Pagina 5 van 7
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 27 dec 2010, 18:42
door Robin
ferry schreef:Hoi
Wie stapt er op of af aan spookstation Luchtbal, behalve wat jeugd voor namiddagvoorstelling Metropolis
f
Ik vind dit een handig station, parkeer je wagen naast het station en je bent al op 5min in Antwerpen.
Neem je de L-trein dan krijg je nog eens heel Borgerhout te zien.
In de avond en namiddag stappen nochtans veel schoolgaande jeugd op en ook werkende mensen.
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 27 dec 2010, 23:42
door Hobbes
Parking te Antwerpen-Luchtbal is niet direct in grote hoeveelheden voorhanden, of je zou al op de parking van de Metropolis moeten gaan staan.
Ik zie echt nooit volk staan op Antw. Luchtbal om naar Brecht te reizen, soms tijdens volle spits misschien een handvol mensen.
De meeste reizigers die daar op of afstappen gebruiken de verbinding gewoon om enkele minuten sneller in Antwerpen Centraal te zijn of omgekeerd, tov de verbinding met de L trein Antwerpen-Roosendaal.(die trouwens op enkele minuten na op hetzelfde tijdstip daar stopt)
Die stop is echt een schande, zoveel verspilling van energie voor enkele mensen per dag.
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 28 dec 2010, 00:10
door groentje
Die stop is potentieel zeer nuttig, maar met slechts 1 trein per uur (en een via het ringspoor) kan je al bijna net zo goed te voet gaan...
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 14:53
door msts.be
Ik had ooit ergens gelezen dat men van Luchtbal een soort
Transferium-station wou maken, zoals in Nederland. Als dit gelukt was, en de tram recht onder de stopplaats zou stoppen, zou het zeker een zeer nuttige stopplaats zijn geweest.
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 15:37
door Hogersluys
Volgens de laatste cijfers stapper er slechts 170 mensen per gemiddelde werkdag op in Luchtbal. Gezien de grootte van het station is dat inderdaad zéér weinig.
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 15:47
door kika
msts.be schreef:Ik had ooit ergens gelezen dat men van Luchtbal een soort
Transferium-station wou maken, zoals in Nederland. Als dit gelukt was, en de tram recht onder de stopplaats zou stoppen, zou het zeker een zeer nuttige stopplaats zijn geweest.
In de jaren '90 is dat inderdaad vaker geopperd maar dat plan is denk ik ergens onder tig andere projecten beland. Vergeet ook niet dat er rondom Luchtbal veel gepland wordt, vele balonnetjes worden opgelaten maar dat er erg weinig uiteindelijk ook wordt doorgezet. Antwerpen is vooral een stad van 'net niet.' Zowel schijpoort, dam als luchtbal zouden kunnen fungeren als 'transferium' en/of goede overstapmogelijkheden bieden op bvb. trams. Antwerpen Zuid-Schijnpoort met een trein via het ringspoor lijkt me erg aantrekkelijk ipv dwars door de stad. Maar parkeren wordt net niet duur genoeg gemaakt in de binnenstad, parkings worden bijgebouwd in hartje stad, autovrij durft men niet, soms een keer iets autoluw, maar dat is het... OV en transferiums uitbouwen zijn niet super populair en vragen wel een grootschalige en moedige aanpak.
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 18:30
door dentheo
Als transferiums zo slecht zijn dat men de mensen erheen moet drijven of treiteren, dan hoeven ze voor mij echt niet...
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 18:43
door Robin
kika schreef:msts.be schreef:Ik had ooit ergens gelezen dat men van Luchtbal een soort
Transferium-station wou maken, zoals in Nederland. Als dit gelukt was, en de tram recht onder de stopplaats zou stoppen, zou het zeker een zeer nuttige stopplaats zijn geweest.
In de jaren '90 is dat inderdaad vaker geopperd maar dat plan is denk ik ergens onder tig andere projecten beland. Vergeet ook niet dat er rondom Luchtbal veel gepland wordt, vele balonnetjes worden opgelaten maar dat er erg weinig uiteindelijk ook wordt doorgezet. Antwerpen is vooral een stad van 'net niet.' Zowel schijpoort, dam als luchtbal zouden kunnen fungeren als 'transferium' en/of goede overstapmogelijkheden bieden op bvb. trams. Antwerpen Zuid-Schijnpoort met een trein via het ringspoor lijkt me erg aantrekkelijk ipv dwars door de stad. Maar parkeren wordt net niet duur genoeg gemaakt in de binnenstad, parkings worden bijgebouwd in hartje stad, autovrij durft men niet, soms een keer iets autoluw, maar dat is het... OV en transferiums uitbouwen zijn niet super populair en vragen wel een grootschalige en moedige aanpak.
de buurt Luchtbal, Dam en Schijnpoort is nu niet bepaald de leukste buurten om uw auto er zomaar achter te laten

