Ze doen me een beetje denken aan de GTW treinen die in Nederland rijden, zoals waar Veolia mee rijdt of de Spurt van Arriva. Daar sluiten de deuren trouwens ook automatisch en worden ze ook geopend met een sensor.
Ik vind ze op zich wel mooi qua uiterlijk (modern). Het is wel meer alsof je in een tram zit, dan in een trein. Ik heb dan toch meer met de oudere motorstellen, die maken tenminste nog een beetje herrie (daar is niet iedereen het mee eens )
Maar het zal vast wel zijn voordelen hebben om voor dit type treinen te kiezen.
Moterstellen, de teloorgang van "echte" treinen...
Maja, niks aan te doen
Vergeet niet dat het de bedoeling is om met deze stellen voor veredelde metro te gaan spelen hé
Of dat zal lukken, en wanneer, dat is een andere vraag...
Ik denk trouwens dat het nog erger kan hoor, beter kan ook, maarja...
Groeten,
Joris De Mol
Moterstellen, de teloorgang van "echte" treinen...
Maja, niks aan te doen
Vergeet niet dat het de bedoeling is om met deze stellen voor veredelde metro te gaan spelen hé
Of dat zal lukken, en wanneer, dat is een andere vraag...
Ik denk trouwens dat het nog erger kan hoor, beter kan ook, maarja...
Groeten,
Joris De Mol
We shall see.
Dan vind ik de Desiro ML nog altijd een beetje meer 'trein' dan die Stadler GTW's daar van in Nederland, Echt content dat de NMBS niet zo'n stellen heeft gekocht, het kan dus nog altijd slechter.
Greetz 2302.
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Je moet maar denken: over een jaar of 30 voelen deze Desiro's lekker gezellig vertrouwd ouderwets, misschien zelfs romantisch. Gewoon een beetje geduld en het komt allemaal netjes in orde!
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Er is geen enkele trein die 30 jaar kan rijden zonder geregeld opgefrist en onderhouden te worden. Als de auto op uw oprit even intensief gebruikt zou worden als een trein ga je ook wel merken welk effect dit heeft.
Ja, tuurlijk, maar je kan toch niet ontkennen dat het één stel al wat duurzamer is dan het ander?
En toevallig lijken al die oudere treinen (stellen) in mijn ogen toch degelijker gebouwd dan de nieuwe.
Ik ben eens benieuwd of er binnen 50 jaar nog M6'en of type 13'en rondrijden zoals nu klassieke stellen en 23'ers.
Dat zal weinig waarschijnlijk zijn maar dit alles heeft eerder te maken met de geest van de tijd en de techniek. 40 a 60 jaar geleden werden de dingen in het algemeen nog gemaakt om lang mee te gaan, we leven echter in een consumptie maatschappij en blijkbaar is dat fenomeen zich ook bij treinconstructie aan het doorzetten om de levensduur van de treinen een beetje naar beneden te brengen en ze zodanig sneller te vervangen. Kortweg de fabrikanten zorgen zelf voor wat werk. Ze kunnen dus heden best treinen maken die het nog is 50 jaar uithouden maar ik denk niet dat het nog wenselijk is.
Nagels met koppen!
Ikzelf heb het echter voor de nostalgie & voorkeur voor getrokken treinen.
Echter, nu wilt men uit economisch oogpunt, snel van samenstelling kunnen veranderen & snel kunnen keren. Met een minimum aan treinstellen gaan exploiteren. En en trein kan maar opbrengen wanneer hij rijdt met betalende reizigers. Niet als hij lang stilstaat om de kering te maken.
Wat me wel een vergissing lijkt aan deze treinstellen is dat je niet meer kan doorlopen zoals bij een DMT. Dit is heel handig, vooral als je met veel reizigers te maken krijgt.
bobke schreef:Wat is er wel zoveel aangenamer aan getrokken rijtuigen?
Die hebben toch wel hun charme? Lekker ouderwets, stil, ...
Ik denk dat het hier meer op persoonlijke smaak aankomt.
En de locomotieven die er voor hangen
melle schreef:Wat me wel een vergissing lijkt aan deze treinstellen is dat je niet meer kan doorlopen zoals bij een DMT. Dit is heel handig, vooral als je met veel reizigers te maken krijgt.