 van 8

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 21 jun 2010, 13:04
door deadlock
Natuurlijk. Dat lukt eigenlijk altijd wel hoor ;) In het onderwijs zie ik dat hier ook gebeuren.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 22 jun 2010, 01:37
door Hogersluys
België is nog altijd een soevereine natie. Als de Kamer beslist dat het spoorvervoer niet geliberaliseerd wordt mogen ze daar in het Europees parlement zoveel van hun oren maken als ze willen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Europese richtlijn (dat noemt richtlijn voor iets) zonder gevolg blijft.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 22 jun 2010, 03:17
door rvdborgt
Hogersluys schreef:België is nog altijd een soevereine natie. Als de Kamer beslist dat het spoorvervoer niet geliberaliseerd wordt mogen ze daar in het Europees parlement zoveel van hun oren maken als ze willen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Europese richtlijn (dat noemt richtlijn voor iets) zonder gevolg blijft.
Voorlopig wordt het binnenlandse spoorvervoer niet geliberaliseerd.
Maar als er eenmaal een richtlijn of verordening is, dan zorgt de Europese Commissie er wel degelijk voor dat die wordt geïmplementeerd. Lidstaten die dat niet doen, die krijgen te maken met een inbreukprocedure. België heeft er ook een aantal lopen, o.a. over het eerste spoorwegpakket.

Groetjes,
Rian

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 22 jun 2010, 08:56
door pietje
Hogersluys schreef:België is nog altijd een soevereine natie. Als de Kamer beslist dat het spoorvervoer niet geliberaliseerd wordt mogen ze daar in het Europees parlement zoveel van hun oren maken als ze willen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een Europese richtlijn (dat noemt richtlijn voor iets) zonder gevolg blijft.
Ik denk dat jij toch een stuk van de evolutie in de EU-verdragen gemist hebt.
In die verdragen, die in feite prioriteit hebben op onze grondwet, staat te lezen welke de bevoegdheden zijn van de EU.
Indien de EU die bevoegdheden uitoefent, door richtlijnen, verordenningen enz, dan is het de plicht van de parlementen om die om te zetten, zoniet volgen er strafmaatregelen.
België kan natuurlijk altijd uit de EU stppen, mits een soort "opzegperiode", maar ik denk niet dat we die richting moeten uitgaan, en als onze parlementsleden moeten kiezen tussen de NMBS en de EU dan denk ik dat ze niet zo lang moeten nadenken.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 22 jun 2010, 10:40
door giuseppe
celtjan schreef:m.a.w. Met het 'opkopen' van talrijke privé-operatoren in het buitenland, zijn onze ooster-& zuiderburen Europa aan 't veroveren. Het lijkt er op dat ze de ganse Europeese koek onder hun beiden aan 't verdelen zijn.
NS is ook redelijk actief in het buitenland met Abellio (in het verleden Nedrailways). In Engeland zijn er behoorlijk wat concessies, maar het bedrijf is ook actief in Duitsland en Polen.

NMBS zou denk ik het best de goederentak verkopen aan DB en dan een alliantie aangaan met NS om een blok te vormen tegen de Duitse en Franse reuzen.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 23 jun 2010, 00:14
door deadlock
giuseppe schreef:
celtjan schreef:m.a.w. Met het 'opkopen' van talrijke privé-operatoren in het buitenland, zijn onze ooster-& zuiderburen Europa aan 't veroveren. Het lijkt er op dat ze de ganse Europeese koek onder hun beiden aan 't verdelen zijn.
NS is ook redelijk actief in het buitenland met Abellio (in het verleden Nedrailways). In Engeland zijn er behoorlijk wat concessies, maar het bedrijf is ook actief in Duitsland en Polen.

NMBS zou denk ik het best de goederentak verkopen aan DB en dan een alliantie aangaan met NS om een blok te vormen tegen de Duitse en Franse reuzen.
Beste idee in jaren. En dan het voltallige NMBS management degraderen naar hooguit een adviserende functie.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 23 jun 2010, 01:45
door Hogersluys
^^Kijk dat is net de reden waarom we het spoorwegvervoer niet moeten liberaliseren. Bij een vrijmaking komt gegarandeerd alles in handen van Franse of Duitse bedrijven (zoals het ook met de energiebedrijven gegaan is). Wat voor controle heb je daar nog over?
pietje schreef: In die verdragen, die in feite prioriteit hebben op onze grondwet, staat te lezen welke de bevoegdheden zijn van de EU.
Indien de EU die bevoegdheden uitoefent, door richtlijnen, verordenningen enz, dan is het de plicht van de parlementen om die om te zetten, zoniet volgen er strafmaatregelen.
België kan natuurlijk altijd uit de EU stppen, mits een soort "opzegperiode", maar ik denk niet dat we die richting moeten uitgaan, en als onze parlementsleden moeten kiezen tussen de NMBS en de EU dan denk ik dat ze niet zo lang moeten nadenken.
Dat klopt niet. België is zoals gezegd een soevereine natie. De EU kan België niets dwingend opleggen. Het kan wel met een soort boetes dreigen, maar als België die weigert te betalen kan de EU België niets maken. De EU kan in dat geval alleen dreigen België uit de EU te gooien, maar dat zullen ze heus niet doen.