.
Luchtbal gaat nog goed maar de 2 andere

Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 18:52
door Trammist
Robin schreef:de buurt Luchtbal, Dam en Schijnpoort is nu niet bepaald de leukste buurten om uw auto er zomaar achter te laten

.
Luchtbal gaat nog goed maar de 2 andere

Aan Luchtbal kun je niet parkeren, tenzij op de Metropolisparking, maar als je daar gaat staan is de tram of bus interessanter.
Station Dam ligt in een woonwijk, smalle straten, weinig (zo goed als geen in feite) parkeerplaatsen, die dan nog in een betalende zone liggen. Oost en Dam gaan bovendien binnenkort dicht i.v.m. werken, en ik heb een bruin vermoeden dat ze na die werken ook dicht zullen blijven. Een aan Schijnpoort ligt niet eens een stopplaats voor reizigers.
Eerst naar de infrastructuur kijken (we zijn tenslotte een treinforum), en pas daarna op de buurt beginnen kappen, a.u.b.
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 19:03
door kika
dentheo schreef:Als transferiums zo slecht zijn dat men de mensen erheen moet drijven of treiteren, dan hoeven ze voor mij echt niet...
De motivatie voor een transferium is een leefbare binnenstad waar niet 3/4 van het verkeer loopt te zoeken naar een parkeerplek waar ze voor een stuiver de ganse dag kunnen staan. Een leefbare binnenstad krijg je niet enkel door het aanbieden van grootschalige parkeerterreinen met degelijk, snel, betaalbaar vervoer naar verschillende locaties in de binnenstad, waar je je auto veilig achter kan laten. En een leefbare binnenstad krijg je al helemaal niet door idioot veel parkeergarages in stadscentra te bouwen. En een transferium wordt niet gebruikt als je voor een appel en een ei prima in de binnenstad kan staan of wanneer je 50 minuten langer onderweg bent naar je bestemming/auto. Dam heeft het nadeel dat er geen treinen kunnen stoppen die gebruik maken van de tunnel, luchtbal heeft niet voldoende en betaalbare verbindingen noch voldoende ruimte voor een groot parkeerterrein en Schijnpoort heeft niet eens een halte, dus daar zou ook meer dan 1 spade de grond in moeten. Maar 't is hier een treinenforum, dus hou ik het er hier maar bij: zoals de ruimtelijke ordening, het parkeerbeleid en het OV-aanbod er nu uitzien heeft een transferium daar inderdaad weinig zin. Ik zou het wel erg waarderen als het ook gemakkelijker zou zijn om binnen en rond Antwerpen de trein te nemen.
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 19:06
door Robin
Trammist schreef:Robin schreef:de buurt Luchtbal, Dam en Schijnpoort is nu niet bepaald de leukste buurten om uw auto er zomaar achter te laten

