Pagina 5 van 8
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 06 aug 2010, 11:47
door pietje
Hogersluys schreef:^^Het OV moet concurabel blijven met de auto. Als je de rittijd Eeklo-Gent nog eens gaat verlengen is dat allerminst positief. In vergelijking met andere bestemmingen op vergelijkbare afstand van Gent (Aalst, Aalter, Lokeren) is 35 min al erg lang.
Ook denk ik dat het percentage mensen die zonder de dienstregeling te raadplegen spontaan de trein nemen erg laag ligt hoor. Vijftig minuten moeten wachten op de trein is dus een niet bestaand probleem want iemand die de dienstregeling kent gaat echt niet 50 minuten te vroeg naar het station komen. Dat ander hoopje neemt de (tragere) parallel lopende buslijn 58 wel.
Neen, maar iemand die de dienstregeling kent gaat misschien op het einde van zijn rit 50 minuten moeten wachten omdat hij maar 1 trein per uur kan nemen.
De concurrentie met de auto zal dan ook verbeteren bij een verdubbeling (of meer) van de frequentie
Niemand stelt trouwens een verlenging van de rittijd voor, zoals groentje al stelde wordt met de omweg via Dampoort al veel tijd verloren, dus als die trein ergens door Gent gaat, eventueel tegen een lagere snelheid dan kan het nog altijd uitkomen.
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 06 aug 2010, 11:51
door groentje
35 minuten is inderdaad al lang. Maar zelfs als je de dienstregeling kent, als je moet werken tot pakweg xu15, en je trein rijdt om xu10, dan sta je wel altijd mooi te schilderen in het station. Of je neemt je auto, wat de meesten zullen doen. Dat bedoelde ik met 50' moeten wachten.
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 06 aug 2010, 13:18
door K V B
Hogersluys schreef:
Ook denk ik dat het percentage mensen die zonder de dienstregeling te raadplegen spontaan de trein nemen erg laag ligt hoor. Vijftig minuten moeten wachten op de trein is dus een niet bestaand probleem want iemand die de dienstregeling kent gaat echt niet 50 minuten te vroeg naar het station komen. Dat ander hoopje neemt de (tragere) parallel lopende buslijn 58 wel.
Het gaat niet zozeer om spontaan de trein nemen, het gaat eerder dat je niet altijd je vertrektijd vrij kan kiezen. Stel je hebt een kursus die om 10:00 begint. Wat is voor jou dan het handigst?
1) een trein per uur die er 35 minuten over doet en die om 9:10 aankomt.
2) twee treinen per uur die er 45 minutern over doen en die om 9:10 en 9:40 aankomen.
In geval 2 kan je, ondanks de langere reistijd, toch later vertrekken.
Hetzelfde met aansluitingen met andere treinen. In "mijn" stad, Bern is het niet mogelijk om korte aansluitingen te realiseren tussen de IC/IR treinen en de meeste stoptreinen. Gewoon omdat rond de spiluren xx:00 en xx:30 niet genoeg vrije perrons zijn om alle IC/IR en S-Bahn treinen te parkeren. Maar dat compenseert men dan door gewoon vaker te rijden. De stoptreinen rijden dus allen minstens elk halfuur, en geclusterd rond xx:15 en xx:45. Reden de stoptreinen maar eens per uur zou dat voor vele reizigers lange overstaptijden betekenen.
Sommige S-Bahn lijnen rijden nu al elk kwartier, en tijdens de spits zelfs elke 7 minuten (en dat is dan light rail op meterspoor, deels zelfs enkelspoor...). Die treinen rijden dan mischien niet zo hard (Vmax 80 kph) maar door de hoge frequentie verlies je minder tijd door incompatibiliteit tussen jouw agenda en de OV dienstregeling.
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 06 aug 2010, 13:35
door Dietrich
Geschikte testplaats voor lightrail: L82 Aalst-Burst, 10 km enkelspoor, je komt in Aalst niet over de sporen van L50 (maar in Burst wel over L89), er zijn 4 tussenliggende haltes, het hele traject wordt gedaan op 16 min tijd en de lijn is vorige zomer vernieuwd. Je hebt ook maar een beperkte capaciteit nodig (nu 1 of 2 MW).
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 07 aug 2010, 08:39
door groentje
Hmm, geef mij maar een doorgaande trein tot Zottegem, hoor. Al kan dat desnoods ook met lightrail.
