Brusselse metro, tram en bus rijden hele dag niet
ma 14/02/2011 - 23:19 Update: di 15/02/2011 - 17:44 Door een spontane staking bij de MIVB rijdt er de hele dag geen enkele tram, bus of metro in Brussel. De staking brak gisteravond uit na een geval van agressie in het metrostation Koning Boudewijn. Vanmiddag zitten directie en vakbonden samen met de Brusselse minister-president Charles Picqué (PS).
Het personeel van de Brusselse metro legde na het incident het werk neer. Vanochtend werd beslist de actie voort te zetten. Ook de tram- en busbestuurders van de openbaarvervoermaatschappij MIVB sloten zich bij de stakers aan. De enkele bussen die wel waren uitgereden vanmorgen, zijn uit veiligheidsoverwegingen binnengeroepen door de directie.
Belga
Even voor middernacht gisteravond werd een vergadering tussen directie en vakbonden beëindigd. Vanmorgen om 9 uur werd er opnieuw overlegd. Daarna werd bekendgemaakt dat de staking de hele dag zal duren. Wat ze hebben afgesproken over meer veiligheid is nog niet bekend.
Vanmiddag spreken vakbonden en directie nog met de Brusselse minister-president Charles Picqué. Ze zullen extra noodmaatregelen vragen om de veiligheid te verhogen. "Wij zullen de situatie uitleggen en extra noodmaatregelen vragen, zoals extra privébewaking op bepaalde lijnen en op bepaalde tijdstippen", zegt MIVB-woordvoerder Ann Van Hamme.
De wegen zitten vol
De staking heeft de hele dag een heel druk autoverkeer in de stad met zich meegebracht. De ochtendspits verliep veel moeilijker dan normaal, zegt Inge Paemen van het Brusselse verkeerscentrum Mobiris. "De ochtendspits is veel vroeger begonnen dan normaal. Waar de wegen normaal gezien beginnen vol te lopen rond zeven uur of half acht is dat nu een dik halfuur vroeger geweest."
Op de toegangswegen naar Brussel stelde de woordvoerder van het Vlaams Verkeerscentrum, Hajo Beeckman, geen noemenswaardige verschillen vast met een normale ochtendspits.
De bussen van De Lijn die in Brussel-Noord en Brussel-Zuid aankomen en vertrekken, waren door de staking op vele plaatsen overbezet. Waar mogelijk werden extra bussen en chauffeurs ingezet, zegt Karen Vandenplas, woordvoerster van De Lijn Vlaams-Brabant.
"Heel wat chauffeurs zitten ook wel vast in het verkeer door de files als gevolg van de staking, dus het is zeker niet evident om mensen en materiaal beschikbaar te hebben", zegt Vandenplas, "maar we doen wat we kunnen." Ook de taxibedrijven in de hoofdstad en het fietsverhuurbedrijf Villo beleven een drukke dag.
Ook de avondspits in de binnenstad was veel drukker dan normaal. De kleine ring was op een bepaald ogenblik volledig verzadigd in beide richtingen. Ook op de grote ring rond Brussel stonden er lange files.
ACV: "Dit is het zoveelste feit op rij"
De vakbond ACV Openbare Diensten tilt zwaar aan het incident van gisteravond. "Het is het zoveelste feit op rij. Er is een algemeen veiligheidsprobleem op zowel de bussen, de trams als de metro. Daarnaast kan de beveiliging niet gegarandeerd worden. Dat is onze frustratie. Bij eerdere incidenten, had het personeel de beloftes gekregen van meer veiligheid. De steun van de politie is altijd al een heikel punt geweest. Daar moeten ze niet op rekenen", aldus Luk Smekens van de christelijke vakbond.
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... ro_staking
-----------------------------------------------------------------------------------
Metrobestuurder deelde eerste vuistslag uit
di 15/02/2011 - 12:55 Update: di 15/02/2011 - 17:32 Volgens het Brusselse parket blijkt na het incident tussen een metrobestuurder van de MIVB en een passagier gisteravond dat de bestuurder als eerste een vuistslag heeft uitgedeeld. Het geschil leidde tot een spontane staking bij de Brusselse openbaarvervoermaatschappij MIVB.
Belga
Rond 19 uur stopte er een metrostel in halte Koning Boudewijn. De chauffeur, een man van Portugese origine, stapte uit om zich naar de andere kant van het tramstel te begeven. Zijn shift zat erop en hij wilde naar het depot rijden toen hij werd aangesproken door een 23-jarige reiziger die met zijn vrouw en kind de metro wilde nemen.
Nadat de metrobestuurder duidelijk had gemaakt dat hij geen dienst meer had, ontstond er een hevige woordenwisseling. De metrobestuurder gaf de reiziger een vuistslag in het gezicht en duwde de man op de grond. Zo blijkt uit de camerabeelden. De hevige ruzie bleef maar voortduren, tot veiligheidsagenten van de MIVB ingrepen. Een tussenbeide komende preventieagent deelde ook in de klappen.
Beide mannen werden verhoord en mochten nadien beschikken. De passagier raakte gewond aan het linkerjukbeen. De 29-jarige chauffeur had last van pijn in de onderarm. Geen van beiden verklaarde evenwel een dokter te willen raadplegen. Het parket onderzoekt de zaak. Mogelijk moet de metrobestuurder zich later nog verantwoorden voor slagen en verwondingen.
Toenemende agressie
De MIVB keurt het gebruik van geweld door de chauffeur niet goed, maar dat verandert niets aan de grond van het probleem, zegt woordvoerster Ann Van Hamme: "Het probleem op zich blijft in de grond hetzelfde, een toenemende agressie in Brussel".
De vraag naar bijkomende investeringen in veiligheid blijft dus overeind. De vakbonden en directie van de MIVB zitten daarover samen met de Brusselse minister-president Charles Picqué (PS) en minister van Openbaar Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V).
http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/r ... VBAgressie