.
Luchtbal gaat nog goed maar de 2 andere

Aan Luchtbal kun je niet parkeren, tenzij op de Metropolisparking, maar als je daar gaat staan is de tram of bus interessanter.
Station Dam ligt in een woonwijk, smalle straten, weinig (zo goed als geen in feite) parkeerplaatsen, die dan nog in een betalende zone liggen. Oost en Dam gaan bovendien binnenkort dicht i.v.m. werken, en ik heb een bruin vermoeden dat ze na die werken ook dicht zullen blijven. Een aan Schijnpoort ligt niet eens een stopplaats voor reizigers.
Eerst naar de infrastructuur kijken (we zijn tenslotte een treinforum), en pas daarna op de buurt beginnen kappen, a.u.b.
Aan Luchtbal kan je wel staan, in de Klipperstraat zet ik altijd mijn auto indien ik daar opstap. Meestal voor het gebouw van Euphony of aan de overkant naast het station deels in het zand zoals de meeste en hier heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 19:28
door dentheo
Robin schreef:
Aan Luchtbal kan je wel staan, in de Klipperstraat zet ik altijd mijn auto indien ik daar opstap. Meestal voor het gebouw van Euphony of aan de overkant naast het station deels in het zand zoals de meeste en hier heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Klopt, mits wat geld kan men daar perfect , ik schat paar honderd parkeerplaatsen maken.
Ik heb laatst nog wat oude documenten over het "transferium" gevonden op het internet...jongens wat heeft men ons daar wijsgemaakt.
Zoals het er nu bijligt mag men die halte van de 250 Fyra ( Den Haag-Brussel) voor mij schrappen, het is te belachelijk.
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 20:12
door Robin
dentheo schreef:Robin schreef:
Aan Luchtbal kan je wel staan, in de Klipperstraat zet ik altijd mijn auto indien ik daar opstap. Meestal voor het gebouw van Euphony of aan de overkant naast het station deels in het zand zoals de meeste en hier heb ik nog nooit problemen mee gehad.
Klopt, mits wat geld kan men daar perfect , ik schat paar honderd parkeerplaatsen maken.
Ik heb laatst nog wat oude documenten over het "transferium" gevonden op het internet...jongens wat heeft men ons daar wijsgemaakt.
Zoals het er nu bijligt mag men die halte van de 250 Fyra ( Den Haag-Brussel) voor mij schrappen, het is te belachelijk.
Mijn gedacht zou men beter alle bussen die over de Noorderlaanbrug rijden daar halt laten houden en een goeie aansluiting geven op de trein, dit bv om de 10minuten. Zo blijven er meer bussen uit de stad waar deze praktisch verzadigd is door De Lijn.
Ideeen genoeg maar helaas zal men er geen enkele van door doen en zal dit een triest station blijven.
Er is zelfs een helling gemaakt voor een roltrap maar hier hebben ze gewoon een muurtje voor gemetst

en is het er vlakachter een vuilbak van jewelste
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 16 jan 2011, 23:29
door Trammist
Er is in juli 2010 nog sprake geweest van een busterminus aan Luchtbal.
Schepen wil meer treinen op station Luchtbal
Nog een station zoals Berchem
Maar tegen de tijd dat er effectief gesproken kan worden over deze plannen hebben we (Antwerpen) een andere burgemeester en schepencollege. Ik ben alvast géén voorstander.
Re: Brecht Noorderkempen stabiliseert...
Geplaatst: 17 jan 2011, 07:50
door K V B
Robin schreef:
Mijn gedacht zou men beter alle bussen die over de Noorderlaanbrug rijden daar halt laten houden en een goeie aansluiting geven op de trein, dit bv om de 10minuten. Zo blijven er meer bussen uit de stad waar deze praktisch verzadigd is door De Lijn.
Inderdaad. Eigenlijk zouden er helemaal geen streekbussen in de stad dienen te komen.
Maar dan moet je inderdaad meer treinen in luchtbal laten stoppen. Dat er in Antwerpen stoptreinen zijn die maar eens per uur rijden is zowieso al een schande. In feite zou elk station in de aglomeratie minstens een trein elk kwartier moeten hebben.
Maar men zou ook eens moeten kijken of men de buurt rond luchtbal niet beter kan ontwikkelen.