Het wordt trouwens serieus tijd voor een downsizingvan die hele EU naar een vrijehandelszone en geen 'ongevraagde bemoeieniszone'. Maar dat is uiteraard off-topic.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 23 jun 2010, 09:15
door pietje
Vele mensen beseffen niet dat dingen die de EU oplegt eigenlijk mee goedgekeurd zijn door de nationale regeringen. (je weet wel de zg EU-top, wanneer half Brussel belegerd is)
De EU wordt dus in feite "misbruikt" om onpopulaire maatregelen door te voeren en de zwarte piet door te schuiven.
Maar wees er maar zeker van, de meeste regeringen zijn maar wat blij dat ze kunnen zeggen: het moet van de EU.
En voor de schijn laten ze het een beetje aanslepen, zodat iedereen denkt dat het tegen hun zin is dat ze die richtlijnen uitvoeren.

En een vrijehandelszone zoals jij voorstelt zal er ook voor zorgen dat we direct onze Euro's terug mogen inwisselen tegen onze Belgische Frankskes, terwijl de Euro zowat het beste is dat de EU al heeft opgebracht, vooral voor de kleinere landen.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 23 jun 2010, 09:17
door Shrek
Hogersluys schreef: Het wordt trouwens serieus tijd voor een downsizingvan die hele EU naar een vrijehandelszone en geen 'ongevraagde bemoeieniszone'. Maar dat is uiteraard off-topic.
En laten we de TGV's aan de grens ook maar meteen stoppen voor een controle van de passagiers, het ERTMS-systeem afschaffen zodat het internationaal vervoer gemonopoliseerd kan blijven en de euro afschaffen?

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 23 jun 2010, 10:06
door giuseppe
Een Europese vervoerder voor IC en sneller verkeer zou misschien niet slecht zijn, dan wordt er ook eens over de grens gekeken.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 23 jun 2010, 11:38
door melle
pietje schreef:Vele mensen beseffen niet dat dingen die de EU oplegt eigenlijk mee goedgekeurd zijn door de nationale regeringen. (je weet wel de zg EU-top, wanneer half Brussel belegerd is)
De EU wordt dus in feite "misbruikt" om onpopulaire maatregelen door te voeren en de zwarte piet door te schuiven.
Maar wees er maar zeker van, de meeste regeringen zijn maar wat blij dat ze kunnen zeggen: het moet van de EU.
En voor de schijn laten ze het een beetje aanslepen, zodat iedereen denkt dat het tegen hun zin is dat ze die richtlijnen uitvoeren.

En een vrijehandelszone zoals jij voorstelt zal er ook voor zorgen dat we direct onze Euro's terug mogen inwisselen tegen onze Belgische Frankskes, terwijl de Euro zowat het beste is dat de EU al heeft opgebracht, vooral voor de kleinere landen.
In Ierland en vele andere Europese landen mocht men daarover gaan stemmen. in België keurde de welgekende politiekers het achter onze rug goed. Democratie?

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 23 jun 2010, 13:54
door Shrek
melle schreef:In Ierland en vele andere Europese landen mocht men daarover gaan stemmen. in België keurde de welgekende politiekers het achter onze rug goed. Democratie?
Ja, dat is indirecte democratie. Wij gaan stemmen voor volksvertegenwoordigers die we vertrouwen. Zij kennen de dossiers veel beter dan wij en kunnen daarom beter een gefundeerd oordeel vellen. De mensen die het goedgekeurd hebben, hebben weldegelijk het fiat gekregen van meer dan de helft van de bevolking, vergeet dat niet :)
De stemming in Ierland is helemaal misbruikt om binnenlandse politiek aan te kaarten, hier zou het net zo gaan. Dus is het veel beter dat onze volksvertegenwoordigers het zelf doen. :wink:

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 23 jun 2010, 15:13
door melle
Daar ben ik het niet mee eens. Een soort van referendum is veel actueler en in mijn ogen veel democratischer. Tenslotte doen vele 'volksvertegenwoordigers' gewoon hun zin na de verkiezingen.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 23 jun 2010, 15:38
door groentje
Ik zou niet durven zeggen dat ze hun zin doen, hoor. Behalve bedenkingen dat ze vaak nogal gestuurd worden door hun partij, ben ik ervan overtuigd dat ze beslissen in eer en geweten, en met alle kennis waarover ze beslissen. Inclusief alle compromissen die er zijn gesloten bij grote akkoorden. En na 4 of 5 jaar, en soms minder, moeten ze de kiezers wel weer gaan overtuigen van hun kunnen en hun visie.
Anderzijds zou ik ook geen problemen zien in meer referenda. Meer directe democratie is niet verkeerd, al zal de bevolking wel wat moeten 'opgevoed' worden om inderdaad in een referendum geen middel te zien om de zittende meerderheid weg te stemmen.

Re: Liberalisering in Belgie van nationaal verkeer

Geplaatst: 23 jun 2010, 16:23
door K V B
Shrek schreef:
Hogersluys schreef: Het wordt trouwens serieus tijd voor een downsizingvan die hele EU naar een vrijehandelszone en geen 'ongevraagde bemoeieniszone'. Maar dat is uiteraard off-topic.
En laten we de TGV's aan de grens ook maar meteen stoppen voor een controle van de passagiers, het ERTMS-systeem afschaffen zodat het internationaal vervoer gemonopoliseerd kan blijven en de euro afschaffen?
Wat heeft dat er mee te maken?
In 1900 hadden België, Frankrijk, Zwitserland en Italië dezelfde munt. Je kon in vrijwel heel Europa rond reizen zonder paspoort op zak. Dat kon dus allemaal zonder EU...