Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?K V B schreef:Maar de meeste diensten zijn toch nog steeds met "gewone statutairen" bemand?Kristofke schreef: Misschien beetje snoeien in al die overbodige directies en bijhorende diensten, want daar zit het meeste geld, niet bij de gewone statutaire!
De vraag is eigenlijk gewoon: Waarom maakt men niet van de NMBS een gewoon bedrijf. Dus met een normaal werknemers statuut, een normale CAO, ondernemingsraad enzovoort. Waarom moet dat bij de NMBS anders zijn?
En we gaan nog eens staken.
Re: En we gaan nog eens staken.
Re: En we gaan nog eens staken.
?? Dat is toch helemaal niet zo? De mensen bij de nmbs leveren een prestatie voor hun loon en betalen belastingen zoals iedereen. Waar heb je het over?dentheo schreef:De belasting die een machinist van DLC betaalt, wordt doorgesluist naar de wedde van zijn collega bij B-Cargo...waarom MOET dat zo ?Miljaarde schreef:Aan al de passagiers: de reden dat heel de nmbs staakt is omdat men geen opdeling van het personeel wil in verschillende behandelingen. Als men B-cargo en het personeel aldaar anders gaat behandelen dan de rest van het bedrijf komt eveneens het Statuut van die mensen in gevaar. Het is dus nodig een duidelijk signaal te geven naar de directie toe. Vrijdag komt er nog een ultieme vergadering en hopelijk heeft de directie het begrepen.
Iedereen komt op voor iedereen binnen de nmbs, zo is het toch steeds geweest vroeger. De Nmbs was een bastion van solidariteit. Het maakte niet uit voor welk deel je precies werkte. De jongeren vinden dit blijkbaar niet meer zo vanzelfsprekend als ik hier eventjes de reacties lees. Dat kan ik alleen maar betreuren. Denkelijk zouden ze anders redeneren mochten ze zelf bij B-cargo werken.
Re: En we gaan nog eens staken.
Maar is dit betere statuut er nu net niet de oorzaak van dat de NMBS duurder is dan de concurrentie? En wie duurder is dan de concurrentie prijst zichzelf uit de markt en moet in de kosten knippen om goedkoper te worden of verdwijnen. The survival of the fittest.Miljaarde schreef:Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?
Re: En we gaan nog eens staken.
Waarom dat statuut dan niet aan alle werkgevers in België geven?Miljaarde schreef:
Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?
Re: En we gaan nog eens staken.
Dan hebben ze toch echt pech: Van "Europa" moet dat nu eenmaal....Miljaarde schreef:Aan al de passagiers: de reden dat heel de nmbs staakt is omdat men geen opdeling van het personeel wil in verschillende behandelingen.
Re: En we gaan nog eens staken.
Dat was vroeger zo, tegenwoordig is het helemaal anders. B-Cargo wordt wordt gewoon 1 van de vele operatoren die goederen vervoeren in België, dat heeft niets meer te maken met passagiers vervoeren.Miljaarde schreef:Iedereen komt op voor iedereen binnen de nmbs, zo is het toch steeds geweest vroeger. De Nmbs was een bastion van solidariteit. Het maakte niet uit voor welk deel je precies werkte. De jongeren vinden dit blijkbaar niet meer zo vanzelfsprekend als ik hier eventjes de reacties lees. Dat kan ik alleen maar betreuren. Denkelijk zouden ze anders redeneren mochten ze zelf bij B-cargo werken.
Jullie zouden beter werken aan solidariteit met de andere goederenvervoerders in plaats van zo vast te houden aan verdwenen tijden.
Deze zogenaamde "solidariteit" is voor de reizigers enkel maar lastig, maar voor bedrijven kan dit de reden zijn om over te stappen naar een andere vervoerder. Gelukkig zijn er tegenwoordig andere bedrijven die ook goederenvervoer organiseren, maar het zou jammer zijn moest B-Cargo verdwijnen door het halstarrig volhouden van de vakbonden

Re: En we gaan nog eens staken.
kuch wat een gedoe allemaal, de eigenlijke oorzaak van een staking is vrij eenvoudig. De cargo afdeling wel beter gekend onder B cargo staat op het punt om een volledig afzonderlijk filiaal te worden. Men vreest een ABX scenario. Daaruit volgt dat ook het personeel het slachtoffer gaat zijn om iets recht te trekken wat haast niet meer kan worden rechtgetrokken. Het statuut is daar een onderdeel van. Indien het een afzonderlijk bedrijf zou worden zal niet echt nog iemand volgens dat statuut werken. Men vreest voor de uitholling van een aantal beroepen. Dit ten voordele van de bazen.
Re: En we gaan nog eens staken.
