Pagina 5 van 8
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 31 mei 2010, 19:08
door overweg13
dentheo schreef:Ze zijn inderdaad dagelijks elk uur bij ons te bewonderen...man of drie-vier in harmonicabus...
Op werkdagen en schooldagen enkele volle bussen 's morgens en 's avonds.
Zeggen dat ze er NIET zijn is even dom als zeggen dat ze altijd bomvol zitten.
En hoe vaak gebruik je hem zelf? En zit je niet toevallig bij het begin- of eindpunt van de rit?
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 31 mei 2010, 19:14
door dentheo
De bus vertrekt in Kapellen 10 km van hier en rijdt tot Essen ook 10km van hier zal dus nogal meevallen ..
Sorry we dwalen af, het gaat hier over de trein.
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 01 jun 2010, 09:43
door wooter
Het grappige is dat op algemene stakingsdagen de filedruk vaak lager is, net omdat de meeste automobilisten de bui ook zien hangen en een dag verlof nemen
14% meer verkeer op de weg zou nauwelijks meer effect geven op de files. Het zou drukker zijn, maar een vrachtwagen op z'n zij op de Brusselse Ring geeft volgens mij een groter effect.
Het is eigenlijk verrassend hoe weinig aandeel het OV heeft op de dagelijkse pendelaar. Ja, buiten Antwerpen en Brussel ligt het aandeel auto natuurlijk hoger dan de kantoorpendelaars, maar toch is het opvallend dat amper 14% van de werkende bevolking (en velen werken met vaste uren) bereikt worden...
Vandaag overigens wéér een stakingsactie, en 1/3e van de treinreizigers op kantoor liep een uur tot anderhalf uur later binnen.
Als het OV correct werkt, vind ik het heerlijk om heen en terug nog wat te kunnen werken en lezen ipv 100% geconcentreerd te zijn, maar vertragingen en gemiste verbindingen hakken stevig in mijn gemoedstoestand, en globaal gezien rij ik relaxter rechtstreeks naar mijn werk dan die 10 minuten dat ik mijn trein moet halen.
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 01 jun 2010, 10:14
door Steven
Dagelijkse files op de Brusselse/Antwerpse ring (gisteren liep de ochtendspits te Zaventem weer bijna vlot over in die van de avond). Ik kan de momenten dat ik rustig met de auto rijd vlot tellen hoor, 15 jaar geleden had ik er veel plezier in met de auto te rijden maar dat plezier heb ik nog zelden. Als je in de Vlaamse ruit woont is file een dagelijkse kost en jij blijkt dat er gewoon bij te nemen alsof het niets is. Daar waar 1 min vertraging van een trein al de zwaarste kritiek krijgt van u. Daar is totaal geen logica in te vinden. Beide verkeersvormen hebben hun dagelijkse problemen, dat spreek niemand tegen maar voor de ene gebruik je een strengere evaluatie dan de andere.
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 01 jun 2010, 10:46
door wooter
Wou ik net ook zeggen... Gisteren op de E313 liep de hele zaak ook dik naar de zak. En ik ben de laatste maanden ook wel dik gekleurd, sinds ik de motorfiets gebruik om te pendelen.
Maar anderzijds moet ik ook toegeven dat die motorfiets tov een autorit niet zoveel wint, zeker in de avondspits. Met de auto verbruik ik wel meer en rij ik 30 km om, maar sta ik ook maar 5 minuten later thuis dan met de motorfiets.
De trein? Hmja, die verliest dan weer op de avondspits, enkel en alleen door de +5 minuten vertraging en het bijgevolg missen van de aansluiting.
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 01 jun 2010, 12:41
door JayBeeke
Het kantelpunt tussen geen file/wel file (en érge file) is zeer klein, een kwestie van een paar procenten extra verkeer over een bepaalde weg. Dat terzijde: er mag wel eens gediscussieerd worden, en daar is wooter altijd wel voor te vinden
mvg!
JJN
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 01 jun 2010, 23:19
door Hogersluys
dentheo schreef:Hogersluys schreef:
2.Spoorwegen werden indertijd aan de rand van de stadscentra aangelegd. Dat men er inmiddels rond is gaan bouwen mag je niet op de spoorwegen afgeven. Goed trouwens dat stations vrij centraal liggen, dat is net het grote voordeel tegenover auto's die de stad dikwijls niet meer inmogen. Drop jij je heilige auto'tje maar aan de rand van de stad wooter, wij gaan wel rechtstreeks naar het centrum.
Ach rij ik wel naar de moderne winkelcentra aan de rand...
Randwinkelcentra, hét failliet van de ruimtelijke ordening. Maar goed. Je gaat toch niet enkel naar de stad om te winkelen?
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 01 jun 2010, 23:21
door Hogersluys
dentheo schreef:Ze zijn inderdaad dagelijks elk uur bij ons te bewonderen...man of drie-vier in harmonicabus...
4 man is niet leeg. Overdag ontstaat er op sommige plaatsen misschien een overcapaciteit maar die is nodig om de omloop te verzekeren. Vaak kan je organisatorisch niet anders dan die harmonicabussen ook overdag in te zetten.