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 07 aug 2010, 11:39
door Steven
Ben ik het ook mee eens, Aalst moest al lang met Zottegem verbonden zijn via Burst, je krijgt daardoor een veel aantrekkelijkere verbinding en tussen Burst en Zottegem kan je dan vrij eenvoudig een verhoogde frequentie aanbieden.
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 07 aug 2010, 11:53
door bobke
Ik ben het allemaal eens met jullie. Alleen zal het volgens mij nooit gerealiseerd worden. Toch zeker niet met het huidige beleid en politiek van de NMBS. Die willen bijna niet investeren in nieuwe infrastructuur (uitzonderingen zijn, diabolo, het gen (wat echt zeer traag vooruit gaan (er zit dus weinig spoed achter), twee nieuwe sporen tussen brugge en gent en dan nog een paar kleine dingen. Maar echt hele nieuwe verbindingen aanleggen voor reizigers zit er niet in zoals bv Antwerpen - Boom - Puurs. Jammer, want er zijn toch een paar heel interessante nieuwe verbindingen tussen zoals Antwerpen - Boom - Puurs, en die gaan een veel hoger aantal reizigers hebben dan sommige lijntjes hier in België.
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 07 aug 2010, 12:00
door Dietrich
Die treinen tot Zottegem hebben bestaan, maar dat was in mijn grootmoeder's tijd. Er rijdt al heel lang slechts één paar P-treinen 's middags tussen Zottegem en Aalst.
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 07 aug 2010, 14:19
door Shrek
bobke schreef:Ik ben het allemaal eens met jullie. Alleen zal het volgens mij nooit gerealiseerd worden. Toch zeker niet met het huidige beleid en politiek van de NMBS. Die willen bijna niet investeren in nieuwe infrastructuur (uitzonderingen zijn, diabolo, het gen (wat echt zeer traag vooruit gaan (er zit dus weinig spoed achter), twee nieuwe sporen tussen brugge en gent en dan nog een paar kleine dingen. Maar echt hele nieuwe verbindingen aanleggen voor reizigers zit er niet in zoals bv Antwerpen - Boom - Puurs. Jammer, want er zijn toch een paar heel interessante nieuwe verbindingen tussen zoals Antwerpen - Boom - Puurs, en die gaan een veel hoger aantal reizigers hebben dan sommige lijntjes hier in België.
Dat ligt niet aan de nmbs maar aan de politiek hoor. Grote infrastructuurwerken worden immers niet door de nmbs maar door de staat betaald. De voorgaande regeringen gingen er daarbij steeds vanuit dat een HST-netwerk het enige dringende was, alleen daarvoor werd dan ook genoeg geld uitgetrokken.
Voor sommige dingen (GEN, diabolo, Liefkenshoektunnel,...) werd wel geld gegeven maar niet genoeg om het snel uit te voeren en voor de meeste projecten is er gewoon geen geld. Niet de schuld van de nmbs of infrabel dus, maar van de politiekers

Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 07 aug 2010, 14:58
door Portbou
Hallo,
Dat ligt niet aan de nmbs maar aan de politiek hoor. Grote infrastructuurwerken worden immers niet door de nmbs maar door de staat betaald. De voorgaande regeringen gingen er daarbij steeds vanuit dat een HST-netwerk het enige dringende was, alleen daarvoor werd dan ook genoeg geld uitgetrokken.
Voor sommige dingen (GEN, diabolo, Liefkenshoektunnel,...) werd wel geld gegeven maar niet genoeg om het snel uit te voeren en voor de meeste projecten is er gewoon geen geld. Niet de schuld van de nmbs of infrabel dus, maar van de politiekers

Sorry maar dat is al te makkelijk... Het is toch overduidelijk dat het de NMBS-top is die aan de politiekers influistert wat er nodig is en wat niet...
Denk je nu echt dat bvb. een Inge Vervotte dit soort beslissingen op eigen houtje neemt ? Op welke kennis zou ze zich hiervoor baseren ?
Als er voor de HST snel en veel geld was voor de realisatie dan komt dat omdat de NMBS-top op dit paradepaardje aangedrongen heeft.