Hoi
Allemaal lulkoek, iedereen heeft Europa gewild en nu Europa bepaalde verplichtingen oplegt gaat men staken...
Trouwens in feite gaan noch de CEO noch de vakbondsbonzen tesamen een glas minder drinken op een volgende receptie: ze hebben toch auto met chauffeur!
Komt daarbij dat de vakbonden het zeer gemakkelijk hebben: ze moeten toch geen belasting betalen..!
f
Allemaal lulkoek, iedereen heeft Europa gewild en nu Europa bepaalde verplichtingen oplegt gaat men staken...
Trouwens in feite gaan noch de CEO noch de vakbondsbonzen tesamen een glas minder drinken op een volgende receptie: ze hebben toch auto met chauffeur!
Komt daarbij dat de vakbonden het zeer gemakkelijk hebben: ze moeten toch geen belasting betalen..!
f
Re: En we gaan nog eens staken.
het grote probleem ligt eraan
dat toen b-cargo werd opgericht er verschillende hoge posten werden opgericht in deze boom
in een normaal bedrijf heb je 1) de stam , die niet zo dik is - waar de directie zit
2) de takken die normaal heel dik is- waar de werknemers zitten
bij het spoor zitten de bazen aan de takken , dit kan niet werken
waarom staken wij ? er zijn mensen die begonnen zijn met een statutair contract die nu zonder boe of ba hun statuut kwijt zijn,( terwijl het niet bij deze mensen ligt)
5533 als jullie groep in de problemen zit moet je ook niet komen huilen, jullie komen ook nog aan de beurt
dat toen b-cargo werd opgericht er verschillende hoge posten werden opgericht in deze boom
in een normaal bedrijf heb je 1) de stam , die niet zo dik is - waar de directie zit
2) de takken die normaal heel dik is- waar de werknemers zitten
bij het spoor zitten de bazen aan de takken , dit kan niet werken
waarom staken wij ? er zijn mensen die begonnen zijn met een statutair contract die nu zonder boe of ba hun statuut kwijt zijn,( terwijl het niet bij deze mensen ligt)
5533 als jullie groep in de problemen zit moet je ook niet komen huilen, jullie komen ook nog aan de beurt
Re: En we gaan nog eens staken.
tja solidariteit is naar het schijnt ver zoek bij de spoorweg en dat is geen probleem van vandaag maar al ettelijke jaren. Deze solidariteit is tanende. Ik kan zo verschillende stakingen opnoemen waarbij er bij cargo niets aan de hand was en er bij reizigers vele treinen niet reden en omgekeerd.
Re: En we gaan nog eens staken.
Dat er ingrijpende wijzigingen bij B-Cargo nodig zijn, zullen velen het met me eens zijn. Hoewel ik de situatie niet goed ken, is het raar als er meer administratief / stafpersoneel rondloopt dan rijdend personeel (waar ik technici voor het gemak ook even onder schaar). Om enigszins concurrerend te blijven zullen reorganisaties nodig zijn, een vakbondsactie gaat niet echt helpen lijkt me zo.
Waarom zouden reizigers moeten lijden onder de problematiek bij B-Cargo? En wat is een ABX-scenario?
Waarom zouden reizigers moeten lijden onder de problematiek bij B-Cargo? En wat is een ABX-scenario?
Re: En we gaan nog eens staken.
abx is een afzonderlijk bedrijf van wat ooit de nmbs pakjes dienst was. Het is nadien verkocht voor het spreekwoordelijke appel en een ei. De grootste slachtoffers waren toen het personeel die zowel statuut als jobzekerheid zijn verloren (nadien zijn er nog meerdere saneringen gevolgd.
Re: En we gaan nog eens staken.
Cipallieter schreef:Maar is dit betere statuut er nu net niet de oorzaak van dat de NMBS duurder is dan de concurrentie? En wie duurder is dan de concurrentie prijst zichzelf uit de markt en moet in de kosten knippen om goedkoper te worden of verdwijnen. The survival of the fittest.Miljaarde schreef:Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?
Niet helemaal, de priveoperatoren bieden gelijkwaardige arbeidsvoorwaarden. Het zit hem in het feit dat er teveel randactiviteiten en bureaus op de boekhouding van cargo wegen. Die kosten zouden volgens mijzelf naar de holding moeten. (persoonlijke mening)
Re: En we gaan nog eens staken.
Helemaal akkoord. Dat zou voor velen een grotere verbetering zijn.K V B schreef:Waarom dat statuut dan niet aan alle werkgevers in België geven?Miljaarde schreef:
Wat een rare vraag. Omdat het Statuut zoals het nu bestaat veel beter is dan een gewoon werknemersstatuut. Dat is historisch zo gegroeid. Het zou toch een achteruitgang zijn om al het nmbs personeel een gewoon werknemersstatuut te geven?