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 01 jun 2010, 23:25
door dentheo
Dat begrijp ik wel en ook omdat je nu eenmaal zoveel harmonika's hebt en geen andere .
Maar anderzijds moet je niet beweren dat ze allemaal bomvol zitten, wat wel gebeurd door de persmedelingen van delijn, die hier blijkbaar nog geloofd worden ook.
Maar ik heb het al geschreven, hier gaat het over treinen...
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 01 jun 2010, 23:26
door Hogersluys
JayBeeke schreef:Het kantelpunt tussen geen file/wel file (en érge file) is zeer klein, een kwestie van een paar procenten extra verkeer over een bepaalde weg. Dat terzijde: er mag wel eens gediscussieerd worden, en daar is wooter altijd wel voor te vinden
mvg!
JJN
Dat klopt volledig. Het is een erg complex probleem. Een paar jaar geleden was er een filesimulator op het internet die toonde hoe gevoelig de circulatiestromen zijn. Er moet echt niet veel mis gaan om file te krijgen. Het vervelende is bovendien dat eens de file er staat je die heel moeilijk wegkrijgt. Volgens het tooltje moet je bijna de helft van je verkeer wegnemen eer het oplost.
EDIT: Het staat blijkbaar nog steeds online: zie
deze link.
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 02 jun 2010, 08:35
door wooter
Hogersluys schreef:Randwinkelcentra, hét failliet van de ruimtelijke ordening. Maar goed. Je gaat toch niet enkel naar de stad om te winkelen?
Hmm, niet echt mee akkoord. Randwinkelcentra komen heel veel voor in Nederland, wat toch wel een toonbeeld is van ruimtelijke ordening. Goed, zij pikken het idee van Noord-Amerika waar heel wat meer verplaatsingen per wagen gebeuren, maar deels ook omdat steden die een streng verkeers- en parkeerbeleid invoeren, geconfronteerd worden met leegstand. Sint-Niklaas is zo een voorbeeld waar er een echte stadsvlucht aan de hand is. Ja, natuurlijk ondersteund door een winkelcentrum in de rand, maar de middenstand ligt niet wakker van welk type klanten ze aantrekken, enkel dat ze bereikbaar zijn voor hun klanten. En als je een premium moet betalen voor een pand in de stad, terwijl je minder mensen bereikt dan de locatie in een winkelcentrum met een lagere huurprijs, dan is de beslissing snel gemaakt.
En zeker qua winkelen zit het OV met een stevig nadeel. Waar pendelverkeer nog te maken kan hebben met files en vertragingen naar de grote steden, is dat minder het geval voor winkelcentra. Je hebt dus naast het vervoervoordeel van je boodschappen ook nog eens een aanzienlijke tijdswinst.
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 02 jun 2010, 11:55
door K V B
wooter schreef:Hogersluys schreef:Randwinkelcentra, hét failliet van de ruimtelijke ordening. Maar goed. Je gaat toch niet enkel naar de stad om te winkelen?
Hmm, niet echt mee akkoord. Randwinkelcentra komen heel veel voor in Nederland, wat toch wel een toonbeeld is van ruimtelijke ordening.
Het hangt er vook van af hoe je het uitvoert. Het beste is om aan de rand van de stad, op goed bereikbare plekken, ontwikkelingszone's te definiëren, en winkelcentra en kantoorcomplexen daar te concentreren. Plaatsen waar spoorwegen en autosnelwegen kruisen zijn hier erg geschikt voor. Dan moet je de boel echter wel ook consequent aanpakken.
Ten westen van Bern onstaat zo momenteel een heel nieuw stadsdeel, gebouwd deels bovenop een overdekte autosnelweg, met een groot winkelcentrum, een vrijetijdscentrum met bioskoop en zwembad, hotels, en er rond een hoop nieuwe apartementen.Maar ook een eigen station en een nieuwe tramlijn.
Moderne leefgewoontes zijn best compatible met goede ruimtelijke ordening.
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 07 jun 2010, 11:08
door wooter
Vandaag weer 3 collega's die vanuit West-Vlaanderen problemen hadden om in Brussel te geraken. Oorzaak: één defecte trein.
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 07 jun 2010, 11:17
door overweg13
wooter schreef:Vandaag weer 3 collega's die vanuit West-Vlaanderen problemen hadden om in Brussel te geraken. Oorzaak: één defecte trein.
En 30 ontevreden buurtbewoners hier bij ons. Oorzaak: veel, veel sluikverkeer.
Re: De trein is geen betrouwbaar vervoermiddel
Geplaatst: 07 jun 2010, 13:32
door wooter
overweg13 schreef:wooter schreef:En 30 ontevreden buurtbewoners hier bij ons. Oorzaak: veel, veel sluikverkeer.
Sluikverkeer bestaat niet, zolang er geen signalisatie is die aangeeft dat het verkeer op die weg beperkt is in bestemming of tonnage, en het verkeer die signalisatie niet opvolgt.
Ja, er is een morele overtuiging dat doorgaand verkeer niets te zoeken heeft in woonwijken, maar volgens de wetgeving mag eenieder daar komen autorijden voor zover er geen bordje "uitgezonderd plaatselijk verkeer" staat.