Groeten,
Bart W
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 07 aug 2010, 16:47
door Steven
je hebt enerzijds ministers maar daarbij hoort ook nog een kabinet en het zijn die mensen die vooral alles uitwerken. De top van de nmbs fluistert ook enkel maar in volgens de laatste verkiezingsuitslag hoor als je een beetje weet hoe het gaat aan die top dan besef je toch dat die afhankelijk is van de Partij die aan de macht is. Bijgevolg is dat wat er op spoorwegvlak gebeurd altijd een politieke beslissing of denk je dat diezelfde top de hand gaat afhakken waar men uit eet? (hoe zou je zelf zijn?)
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 07 aug 2010, 23:34
door Duikbril AM86
Light rail de NMBS is daar niet in geïntresseerd, bovendien zie ik de toekomst voor de lijn 82 niet rooskleurig in zeker omdat die lijn nu 8 weken gesloten is.
Als daar niet veel reactie op komt is het volgend jaar of bij de eerste brugdag van hetzelfde laken een broek.
Die lijn zo inderdaad moeten doorgetrokken worden naar Zottegem maar ja.
Ze zouden wel binnen een paar jaar als de GEN stations/stopplaatsen zijn aangepakt, de perrons op lijn 82 verhogen.
Inge Vervotte moet naar de NMBS top luisteren en niet omgekeerd.
Ik hou mijn hart al vast wie haar gaat opvolgen.
Maar ja we zijn nog lang niet toe aan een nieuwe regering en der zijn problemen
bij de verdeling van de ministerpostje stond der in de krant.
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 08 aug 2010, 04:41
door groentje
Veel cabinetards van Vervotte zijn NMBS-ers. Dat merk je ook heel erg goed aan haar antwoorden in de Kamer, die soms letterlijk uit een NMBS-persbericht lijken te komen. Op andere vlakken wil ik me niet uitspreken, maar als minister van Verkeer was (en is) ze onbekwaam. Niet dat de andere ministers van verkeer/openbare bedrijven zoveel bekwamer waren, trouwens, maar gezien de enige kennis (denkt men toch bij de NMBS) over OV bij diezelfde NMBS zit, is het niet moeilijk te raden waar men dan die kennis voor in het kabinet gaat halen...
Ik hoor ook vrij weinig over lijntje 82, en dat is inderdaad niet goed. Niet dat ik geloof dat ze de boel toch nog gaan sluiten na de hele renovatie van vorig jaar (al kan het altijd), maar het zet wel een hypotheek op een verbetering van de dienst daar.
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 08 aug 2010, 11:51
door EC 91
Inge Vervotte was minister van overheidsbedrijven, niet van mobiliteit. Ze weet inderdaad helemaal niets van spoorwegen en het interesseert haar ook niet. Zelfs als ze 10 jaar minister is zal waarschijnlijk niets veranderen. Minister van mobiliteit was Etienne Schouppe, die weet inderdaad meer over spoorwegen maar mocht er duidelijk niets over zeggen in de regering. Over vliegtuigen en vliegverbod, over rijbewijzen en dergelijke mocht hij iets doen, over spoorwegen: mond dicht. Nu mag iemand me uitleggen volgens welke kromme logica de spoorwegen bij de ministerie van overheidsbedrijven moeten horen in plaats bij die van verkeer. Het is hoe dan ook duidelijk dat in de ganse regering geen kennis en expertise was over spoorwegen en dan moet men niet verwonderd zijn dat er geen enkele visie over bestaat voor de toekomst. En de huidige NMBS top blinkt ook helemaal niet uit in dynamisme, visie en toekomstdenken (en of ze zelf iets weten van spoorwegen is nog maar de vraag: Lallemand misschien een beetje maar Descheemaeker en Haek: 0,0). Het enige waar we op kunnen hopen is dat er voor een keer competente ministers en topmanagers zouden komen, maar eerst zien, dan geloven...
Re: Politiekers willen allemaal betere service van NMBS
Geplaatst: 08 aug 2010, 18:50
door Duikbril AM86
Volgens mij hebben ze Schouppe niet durven aanstellen als verantwoordelijke minister voor de NMBS, omdat hij daar zelf jaren de lakens heeft uitgedeeld.
Zijn kennis over de spoorwegen mag dan wel goed zijn tot zeer goed.
Het zou voor hem dan toch raar zijn om al de mensen waarmee hij zelf jaren samengewerkt heeft dan te gaan controleren als minister
niet?
Wedden als hij minister was dat het eerste dat de NMBS zou moeten doen, het station van Liedekerke renoveren.
Normaal gaan ze daar dit jaar starten met het stationsproject, weet iemand wanneer?
Lijn 82 het is er inderdaad zeer stil over...